Před pětatřiceti lety parta kluků, pod názvem soubor Inklemo, se svým představením "Jak se chodí za holkama" uváděla diváky v úžas a vítězila na všech možných soutěžích. V úžas uvedla tehdy i Jiřího Suchého, když na pozvání zašel do Divadla na zábradlí shlédnout představení souboru, o němž nikdy neslyšel. Ta parta kluků, jinak učňů družstva Inklemo, ho svým kusem okouzlila natolik, že z jeho iniciativy máme nyní možnost shlédnout toto představení po letech znovu, tentokrát na scéně pražského divadla Semafor, v novém kabátě a s novými protagonisty, kterými jsou členové mladé folkové skupiny Koukol a spol.
Premiéra proběhla ve čtvrtek 30. května. V půl osmé večer, kdy se mělo začít a malý útulný prostor Semaforu byl takřka zaplněn, byla opona roztažená, v sále rozsvíceno a v publiku to šumělo. Vtom na pódium nepozorovaně vklouzl vytáhlý mladík v širokých kalhotách s kšandami a s upozorněním, že přišel jen naladit nástroje a abychom si ho nevšímali, jal se opatrně kroutit kolíky kontrabasu. Publikum se po jeho slovech nejprve skutečně nenechalo vyrušovat a dál si hučelo tlumeným šepotem. Avšak poté, co mladík uchopil do rukou gipsonku s pohými čtyřmi strunami, opět nás upozornil, že toto ještě není začátek, a pak kytaru s pohledem zkušeného ladiče totálně rozladil, už neunikl pozornosti a divákům začalo rychle docházet, že představení už patrně začalo. Po chvíli se na scéně objevili i všichni další členové skupiny Koukol a spol. a na úvod diváky vtipně "přenesli" do začátků šedesátých let, kdy ve staré zkušebně (dílně v Praze na Žižkově) zkoušeli jejich předchůdci, soubor Inklemo. Nastolili tak tedy tu správnou atmosféru a představení se teprve teď mohlo rozjet.
"Jak se chodí za holkama" je písničkový muzikál, či spíše poetický kabaret, autorské dvojice Václav Bárta a Vít Fiala, jenž voní šlitrovkým jazzem a atmosférou let minulých. Není to představení s nějakou dějovou linií, ale spíše zajímavá mozaika složená z písní a básní, v podání mladých herců-neherců působící sice trochu rozpačitě až křečovitě, ale o to roztomileji. Během bezmála dvou hodin se od party pěti mladíků a dvou dívek dozvíte, jak se chodí za Danou, Věrou a dalšíma holkama, uvědomělýma pionýrkama, svazačkama a brigádnicema rozličných jmen, ale na závěr i pár rad o tom, jak se chodí za klukama, aby ani přítomné dámy nepřišly zkrátka. Při písničkách, jejichž melodie jakoby vzešly s pera Suchého a Šlitra (natolik jsou jim podobné) si do rytmu spontánně podupával, poklepával, a místy i potleskával, snad celý sál a humorné veršíky i jejich vtipná interpretace neustále notně cvičily naší bránicí.
Aktéři nejsou profesionální muzikanti, herci ani tanečníci, proto, kdo čekal precizně odvedený výkon hudební a herecký, na své si asi tak úplně nepřišel. Spíše než k muzice samotné (z nástrojů jsme mohli slyšet kytaru, kontrabas, klarinet, klavír a housle) by se asi našly výhrady ke zpěvu a také pískání "na pusu" by ještě hoši i děvčata měli vypilovat. Muzika byla jinak dobře zahraná a zaranžovaná, zvlášť když se ozval klarinet, to jsem si lebedila. Ale i přes veškerou snahu protagonistů jsem měla pocit, že jim ty úsměvy na tváři a ta sdělení v některých textech nemohu tak docela věřit. Snad pro trému, nebo proto, že ti mladí lidé příliš nezažili tu dobu, o které zpívají a vyprávějí, nebo prostě proto, že od neherců nemůžete čekat profesionální herecký výkon. Na druhou stranu z nich přímo čišela radost z hraní a každý z nich má v představení své charakteristické a nezapomenutelné místo. Že se líbili, o tom svědčily reakce diváků. Nepočítaně potlesků během hry, předlouhý potlesk na konci a tři přidané písně hovoří za vše.
Proto, pokud si libujete v Suchém a Šlitrovi a písničkových "jazzůvkách", nenechá vás jistě chladnými ani tento kousek a mohu vám ho vřele doporučit. Já jsem odcházela s pocitem velmi příjemně stráveného večera a jazzovou náladou a ještě na zastávce tramvaje jsem si podupávala do rytmu, který mi i dlouho poté zněl v hlavě. Jen by mě strašně moc zajímalo, jak asi celý kus vypadal tenkrát v původním podání Inklema.
Autorem textů a také režisérem (stejně jako v šedesátých letech) je Václav Bárta, aranže písniček napsal Vít Fiala.
Formace Koukol a spol. vznikla v červnu 1998 a jejími členy jsou bývalí studenti rokycanského gymnázia, dnes povětšinou vysokoškoláci, s věkovým průměrem 21 let. Vzniku skupiny předcházelo dvouleté působení Dua Koukol (Z. Vejvoda a O. Kepka), které se v roce 1997 stalo finalistou Porty Plzeň. Členy skupiny Koukol a spol. jsou:
Alena Hirschová - housle a zpěv
Lucie Rušová - housle a zpěv
Oldřich Kepka - kytara, housle, zpěv
Karel Nejdl - klavír
Pavel Novotný - klarinet, zpěv
Zdeněk Vejvoda - kytara, klavír, kontrabas, zpěv
Karel Waska - kontrabas, kytara, zpěv
Pokud vás článek navnadil a nechcete si nechat toto představení ujít, máte možnost navštívit třeba jednu z nejbližších repríz, které se konají 18. a 19.června v 19.30 v divadle Semafor. Sdílet na...
|
Dubnové Notování
Ahoj Jano, jasna vec. Na FB jsme jako Kapela HRST ...
Dubnové Notování
Milá Hrsti, jste na FB? Nenašla jsem vás (na první...
Na Jihočeské Portě zvítězila dvo...
To je nádhera, Žíže gratuluji na dálku. Už jsem mě...
Dubnové Notování
Ahoj :) diky, ze jste byli tak vsimavy :) Nastesti...
Dubnové Notování
Každopádně souhlas. Ale nepodcenoval bych diváky, ...
Duben v táborské Univerzitě
Milý Spolektive, chválím tě, že své koncerty zapis...