27.02.2018 Malina Brothers Tour 2018 s hostem Kateřinou García (Vladimír Béďa Halm) |
Reportáže | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
aneb Zastavení na Musilce
Dramaturgický výběr brněnské Musilky (tedy KC OMEGA), který těší každého fanouška žánru folk i country a přilehlých hudebních oblastí, pokračoval ve středu 21. února 2018 zastavením Malina Brothers na jejich Tour 2018. Pánský kvartet složený z bratrů Malinů, tedy Luboše (zpěv, banjo, baryt banjo, akustická kytara, thin whistle a další nástroje), Pavla (zpěv, akustické a elektrické kytary) a Pepy (zpěv, housle, akustická kytara) doplňuje Pavel Peroutka (zpěv, kontrabas). A ozdobou letošní série koncertů se stala Kateřina García (zpěv, low whistle, shruti box) a to nejen svým zjevem, ale především zpěvem.
Od prvých tónů bylo zaplněnému hledišti jasné, že těšení na skvělý zážitek nebylo marné. Současný repertoár kvarteta svou šíří pokrývá rozsah od bluegrassu přes country až po folk. Barevné melodie, plně využívající mistrné ovládání nástrojů i doprovod hlasů členů “náchodského kvarteta“ provázely posluchače večerem. Ať šlo o lehce nostalgickou vzpomínkou na Éru parních lokomotiv s textem Mirka Jaroše, nebo složení holdu skvělému období brněnských Poutníků v jejich nejslavnější sestavě, ve které působil Luboš Malina, v podobě melodicky mnohovrstevnaté instrumentálky Zlatá éra. Svou tónovou plností připomněla dobu, kdy pro bluegrass (i newgrass) klíčové nástroje jako banjo byly v sestavě Poutníků zdvojeny a tvořily tehdy nezaměnitelný zvuk této sestavy, který korunoval melodické nápady zúčastněných autorů. Skoro se uchu nechtělo věřit, že hrají jen čtyři muzikanti, tak plně zněla tato skladba.
Hudební témata Luboše Maliny v jeho tónově plnokrevných instrumentálkách (Dračí studna z nového CD) přecházely během koncertu přes písně s texty Miroslava „Skunka“ Jaroše k folkově laděným baladickým písním Pepy Maliny. Už svým Ikarosem, který byl jednou z ozdob minulého CD s hostujícím Charliem McCoyem, ukázal nejmladší z bratrů Malinových svůj autorský potenciál. Na novém albu, z něhož byla většina skladeb koncertu, doplnil své autorské portfolio o píseň Hany a o poetickou melodiku v Jabloni. Rozhodně je důvod pro Pavla půjčovat bratru Pepovi kytaru – tvoří skvělé věci. Všechny kousky repertoáru zdobila také instrumentální virtuozita bratrů Malinů a jejich s lehkostí a instrumentální bravurou podávaná témata skladeb, doplněná o neméně skvělou basovou linku Pavla Peroutky. To bylo zajisté po celý koncert příčinou tiché radosti všech posluchačů v plném sále.
Výrazným zjevem večera byla hostující Kateřina García, která do skvělé hudební produkce přinesla vroucí zpěv a v jejímž podání zazněly irské i latinskoamerické skladby. Ty do jejího repertoáru neodmyslitelně patří a díky jejímu nádhernému hlasu vykreslují jak zelené irské pláně a pobřežní útesy v deštivé i slunné náladě, tak horké španělské kopce i roviny s blankytně modrým nebem. Z nového CD je třeba také připomenout neotřelé zpracování tradicionálu The Banks of the Ohio, které jistě zazní i na pražském koncertu Joan Baez. Těm, kteří viděli životopisný snímek o Bobu Dylanovi v počátcích jeho kariéry v šedesátých letech a vzpomenou si v něm na Joan Baez, najdou možná paralelu mezi Joan a Katkou v emocích jejich zpěvu. Mluvit o hudebním dialogu fléten v podání Katky a Luboše je pro znalé žánru příslovečným transportem sov do Atén.
Duet dvou hvězd přinesla Lady Yesterday, který byl korunován zpěvem Katky García a Luboše Maliny. Instrumentálka Skočná je také jeden z kousků „zlaté éry“ Poutníků, ale je stále osvěžujícím dílkem, plným radosti díky preciznímu ale i hravému provedení. Temné končiny severního Irska se promítly do dalšího irského tradicionálu Blackwaterside opět se skvělou Katkou García. Celým večerem se prolínalo brilantní instrumentální mistrovství „náchoďanů“ s vervním zpěvním projevem plným ženskosti hostující Katky García. Toto velmi šťastné hudební seskupení provázelo diváky večerem a krajinami barvitých příběhů ve všech skladbách, které zazněly na koncertě této „tours“ hvězdného týmu.
Po publikem vytleskaných přídavcích následovala ještě pocta nedávnému odchodu Wabiho Daňka na nebeská pódia – tou byla jeho skladba Rosa na kolejích, provedená bez podpory mikrofonů, zato s doprovodem zpěvu publika.
Nemohu si odpustit poznámku - při poslechu zpěvu Katky García, plného něhy i dravosti a spousty dalších tónů, si průměrný chlap celkem rychle uvědomí, o co by mohl být díky nevhodným aktivitám aktivistů připravenej. A proto říkám, že takové zážitky, jaké připravuje tenhle a obdobné projevy emocí #mnětaky?
The Banks of the Ohio z pražského koncertu v Divadle Gong, 23. 2. 2018 Sdílet na...
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
Copyright © 2024 FOLKtime - Vaše brána do světa folku. Všechna práva vyhrazena.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.
Dubnové Notování
Ahoj Jano, jasna vec. Na FB jsme jako Kapela HRST ...
Dubnové Notování
Milá Hrsti, jste na FB? Nenašla jsem vás (na první...
Na Jihočeské Portě zvítězila dvo...
To je nádhera, Žíže gratuluji na dálku. Už jsem mě...
Dubnové Notování
Ahoj :) diky, ze jste byli tak vsimavy :) Nastesti...
Dubnové Notování
Každopádně souhlas. Ale nepodcenoval bych diváky, ...
Duben v táborské Univerzitě
Milý Spolektive, chválím tě, že své koncerty zapis...