gototop
08.04.2019 Babické písničky 50. ročník (Vladimír Béďa Halm)    Tisk
Reportáže
aneb Padesát let na stezce dobré muziky
Babické písničky 50. ročník
Babické písničky 50. ročník
S padesátkami, čtyřicítkami a třicítkami se v poslední době roztrhl pytel. Tedy myslím ta výročí vzniku kapel či festivalů nebo přehlídek, abych nebyl podezříván… Dokladem toho byl v sobotu 30. března 2019 už padesátý ročník festivalu Babické písničky, konaného v sokolovně v Babicích u Rosic. Pozoruhodná je nejen kontinuita dění, ale hlavně i to, že se konají stále na stejném místě, což třeba o něco starší Portu nepotkalo.
Díky archivním záznamům Jirky Procházky – Cancáka, Ivana Brázdy – Pipina a Vladimíra Chromečka – Pupy byl návštěvníkům k dispozici přehled účastníků všech ročníků, z něhož je vidět i žánrový vývoj trampské písničky. Ten sahá u skupin z regionu od původních kořenů, hlavně na Brněnsku ovlivněných swingem a také vícehlasým zpěvem, až k folkovým přesahům. Díky mým nepravidelným návštěvám je pro mne tento vývoj viditelně rychlejší, než pro pravidelného účastníka. Tak v době osmdesátých let mne oslovovala tvorba skupin Příboj, Karabina, Černý výr nebo Bystřina, při mé poslední návštěvě roku 2016 to zase byli Stráníci, Miki Ryvola nebo Přelet M.S.
F.T. Prim
F.T. Prim
foto: autor
Letošní ročník, po tradičním zahájení Vlajkou, uvádělo duo Jiří „Jordán“ Vobora a Vladimír „Pupa“ Chromeček, kteří svými vtipnými i historickými komentáři zdárně posouvali večer a také uváděli osobnosti důležité pro babický festival. Úvodní blok patřil Orion Bandu, který reprezentuje klasický formát trampské písničky. Výborný vokál i instrumentální doprovod pánů Milana „Kolji“ Kuřila a Zdeňka Tomce je navíc ozvláštněn foukací harmonikou Jirky Dostála a podporován basou Zdeňka Hrbka. Kapelník Kolja je kromě vedení Orion Banduu i hybatelem mnoha akcí, kde se hraje a setkávají se příznivci žánru. Pokračování patřilo „skoro“ domácí T.O. RoZa (kombinace Rosice a Zastávka), která přidala další část ze série tradičních kousků z trampských zpěvníků.
Brněnský F.T. Prim slavil také kulatiny - loni třicítku (vznikl 1988), ale na jeho projevu to není znát. Skladby z pera dvorních autorů – především Aleše Bojanovského - v sobě skrývají lyriku i romantiku. Vše je oděno do hávu nápaditých melodických témat, virtuózně zahraných. F.T. Prim nasbíral na své hudební pouti mnohé ceny na Portách i jiných akcích a rozhodně patří k současné špičce žánru. T.E. BAND je skupina, o které pověst praví, že neprošla žádným kvalitativním vývojem – prostě vznikla už dobrá. To se stane tak, když se dají dohromady skvělí muzikanti a využijí autorského zázemí, které oplývá nápady. A tak Tramp Evergreen Band (jak zní celý původní název) těší svým swingovým drajvem posluchače nejen trampské.
Roman Horký
Roman Horký
foto: autor
Paní Jitka Vrbová s Honzou „Andělínem“ Frühwirtem si již léta vytváří samostatnou hudební kategorii – pokud by bylo třeba kategorií pro výborný zpěv a melodické linky Andělínova doprovodu. A publikum hbitě naskočilo do role milánků paní zpěvačky a očividně rádo. Jitka prostě umí a stále dokazuje svůj um i v širokém žánrovém záběru od jazzových vln po trampské ohně.
Malým překvapením byl Roman Horký – také v současnosti skoro místní. A svou připomínkou záchrany přírodního rázu údolí Oslavky, které je důležitým prvkem nejen pro trampy, se rozhodně publiku nepodbízel, ale naopak připomenul fakt, že je třeba stále bojovat s pokusy o likvidaci přírodních krás. A jeho sólové vystoupení mělo všechny znaky jeho vyzrálého muzikantství, ke kterému dospěl na své dlouhé cestě. A doufejme, že ještě dlouho bude hudebními i přírodními krajinami putovat a inspirovat se k dalším písničkám.
Jitka Vrbová
Jitka Vrbová
foto: autor
Publikum v sále tvoří obvykle ti, kteří se rádi bez výzvy z pódia zapojí do společného zpěvu. V případě skupiny BPT ze Zlína (to BPT prý znamená Bardzo Fajna Trampska Grupa – G ovšem bylo z názvu odebráno) to bylo ovšem obtížnější. Jednak si tahle parta vystačí ve svých hrátkách a hudebních špílcích sama, a druhak se i znalý posluchač těžko chytá. Což ale znamená, že si právě ty hříčky a hudební radovánky – třeba tří tet kazoo – divák užije s plnou pozorností. S vervou se tedy prošli různými žánry, opět od jazzu a swingu do hájemství trampů.
Závěr patřil Karabině, která má kromě svých nesporných hudebních kvalit i jednu velkou výhodu v osobě Pavla „Číči“ Jelínka, který je živou kronikou dění kolem trampingu a trampské písničky nejen brněnského. Nicméně koncert je o hudbě a koncertem se Karabina rozloučila s diváky. Opět pánové potvrdili svou pozici na hvězdném nebi žánru a k potěše publika zahráli nejen své staré hity jako Strach s Fargovým recitativem na úvod, tak i nové písně inspirované jižní Moravou.
Prostě skvělá oslava padesátky, za kterou patří díky nejen otcům zakladatelům, ale i současníkům – a také Zbyňku Křížovi za výborný zvuk celého večera.
A vzhůru na stezku do další padesátky!

Karabina
Karabina
foto: autor
Fotogalerie z festivalu Babické písničky:  

Lidé okolo festivalu
F.T. Prim
Jitka Vrbová a Honza Frühwirt
Roman Horký
BPT Zlín
BPT Zlín


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib