gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

19.03.2009 František Vlček patří všem! (Tomáš Pohl)    PDF Tisk Email
Reportáže

(reportáž z večera Františka Vlčka v Balbínově poetické hospůdce)

V pátek 6. března 2009 jsem si spolu s ostatními lidmi mířícími do Balbínovy poetické hospůdky řekl: "Konečně!" Písničkář František Vlček má spoustu dobrých vlastností, k nimž patří i skromnost. Bohužel tuto vlastnost vždy v jeho případě vyslovím s přívlastkem "zbytečná".Franta Vlček a syn Martin na ilustr. snímku - foto: Tomáš Pohl ©

Neznám druhého jiného písničkáře, u něhož se lidé minimálně usmívají, ne-li přímo smějí, když jen vyjde na pódium, jako je to v případě Františka Vlčka. Tohle uměl snad jen klasik Vlasta Burian a Jaroslav Štercl. František Vlček se při vstupu na jeviště jen rozpačitě zatváří a v podstatě zatím nic. Lidé vyloženě čekají na rozpačitý začátek písně, hledání textu, jeho záměny, či něco zcela neokoukaného.

Kdyby tímto očekáváním bylo jenom tohle, nestálo by to za opakované návštěvy. Rozpačitost, plachost a chyby v textech, to je jen milý folklor. Jádrem jsou písně, které ve většině František složil komplet sám, občas sáhne do dílny svého táty, či do nekonečných pokladnic svého velikého kamaráda Milana Dvořáka. Stále chybí jediné - deska plná písní, tedy aspoň jedna, protože František Vlček má dnes již na několik plnokrevných CD.

Nápad udělat u Jiřího Hrdiny večer, kde bude František Vlček hlavním účinkujícím, pokládám proto za velmi zdařilý.

Protagonista si samozřejmě pozval hosty. Těmi byla acapellová kapela Toast Singers. Tři chlapci a tři krásná děvčata ve stejných lurexových blůzkách se od doby, kdy jsem je slyšel naposledy, sunou rychle nahoru. Zpívat a capella je těžký kříž, pokud se bere jako poslání a úděl, a nikoliv jako radost ze života. Toasti volí ten druhý styl. Hrají si s klasickými sbory, s repertoárem jejich guru The Real Group, tři děvčata si jen tak bez chlapců "střihnou" tři miniatury Bedřicha Smetany a vše jede jak krásný výletní vlak hezkou slunnou krajinou.

Hlavní postava večera pak dokázala, že jeho repertoár i bez hosta stačí lidi na dlouho přikovat na židle, pokud se z nich občas nekácejí smíchy. Těsně u pódia sedící Milan Dvořák si pobrukoval i při svých písních, občas fungoval jako malá nápověda. Publikum se jako vždy nechalo vtáhnout do sboru, syčelo při Houbařské, drželo melodii při Chodec, bodec, kopec. Při každém vystoupení funguje František Vlček i jako otec, když k sobě pozve svého syna Martina, takto tenora v Toast Singers, ale i jinde. Dva velmi čisté tenory povyšují již tak dobré písně ještě o pár stupňů výše.

Tak letěl čas, najednou bylo jedenáct a František Vlček se loučil se sálem nabitým lidmi i radostí. Tak, Františku Vlčku, co nejdříve opakovat! A pořadatelé festivalů: Jděte si poslechnout Toast Singers a máte účinkujícího!


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Prosím, opište anti-spamový kód, který je zobrazen v obrázku. Pokud Vás obtěžuje zadávání tohoto kódu, zaregistrujte se a pište komentáře jako přihlášený uživatel.
jan-matej rak  - Re: František Vlček patří všem!   |89.24.7.xxx |19.03.2009 13:51:00
Tomáši, napsal jsi to pravdivě. A jsme-l u té výzvy pořadatelům festivalů: měli by si jít konečně Frantu Vlčka poslechnout ušima a ne kolenem. A všimnout si jeho talentu a schopnosti lidi zaujmout a pobavit a hlavně vůbec je přitáhnout. Kdyby Frantovi bylo dvacet, dalo by se to svést na nedostatečnou orientaci v podhoubí žánru. Takhle je to ale ignorantství až diletantské.
Tomáš Pohl  - Re: František Vlček patří všem!   |195.113.8.xxx |19.03.2009 15:51:00
Matěji, když zapomněli na 100 let pana Ježka, co by se ti kreténi namáhali s "nějakým" Frantou. od toho mají Frantu Nedvěda, sázku na jistotu.
jan-matej rak  - Re: František Vlček patří všem!   |89.24.7.xxx |19.03.2009 19:37:00
Máš pravdu, co se vlastně divím...Je to strašný.
Berka  - Re: František Vlček patří všem!   |90.177.220.xxx |20.03.2009 12:18:00
Kvality Franty Vlčka jsou úžasný. Texty naprosto skvělý, jeho vystupování plný krásnýho neurážejícího lidskýho humoru. Ale nejsem si jistý, jestli Franta je dobrá festivalová volba. Jeho texty je totiž potřeba poslouchat a to velmi pozorně. Pak je potřeba jeho písničkám rozumět a být naladěn na stejnou notu. Když si představím typického festivalového posluchače s pátým kelímkem v ruce jak vrávorá a u toho se snaží pochopit poetiku Frantových písniček, nevím, nevím. Myslím si, že Franta je ukázkový klubový interpret. Frantu si je potřeba najít. Nehledě na to, že písničkáři to mají na festech vždycky těžký.
Tomáš Pohl  - Re: František Vlček patří všem!   |94.112.202.xxx |20.03.2009 18:19:00
Pokud jsi Tomáš Berka, ahoj Tome. Já psal o Toast singers. Na festival bych FV samozřejmě neposílal. ¨Naprosto souhlasím s Tebou, FV je pro kluby a pro vnímavé posluchače a ne pro vožraly hopsající u Kamelotu.
Cimbura  - Zdvořilý dotaz   |194.108.126.xxx |20.03.2009 18:51:00
Autorem předchozích diskusních příspěvků podepsaných jménem Tomáš Pohl je skutečně pan doktor Pohl, nebo někdo zneužívá jeho jméno? A není-li to on, nebylo by vhodné tyto příspěvky smazat? Výrazy "kreténi" a "vožralové" mi nepřipadají být z jeho slovníku. A taky nevěřím, že by dramaturg FOLKomínu mluvil o "vožralovi" jako o rozhodujícím festivalovém divákovi. Vždyť proč by se, při tomto názoru, jako dramaturg angažoval?
Petr Berka  - Re: František Vlček patří všem!   |90.177.220.xxx |20.03.2009 19:18:00
Kdepak, nejsem Tomáš. Jsem Petr. Omlouvám se, příště už se budu podepisovat celým jménem. Tousti jsou dobří, jestli jsou výborní podle mě ukáže až čas. Potřebují uzrát a pak si jich festy určitě všimnou.
jan-matej rak  - Re: František Vlček patří všem!   |89.24.7.xxx |20.03.2009 22:44:00
Ja si prave myslim, ze tahle predstava o tom, kdo na festival patri a kdo ne a hlavne jeji uplatnovani je jednou z pricin toho, proc na festivalech hraji porad titiz a namisto toho, aby se nabizelo to, co je zkratka dobre a potencialne zajimave, kalkuluje se s efektnosti pro prumerneho posluchace a tedy prumerny dav. Je treba Karel Plihal (tedy podle mne k Frantovi asi tak nejlepsi ekvivalent mezi temi "uz slavnymi") festivalovy typ? Ale ano, ovsem hlavne proto, ze uz ho lidi znaji. Kdyby byl znamy stejne jako Franta, argumentovylo by se proti nemu ted stejne, jako proti Frantovi. Opravdu musime na kazdem festivalu poslouchat Nezachazej slunce a Zachrante kone? A ono ovsem ne na kazdem festivalu je typickym divakem vozrala s kelimkem. Ale tahle pripodelanost, kdy se mlade talenty vystrili v dopolednim pasmu a v hlavnim programu se za dvacet let nic nezmeni je jen dalsim hrebickem do rakve zanru.
Tomáš Pohl, jsem to já  - Re: Zdvořilý dotaz   |94.112.202.xxx |20.03.2009 22:48:00
Na zdvořilý dotaz odpovídám: Jsem to já. Plně se stavím za výraz kreténi ve spojení s tím, že při stém výročí narození světového génia Jaroslava Ježka si na toto výročí téměř nikdo nevzpomněl , počínaje místy nejvyššími, Tento výraz nepoužívám jako spojku či v mém běžném hovoru, ale zde mě bohužel nic lepšího ( spíš ještě horšího ) nenapadlo. O tomto problému jsem hovořil právě s JMR, když křtil své vynikající CD se skladbami JJ. Pokud jde o výraz "vožrala" ve spojení s festivalem, není to můj dojem z většinového diváka, ale pohled na řvoucí stádo hluboce po půlnoci, kdy jeho členové celý parný den pijí pivo a kořalku a pak je jim jedno, kdo hraje, pro to nemám lepší výraz.
Ale pro citlivější povahy opravuji na toto znění :
Ta ošklivá kačátka, která nechá lhostejnými výročí JJ, nezajímá nějaký Franta, ještě tak FN, to je sázka na jistotu.
.. nějaké fyzické osoby, které pod vlivem alkoholu či jiných omamných látek v množství větším než nepatrném,skáčou při zvucích oblíbené kapely Kamelot.
Pokud jde o Folkomín, tam bych takovým divákům nakopal osobně hýždě, lat. musculus gluteus.
Já už budu hodný a nebudu užívat sprostá slova.
Tomáš Pohl  - Re: František Vlček patří všem!   |94.112.202.xxx |20.03.2009 22:59:00
Matěji, pravdu máš. Festivaly jsou většinou jako přes kopírák. Když bych si dal práci, objedu v létě x festivalů a všude je potkám. Jak jsem psal, je to sázka na jistotu. Když se obrátíš na sponzory a nejsi zrovna ten, od koho něco potřebují, ptají se, kdo tam bude ? Kdybych řekl, že Franta a nebo někdo podobný, nedají mi ani korunu. Publikum je nevyzpytatelné. Vloni jsem se pokusil dát tam trošku něco jiného, mimo Xindla, který začal "frčet", ale současně seděl i mě. Pak tam pozveš Třešňáka s Bandem či Honzu Hrubého, lidi vod Pánápaboha a příjde ti o půlku lidí míň než vloni. Nabaví mě ale festival pod heslem "nasypat tam cokoli, na co lidi půjdou". Takový festival může dělat robot. FV jsme na FK měli, měli jsem tam i Toasty ( nevím, kdy jsi je, kolego Berko, naposledy slyšel) , ale FK je malý prostor. Měl jsem na mysli, že by na takovém Kvítku FV zapadl, podobně jako před léty Jiří Smrž. Ale nemám rád vyšlapané cesty.Je třeba se prát a něco pro to dělat.
Petr Berka  - Re: František Vlček patří všem!   |90.177.220.xxx |21.03.2009 00:53:00
Souhlasím téměř se vším. Dokážu si představit na plakátech folkového festu skvělá jména: Franta Vlček, Martin Rous, Martina Trchová, Simča Klímová, Dana Houdková, Jarda Urbánek a další. Budou-li ale na jednom plakátu, pořádal by se nejspíš v nějakém menším klubu. Co se týká toho, že festivaly jsou jeden jako druhý, ano velké festivaly jsou jako podle kopíráku (viz. sponzoři). Menší a malé festy si nemohou dovolit zaplatit folkové hvězdy, takže jsou nuceni sáhnout po skvělých, leč veřejnosti méně známých jménech. Tady vidím možnost, aby veřejnost našla nové tváře, pokud tedy nějaká dorazí.
Cimbura  - Re: Zdvořilý dotaz   |194.108.126.xxx |21.03.2009 11:16:00
Omlouvám se ti, Tomáši, za svůj omyl. Ještě nedávno jsi vulgarismy v psaném textu zásadně nepoužíval...
Tomáš Pohl  - Re: Zdvořilý dotaz   |94.112.202.xxx |21.03.2009 12:16:00
Omluvu přijímám. Jen si myslím, že výraz kretén, stejně jako ***** a imbecil, jsou výrazy lékařské. Nevím, zda se ještě užívají, ale před sto lety, když jsem měl v rámci kriminalistiky i soudní lékařství, označovaly stupně duševního stavu. Samozřejmě v řeči hovorové mají pejorativní nádech, byť se dnes používají výrazy spíše uro-genitální.
Ve svých statích zde si nepamatuji, že bych užil jediného vulgárního výrazu. V diskusi snad jednou ano. Vždy je to tím, že jako člověk, který se zas tak často nerozčiluje, občas jednou za sto let vyletím a Matěj mi připomněl toho Ježka, kdy jsem byl dost naštvaný, slušně řečeno. Stejně naštvaný jsem, když slyším a vidím opilé primitivy jak řvou na moderátora a posílají ho kamsi, když nedovolí, aby ještě řvali. Je mi jedno, zda tato sociální skupina řve na fotbale, na pochodu nácků či na folkovém či jiném festivalu. ¨Primitivní náckové jsou to všude, ale myslím, že převažují slušní. Kdyby takoví náckové poslouchali Frantu, Jirku Smrže či nějakou křehkou zpěvandu, asi by moc nevnímali.
Jinak si na závěr, a už se k tomu vracet nebudu, pár citátů z mé "bible". Cituji : Nedávno jsem četl, jak se nějaký kritik rozčílil nad větou " "Hlasitě se vysmrkal a utřel si nos". To je vidět, jaká h....a se rodí pod sluncem. Ti by chtěli, aby z lidí vyrůstali mučeníci typu Sv. Aloise, který když slyšel , že nějaký muž za hlučného rachotu vypouštěl své větry, jedině motlitbou se uklidnil. Hostinský Palivec, když si o sobě přečetl, měl radost a řekl : "Jakej sem , takovej sem, já s i kvůli nějaký k...ě nedám servítek na h..u.
Howgh a pišme raděj o muzice
MK  - Re: Zdvořilý dotaz   |212.71.128.xxx |22.03.2009 08:30:00
Nemyslím si Cimburo, že slova kretén, imbecil, ale třeba i prdel a podobně by byla ta slova, kvůli kterým by se měly příspěvky mazat. V současnost trápí diskusi FT příspěvky, které jsou stylisticky jak od Gutha-Jarkovského.
Tomáš Pohl  - Re: Zdvořilý dotaz   |94.112.202.xxx |22.03.2009 08:53:00
Miloši, Cimbura to nechce mazat, vadí mu , že jsem zhrubnul.
MK  - Re: Zdvořilý dotaz   |212.71.128.xxx |22.03.2009 11:44:00
Cimbura napsal "smazat".
Kdo by v dnešní době Babek a Kalábů nehrubnul, Tomáši, že.
Tomáš Pohl  - Re: Zdvořilý dotaz   |94.112.202.xxx |22.03.2009 11:51:00
No jo, máš pravdu. Mazat a mazat, žádnou nešetřit. Mudroval Bodřich Bobš na pondělí velikonoční. Tak jo
Cimbura  - Re: Zdvořilý dotaz   |62.24.72.xxx |22.03.2009 15:53:00
Miloši, Tomáši, kdybyste četli pořádně výchozí příspěvek do diskuze, víte, že jsem navrhoval smazání, protože podle vulgarismů, u Tomáše nezvyklých, jsem se domníval, že někdo píše do diskuse pod jeho jménem (už se to na Ft stalo mě a tuším, že i tobě, Miloši). Vzhledem k tomu, žes, Tomáši, potvrdil své autorství, je požadavek vymazání samozřejmně neplatný! Ale to snad vyplývá ze mnou dříve napsaného, ne?
Cimbura  - Re: Zdvořilý dotaz   |62.24.72.xxx |22.03.2009 16:14:00
Drahý Tomáši, nemohu se ubránit dojmu, že ti uniká rozdíl mezi textem humoristickým a publicistickým.
Např. slovo "korunovaný" je naprosto slušné a dle tvé teorie je slušným i slovo "vůl" ozančující v odborné terminologii hovězí dobytče zbavené samčích schpností. Přesto, když říká Vlasta Burian v humorném filmu C.k. polní maršálek že císař pán je korunovanej vůl, je to sice legrace, ale přesto na ni málem dojede.
Napíšu-li ale zde, v textu řekněme publicistickém, že korunovaný vůl jsi ty, pak je to jistě hrubě urážlivé a mohl bych na to dojet i když při tom (podle tebe) užívám samých slušných slov. Proto také okamžitě poznamenávám, že spojení tebe a vládnoucího hovězího kastráta jsem zde užil pouze pro názornost!!! Že jsi vůl, natož korunovaný, si o tobě opravdu nemyslím a urazit tě nechci!!!
Tomáš Pohl  - Re: František Vlček patří všem!   |94.112.202.xxx |22.03.2009 16:56:00
Ctěná společnosti, prohlašujeme přede všemi, že jsme se unáhlili a prohlásili jsme, že ti kteří ignorovali výročí JJ jsou kreténi. My to tímto odvoláváme a prohlašujeme , že nejsou kreténi, ale totální kreténi ! A je to ! Liguére !!
jan-matej rak  - Re: František Vlček patří všem!   |89.24.7.xxx |22.03.2009 19:03:00
halelujá!
Tomáš Pohl  - Re: František Vlček patří všem!   |94.112.202.xxx |22.03.2009 19:24:00
Až řeknu Tři, bude se to řezat..
MK  - Re: František Vlček patří všem!   |212.71.128.xxx |22.03.2009 19:27:00
Ještě Cimburo nerozeznáš drobné nuance v textech, které umožňují určit, že ToPohl je jednou ToPohl a podruhé třeba... a že za babku píše jednou.... a podruhé zase.... Jen kaláb zůstane kalábem. Ale ne tady.
Kuba Horák  - Re: František Vlček patří všem!   |82.150.164.xxx |23.03.2009 09:22:00
Souhlasím s tím, že Franta Vlček by na festivalech hrát měl, protože je to podle mě člověk, který může předat dál to, co řada účinkujících nemá (bez urážky)...Jeho vystupování je výborné, jeho hlas krásný, jeho texty (nebo ty, co zpívá od jiných) taktéž. A stejně jako JMR a Tomášovi mi přijde líto, že jsme si vytvořili obraz typického festivalového diváka, který šíříme jako samozřejmý. Ubíráme tím takovým akcím trochu moci, kterou by mohly mít. Nemyslím si, že by 8 tisíc lidí v amfiteátru nechtělo dojmout. Nemyslím si, že tam jedou všichni zvednout promile a zaskákat si pod pódiem. Nebo v to při nejmenším doufám.
Petr Berka  - Re: František Vlček patří všem!   |90.177.220.xxx |23.03.2009 09:50:00
Když on pořadatel musí pořád kalkulovat v relacích poměr cena-výkon. Lépe řečeno cena-návštěvnost, potažmo popularita. Hledí na to, aby se festival alespoň zaplatil. Proto vsadí spíše na jistotu. Ono totiž folkových příznivců, kteří jsou ochotni cestovat od festu k festu zase tolik není. A tak jde o to přitáhnout občasné návštěvníky, kteří nejsou až tak žánrovně vyhranění. A těch je nepoměrně více. Někde tady vzniká moje představa o typickém návštěvníkovi folkových festivalů. A samozřejmě, že neexistuje jenom folk. Jsou i jiná lákadla.
jakýsi ruch  - Re: zrušte zvukaře!   |89.176.118.xxx |23.03.2009 14:08:00
zvukaři na festivalech jsou strašně drazí... zrušte zvukaře a uvidíte kolik přibude návštěvníků festivalů... každý návštěvník by měl mít vlastního muzikanta a občas se prostřídat...
čtenář  - Re: zrušte zvukaře!   |160.217.196.xxx |24.03.2009 22:08:00
Souhlasím, proč ne občas i bez nich jenom s hudbou...

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Srpen 2018 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
   1 2 3 4 5
 6 7 8 9101112
1314
23
2728  

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc