gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

22.03.2007 Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak jsou? (Džexna)    PDF Tisk Email
Reportáže

O výsledcích oblastního postupového kola 41. ročníku Porty sjednocené a jediné, které proběhlo v pražském Mlejně ve dnech 5. - 7. března, jsme vás již informovali. V diskusních příspěvcích se objevil údiv nad nízkým počtem soutěžících i postupujících. Ano, během tří večerů se o pražské finále ucházelo pouze 22 přihlášených - jednotlivců, dvojic a skupin. Můžeme se jen dohadovat, proč pokles v počtu soutěžících, naznačený již vloni (31), pokračoval.

Pravdou je, že finalisté z Prahy v posledních letech sbírali jak v Jihlavě, tak v Ústí, jednu Portu za druhou. Je třeba připomenout, že cesta k úspěchům vedla přes opakovanou účast v postupových kolech. Učili se z chyb vlastních či jiných, a nyní již "soutěží" s vycvičenou trpělivostí o místa na folkovém slunci. Příležitost zahrát si, poměřit své síly s ostatními, byla hnacím motorem pro hledání a krystalizaci vlastní tvorby i projevu řady minulých finalistů, kteří sice na portovní vrcholy nevystoupili, leč pilně koncertují a také již nesoutěží. Možná, že právě trpělivost chyběla těm, kteří v minulých ročnících stáli na startovní čáře, nebo zůstali ve středu pole. Právě na ně jsem byla zvědavá. Nepřihlásili se. Nevydrželi, rozešli se, dostudovali a začali se věnovat svým povoláním? Nebo zkoušejí štěstí jinde? Je možné, že zejména nováčci se o organizaci a přihlášce do předkol Porty nedověděli, sjednocená Porta jako Mezinárodní hudební festival se propagací nevyznamenala, a proto zvolili jinou cestu vlastní prezentace (Konkurs Zahrady, Notování pod Vyšehradem). Jistě to je téma pro zamyšlení. Anebo prostě po pražských letech tučných přišla léta hubená. Tak se to v životě střídá?

O postupu do finále rozhodovala porota ve složení Petr Balík Vohnout (ve středu jej zastoupil po celou dobu přítomný Petr Lochness Křivohlávek), Pavla Marianová, Petr Pete Guth, Pavel Rada, v pondělí Petra Studená (Hudba Praha a lektorka zpěvu), v úterý a středu Eva Coufalová, zpěvačka komorního dua Vagante. O zvuk se staral jako každý rok Pája Jindrák, jednotlivými večery nás provázeli Petr Bohuslav, v úterý dvojice Vašek a Filip, ve středu Jeroným Jerry Lešner. Všichnu shodně uváděli, že se soutěží o 12 postupových míst, porota nakonec horko těžko vybrala alespoň finálovou desítku. Přiznám se, že tak slabou úroveň pražského kola dlouho nepamatuji a očekávala jsem, že postupujících bude ještě méně. Asi

foto: Tomáš Pohl ©

Kámen úrazu na ilustr. snímku

foto: Tomáš Pohl ©

nejčastějším prohřeškem vystupujících byl zpěv. Tolik intonačních chyb, falešností a bezvýrazného projevu, zejména v první dva dny, jsem pohromadě neslyšela ani nepamatuju. K tomu připočtěme nesehranost či dokonce chyby v rytmu a výsledný obraz nezachránily ani sem tam probleskující melodické nápady či texty. Podle vystupování na scéně a celkového dojmu si rozděluji účinkující do dvou skupin. Hrajeme a) pro diváky, b) před diváky. Zejména písničkáři vytvořili ještě specifickou podskupinu b: "Huhly huhly - řeči jako z truhly" (termín použil Jeroným, já jen kradu), volně přeloženo: Nesrozumitelná deprese a světabol.

První den: 8 soutěžících
Zbyněk Zeman má v písničkách humor, dynamický doprovod, v projevu dramatizující prvky, které lépe vycházejí na komorní scéně. Frýda & Company z Plzně, folk s přídechem grassu, kvartet s houslistou a dobristkou, začali unaveně, rozmazaně, v textech bolela duše a odcházela doba zlá. Ještě zapracujte na intonaci a výrazu, písničky máte zaranžované dobře. Luky Lukáč s klavírem a kytarou, ve filosofujících textech šansonů odrážel pohled na zlý svět očima o 15 let mladšího chlapce (tehdy získal 4. místo v autorské soutěži na Portě v Plzni). Zaujal zpěvem (typ jemnějšího Jožo Ráže), snad nové písničky přinesou větší nadhled, ale zatím je prý složena jen jedna. Do finále jej nakonec porota poslala. Creamona (čti Krímona!) - zhruba padesátníci (jsou - li mladší, omlouvám se, ale nevypadají), výraz na tvářích: nuda! Vlastní písně, melodicky nebyly špatné, ale! Po hospodsku hrají všichni, stejně a pořád, strašně falešný sólový zpěv, jaký jsem na scéně ještě neslyšela, udrželi snad rytmus, ale celkově? Franta K. Barták recesisticky vystoupil na scénu z hlediště, vzal si k srdci loňskou kritickou výtku směřovanou ke zlepšení vystupování. Jinak Huhly, huhly ? S intonací na štíru v předlouhých písních s existenciální tématikou, s pokusy o dramatično, klavírní doprovod byl asi nejlepším momentem jeho vystoupení. Svou cestou, podobně jako vloni, se potýkali s nesehraností, s intonačními problémy u sólistů i ve sborech. Celková nevýraznost a rytmická nevyrovnanost odváděla pozornost od folkových písniček, které jinak nejsou bez nápadů. Pavel Petráň přinesl kýženou vzpruhu. Inspirován pravděpodobně stavbou písniček u Honzy a způsobem frázování u Franty Nedvědů, zahrál velmi slušně a dobře zazpíval dvě skladby. Ovšem prostřední Beranice, lechtivá taškařice z plovárny, úlevně pošimrala bránice všech přítomných diváků a porotci jsou také diváci, že? Postoupil. Poslední bylo ohlášeno duo Jan a Mike, a ejhle. Jan byl Řepka (Nestíháme), Mike jazzový kontrabasista Michal Pospíšil. Na repertoáru Country Boy s Poštulkovým textem a Honzovy překlady Dylana, Donovana. Spontánní projev, uvolněnost, komorní a přece plnokrevné vystoupení, jasně na postup.

2. den: 6 soutěžících
Zde jen poznamenávám, že vzhledem k počtu účinkujících hráli všichni navíc jednu písničku jako zvukovou zkoušku. O to delší byl příjemný zážitek, či naopak potrápení uší. Aleš Rogalewicz opět sólově, jakoby se vrátil do doby svých začátků. Mléčná dráha či Sněžný muž jsou ještě chlapeckými legráckami, ovšem na tváři mladého muže. Viktor Kodeš - vítěz kategorie Huhly, huhly?, nesrozumitelně dramaticky huňal a mumlal, ledabyle artikuloval, nepřízvučně výkřikoval. Viktore, zkus příště zpívat tak, abychom v hledišti porozuměli, co všechno tě trápí. Nezebend předvedl akustický bigbít se slušným bicistou v písničkách bez výraznějšího melodického nápadu. Podobně jako u většiny kapel byl slabinou pěvecký projev, bez dynamiky, bez sdělení do hlediště. Dívčí trio BlueStone s repertoárem v různých světových jazycích (názvy si naštěstí nepamatuju, aspoň je nespletu) zpívalo čistě, ale poněkud akademicky. Děvčata, ve finále přidejte v dynamice v argentinské a v té anglické: Swingujte! My3.avi, ač již tři Porty z roku 2005 mají, se na sjednocenou mezinárodní Portu přihlásili. Vystoupili jen ve čtveřici, neb baskytarista Kuba Vlachynský ležel doma se čtyřicítkou. Narychlo sestavili trojici písní ze dvou starších, v soutěžích neuvedenou "lidovku" o ptáčeti ve fujárce a rozjeli se autem po polích, do třetice (nepočítám - li věnovanou Kouli na noze) uvedli zbrusu novou Mezi vámi s "balkánským" souzvukem zobcovky a housliček. Dostáli své pověsti pohodářů a dostali publikum i porotu. Jasný postup. Kytarista Matěj Lipský si sice zase pozapomněl naladit kytaru, ale kladně hodnotím jednak jeho spoluhráče s přezdívkou Buřt za rytmickou sekci na djembe, druhak, že se jen netrápí, ale pokusil se vnést na scénu také trochu odlehčení.        

3. den: 8 soutěžících
Pospolu se vloni zúčastnili jako duo Katka a Pepík, z trojice písní, doprovázených na jazzovou elektrickou kytaru byla divácky nejvděčnější Svíčička, ale duo se opět potýkalo s intonací. Pocvičte. Zlaté oči (18tičlenný sbor trampské osady Zlaté oči) v maskáčích, nechyběly ani klobouky s liščími ohony, s 18 kytarami, rozdělení do jednotlivých sekcí (C dur, G dur?), zapěli 3 vlastní písně: třetí trampskou hymnu (po Vlajce, Rose) A teď todleVlci (o vlcích všeho druhu), zde vyniklo unisono kytarové sólo, a zpěv po sekcích byl zase zvláštností třetí písně Zelené stráně Jardy Tosnada. Asi tušíte, že se jednalo o recesi. Ano, v režii Panelákových fotrů, dokonalá mystifikace i pořadatelů a především ukrutná sranda. Diváci řvali a poslali je do finále. Hanka Čechová, loňská semifinalistka Jihlavské Porty, byla sice trochu nastydlá, na hlase se to poznalo, výrazu to neublížilo.  Texty Hance píše kamarád Honza, opět příklad, jak muži umí napsat text, který ženské duši rozumí. Ve finále ji uvidíme stejně jako Quaoar, duo sester Vytiskových, které nevynechá snad žádnou soutěžní přehlídku. Pilná děvčata kytarově dozrávají, ponecháme-li stranou jejich problémy se sykavkami, odvedly i v pěveckých partech dobrý výkon a syrovostí zpěvu začínají připomínat jiné sestry. Steinovy.

Martin Čepelík se také na Portě objevuje pravidelně, bohužel, podřízl si pod sebou větev nevkusným a trapným songem o homosexualních praktikách Pepy a Franty. Martine, humor vypadá trochu jinak. Šuplík Zdeňka Vidláka vyvolává neodbytně dvě otázky se shodnou odpovědí. Pokud je to myšleno vážně, je to nuda, pokud to má být legrace, je to nuda taky. Unylost přebíjí v obsazení úplně vlevo klarinet a úplně vpravo elektrická baskytara. Kámen úrazu je kapela, kterou vždy poslouchám s napětím. Jejich trampfolkové písničky i aranže se mi líbí, ale vždy trnu, jak dopadne zpěv. Tentokrát v sólech prima, ve sborech jako obvykle. Pětihlas nevyšel, zkuste ubrat, méně je někdy více. Třeba už ve finále. Na Hromosvod jsme čekali 20 minut (přemluvili jsme Jeronýma, aby zatím nesoutěžně zahrál), původně prý se zúčastnit nechtěli. Upeklo se to na poslední chvíli a partička kolem Ondry Fencla letos sítem prošla. Jejich folkrock se souzvukem flétny a houslí ve třech písních vybraných z CD Svitavy tentokrát porotu nepobouřil a postoupili.

Na závěr připomenu jména finalistů, kteří si 16. dubna v 18 hodin opět ve Mlejně přijdou zahrát o účast v českém národním kole 41. ročníku Porty: Luky Lukáč, Pavel Petráň, Jan & Mike, BlueStone, My3.avi, Pospolu, Hanka Čechová, Quaoar, Kámen úrazu, Hromosvod, Zlaté oči. A protože jsem žehrala na propagační laxnost pořadatelů Porty, raději připomínám, že se české kolo koná 4. - 7. července v Jihlavě, odkud povede cesta do mezinárodního finále 13.-15. září v Ústí nad Labem.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Miloš  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |82.114.195.xxx |22.03.2007 07:53:00
Ahoj. Co se týká malé úcasti kapel na sjednocené Porte mel bych možná jeden duvod. Než se totiž kapela dostane na pomyslný vrchol souteže do Ústí muže se stát , že bude muset vystupovat 5 krát a v rámci celé republiky. Neveríte? 1)Základní oblastní kolo, 2) finále oblastního kola - pokud skoncíte na 3,4 míste 3)semifinále národního kola-Jihlava, 4) finále národního kola-Jihlava 5)mezinárodní finále -Ústí n.L. To už je na zamyšlení
emu  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |213.235.160.xxx |22.03.2007 10:30:00
Já myslel, že to je cílem, ne? Zahrát si v ruzných sálech, podívat se a predstavit se na ruzných místech. Oprav me, jestli jsem si po deset let vysvetloval smysl toho všeho jinak. :
Miloš  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |82.114.195.xxx |22.03.2007 11:38:00
Samozrejme máš pravdu. A si to jinak nejde brát. My to bereme podobne a pustili jsme se také do tohoto "maratonu". Jenže vetšina kapel neoplývá sponzory a náklady na tuto soutež s každým kolem narustají. Podle vlastních zkušeností odhaduji náklady pro 5 clennou kapelu treba z Brna ,která se probojuje až do Ústí, cca na 7000 až 8000,-Kc. To už je cástka nad kterou vetšina kapel zapremýšlí. Pokud se probojují do finále v Ústí tak jsou to dobre investované peníze. Ale to bude jen 10% procent ze všech kapel. Být podnikatel s takovou pravdepodobností tak do téhle investice nejdu
Malej Honza  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |82.100.58.xxx |22.03.2007 11:55:00
Ano, je to tak. Náklady jsou jednou vecí. Vždy když jsme nekam jeli, tak jsme to dotovali z nejaké jiné akce, kde jsme treba neco utržili. Vždy jsem se snažil, abychom meli vyrovnaný rozpocet a pokud nebyl bylo mi tak nejak neprijemne vybírat od ostatnich peníze na benzín. A druhým faktorem muže být to, že kapely, jejichž clenové dostudují a zacnou vydelávat, zakládají rodiny, zacnou brát kapelu v ponekud jiném rozmeru. S kapelou prakticky hrajeme už jen v Praze a mimopražské nabídky témer vždy odmítáme. Pokud bych zaridil 5 hraní za mesíc po celé republice, tak by se mnou chlapci brzy vybehli Honza Komín (Nacas
Danča/Kámen úrazu  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |212.47.6.xxx |22.03.2007 12:26:00
Bohužel je to tak. Když jde o festival, kde si kapela porádne zahraje, je mínusový stav kapelního konta vyvážen pocitem z koncertu. Pri hraní trí soutežních písní se kapela na pódiu ani nezahreje a už zase leze dolu. Na druhou stranu, neexistuje lepší zpusob, jak se zviditelnit, a proto jsme do toho zase šli..
Malej H.  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |82.100.58.xxx |22.03.2007 12:51:00
To schvaluju . Je dobre se otriskat na soutežich. Já mel vzdy pro Portu takovou nejakou zvláštní slabost. Rad jsem chodil a chodim do mlejna hrat nebo jen pokecat. Letos uz jsme nesoutežili. Jednak proto, že i ja kdysi ríkaval o nekterych kapelach, proc tam proboha furt lezou - nenažranci . Mrakoplaš, Echolama, Náplava - postupovali vždy a nedalo se pres ne dostat. Ale kdo si pocka ten se docká . A driv nebo pozdeji se rozpadnou nebo soutezit prestanou . A za druhe taky v cloveku hloda ten strach, co když nás letosni kapely preválcujou, mame tohle zapotrebí ?. H
Belmondo  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |84.19.66.xxx |22.03.2007 14:03:00
Myslím, že nízký pocet interpretu byl zpusoben i utajeností Porty. Kde se dalo najít vyhlášení pražské Porty
Miloš  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |82.114.195.xxx |22.03.2007 14:17:00
Informace jsem cerpal z www.porta.tabornici.cz tam jsem se proklikal pres INFORMACE, SEZNAM OBLASTÍ, TERMÍN SOUTEŽNÍCH KONCERTU. Tam najdeš všechny potrebné info. My jsme soutežili v Jesenické oblasti (20 kapel) a meli jsme všechno prímo pod nos. (e-mailem). Proste dokonalé
Džexna  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |83.208.9.xxx |22.03.2007 14:22:00
V clánku to naznacuju. Obávám se, že nikde. Pokud si zadáte do vyhledavace Porta, objeví se odkaz na tránky Porty Jihlava, kde je horká aktualita z cervence, kdo vyhrál Porty v roce 2006!!! Prihláška a pravidla jsou na stránkách bývalé Trampské Porty a tam se termíny predkol objevily tušim asi 14 dní pred pražským predkolem (možná se pletu, kdyžtak me opravte). To je pro propagaci souteže zoufale málo!!!
Jiné velké akce o sobe dávají vedet casto, pravidelne, rekla bych nepretržite, na netu na svých stránkách, posílají info, prezentují se v médiích..
Džexna  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |83.208.9.xxx |22.03.2007 14:25:00
Píšeš správne , Miloši, že ses proklikal... )) Ano, kdo hledá, najde. Ale poradatel by mel být vstrícnejší, jestli chce, aby se o jeho akci vedelo
petr  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |85.70.64.xxx |22.03.2007 14:53:00
Se vším se dá souhlasit a me napadla ješte jedna možnost. Síto v Praze bývalo vždy velmi husté a tak se spousta soutežících prihlásila do jiných oblastí.Treba Podbrdské kolo a urcite se objeví i v dalších
Stráša  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |193.85.99.xxx |22.03.2007 18:59:00
Tohle, se mi zdá, už probehlo dávno. Že se pražské kapely hlásily do mimopražských kol. Hlavne kvuli konkurenci.
Nevím...podle me dneska kapely jezdí spíš na Zahradu, a jelikož je Porta v Jihlave opet(nepochopim!) v tomtéž termínu, veci jsou nasnadne:
Stráša  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |193.85.99.xxx |22.03.2007 19:09:00
Omlouvám se, melo tam být :" nasnade":
Jupp  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |80.188.215.xxx |22.03.2007 22:59:00
Musím kostatovat, že dríve (nekolik let zpátky) byly seznamy úcastníku predkol Porty a Zahrady až na výjimky velmi podobné. Letos abyste shodná jména v obou soutežích (pardon, Konkurs není soutež) hledali lupou. Cím to je, nvím. Možná nekdo na neco príjde.
A ješte neco: sjednocením Port se šance nejak uspet snížila na polovinu. Pri tom nárocném objíždení podpredkol, predkol a nadpredkol, které už tady nekdo zmínil...
Jaur  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |88.102.74.xxx |27.03.2007 17:03:00
Všechno jsou to reci o hov..,Porta je už dávno mrtvá a všichni to ví.Od roku 2001 jsme se každorocne probojovali do celostátního kola(The Kýbl,The Giant Mountains Band), v Plzni 2001 na výstavišti to vypadalo,jak po výbuchu atomovky,Ústí 2002 jediný svetlý okamžik tam to bylo dobrý,Jihlava 2003,2004 tragédie(i presto,že jsme získali interpretacní Portu).Zlatý Jamboree ve Strakonicích
Ondřej M*  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |89.176.59.xxx |27.03.2007 22:29:00
Ahoj, nalákat na jakýkoliv koncert nebo akci diváky je cím dál težší a nemusí se jednat ani o Portu (která asi skutecne už jen dožívá). Koncerty a souteže dnes konkurují letním festivalum, multikinum, domácím kinum, divadlum, spouste muzikálum, nosicum DVD a v neposlední rade obrovské konkurenci mezi kapelami jako takovými (a do toho všeho ješte tak vynikajících jako Genesis, Roger Waters, Ozzy, Scorpions, Collins, Rea, Kristofferson, Europe a mnoho dalších) bez velké PROMO akce a prislíbení úcasti nekoho ECHT se dnes potácejí s nízkou úcastí všichni poradatelé. Vzpomenme na nízkou úcasti Folktime Jamu v Bohnicích. A to vstupné na folkové akce bývá ješte stále opravdu smešne malé. Možná by malá renesance Porty neuškodila. Udelat z ní dámu, ne starickou duchodkyni co sype ptáckum
Všímálek  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |86.49.42.xxx |27.03.2007 22:58:00
Úcast Folktime na IFOLK jamu v Bohnicích byla vysoká. )
Jupp  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |80.188.215.xxx |28.03.2007 00:08:00
K poslední vete: Napadá te, Ondro, jak
Honza Komín  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |82.100.58.xxx |28.03.2007 08:00:00
Porta je ohromná znacka, historická záležitost sahající až ke korenum samotného žánru. Renesance Porty mi pripadá možná (dokonce v ní verím) a snažší než snažit se vydupat neco velkého prímo ze zeme. Bude to o lidech, o reklame, o penezích, o tradici i o nebránení se pokroku. H
MK  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |193.179.126.xxx |28.03.2007 09:48:00
To by se predevším nesmelo lpet na "tradicním", lec již mnoho let jasne prohraném termínu finále. Ono je dobré poznat, kdy je treba prestat konkurovat a hledat nový prostor. A u "sesterského" festivalu se mrknout po okolí, že nyní již nepritahují tri koncerty, každý v jednom dni, ale naopak - nekolik soucasne fungujících jevišt. Cekal jsem, že se neco v tomto smeru stane letos, ale ne - výsledek je ješte horší a stáhne s sebou i sesterský festival -druhá pulka zárí v podkrušnohorí bývá z hlediska teplotní pohody dost krutá
Ondřej M*  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |194.228.23.xxx |28.03.2007 15:43:00
Jsem rád Miloši, že s Tebou mohu souhlasit :o) Nejaké cesticky by se asi Juppe našly. Moje manažerské schopnosti zatím nesahají tak daleko, abych zde kvalifikovane nastínil "jak by to šlo" bohužel, ale treba nás neco napadne. Delal jsem si malý pruzkum ve svém okolí, každý slovo Porta zná a zná i jeho legendární význam, ale každý hned dodá, radeji jezdím už delší dobu na Zahradu
Belmondo  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |84.19.66.xxx |28.03.2007 17:35:00
Jelikož jsme nejakou chvíli se snažili pro renesanci Porty neco delat a to v dobe celkem nedávné, kdy byly i možnosti ekonomické, vždycky zmeny ztroskotaly na lidech kolem Porty. Na jednu stranu vetšinou poctivých tahounech, ale obvykle bohužel v zajetí pevne stanovených hranic, za které jít nehodlají. Dokud rozhodující slovo bude na nich, nezmení se nic.
Je to skutecná tragédie, když z krajských kol, vetšinou dobre pripravených a organizovaných se kapela dostane do takrka prázdného hledište v Jihlave.
Tomu, že by to šlo, verím taky. Že ten letošní systém spojených Port, tak jak je prezentován nejaké zlepšení prinese, me muže jen príjemne prekvapit.
Škoda
Džexna  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |83.208.9.xxx |28.03.2007 19:20:00
Nedávno se tu o tom psalo, proc nedošlo ke zmene termínu Jihlavy. Letos snaha o zmenu byla, lec jiný termín nebylo možné v Jihlave zajistit (jiné akce v amfiteátru, chybející ubytovací kapacity mimo prázdniny...) Bohužel, opet nastane prejíždení soutežících ci vystupujících skupin na trase Jihlava - Námešt nebo Námešt-Jihlava, v prípade vítezu tam a zpet..
Džexna  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |83.208.9.xxx |28.03.2007 19:27:00
Myslím, že Ondra M. slovem PRUZKUM uhodil hlavickou o hrebícek Nelze žít jen ze kdysi slavného jména Porta. Dnes se radí mezi desítky festivalu, a že ekonomicky prežívala, nebylo zájmem publika (te´d mluvím o jihlavské Porte, která stále vlastní ohrannou známku Porta), ale znackou, na kterou sponzori stále slyší. Jinému návštevnicky upadajícímu festivalu by nedali ani korunu a následoval by krach již dávno. Chce-li sjednocená Porta oslovit více diváku, nestací asi jenom obetavost a nadšení, ale poradatelé se musí chovat profesionálne a ekonomicky, musí prozkoumat trh s festivaly, poucit se v organizici a propagaci (vcetne atakování reklamou, propagací) a zároven stavet na tom, co se již léty osvedcilo a proverilo. Vždyt prece Porta v Ústí, byt se zavádejícím prívlastkem, po dobu rozdelení divácky celkem prosperovala. A v pravidelném cervnovém termínu!!! Ubytování zajišteno, program býval v sále, na námestích, na terase... Práve ta divácky životaschopnejší cást Porty na tom možná tratí. Myslím, že rada pravidelných návštevníku bude zvažovat, zda kvuli desítce finalistu ci nekolika hvezdám, které behem léta jiste uslyší i jinde, v zárí do Ústí pojede. I nadšení diváci se chovají ekonomicky už dávno.
Tony  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |83.208.90.xxx |28.03.2007 22:05:00
I já si myslím, Džexno, že na tom spojení Trampské Porty v Ústí a Porty v Jihlave tratí hlavne ta Ustecká.
Vlastne jsem nepochopil - co z toho spojení Port - krome práva na používání znacky Porta (kterou presto ex-Trampská Porta nevlastní)bylo pro Ustecany prínosem.
Pokud by se udeloval F&C Andel v oblasti nejlépe vyjednaných fuzí:) festivalu - bezkonkurencne ho získávají za rok 2006 organizátori jihlavské Porta.
Priznávám se, že jsem si jeden cas myslel, že nejaká renesance (?) Porty (v prípade jejich spojení)je možná, ale ted tomu proste už neverím.
Bude to další festival v rade - stále ješte využívajíci slavné znacky, která však rok od roku bude mít menší zvuk..Což je trend, který již nekolik let trvá.
Miloš  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |82.114.195.xxx |29.03.2007 08:13:00
Buhužel kdo si vyzkouší tohle prejíždení, tak další rok už porádne zváží kam se prihlásit. V tu chvíli bude samozrejme hrát roli vše. Pokud v konkurzu Zahrady pošlu 1CD, v prípade štestí postoupím do jednoho ze dvou oblastních finále a prípadne jsem na Zahrade (a s tím souvisejících mediích) nebo absolovovat prípadných 5 kol sloucené PORTY je docela jasná volba. Presto stací jednoduchý krok - presunout temín v Jihlave, zlepšit propagaci a výborné kapely tím zbavit rozhodování kde úcinkovat. Vždyt oba festivaly mohou vedle sebe existovat prípadne i spolupracovat. Pokud by se podarilo ješte zjednodušit systém postupových kol tak muže sloucená PORTA navázat na oblíbenost Ústecké a priblížit se PORTE v Lochotínu
Honza Komín  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |82.100.58.xxx |29.03.2007 08:45:00
Prejíždení je nepríjemné, to je fakt. Ale všechny akce Zahrada i Porta resp. Trampská porta (at už sedí v Jihlave ci Ústí v hledišti lidí kolik chce) význam pro propagaci kapel mají. Je to reálná možnost, že se o kapele bude chvíli psát a v prípade úspechu na TPorte 50 nahrávacích hodin ve studiu Ceského rozhlasu taky není k zahození. Proto jsme se vždy hlásili na obe akce soucasne. Postupových kol na Porte se mi také zdá príliš. Pro Prahu mi prijde optimální - predkolo, Pražské finále a finále v Ústí. Vždy jsme se báli abychom nevypadli v semifinále - 3 písne a hajdy domu, to musí kapely treba z Moravy porádne štvát. Takže když už semifinále, tak s tím že ty kapely budou mít ješte nejaké recitály - což pravidlem loni nebylo. A volnásky na celý festák s ubytováním k tomu, at múžou kapely porádne zaparit . H
Jupp  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |80.188.215.xxx |30.03.2007 02:39:00
Byl bych rád, Ondro, kdyby te neco napadlo. Ale obávám se, že to, co te casem logicky napadne, bude zcela nepruchodné. Kdyby to šlo, už by se jiste dávno nekdo schopný o to pokusil
benq  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |213.235.160.xxx |31.03.2007 21:19:00
Asi jsi málo pozorocval Jaure, kde hraješ. Plzen nebo Jihlava byla mrtvá vždycky, protože to porádal stejný tým, který o vlastní hudbu vubec nestál. Ostatne meli i ješte horší festivaly než tyhle, takové potemkiniády, pracky na grantové peníze. Ústí je opak: zejména tím, že neslouží k výrobe (ulití) zisku nejakému soukromníkovi. Že jste tam hráli jednou a nazýváš to svetlým okamžikem, pak je to svetlý okamžik Tvojí všímavosti. Ty dve akce spolu nemely nic spolecného, vyjma prátelství normálních lidí na regionální úrovni (dramaturgové kulturáku, muzikanti atd.)
kiwi zelený  - Re: Porta - oblast Praha aneb: Kde jsou, kdepak js   |213.235.160.xxx |31.03.2007 21:52:00
Jedním ze zpusobu, jak na folk nalákat lidi, je, podle me tedy, konecne zacít hrát porádnou muziku. Neco prirozeného, uprímného, emocionálního, lidského s porádnou šou. Když jsem pred cca 5 lety slyšel na Zahrade zpívat paní Zdenu Tichotovou a capella na amfíku, že "Tak nejak umírá nám láska", ríkal jsem si no proboha madam, o co tady jde? Byl jsem zhnusen. A když dnes slyším Nezmary nebo Žalmana, co ve svém veku zpívají za slinty, (Když to naše tela chtela, Krásnou Pálavou, Mejte rádi malý zvírátka...), je mi opravdu na blití. Copak vám nepríjde, že jsou to úplne strašne blbé písne? Bez ohledu na to, že v minulosti titíž autori predvedli nekolik opravdu podarených, nadcasových císel. To chcete tímhle programem dneska strhnout mládež? Deláte si srandu? Na tohle dneska ulovíte jedine totální trosky. I slušný clovek se musí ve spolecnosti stydet ríct, že poslouchá folk.
Podle me je recept tento: strhnout na svou stranu úplne nové lidi (strhnout nebo si je po letech prihrát zpátky, jak to chcete nazývat?), co mají rádi No name, Nohavicu, Dobeše a ukázat jim, že existují další dobrí, o kterých netušili a že je mužou videt na vašem festu. A když už náhodou prijdou, tak je nešidit prezentací laciných "vyplnovacu casu" jako to známe z naprosté vetšiny festivalu, Zahradu a spol nevyjímaje. Stop amatérum!!! Konec zdržování. Na ty jsme neprišli, díky. Divák není kretén a na tohle nemá cas. Je nutno mu predvést skutecnou kvalitu a zajímavou, sdelnou hudbu - kdybych porádal festivasl, objevili by se tam dále treba Jarret, Žamboši, Martina T, Šántré, Létající rabín, Funny Fellows, Ivan Hlas trio, My3avi, Franta Vlcek, Hmm..., Bluesberry zkrátka neco, z ceho vyzaruje osobitost, výraz, energie. Vlastní folková komunita mi jinak pripadá totálne v rozkladu a vítezství Krtecku Šutrs a Špunt, autorská Porta Terezy Tercové a Jardy Holána, návrat Nacasu apod, to je podle me nejlepším dukazem této katarze, totálního zahnití, nudy a dosebezahledení. Nemyslím si, že je nutné na folkové festivaly zvát Charlieho McCoye nebo Rosanne Cash. Koho zájímá nejakej cárlí nebo rozán... totálne mimo. Pet lidí v republice, dvacet? To už spíš nejaké Poláky, Slováky, Madary a nahonit kousek propagace pres EU granty. Zkuste získat jen tretinu lidí, co jezdí na Okor se štávou nebo na Meziploty a poslouchají a nadšene aplaudují tomu samému, jako si ortodoxové typu Stráša predstavují pod pojmem folk. Jen se už konecne oprostete od zaprdeného slova folk. Zkuste si nekdy zajít do Lucerny na koncert zmínených Noname, do Balbínky na Ivana Hlase, do Lucerna Music Baru na Buhví nebo Monkey business. Zkuste konecne prorazit hráze vlastní zabednenosti, prestante chválit každého troubu, který vyleze otravovat na Portu a zdržuje tam, místo abychom se mohli všichni dívat na Ócko. Folkové festivaly by se nemely menit v hudební jesle. Kdo umí, tomu cest, kdo neumí, sorry. Mimochodem v tom Mlejne to bylo opravdu strašné

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
15161718192021
222324
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib