gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

27.07.2005 Poprvé na Zahrade? (Klára)    PDF Tisk Email
Rozhovory

Na letošní Zahradě jsem v okruhu diváků postrádala poměrně dost známých tváří, ale zároveň jsem také zaznamenala, že přijela řada lidí, kteří byli na Zahradě nebo vůbec na nějakém hudebním festivalu úplně poprvé. Jejich nezaujatý pohled může být nejen zajímavý, ale třeba nám prozradí i leccos, čeho už si běžně nevšímáme. Proto jsem se pokusila jednu z takových divaček vyzpovídat.

Kde jsi se o Zahradě dozvěděla a proč ses rozhodla na ni vyrazit?

Dozvěděla jsem se o ní od kamarádů a podrobnosti jsem zjistila na internetu. Líbí se mi folková hudba, ale poslouchám ji víceméně jenom v rádiu, takže mě zajímalo, jaká bude atmosféra při živých vystoupeních folkových kapel. Zahrada mi přišla jako ideální příležitost, vzhledem k tomu, že si můžu vybrat z široké nabídky nejrůznějších typů kapel.

foto: Ivan Krejza Bllemby ©

Diváci na jedné z mnoha zahradních scén

foto: Ivan Krejza Bllemby ©

Proč právě Zahrada, to nemáš blíž jiný festival?

Protože je asi nejznámější a největší. Pak vím ještě o Folkové Růži v Hradci a taky je nějaký festival v Telči, jinak se v tom moc neorientuju.

Když Tě zajímá folk, tak proč tedy nejdeš na nějaký koncert doma a cestuješ  kvůli tomu až do Náměště?

Během roku nemám ve všední dny čas ani náladu na soustředěný poslech téhle muziky. Pouštím si ji spíš jen občas jako kulisu, protože jinak se aktivně věnuju klasice. Folk mám spojený právě spíš s létem a s relaxací. Taky tady můžu vidět spoustu kapel.

Jak se ti tu líbí a splnil festival Tvoje očekávání?

Byla jsem překvapená tím, kolik lidí se zajímá o tuhle muziku a je ochotných kvůli tomu strávit čtyři dny ve stanu v neznámé vesničce na Moravě. To nemluvím jen o mladých lidech, kteří převažují na jiných akcích tohohle typu. Tady vidím v podstatě všechny věkové skupiny. Typická je třeba dvojice kamarádů ve věku 20 a 50 let, kteří si tykají. To mě překvapilo. Pokud jde o muziku, tak mě nejvíc překvapilo a zároveň zklamalo, jak moc žánrově různé typy kapel se tu objevily. Pod slovem folk jsem si představovala spíš klidnější muziku, ale realita je evidentně jiná. Myslím, že folk je v Čechách tak specificky vyprofilovaný, že není potřeba ho neustále oblékat do moderního kabátu. Chápu, že je potřeba tuhle muziku popularizovat, protože je čím dál víc středněproudých žánrů a muzikanti pak mají pocit, že přijdou o posluchače. Proto mají tendenci svoje písničky neustále modernizovat a ozvláštňovat, ale podle mě hlavně na úkor pestrosti melodií a autenticity textů. Taky mě dost zklamalo, že u většiny kapel dominovaly bicí, které působí dost rušivě. Nebo aspoň pro mě, nejsem pak v tom hluku moc schopná vnímat melodie. Proto si raději pustím folkovou muziku a ne třeba rock. Taky mě fascinovaly "pařící" skupinky přímo před reprobednou, mně se zdál zvuk předimenzovaný, ačkoli jsem seděla nad zvukařem. Taky některé kapely bych asi spíš hledala na rockových festivalech...

Na které kapely ses těšila nejvíc?

Já vlastně ani ty kapely podle názvu moc neznám. Zajímal mě Hradišťan, to byl úžasný zážitek. Potom ještě Pacifik a Křesťan. Čekala jsem, že na takové akci uvidím ještě Žalmana, Mikiho Ryvolu nebo Nohavicu. A ačkoli moc nemusím country, tak bych na FC festivalu čekala třeba Greenhorny nebo Taxmeny. Jinak jsem tu slyšela jsem hodně písniček, které znám z táborů. U většiny jsem ani nevěděla, kdo je jejich autorem - to jsem zjistila až tady. Takže vlastně znám třeba kapelu Hop Trop, ačkoli mi ten název ještě před chvílí vůbec nic neříkal, což je asi ostuda.

A kdo se ti líbil nejvíc z těch, které jsi neznala?

Viděla jsem jen druhou polovinu soutěže a z té se mi nejvíc líbila Strašlivá Podívaná, právě proto, že si na nic nehrají. Přesně takové písničky jsem čekala, že tady uslyším. Zajímaví byli taky Šůtrs a recitál Lístku. Líbila se mi i písničkářská scéna, hlavně mě překvapila velmi dobrá úroveň zpěvu (Terčová, Kabelková, Berušky). Zaujalo mě, že tady existuje tolik kvalitních bluegrassových kapel, líbili se mi Blue Gate. Z hlavního programu se mi nejvíc líbili Nezmaři, Hop Trop a Druhá Tráva. Asi největší odvaz byla paní Šuláková ve spojení s Fleretem. To je jedna z mála našich "paní zpěvaček".

Zaujala Tě Zahrada natolik, že bys chtěla jet na nějaký další festival?

Z mladých kapel bych určitě ještě chtěla vidět Strašlivou Podívanou, Hluboké Nedorozumění a Marien. Ráda bych se jela podívat taky na kapely, které mi Zahradě chyběly, takže možná do Telče na Žalmana a Asonanci nebo do Hradce na Spirituál Kvintet. Každopádně mě festivalová atmosféra chytla, takže doufám, že mi vyjde Zahrada i příští rok.

Díky za rozhovor.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Stráša  - Re: Poprvé na Zahradě?   |193.85.99.xxx |27.07.2005 22:13:00
Díky. Je-li rozhovor opravdu autentický, pak jsem moc ráda, že TO konecne rekl nekdo nezaujatý(v tomto prípade clovek poprvé na "folk." festivalu).A myslím TO, že návštevnici Zahrady zklamalo míchání žánru a taky zbytecné prehrávání a modernizování a všelijaké kudrlinkování kapel, a to všechno proto, aby byl za(u)jat divák, diváci ,co nejvíce diváku....Jsem ráda, že se ješte najde nekdo, komu taky chybí ten "obycejnej" ale krásnej folk
Neznamá čtenářka  - Re: Re: Poprvé na Zahradě?   |80.188.224.xxx |28.07.2005 10:14:00
Mne ten rozhovor pripadá , že moc autentický není. Spíš je to takový vnitrní monolog redaktora, ale mohu se mýlit
j  - Re: Re: Re: Poprvé na Zahradě?   |82.202.14.xxx |28.07.2005 12:22:00
Ten rozhovor autentický je, vím kdo byla dotazovaná osoba.

JL

PS: kolik clánku o Zahrade ješte na Folktimu sesmolíte? Že bych také tri, ctyri napsal, co ...
Školník  - Re: Re: Re: Re: Poprvé na Zahradě?   |194.235.127.xxx |28.07.2005 12:30:00
Milý Jerry,

clánku je tolik, protože ty akreditace se musí odpracovat

Pokud chceš neco napsat, pošli nám to, rádi to zverejníme;-
Jenda  - Re: Re: Poprvé na Zahradě?   |213.246.108.xxx |28.07.2005 16:01:00
Jo!!!! Souhlasím se Strášou a s Klárou!!! Takový kapely jako Jarret nebo Jablkon na Zahradu urcite nepatrí!!!! Taky si preju, aby v hlavním programu vystoupili za sebou Nedved, Nedved, Žalman, Vojta Kidák Tomáško, Vlasta Redl (ale sám bez kapely!!!!), Wabi Danek nebo treba nejaký podobný geniální melodik (napríklad Jaroslav Hutka)!!!!
Juppe, Kláro, Strášo, Hynku, Jarmilo!!!! Spojme konecne své hlasy dohromady a prosadme si návrat Brontosauru v hlavním case!!!! Myslím, že by to mohla být krásná tecka za parlamentními volbami, celý rok by mohl být ve znamení comebacku!!!! To by byla krása!!!
Stráša  - Re: Re: Re: Poprvé na Zahradě?   |193.85.99.xxx |28.07.2005 17:33:00
To máš docela chudou hudební zásobu, když si pod pojmem folk predstavuješ pouze Brontosaury a jiné "prežitky"Navíc sis asi nevšim, že to byl rozhovor, což znamená, že Klára pouze tlumocila necí názor, ne svuj!
A Jarret a Jablkon asi zrovna nejsou ti praví, kterí by kohokoliv svým vystoupením zklamali
Danča  - Re: Re: Re: Re: Poprvé na Zahradě?   |212.47.6.xxx |28.07.2005 17:42:00
Mýlíš se, zrovna mne Jarret vubec nenadchnul, ani na Zahrade ani na Ruži. Je to samozrejme subjektivní, ale mne se Jarret podstatne více líbil dríve, než ted, co se odel do jakéhosi jazz-rockového hávu. A texty už taky nejsou, co bývaly...
Ale podle jiných diskusí a reakcí nás nebude mnoho, na koho Jarret takhle zapusobil, takže asi bylo v porádku, že na obou festivalech byli..
Stráša  - Re: Re: Re: Re: Re: Poprvé na Zahradě?   |193.85.99.xxx |28.07.2005 20:28:00
To souhlasím. Jarret bez Bohouše Vašáka už není, bohužel, to, co býval.A nebude.A je to obrovská škoda.Jenže co meli delat, nechat toho všichni...?Ale to už je zase diskuze o necem jiném..
Tomáš Pohl  - Re: Re: Re: Poprvé na Zahradě?   |85.70.70.xxx |29.07.2005 00:16:00
Jo, za Rakouska, deset deka salámu, to bylo salámu. Škoda, že nám bez kapely nezazpíval ješte Šváb - Malostranský nebo Karel Hašler. Každý má jiný vkus, ale pametníkum pripomínám, jak se starí trampové zlobili, že tem "smrkácum"z Hoboes nestací jedna kytara a cpou do toho jazz. Ono poslouchat Jablkon a postupne ho zacít milovat chce cas. Zpev Hanky Skrivánkové me hned napoprvé posadil na zadek a od té doby jsem už nevstal. V Telci Jarreti spojí síly s Lenkou Dusilovou, která má tu drzost, že je ješte k všemu rockerka.Kdyby platilo Jendovo "lidové hlasování", tak dodneška svítíme loucí. Ona holt tolerance je stále vzácné korení
Danča  - Re: Re: Re: Re: Poprvé na Zahradě?   |212.47.6.xxx |29.07.2005 11:47:00
Mne se Jablkon líbil vééééélice. Rozumíš, já nejsem proti kapelám tohoto stylu. Jen se mi Jarret líbil víc dríve
Jenda  - Re: Re: Re: Re: Poprvé na Zahradě?   |213.246.108.xxx |29.07.2005 14:26:00
No tak teda kdou jsou ti praví, když ne Jarret a Jablkon, puvodci toho nejvetšího rambajsu na Zahrade, Strášo???? A jaké znáš tedy ješte folkare, kterí by tam meli vystoupit aby to byl víc folkovej festival???? Já navrhuju treba Kántry Renžra Jirku Vajzra!!!
Jenda  - Re: Re: Re: Re: Poprvé na Zahradě?   |213.246.108.xxx |29.07.2005 14:37:00
No a ted si Tomáši predstavte, že s Jablkoní prý do Telce prijede Svecený, ten houslista, vždyt to je prece vážná hudba!!!! Plne sdílím vaše rozhorcení nad rockerkou Dusilovou, Tomáši, v programu je ješte napsaný nejaký Smetácek, tak doufám, že to bude alespon ten starší, a ne ten mladej chuligán, který se pokusil pred léty svým neurvalým bubnováním rozložit Krestanovu Druhou Trávu!!!! Znovu vyzývám Strášu - jestli opravdu víš ješte o nejakých FOLKOVÝCH muzikantech, honem je sepiš a pošli ímejlem panu Medvedovi do Telce, treba ješte pujde lecos zachránit!!!
Stráša  - Re: Re: Re: Re: Re: Poprvé na Zahradě?   |193.85.99.xxx |29.07.2005 14:42:00
Promin, ale na Zahradu nejezdim, není to moje "krevní skupina". A abych pravdu rekla, na tvoje extremistické názory typu: když tam nemuže hrát Kabát , muže tam hrát jen duo Cervánek (to jsou jen príklady, ne aby se toho zas nekdo chytil) se dost težko odpovídá.
Jinak musím ríct, že co se týce výberu kapel, patrí Juppovy festivaly ješte porád k tem snesitelnejším
Stráša  - Re: Re: Re: Re: Re: Poprvé na Zahradě?   |193.85.99.xxx |29.07.2005 14:48:00
Rekla bych, že my dva bychom se asi neshodli v tom, co je folkPokud znáš jen Nedvedy,Danka atd.
Nicméne, já jen na zacátku vyjádrila názor, že souhlasím s tou dotycnou, že s mícháním žánru se to obcas už prehání.Že se to nelíbí mne a pár dalším, neznamená, že se to musí okamžite menit. Jen, jak už jsem psala kdesi jinde, mi už pak prijde opravdu zbytecné delit festivaly na rockové, folkové, trampské atd., když pak stejne všude hrajou ti samí...že
Jenda  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poprvé na Zahradě?   |213.246.108.xxx |29.07.2005 15:21:00
No a proc je tedy delíš, Strášo???? Vždyt Ty jsi byla první, kdo zareagoval v tom stylu!!!! Svým príspevkem jsi jásala, že TO konecne nekdo rekl nhlas!!!! Ale CO???? CO tedy???? Na konkrétní výzvu abys tedy napsala alespon sem (když už ne panu Medvedovi) jaké kapely nebo písnickári by se líbili, nedokážeš odpovedet!!!! A ze me tady deláš extrémistu???? Ty si tady znáš proste jenom strílíš, to není možný!!!
Stráša  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poprvé na Zahradě?   |193.85.99.xxx |29.07.2005 15:50:00
Vtipné, tak já delim festivaly na žánrové))Tos me pobavil.Máš-li zájem, mužu ti klidne poslat seznam tech, kterí mne se líbí.Jenže já prece po nikom nechtela,aby sestavoval festival z kapel, které se líbí mne.Nevím, proc bych nemohla souhlasit s necím názorem a ztotožnit se s ním.Proc te to tak dráždí?
Já nejsem vubec kompetentní hlídat cistotu žánru, ostatne to bylo vždycky spíš dost subjektivní urcit, kdo jakou muziku hraje.Jak jsem rekla a ríkám znova a naposledy:Nechápu, proc by na všech festivalech nutne museli hrát všichni!To už je pak o nicem ,protože je to všude stejné.(Ted nemluvím o konkrétním míste, ale obecne).
Jedno je mi ale jasný.Na folk už dneska chodí opravdu tak málo lidí, že delat ciste folkový festival, by se nikomu nerentovalo.Ale i tak myslím, že je to škoda.Tot vše
Dušan  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poprvé na Zahradě?   |82.202.14.xxx |31.07.2005 12:31:00
Strášo, ty jsi fakt mimo...
sendador  - Re: Re: Re: Poprvé na Zahradě?   |213.180.53.xxx |31.07.2005 13:18:00
Genialni melodik Jaroslav Hutka? Pardon. :-
zkf  - Re: Re: Re: Re: Poprvé na Zahradě?   |85.160.2.xxx |31.07.2005 16:49:00
Mne pro zmenu zklamal Jablkon na Folkove ruzi, protoze jsem pres hlomoz nastroju neslysel slova. Zbyne
Lucy  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poprvé na Zahr   |193.179.167.xxx |01.08.2005 01:01:00
Pardon, proc je Stráša mimo? Asi jsem taky mimo.
Na Zahrade jsem poslední 2 roky nebyla, i když predtím jsem tam jezdila ráda, ale taky mi pripadá, že je tam tak nejak každým rokem víc "kraválu", který nutne nemusím. A pod folkem jsem si vždy predstavovala spíš trošku klidnejší muziku, u které se mužu zaposlouchat do textu, který není prehlušený decibely. Texty Jablkone se mi líbí, ale nejsem schopna je vnímat na živém koncertu, nicméne CD si asi nekdy koupím, jen si ho budu pouštet potichu
Klára  - Re: Re: Re: Poprvé na Zahradě?   |193.179.166.xxx |01.08.2005 11:47:00
Milá anonymní ctenárko, pravdepodobne patríš k okruhu mých známých, protože nejspíš narážíš na to, že moje názory jsou dost podobné tem, se kterými prišla dotazovaná divacka. O to víc mne mrzí, že se zbabele nepodepisuješ. Pokud jde o autenticitu - v prípade zájmu si vše mužete overit u zdroje, na požádání poskytnu kontakt.
Ad Stráša - taky jsem ráda, že to rekl nekdo nahlas, navíc nekdo mimo žánr a nezaujatý okolnostmi typu kdo, s kým, proti komu, atd.
Ad Jarret, Jablkon a další - podle me stále platí, že méne je více. Muže být sebelepší melodie nebo text, ale pokud je mezi bicími nejsem schopná identifikovat, tak je výsledek stejný, jako když poslouchám Jumping Drums (a to urcite nevydržím déle než pet minut). Ale proti srandickám typu Ulanbhátar celkem nic nemám, ovšem pokud jsou zarazené mezi "normální" písne, pet za sebou bych taky asi nemusela.
Stráša  - Re: Re: Re: Re: Poprvé na Zahradě?   |193.85.99.xxx |01.08.2005 14:52:00
Tak nevim, kdo je tady mimo...)
Danča  - Re: Re: Re: Re: Re: Poprvé na Zahradě?   |212.47.6.xxx |01.08.2005 15:42:00
Rekla bych, že jsi možná špatne sedel. My sedeli ve tretí rade napravo od zvukare a slyšeli jsme a rozumeli jsme Jablkoni každé sluvko. Je fakt, že den predtím jsme sedela více vzadu a zase jsem pro zmenu nerozumela ani slovo Spirituál Kvintetu. Takže tam budenejaká prazvláštní akustika..
Black Bart the P08  - Re: Poprvé na Zahradě?   |85.70.201.xxx |01.08.2005 16:44:00
Vidím, že diskuze o žánrovém smerování Zahrady tady neustále doutnají (a i bez mého zásahu).
Problém je v tom, že je Zahrada opravdu nejvýznamnejším festivalem tohoto žánru u nás. Nikoho by ani nenapadlo diskutovat o nejakém regionálním festácku nekde v Horní Dolní, ale Zahrada je fenomén. Kdo na ní nehraje-jakoby nebyl. Kdo na ni nejezdí-jakoby nežil.
Letos jsem na ní nebyl (tedy nežiju), ale slyšel jsem, že se lonská divoká diskuze na toto téma jistým zpusobem odrazila v dramaturgii a hlasy o urcitý pruzkum zájmu návštevníku Zahrady byly také vyslyšeny.
Hudbu Jablkone jsem nidy nechápal. Nebylo mi jasné, jestli jde o parodii, recesi, úlet a nebo nedejbože o OPRAVDOVÉ umení. Není mi to jasné do dneška, ale je mi to celkem fuk.
Jarret je výborná kapela (úžasná zpevacka, skvelí instrumentalisté, spousta energie, drajvu a nasazení)...která me nikdy nechytla.
Ješte jsem chtel neco napsat k té toleranci, kterou tady Tomáš Pohl (jako obvykle) opet sklonuje ve všech pádech, ale radeji nic
Brambora  - Re: Re: Poprvé na Zahradě?   |194.108.56.xxx |02.08.2005 00:55:00
"Hudbu Jablkone jsem nidy nechápal. Nebylo mi jasné, jestli jde o parodii, recesi, úlet a nebo nedejbože o OPRAVDOVÉ umení." Ach bože, Bárto, ty opravdu nemáš žádného prítele, který Ti dokáže ríct pravdu do ocí? Ale netrap se tím, ríká se, že nikdy není pozde..
Black Bart the P08  - Re: Re: Re: Poprvé na Zahradě?   |85.70.201.xxx |02.08.2005 16:40:00
Vždy když ctu nejaký tvuj milý príspevek, Bramboro, chápu, že se inteligencí, vtipem a stylistickou obratností nemohu rovnat takové kapacite, jako jsi ty.
Mej se mnou, s hlupáckem ubohým, trochu trpelivosti
j  - Re: Re: Re: Re: Poprvé na Zahradě?   |82.202.14.xxx |02.08.2005 17:26:00
... nový nick Miloše K? ))


J
Pinďa  - Re: Re: Re: Re: Re: Poprvé na Zahradě?   |195.113.65.xxx |03.08.2005 00:20:00
Podle me je Miloš schován za obema - Blackem i Bramborou, nemám pravdu, Myšpulíne?

Emi
Black Bart the P08  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poprvé na Zahradě?   |85.70.201.xxx |03.08.2005 12:15:00
Za mnou se nikdo neschovává, já jsem já.
zkf  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poprvé na Zahradě?   |85.160.6.xxx |09.08.2005 15:49:00
Oba dva dny jsem sedel v podstate na stejnem miste. Na urovni zvukare na vnejsim okraji praveho kridla a s poslechem Spiritual kvintetu jsem narozdil od Jablkone nemel problem. Zbyne

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
151617181921
22
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib