gototop
01.03.2001 Jak je to se zpěvem III.díl (Michal Pravec)    Tisk
Seriály

Bránice + břišní dýchání = rovný tón

Míváte problémy na konci rýmů často ve vypjatých okamžicích písně udržet rovný dlouhý tón? Dnes se vám pokusím trochu poradit jak na to.

Zatím jsem se zmínil o výrazu, artikulaci, síle hlasu, respektive břišním dýchání. To břišní dýchání budu omílat asi dokola, ale je to zřejmě gordický uzel ve zpěvu. Bez něj toho moc neutáhnete. Sportovci dýchají hrudním dýcháním, dívky ramením (zvedají pouze ramena) a jogíni využívají všechny typy. Ke zpěvu je třeba břišního, které tlačí na bránici trvalým tlakem po určitou dobu, kdy vytváříme tón. V okamžiku, kdy chceme dlouhý rovný tón, musíme zatnout břišní svaly a nepovolit do konce tónu - do dalšího nadechnutí. Z toho vyplývá, že i bránice musí být "naučená" tlačit na plíce. Musí umět jako blána být pružná (ve vibrátu) a na druhou stranu pevná (dlouhý rovný tón). Cvičení na břišní dýchání bylo probíráno minule, a tak se dnes zmíním o bránici.

Chci na tomto místě zdůraznit, že uplatňuji pouze své zkušenosti 1 ročního zpívání. Každý lektor či každá škola k tomu může přistupovat jinak. Chci jen shrnout své zkušenosti a nabídnout vám úplným zelenáčům, jako jsem byl já, o čem to zpívání v základech je. Moje lektorka se snad na mě nebude zlobit, když budu uveřejňovat její školu a některé její cvičení. Ono pouhé uveřejnění ještě není samospasitelné a znovu tvrdím, že by zpěvák měl být zpočátku určitě veden. Jinak se to mé tlachání pohybuje spíš v inspirativní rovině.

Cvičení na bránici:
Cvičení probíhá od dur stupnice, která je odvozena od prvního tónu vašeho rozsahu. Pro názornost to bude C1. Zpívat se budou tóny 5,3,4,0 (tón pod danou stupnicí u C dur to je malé H) a 1. V C dur to bude G1, E1, F1, malé H, C1. Pak se tento mustr zvedne o tón - jdete na D1 a transformujete to na D dur atd. Je dobré si to takhle nechat přehrát klavíru za sebou a nahrát na kazetu nebo kdo je pianista, může si to přehrávat při zpívání. Nepoužívejte kytaru, je to nepraktické a rozptyluje to. A nyní to nejdůležitější, co vlastně budete zpívat.

1) brumendo - hmm hmm
2) hlasité R, r, r, r, a
3) povolíte obličejové svaly - když tak si zatlačte prsty na dolíčky a budete chvíli vypadat jak pes basset a zpívejte opět R,r,r,r, a opět nesmíte přitom na těch pěti tónech umlknout
4) Já já jé jé já - nasazovat na každý tón
5) Spojíte dva tóny (legato) Já-á jé-é já
6) Spojíte čtyři tóny dohromady já-á-á-á já a pak jé-é-é-é já

Dalším cvičením bránice i dechu je nácvik vibráta:
V dlouhých tónech můžete mít buď rovný tón nebo oscilovat kolem něj - vibrovat. Je to efektní - pěkné, ale musí se to umět. Vynikají tím např. muzikálové hvězdy.

Cvičení o kterých se zmíním jsou dobrá a náročná a mě hodně pomohla. A to i po stránce intonační.

Před cvičením si zpevněte bránici rychlým vyslovováním písmen S,Š, F,T a s dlaní na hrudi, aby jste cítili jak bránice pracuje. Břicho je zatnuté.

V prvním cvičení se používá stacato - krátké nasazené tóny. Systém nácviku je stejný - opět se jde od spodu od prvního tónu vašeho rozsahu, ale zpívá se 1,2,3,4,,3,2, tón dlouze a první tón ve stacatu. Zpíváte tedy nasazené tóny 1á,2á,3 á, 4á, 3á,2á, a stacato na jednom tónu (na tom 1) 1a,1a,1a,1a,1a,1a, zopakujete to ve stejné stupnici 1á, 2á,3á,4á,3á,2á, a stacato 1a, 1a, 1a, 1a, a dokončit dlouhý tón 1á. Pak přetransformovat o tón výš a znovu to samé. Je dobré kdyby vám pianista nebo vy sami jste to k závěru zrychlovali, aby jste donutili pracovat bránici ještě víc.

Druhé na to navazující cvičení je vlastně to samé v první části, ale namísto stacata v druhé části budete vytvářet obloučky - tak trochu výraznější legáto. V praxi to vypadá asi tak, jako když si sednete na pračku když odstřeďuje a vy zpíváte rovný tón - to se vám to krásně chvěje a vibruje.

Obměna- můžete místo 4 tónů ve stupnici zpívat 1 až 5tón a zpět na 1 tón ve stupnici, který je zazpíván ve stacatu. Pokud je mé vysvětlování nepochopitelné a kostrbaté, omlouvám se, ale lépe to asi nedokážu. Te,n kdo to pochopil sám pozná, jak jsou ta cvičení těžká, ale docela vydatně pomáhají v rozvoji hlasu. Nedávno před vánoci běžel dokument o Lucii Bílé v televizi a tímto cvičením (na vibráto) se při cestě na koncert v taxíku rozezpívávala. Takže to asi nebude tak hloupý dril.

(pokračování příště)


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
anonym24  - vibrato   |109.123.227.xxx |09.11.2011 21:11:47
Zajímavé, jen by mě zajímalo, co je pěkného na zpěvu vibrato? Pokud nejde pouze o přirozené chvění bránice při zpěvu, ale o uměle vytvořené vibrato tak se jedná o nechutné ječení a muzikálové hvězdy a rádoby operní hvězdy si tím pomáhají, aby zamaskovaly, že zpívají falešně, včetně Lucie Bílé, která o zpěvu neví vůbec nic, stejně jako spousta dalších popových hvězd. V notách je napsaný jeden tón a žádné oscilování tam není. V instrumentální hudbě je to něco trochu jiného, ale tam, když skladatel chtěl vibrato, tak to tam napsal a rozhodně nemělo jít o plačtivé vibráto v rozmezí kvinty, kterým se chlubí někteří dnešní "umělci" je to opět jen maskování falešné hry. Rozhodně bych tedy zájemcům o zpěv nedoporučoval nacvičovat vibrato, zkazíte si tím hlas. Bohužel nutno říct, že se to dneska učí skoro všude, včetně konzervatoří, AMU a podobných vysoce ceněných institucí a je to fakt škoda.
Viktor Janeba   |85.71.18.xxx |23.02.2012 21:14:23
Co je pěkného na vibratu? Když to někdo umí, jako např. Dickinson (viz link), tak všechno.
http://www.youtube.com/watch?v=uIOqU-Y3TEQ
Jiří  - doba   |77.48.31.xxx |23.02.2012 21:08:22
Dobrý den, po jaké doba jste dosáhl vibráta, od doby co jste začal tohle cvičení? Díky.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib