gototop
01.05.2001 Jak je to se zpěvem V.díl - O Intonaci (Michal Pravec)    Tisk
Seriály

Ve slovníku cizích slov bychom se dočetli definici ...intonace je přesné nasazení a správné vyladění tónu. Myslím, že není k tomu co dodat, ale jak toho dosáhnout?

Domnívám se že, pokud nejste talentovaní od pána boha, tak jen a jen drilováním stupnic. Zní to fádně, bohužel je v tom naprostá pravda. Sám jsem se k tomu zjištění musel tvrdě dopracovat a překonat v sobě lenost a nechuť ke drilu. A jak se mi nechtělo hůůů (citoslovce nechtění).

Když jsem se učil v lidušce hrát na flétnu a později na klarinet, všech těch 8 let jsem byl veden k tomu, abych každé cvičení začínal, pro mě nudnými stupnicemi v různých podobách. Zpočátku dlouhé rovné tóny, potom dvojice tónů vázaných (legato), později trojice, čtveřice atp. Potom přišly na řadu kvintakordy a krátká cvičení či úryvky písní v dané stupnici. Byla to nuda, ale cvičit jsem to musel. Až mnohem později mně došlo, že to byla cvičení na intonaci. Dovednost bez které se málokterý instrumentalista nebo zpěvák obejde. Umět ten tón správně nasadit, aby byl rovný a také umět se v té tónině automaticky pohybovat, aby hrál muzikant intuitivně a přitom hudebně harmonicky správně je jeho základním vybavením . U dechového nástroje pochopitelně šlo o nátisk a prstoklad a u hlasu jde spíše o správné vytrénování hlasivkových svalů, ale podstata je stejná a přístup prakticky také.

Myslím, že intonaci můžete trénovat i docela obstojně samoukou. Existují knihy na výuku intonace podle kterých se dá intonace zdokonalovat. Sám jsem se tak jednu dobu trápil a možná se k tomu jednou i vrátím. Podmínkou je ovšem umět hrát alespoň částečně na nějaký hudební nástroj, kterým si ověříte zda to cvičení ten daný tón zpíváte dobře. Pro nástrojové neumělce je nejlepší způsob výuky intonace takový, když vám ta cvičení někdo nahraje (nejlépe na klavíru) na kazetu a vy si to můžete do zblbnutí pouštět a cvičit.

Dobrá rada : je dobré si sám sebe od času nahrát na kazeťák - jednak cvičení a hlavně vaši tvorbu. Tak nejlépe odhalíte vy sami co vám nejde a zaměříte se na to. Můžu vám potvrdit, že mi to hodně to pomohlo před natáčením naší desky - některé úseky na písních jsem doslova ne....měl rád.

Slabší intonace u pěvců a pěveček je podle mého odstranitelný problém. Záleží na míře hudebního hluchu a na píli žáka. Jak jsem říkal na začátku, cvičení na intonaci by se mělo objevit v každé hlasové průpravě, stejně jako cvičení na dech a cvičení na protažení hlasivek - tzv. hlasivkový strečing o kterém vám budu povídat příště.

Ještě jednou ve zkratce příklad intonačního cvičení:
Vše zpíváme s vyslovováním zastřeného dlouhého písmene A
1. dlouhé rovné tóny ve vašem rozsahu
2. vázané tóny po dvojicích - 1 tón stupnice 2 tón stupnice121a pak 23232
3. vázané tóny po trojicích - 12321, 23432, čtveřicích atd.
4. celá stupnice - od nejnižšího tónu vašeho rozsahu a pak stupnice vždy o tón výš
5. cvičení ve stupnici - na kvinty, tercie na půltóny prostě na cokoliv dle učebnice či vlastní fantazie a většinou volit pomalejší věci

(pokračování příště)


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib