gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

yardstick elderly buy synthroid spice through buy aciclovir premise and validate buy hydrochlorothiazide online best pricebuy doxycycline online best pricebuy ventolin

08.12.2004 Kytarová škola - díl 1 (Petr Krumphanzl)    PDF Tisk Email
Seriály
Tato příručka, kterou právě berete do ruky si klade možná neskromný cíl stát se užitečným pomocníkem všem kytaristům od úplných začátečníků až po pokročilé hráče. Existuje řada publikací pro začínající muzikanty, různé zpěvníky, přehledy akordů, literatura popisující nejrůznější techniky hry, učebnice hudebních nauk atd., ale z vlastní praxe vím, jak je těžké aplikovat teoretické poznatky při vlastní hře. Proto se pokusím vše vysvětlovat co možná nejpřístupnější formou s důrazem na praktické využití. Chápu, že pokud se chcete začít učit hrát na kytaru, nebudete začínat studiem hudebních nauk, ale chcete co nejrychleji umět zahrát nějakou písničku. Pro pokročilejší zase slibuji, že se budu věnovat i teorii tak, aby jste byli schopni vytvářet akordy podle předepsaných kytarových značek, dobereme se i k sólové hře a pokusím se vám vysvětlit základy nejvyšší mety muzikantského umění - improvizaci. Čtenářům znalým hudebních nauk se předem omlouvám, že se vzhledem ke snaze vysvětlit vše polopaticky budu občas dopouštět určitých nepřesností, které přesně neodpovídají hudební teorii, ale v praxi jsou správné. Cílem této publikace je co nejjednodušším způsobem popsat co nejširší spektrum poznatků teoretických i praktických, doplnit dostupnou literaturu a vytvořit základ pro pochopení seriózních učebnic hudební teorie.
První kontakt s kytarou je asi pro každého spjat s romantikou různých dětských táborů, výletů, prázdnin, či dovolených. Každý z vás již jistě spatřil nejednoho ostříleného zálesáka, jemuž oko zvlhlo dojetím nad osudem hrdiny, který se nevrátil z Jižní eskadrony a snad každá dívka uroní slzu při představě, že má mokrý vlasy a jak furt prší, tak jí to smejvá rtěnku. Určitě už vám někdy zatrnulo, když jste se dozvěděli, že s vámi na víkend pojede nějakej kamarád kamaráda, kterej bere kytaru, na kterou umí pět akordů a tím pádem veškerý váš šarm půjde protentokrát stranou, jelikož zrak všech přítomných dam bude spočívat na hbitých prstech nadaného umělce. Dívky se taktéž zcela samozřejmě mohou obávat ztráty svého společenského postavení, objeví-li se v blízkosti neohrožená amazonka jež loudí tklivé tóny z oprýskané španělky. K životu mladého člověka prostě patří kytara. Na kytaru se hraje prstama, kterejma člověk všelijak šikovně vrtí a já se vám pokusím vysvětlit jak na to.
Nejdřív ale skutečně od začátku. Aby jste dokázali zahrát písničku, respektive aby jste mohli doprovodit váš zpěv, musíte se naučit akordy.
AKORDY
Držení palce
Držení palce
Písnička k táboráku na jeden akord prakticky neexistuje, ale za to na dva nebo dokonce na tři už jich můžete zahrát spousty. Samozřejmě se můžete pustit i do složitějších skladeb a pokud místo akordů, které neovládáte vložíte krátkou taneční kreaci, či směšný posunek, máte celovečerní program zcela pod kontrolou. Proto s chutí do toho.
Nejdřív se naučíme tři durové akordy, s jejichž použitím můžete zahrát písničku v tónině Adur. Předpokládám, že o kytaře víte alespoň to, že na ní je šest strun (občas taky dvanáct, devět nebo úplně jiný počet podle toho, kolik strun právě hráč přetrhl) a ty je dobrý mít naladěný. Laděním kytary se tady příliš zabývat nebudu, pouze vám prozradím, že tóny na prázdných strunách naladěné kytary znějí - od nejtenčí struny e, h, g, D, A, E (dobře se to pamatuje podle říkanky Emil hodil granát do atomový elektrárny a ty malý a velký písmenka jsou tam proto, aby se odlišilo, v jaké oktávě je struna naladěna, ale o tom až později). Překonejte svoji ješitnost a s laděním si nechte poradit od zkušenějšího kamaráda. Při té příležitosti od něj okoukejte i držení kytary. Praváci drží kytaru tak, že pravou rukou vybrnkávají rytmus a levou tvoří akordy. Leváci hrají buďto taky tak a potom trpí, nebo si kytaru otočí a potom trpí praváci, když se od nich snaží opisovat akordy. K naladění kytary můžete použít i elektronickou ladičku, podle které naladíte i pokud vůbec nemáte hudební sluch. Jejich použití vám jistě vysvětlí každý prodavač v obchodě s hudebními nástroji.
Teď ale honem zpátky. Pokusme se zahrát akord A. Zmáčkněte ukazováčkem čtvrtou strunu počítáno od nejtenčí na druhém políčku, prostředníčkem taktéž druhé políčko ovšem na třetí struně a prsteníčkem opět druhé políčko na druhé struně. Teď zkuste pomalu brnknout pravou rukou přes všechny struny a pokud vám každá struna pěkně zní, držíte akord správně. Pokud ne, zkuste postup zopakovat. Prsty se snažte pokládat pokud možno kolmo k  hmatníku kytary a dávejte pozor, aby jste si prsteníčkem netlumili nejvyšší strunu E a ukazováčkem pátou strunu A, které mají znít prázdné. Chce to trpělivost, ale uvidíte, že se vám to za chvilku podaří.
Pokud si kytaru trošičku natočíte k sobě tak, aby jste viděli na hmatník, měli by jste mít prsty asi v takovémto tvaru
akord A dur
akord A dur
akord A dur
Toto je kytarový diagram akordu. Můžeme ho ještě doplnit zápisem prstokladu vedle diagramu podle klíče:
Ukazováček = 1
Prostředníček = 2
Prsteníček = 3
Malíček = 4
a pod diagramem číslem polohy, ve které se akord drží. Kompletní kytarový diagram má potom tuto podobu
alt
Další akordy budu vysvětlovat právě pomocí těchto diagramů.
K tomu aby jste zahráli běžnou tříakordovou písničku v Adur potřebujete znát ještě akord E a D
alt alt
Nejprve zkoušejte akordy samostatně a až si začněte být svým umem jistější, zkuste akordy pomalu střídat např. A, E ; A, D ; A, D, E atd.
Jak jsem slíbil, se znalostí těchto základních akordů pro vás nebude problém zahrát jednoduchou písničku. Má to ale ještě jeden háček. Držíte akord, ale potřebujete struny správně rozeznít a k tomu slouží pravá ruka, kterou hrajeme rytmus.
RYTMUS
Rozeznívat struny můžeme buď prsty, nebo pomocí trsátka. Prsty nedosáhneme tak silného zvuku jako při použití trsátka, ale snáze můžeme hrát souzvuky více tónů najednou, popř. vybrnkávat, trsátkem docílíme průraznějšího tónu a pregnantnějšího rytmu za cenu obtížnějšího hraní pasáží, kde se objevují vícezvuky popř. sledy tónů s velkým intervalovým odstupem. Všechno má něco a je samozřejmě nejlepší ovládat obě techniky, ale pro začátek, kdy se budeme učit hrát doprovod bych doporučil začít hrát s trsátkem, už proto, že v současné době se používají hlavně kovové struny, na které hrát prstama je fakt vo nehty. Navíc hra trsátkem je hlasitější, což je na večírku to hlavní.
alt
držení trsátka
Trsátko se drží mezi palcem a ukazováčkem tak, aby vám špička trsátka pomyslně prodlužovala osu ukazováčku a jenom mírně ho přečnívala (asi o 5 mm). Palcem stiskneme trsátko sice pevně, ale nikoli křečovitě, abychom si neomezili volný pohyb zápěstí. Nyní zkuste pomalu brnkat nejprve na jedné struně střídavě nahoru a dolů a dbejte aby vám trsátko nevypadávalo, ale aby jste stále brnkali zcela uvolněně. Pohyb ruky vychází ze zápěstí.
A teď konečně k tomu rytmu. Naprostá většina písniček se hraje buď ve tříčtvrťovém (3/4, valčíkovém - alt) nebo čtyřčtvrťovém (4/4, pochodovém - alt) rytmu. Tříčtvrťový rytmus spočívá v tom, že si neustále počítáte do tří. Zkuste chytit např. akord A a brnknout nejprve bas na druhé nejsilnější struně (struna A) a potom dvakrát přes zbývající struny (D, g, h, e). Všechny údery veďte shora a počítejte raz, dva, tři (např. písně Tálinskej rybník, Valčíček, Panenka atd.). Čtyřčtvrťový rytmus se hraje obdobně, pouze musíte počítat do čtyř a bas hrát na první a třetí dobu. Tzn. pokud držíte akord A brnkněte nejprve strunu A, potom přes zbývající, opět strunu A a znovu přes zbývající. Raz, dva, tři, čtyři (např. písně Pec nám spadla, Okoř, Rodné údolí, atd.).
Popisem těchto základních dovedností začínajícího kytaristy se zabývá řada publikací a kytarové diagramy použitých akordů společně s poznámkou týkající se rytmu obsahuje každý lepší zpěvník. Vzhledem k dostupnosti literatury zabývající se touto tématikou, se již nebudu této problematice hlouběji věnovat, čímž možná některé z vás zklamu, ale raději se zmíním o některých detailech, které ocení ti, kteří se již přes první potíže hraní na kytaru přenesli. Po úplnost uvádím přehled základních akordů hratelných s použitím prázdných strun.
alt
Co se týká basování, nejjednodušší je hrát vždy základní tón hraného akordu tzn. v Adur, Amoll tón A (pátá struna)alt, v Edur, Emoll tón E (nejsilnější šestá struna) v Ddur, Dmoll tón D (čtvrtá struna) - pozor pokud hrajete akord Ddur, Dmoll neměla by vám zaznít nejsilnější struna E! Tón E není v tomto akordu obsažen a zní nepatřičně. V akordu Cdur je základní tón na třetím políčku páté struny, H7 na druhém políčku páté struny, G na třetím políčku šesté struny atd.
Velmi efektně působí, zejména u 4/4 rytmu, pokud bas střídáte. Na první dobu základní tón, na třetí dobu kvintu - např. u Adur 1. doba struna A, 2. doba přes zbývající struny, 3. doba struna E (kvinta), 4. doba přes zbývající .
Dalším efektním prvkem je tzv. kráčející bas. Např. když po akordu G následuje např. Emi, můžeme   v posledním taktu, kdy zní akord G zahrát: 1. doba G bas (třetí políčko na nejsilnější struně), 2. doba akord  G přes zbývající struny, 3. doba bas Fis (2. políčko na nejsilnější struně), 4. doba akord  G přes zbývající struny, v následujícím taktu už zní akord Emi s basem E na první době. Tím jsme si propojili basovou melodickou linkou základní tóny po sobě jdoucích akordů - začali jsme basem G v akordu G a skončili basem E v akordu Emi. Takové propojení působí velmi efektně a připraví nám půdu pro následující akord. alt
Melodické propojování po sobě následujících akordů nemusí probíhat pouze v rámci jednoho taktu. Pokud po akordu G následuje např. akord C, můžeme vytvořit dvoutaktové propojení G bas na první dobu prvního taktu, na druhou dobu akord Gdur přes zbývající struny, na třetí dobu bas A (druhá nejsilnější struna prázdná), na čtvrtou dobu G přes zbývající struny, na první dobu druhého taktu bas Bb (první políčko na struně A), na druhou dobu zbývající struny, na třetí dobu bas H (druhé políčko na struně A) a na čtvrtou dobu přes zbývající struny akord G. Následuje akord C s basem C na první dobu atd.alt
Podobných melodických propojení můžete vymyslet celou řadu, avšak tato technika už vyžaduje alespoň základní orientaci na hmatníku a znalost tónů obsažených ve stupnici, ve které píseň hrajeme.
Přehled tónů na hmatníku kytary
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
e' f' fis' g' gis' a' ais' h' c' cis' d' dis' e'
h c cis d dis e' f' fis' g' gis' a' ais' h'
g gis a ais h c cis d dis e f fis g
D Dis e f fis g gis a ais h c cis d
A Ais H C Cis D Dis e f fis g gis a
E F Fis G Gis A Ais H C Cis D Dis e
U složitějších skladeb se objevuje i předepsaný bas např. Dmi/F. Znamená to, že máte hrát akord Dmi, ale v basu by vám měl zaznít tón F (1. políčko na šesté struně). Je to takzvaný akord s basem v superpozici. Pro hraní takových akordů musíte znát obraty akordů a proto často nevystačíte pouze s tvarem hraným v základní poloze a budete muset akord zahrát barré hmatem. Tento způsob držení akordu spočívá v tom, že položíte ukazováček přes všechny struny (podobně jako kdyby jste použili kapodastr) a akordový hmat vytvoříte ostatními prsty.
Nejčastěji používané barré hmaty jsou vlastně transpozice akordového hmatu akordu Edur, Emi, Adur, Ami. Chceme-li např. zahrát akord Fdur, použijeme hmat známý z akordu Edur a jelikož F je o jeden půltón (= o jedno políčko) výš než E položíme ukazováček na první pole přes všechny struny a zbylé prsty poskládáme do tvaru akordu E.
alt
Obdobně bychom vytvořili akord Fmi, pouze s použitím tvaru Emi.
alt
Pokud budete chtít zahrát např. akord Hmi, stačí si uvědomit, že H je o jeden tón (2 políčka) výš než A, proto použijeme hmat známý z akordu Ami s tím rozdílem, že na druhém políčku položíme přes všechny struny ukazovák a akord vytvoříme ostatními prsty o jeden tón výš.
alt
Tato technika vyžaduje cvik a proto nezoufejte, když se vám akord napoprvé nerozezní. Nacvičit správné postavení prstů a celé ruky tak aby jste akord drželi uvolněně a přitom vám zněl vyžaduje čas a trénink. Doporučuji začít cvičit barré tak, že si položíte ukazováček volně přes ořech kytary (to je takový to umělohmotný na konci krku jak přes to vedou struny k ladící mechanice) a zkusíte chytit např. akord E pouze pomocí prostředníčku, prsteníčku a malíčku. Když se vám to podaří, zkuste E vyměnit za A a zase zpět. Tím si nacvičíte pohyb prstů při výměně akordů v barré tvaru. Nyní zkuste posunout ruku tak aby jste měli ukazovák přes všechny struny na prvním políčku a opět ostatní prsty poskládejte do tvaru akordu E. Teď už to ale není akord E, ale F. Pokud poskládáte prsty do tvaru akordu A, není to (při ukazováku na prvním políčku) akord A, ale Bb. Snažte se aby vám všechny struny zněly a přitom jste neměli v ruce křeč. Důležité je, aby jste se palcem levé ruky opírali v ose krku a aby tlak ostatních prstů, kterými držíte akord směřoval právě proti palci.
Tyto barré hmaty odvozené od akordů E a A jsou v praxi asi nejpoužívanější. Samozřejmě ale lze odvozovat i od dalších akordů (C,G,D).

Přehled barré hmatů kvintakordů od tónu F

Pozn. Obrat Fmi/Ab na 4. políčku není barré hmat, uvádím ho pouze pro úplnost obratů akordu Fmi

Protože držení těchto akordů je často velmi nepohodlné, v praxi se plný tvar zjednodušuje na pohodlnější hmat, který ovšem musí mít z hlediska hudebního zápisu stále stejný význam. Zde je už potřeba chápat princip tvoření akordu podle akordových značek a znát rozložení tónů na hmatníku kytary.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Prosím, opište anti-spamový kód, který je zobrazen v obrázku. Pokud Vás obtěžuje zadávání tohoto kódu, zaregistrujte se a pište komentáře jako přihlášený uživatel.
Ford  - Re: Kytarová škola - díl 1   |194.228.69.xxx |08.12.2004 12:05:00
Hurá, zajásal jsem. Že prý nebudu zacínat studiem hudebních nauk. Konecne neco pro me!
Ale pak prišla ledová sprcha: tónina Adur (když já nevím co je tónina),
jaká tretí kvinta, jaký bas v superpozici?? Co jsou durové akordy a Adur Amoll?
Takovýhle kurz si strcte za klobouk, ten není pro me. Jsem totiž zacátecník.....
Tedy nekdo, pro koho by to teoreticky melo být.
Nazdar
borec   |90.178.126.xxx |29.03.2010 18:18:04
dobře ty!!
anežka  - Porada   |90.178.158.xxx |26.02.2013 15:50:40
Tak proč nezkusíš něaké knížky nebo učebnici jak se naučit na kytaru nebo podobné.
Vše tam najdeš.
a nebo ti pomohou učitelé.
Nebo klidně i internet.
anežka   |90.178.158.xxx |26.02.2013 15:55:17
ne počkej tady je lepší rada.

Na kytaru nejde se naučit pouze učebnicí.
pomohou ti zkušení kytaristé.
navíc kytara je kouzelný nástroj,
který je vášní tvé hudby,
naslouchej ji a uvidíš že to není vůbec těžké.
jan-matej rak  - je to tady tedy uz dost stary, ale prece   |213.192.3.xxx |27.02.2013 09:01:13
. Kdyz se nekdo chce naucit anglicky, taky nehlasi do sv eta, ze nema sajna, co je to sloveso a co zas prislovce. Kdyz se chce naucit ridit, nefnuka, ze nevi, co je to spojka a co zas volant a benzin. Jenom kdyz jde o muziku, je kdekomu zatezko seznamit se se zakladnimi pojmy. Podle toho to porozumeni hudbe a hudebnimu nastroji casto vypada.
lucka   |84.242.72.xxx |13.12.2013 12:29:47
pan nebo pani maji pravdu

je to no kdyz se dotoho prostě zaposloucáte tak to mate


FFF  - Re: Re: Kytarová škola - díl 1   |62.84.157.xxx |08.12.2004 12:18:00
tak to nejsi ani ten zacátecník :))
Petr Krumphanzl  - Re: Kytarová škola - díl 1   |195.113.187.xxx |08.12.2004 15:18:00
Pokusím se zareagovat:

Snahou této prírucky je krome zverejnení pomerne rozsáhlého prehledu akordových hmatu, prstokladu rady stupnic a praktických rad k jejich použití vysvetlit hudební teorii bez její drívejší znalosti a bez znalosti not. I když se nebudete chtít takovými vecmi zabývat, verím, že rada uvedených vecí pro vás význam mít bude.

Pro Forda - když se naucíš hrát alespon tech pár základních akordu , které jsou uvedeny v tomto dílu, tak mužeš zahrát s pomocí zpevníku spoustu písnicek i když nebudeš vedet v jaké tónine hraješ a celou teorii budeš ignorovat. Cím víc se toho ale naucíš, tím spíš budeš potrebovat si nejak utrídit to co už umíš, abys napr. tušil kdy mužeš jaký akord použít, který akord muže následovat, které tóny akord obsahuje, jak ho mužu propojit s následujícím atd. A to je hudební teorie. K tvým dotazum
1. když hraju v tónine Adur, znamená to, že používám urcitou skupinu tónu (stupnici Adur) ze kterých jsou vytvoreny nejaké akordy. Základní akordy obsažené v tónine Adur a tedy vytvorené z tónu stupnice Adur jsou akordy A, D a E.
2. co je to kvinta se dozvíte už v následujícím dílu. Pro zatím se smir s tím, že pro akord A je to proste tón E, tedy prázdná nejtlustší struna.
3. co je to bas v superpozici? Nezbývá mi než zopakovat vetu z textu " U složitejších skladeb se objevuje i predepsaný bas napr. Dmi/F. Znamená to, že máte hrát akord Dmi, ale v basu by vám mel zaznít tón F"- pust to z hlavy
4. jak se liší akordy Adur a Amoll ­ presne o tom bude následující lekce. Asi se ti nebude líbit, bude celá teoretická

Neexistuje žádná ucebnice, která by vás sama o sobe naucila prakticky hrát. To se nenaucíte ctením clánku na internetu. Musíte opravdu hrát, poslouchat, okukovat zkušenejší hráce. Veškeré publikace mohou posloužit maximálne k tomu, že vám dají námety k premýšlení, mohou vám nabídnout nejaký systém, podle kterého je možné se rídit. Asi jako když budete studovat plán mesta, tak i když se ho naucíte zpameti, ješte to neznamená, že to mesto znáte, že všude trefíte.

Preju hodne trpelivosti

Petr Krumphanzl
Black Bart the P08  - Re: Re: Kytarová škola - díl 1   |83.148.30.xxx |08.12.2004 19:00:00
Príruckou se nic nenaucíš. Proste pozoruj dobré kytaristy a snaž se od nich odpozorovat co nejvíc. Treba do nejakého vraž dva panáky a rekni mu: hele a jak deláš to a to?
Možná se pak budeš až divit, jak jsou nekteré veci, které vypadají složite a efektne ve skutecnosti jednoduché a naopak.
Ale pro ty, co to chtejí brát z gruntu a poctive je to urcite dobrá vec
Iva  - Re: Re: Kytarová škola - díl 1   |195.113.158.xxx |09.12.2004 07:08:00
Ahoj Petre, nenech se, prosím, odradit a pokracuj dál v kytarové škole. Já jsem samouk a nejakej ten pátek (spíš rok) už hraju, ale presne jak ríkáš, je potreba si to všechno trochu utrídit. Porád se snažím dokopat k prostudování hudební teorie, ale je to vetšinou tak odborné, že me to prestane bavit. Tvoje podání se mi líbí a urcite si z toho neco vezmu, takže se teším na další díl, který bude práve o teorii. Díky
Ford  - Re: Re: Kytarová škola - díl 1   |194.228.69.xxx |09.12.2004 08:00:00
Tak jo, já to tedy zkusím. Promin, asi byla moje první reakce drobet unáhlená, máš samozrejme pravdu. Díky za osvetlení pojmu, taky jsem mohl nebejt línej, najít si to ve slovníku a neotravovat, že. Jsem zvedavý na další lekci, snad to spolu nejak zmákneme. Cau a dík
Boko  - Re: Kytarová škola - díl 1   |193.165.194.xxx |09.12.2004 11:06:00
Treba se to nekomu bude hodit :)
http://boko.gity.cz/temp/Hal_Leonard_-_Chords_& _Scales_For_Guitar.pd
Iva  - Re: Re: Kytarová škola - díl 1   |195.113.158.xxx |09.12.2004 15:03:00
Hodí se všechno..dík Boko :
Boko  - Re: Re: Re: Kytarová škola - díl 1   |193.165.194.xxx |09.12.2004 15:39:00
http://boko.gity.cz/temp/Joe_Pass_-_Guitar_Chords. pd
Boko  - Re: Re: Re: Re: Kytarová škola - díl 1   |193.165.194.xxx |09.12.2004 15:58:00
http://boko.gity.cz/temp/scan/index.htm
To jen cast knihy cela ma 160 MB, kdyz sezenete nekdo ftp, muzu to tam nahrnout.
Doufam, ze neodrazuji timto Petra od pokracovani ;
J.L.  - Re: Re: Re: Re: Re: Kytarová škola - díl 1   |195.113.58.xxx |09.12.2004 19:00:00
Zdravím Boka, Petra Krumhanzla a další diskutující. Petre, nebylo by lepší kreslit akordy na vejšku? A mohl bys u strun popsat ahgdae, aby bylo jasno odkud kam?
Toliko poznámky. Jinak - Tvuj nápad se mi líbí. Hodne sil a pokud bys chtel nejaké "rafinýrt" akordy, o Vánocích Ti mužu sestavit svých nejoblíbenejších 300.
Ahoj, Jeroný
Petr Krumphanzl  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kytarová škola - díl 1   |195.113.187.xxx |10.12.2004 08:34:00
Ahoj. Ohledne akordu, omlouvám se že tam nejsou popisky která struna je která, ale myslím že z odstavecku jak akord chytit je to patrné. Ale pro jistotu - nejtencí struna e je nakreslena nahore, nejtlustší E dole. Kreslím to tak proto, že pokud si kytaru položíš na klín, tak máš taky nejtlustší strunu u sebe a nejtencí nejdál od sebe. Navíc to odpovídá zápisum do tabulatur. Tam je taky nejtencí struna nahore. A v notovém zápisu taky - vysoké noty jsou nahore, hluboké dole.
Jinak dekuju za odkazy, sami vidíte, že je toho na netu a vubec všude spousta. Proto se pokusím opravdu zabývat spíš vysvetlováním souvislostí
KOLB  - Re: Kytarová škola - díl 1   |194.7.191.xxx |10.12.2004 11:17:00
Milý Petre,
nejak jsem se u toho hraní zadýchal. Nemuže to být tím, že do té kytary moc foukám?
Dekuji za odpoved
Petr  - Re: Re: Kytarová škola - díl 1   |195.113.187.xxx |10.12.2004 11:24:00
Milý Kolbe, ted by jsi mel hlavne pracovat a ne foukat do kytary. Ale pro príšte, zkus to víc oprít o bránici:
KOLB  - Re: Re: Re: Kytarová škola - díl 1   |194.7.191.xxx |10.12.2004 11:36:00
Dobre tak já to tedy zkusím, ale nevím nevím. Když jsem si posledne tu kytaru o neco oprel, tak mi upadla na zem a krupla
Šao  - Re: Re: Re: Re: Kytarová škola - díl 1   |213.246.108.xxx |10.12.2004 16:18:00
Zdravím Jirího To mi pripomnelo, nevíte nekdo, kam se odstehoval z Haškovy ulice pan Znamenácek
J.L.  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kytarová škola - díl 1   |195.113.58.xxx |14.12.2004 14:46:00
Dekuji za odpoved, která struna je která . Naštestí jsem to podle akordu sám nakonec poznal. S tema popiskama mi šlo o zacátecníky, kterí by mohli trochu tápat. Jinak už vzhledem k verejne rozšírenému zpevníku Já písnicka si myslím, že by bylo fajn kreslit akordy na vejšku.
Ale na druhou stranu radši akordy naležato než vubec.
Jeroný
Exod  - Re: Re: Re: Re: Re: Kytarová škola - díl 1   |212.111.8.xxx |20.12.2004 11:23:00
Dej to na digitornu :o
Lucky  - ? změna ?   |85.160.24.xxx |18.01.2005 22:18:00
zdravím všecky, zacal jsem hrát na kytaru, jen tak samoucne, po pul roce denního poctivýho cvicení se stále trápím hlavne s rychlostí výmeny akordu, hlavne barécek, ale spíš by me zajímalo jestli muže nekdo poradit kdy je podle vás vhodný cas prejít na kvalitnejší nástroj? Když to vemu podle me - koupil jsem si jumbo za cca 3000Kc, myslím že pro me až až, ale jak poznám kdy se mi vyplatí neco kvalitnejšího
listtek  - Re: ? změna ?   |85.70.122.xxx |25.01.2005 16:23:00
To je v podstate jednoduché. Pokud vydržíš, budeš se stále zlepšovat a tím pádem i více sledovat vše kolem sebe (kamarády, jiné muzikanty, nabídku v obchodech) - tzn. poznáš jiné nástroje (zkusíš si na ne zahrát) a pak teprve zjistíš v cem se liší a co ti víc vyhovuje. Teprve až neco umíš, dovedeš rozpoznat rozdíly treba jen pocitove.
Pro zacátecníka opravdu nemá smysl kupovat drahý nástroj - ty hlavní rozdíly nejsou ani tak konstrukcní, jako spíše v použitém materiálu
a tím pádem v lepším ladení kytary a jejím celkovém zvuku, kytara má lepší dozvuk, strojky lépe drží struny atd. na urcitý typ krku se hraje lépe a snázeji. Jako zacátecník si pohlídej predevším, aby jsi se nedrel na príliš tvrdých strunách (0,11 pro horní E úplne stací), hrej na naladenou kytaru (podle ladicky), hlídej si výšku strun nad krkem - aby nebyly zbytecne vysoko (platí - co nejblíže, ale nesmí drncet) a dále to, že krk nemáš prohlý - možnost je na obe dve strany - k vyrovnání slouží stavecí šroub krku - bud je na hlave a nebo v tele kytary.
A výmenu poznáš sám - až si ti to, co hraješ prestane líbit (nezní ti basy, stredy, kytara neladí, zvukove je zastrená atd.) pak je nejvyšší cas se poohlídnout po necem lepším. Vez, že nástroj za 3000 dnes predstavuje slušný startovací mustek, urcite ti ješte nejakou dobu poslouží. A poslední poznatek, který možná ješte nevíš - struny - radeji dražší - sada cca 250 Kc a hlavne je potreba si po hre struny ocistit (stací i setrít obycejným bavlneným hadríkem - odstraníš pot a špínu). Pamatuj, že pokud kytara neladí - oktávy, muže být problém i ve strunách - príliš staré ci ohrané. Osobne mením struny cca po 50 hodinách hraní.
Tak at se ti darí, všechny dobré rady najdeš i ne webu - zpravidla oblast seriály.
Ahoj listte
Droyd  - Re: Kytarová škola - díl 1   |82.208.37.xxx |30.03.2006 19:42:00
Dotaz od zacatecnika proc furt zavazuju vo vedlejsi struny(prsty mam kolmo a mirne sikmo) nemuze to uz bejt uzkym hmatnikem?? !!
Ford  - Re: Kytarová škola - díl 1   |194.228.69.xxx |31.03.2006 09:21:00
Hele to by se muselo fakt videt. Takhle na dalku Ti muzu doporucit jenom 2 veci:
- pujc si od nekoho kytaru se sirsim krkem a zkus totez na ni
- popros nekoho, at se kouka jak hrajes a rekne Ti svy

Ale podle me bude chyba ve Tve technice, protoze uzke kytary se vyrabi, milion jinych lidi na to hraje a celkem jim to jde. Takze cvicit, cvicit, cvicit

fppraha (zawynac) centrum (bodka) cz
hkj  - Re: Kytarová škola - díl 1   |88.101.72.xxx |08.11.2006 19:03:00
SONY PS
Nikča  - Re: Kytarová škola - díl 1   |89.103.1.xxx |11.12.2006 19:23:00
Jsem ráda že sem našla stránku kde je neco o kytare a její hudební teorie. Chodím 2. rokem do ZUŠ v Moste práve na kytaru a protože už sem trošku starší nechodím na nauku kde se toto ucí,já se to ucim na tech hodinách,a proto jsem ráda že nekdo dal tyto teorie na internet chtela bych vám moc podekovat,urcite si to prectu všechny vaše díly kytarové školya trošku si to zopakuju protože v tom mám malnko bordel.Tak jen tak dál, ctenárka Nikca 15 let Mos
xxx  - Re: Kytarová škola - díl 1   |195.146.96.xxx |27.06.2007 16:20:00
máš pravd
martiniman  - Re: Kytarová škola - díl 1   |86.41.83.xxx |07.04.2008 15:42:00
Prave zacinam s kytarou a chci podekovat za tendle clanek, mnoho cennych informaci na jednom miste, moc dekuj
A-54  - Re: Kytarová škola - díl 1   |84.21.103.xxx |16.07.2008 15:19:00
koupil jsem rozsáhlou příručku pro začátečníky, ale tenhle článek je pro mě užitečnější..
dolly  - Stará kytara   |62.204.253.xxx |21.01.2010 16:27:06
Tak jsem zkoušel "hrát" na starej tátově kytaře a mám z toho neuvěřitělně pomačkaný prsty - jak musím struny tisknout na ty pražce.
Je možný, že to je tím, že už jsou vymačkaný pražce, starý, nebo tvrdý (?) struny?
Nebo to chce cvik? Pomohli by třeba plastový struny místo kovovejch co tam jsou teď?

Nějaký jsem tady našel. Poradíte mi prosím která kam patří (jestli to jsou ubec správný). Na balíčkách je napsaný. Možná podle čísel tak nějak tuším :):

E-1st (plast)
B-2nd (plast)
G-3rd (plast)
D-4th (kov)
A-5th (kov)
E-6th (kov)
Lukáš Vořech Pokorný  - Správné řazení strun...   |Registered |22.01.2010 13:01:11
Cituji z článku poučku:

"...vám prozradím, že tóny na prázdných strunách naladěné kytary znějí - od nejtenčí struny e, h, g, D, A, E (dobře se to pamatuje podle říkanky Emil hodil granát do atomový elektrárny a ty malý a velký písmenka jsou tam proto, aby se odlišilo, v jaké oktávě je struna naladěn.."

Z toho se dá jednoduchou logikou odvodit, že nejtenčí a nejspodnější struna je "e" (= tvé E-1st). Druhá od spodu je "h" (= tvé B-2nd) a tak to až k basovým strunám, které jsou nejtlustší.
Anonymní   |83.240.9.xxx |04.05.2011 22:39:13
Díky, přesně tohle jsem hledala
eve  - jak drzet kytaru   |90.181.171.xxx |05.11.2011 14:43:07
chtela bych vedet jak se ma drzet kytara
jo ten moderni zpusob ale jestli mam mit vys levou nebo pravou nohu???????
Anonymní   |62.84.154.xxx |07.11.2011 09:14:56
na klasické hraní bývá jedna noha výš, prodávají se dokonce speciální stoličky nebo jiné pomůcky usnadňující správné držení. Na kytaru se pak lépe vybrnkává a lépe pracuje levá ruka. Problém je, že se toto držení pak špatně koriguje vestoje a pak se takto naučenému hráči vestoje hraje špatně, navíc v té poloze se někdy hrajou hůře "beglajty" - hraní doprovodu přes všechny struny. Pokud hraješ "táborákově", doporučuji si hned pořídit popruh a hrát tak jak ti to padne vestoje. Možná je dobré kouknout, jak hrají kvalitní muzikanti ve stylu, co bys chtěla hrát - samozřejmě i oni mají své zlozvyky, ale v zásadě to od nich okoukat jde.
eve  - ok   |90.181.171.xxx |08.11.2011 17:17:29
ok a dík
Anonymní   |62.84.154.xxx |09.11.2011 07:26:51
nemáš za co
Martina  - kytara   |81.200.55.xxx |01.01.2012 18:34:01
Dobrý den.K vánocům jsem dostala kytaru a chci se na ní naučit hrát nevým čím mám začít a jak poznám že mám dobře naladěnou kytaru děkuji Martina.
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |02.01.2012 06:32:48
Ahoj, úplně nejlepší je najít nějakého kamaráda či učitele, který tě základy naučí. Pokud o nikom takovém nevíš, tak i tato škola asi dost pomůže. A jak poznáš, že je kytara naladěná? Nejlépe hudebním sluchem, ale většina muzikantů má i elektronické ladičky - je to výtečný pomocník a s jejím výběrem ti poradí v každých hudebninách - jen musíš dávat pozor, aby si ladila strunu na správný tón - viz výše v článku..
Martina  - kytara   |81.200.55.xxx |02.01.2012 10:55:35
Dobrý den.Prvně mám začít si naladit kytaru?Martina.děkuji
Martina  - kytara   |81.200.55.xxx |03.01.2012 15:48:31
Dobrý den.Zítra si jdu koupit ladičku ke kytaře s kamarádkou už mám 1 pána který mi poradí s kytarou a pomuže mi jí i naladit hurá to je dobré Martina.
Martina  - kytara   |81.200.55.xxx |07.01.2012 15:57:44
Dobrý den.Kytaru už mám naladěnou nevým s čím mám začít vybrnkáváním nebo s akordama nebo s notami děkuji Martina.
jan-matěj rak  - noty jeste   |90.179.14.xxx |08.01.2012 14:33:00
nikomu neublizily, ale z vlastni zkusnosti doporucuju zacit vybrnkavanim. Naucit se jednak vybrnkavat melodie prvnim a druhym prstem prave ruky a peclive a spravne mackat vsemi prsty ruky leve. teprve po zvladnuti tehle zasadni techniky bych pristoupil k vybrnkavani akordu tremi prsty prave ruky a pak az akordy jako takove a techniky uhozu do celeho akordu. Moje letita zkusenost jednak kytaristy a druhak ucitele kytary mne poucila, ze jen malokdo z tech, kteri zacnou rovnou triskanim akordu se pozdeji nauci neco lepsiho.
Martina  - kytara   |81.200.55.xxx |08.01.2012 15:00:42
Dobrý den.Děkuji za odpověd Martina.
jan-matěj rak  - vybrnkavani   |90.179.14.xxx |08.01.2012 15:52:39
pri vybrnkavani je dulezite stridat vzdy prsty, tedy ukazovacek a prostrednickem. pro zvladnuti techniky je nejosvedcenejsi nasledujici zpusob: nejdrive na prazdne strune E /vysoke/ zahrajeme 4x, tedy ukazovacek-prostrednicek-ukazovacek-prostrednicek, pak totez na strune H a posleze na G a pak zpet na H a E. pak cely cyklus znovu, ale brnkneme jen vzdy dvakrat, tedy ukazovacek-prostrednicek a zmenime strunu. A potom cely cyklus zase znovu, ale kazdou strunu 3x - najednou nam kazda nova struna zacne novym prstem. Po tomhle cviceni na prazdych strunach, ktere nas nauci ovladani prave ruky, pridame i ruku levou. Nejdrive vzdy prazdnou strunu, pak prvni prazec a pak treti, pak zase prvni a nakonec prazdnou, pricemz vzdy cely cyklus nejdrive kazdy ton 4x, pak 2x, pak 3x a nakonec jen 1x. Vzdy je treba dbat na spravne a pravidelne stridani prstu, nikdy zadny nehraje 2x po sobe. A tohle na vsech trech vyse uvedenych strunach/posleze pak i na zbyvajicich trech/. Pote na leve ruce vymenime prsty a budeme mackat druhy a ctvrty /samozrejme plati, ze prvni prst=prvni prazec atd/a nakonec vsechny v poradi 0-1-2-3-4-3-2-1-0 a zase stejne, tedy kazdy ton 4x, 2x,3x a 1x. To je zakladni cviceni. Takhle popsane to vypada slozite, ale neni. Jeste jeden detail na zaver: nekterym kytaristum se lepe nez prvnim prstem zacina brnkat duhym/i ja to tak mam/, pak se tedy zmeni jen poradi prstu, jinak je to stejne.
jan-matěj rak  - P.S.   |90.179.14.xxx |08.01.2012 15:57:30
zaroven doporucuju zacit hned technikou tzv. bez dopadu, tedy ze prsty zustavaji nad strunami a jen brnknou strunu a vraceji se zpet, oproti technice s dopadem, kdy prst, ktery zahral ton, sklouzne na strunu dalsi a na ni zustane opren lezet. opet zkusenost ukazuje, ze kdo zacne touhle snazsi technikou, tedy s dopadem, uz se malokdy nauci hrat tou tezsi, tedy bez dopadu. A to je pritom technika dulezita k dosazeni rychlosti a cistoty. technika s dopadem je take uzitecna, ale slouzi ke specifickym ucelum, jinde je tezkopadna a mnohdy vylozene kontraproduktivni.
jan-matěj rak  - jeste detail   |90.179.14.xxx |09.01.2012 12:07:39
, ono je to vlastne tezke vsechno popsat v par prispevcich, ale to dulezite je jednoduche: vsechny tony museji hezky a ciste znit, protoze krasa, znelost a povsechne kvalita tony je to jedine, co doopravdy v hudbe rozhoduje. Samozrejme ze se toho snaze dosahuje spravnou cestou nez nespravnou, ale nekdy/a nekomu/ to tou nespravnou jde jakztakz taky.
Martina  - kytara   |81.200.55.xxx |14.01.2012 16:37:59
Dobrý den.Chci se naučit hrát na kytaru čím mám začít děkuji?
Martina  - kytara   |81.200.55.xxx |15.01.2012 10:43:23
Mockrát děkuji za odpovědi tahle škola mi moc pomáhá jsem moc ráda.
Martina  - kytara   |81.200.55.xxx |15.01.2012 10:49:41
Dobrý den.Až to vyzkouším pak se začne písničkou děkuji Martina.
MIlan B.   |85.160.91.xxx |16.01.2012 22:37:19
JMR = kdybych nosil klobouk, smekl bych!
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |24.01.2012 12:23:49
No, patřím k těm, kteří začali s beglajtem a skončili u vybrnkávání, ale v zásadě s tebou souhlasím...jenom jedna věc...záleží dost, co člověk od svého hraní čeká...pokud to myslím vážně, tak se řídím poznámkami Matěje, pokud si chci jen tak brnknout k ohni - proč hned nezačít beglajtem? Pokud mě to chytne, ke složitějším technikám se časem dopracuji, pokud ne, naučím se Montgomery a stačí mi to...přílišná odbornost v začátcích může odradit...

Tedy deuhá možnost (pro šumaře) - otevřít "Já, písničku", vzadu jsou schémata rytmů a naučit se akordy z obrázků nad písničkami...a když čirou náhodou mám někde nějakou nahrávku písní z tohoto zpěvníku tak si to hraju s ní...
Bara  - r   |109.164.3.xxx |25.01.2012 18:18:08
Tahle příručka fakt hezká.
mimochodem ja hraju na kytaru 6 roku na ZUŠ vybrkavacku i akordy a myslim ze kytara je fakt super (klavír k taboraku nedoneses a jestli jo tak si pekne tele protože se ti to rozladi)
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |26.01.2012 08:35:36
Byli takoví, co to dokázali a na klavír u ohně hráli ;-)
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |26.01.2012 08:38:27
http://www.folktime.cz/povidky/6593-sonata-pro-kla vir-a-borovici.html?format=pdf
jan-matěj rak   |90.179.14.xxx |26.01.2012 18:21:45
Moje babicka, kdyz jezdila s dedou zamlada na vodu, tak za jizdy po klidne vode primo v te "kéňu bílé" vařila švestkové knedlíky, tak co byse nedalo vzit pisno k vohni. Jinak Karel ma svym zpusobem pravdu - jisteze lze zacit, jak rika. Jen ten, kdo zacne tim vybrnkavanim a zakladnimi dovednostmi, ma pozdeji /a to pozdeji zpravidla zacina po par akordech/ lepsi predpoklady pro rychlejsi rozvoj. Ale to nema byt zadna ostra polemika, pochopitelne
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |26.01.2012 21:17:51
Máš Matěji pravdu - i když zrovna přemejšlím, kde bych byl kdybych začal klasikou...buď dál, anebo nikde - možná by mě to v mladém věku nebavilo a tak nechytlo, jako když mi ukázali C a G7 na třech strunách a okamžitě jsme si zahráli "Nestarej se, ženo má" ...když jsem se naučil beglajty, chtěl jsem bejt lepší, a tak jsem se drtil vybrnkávky, sóla...po osmi letech jsem si dal dokonce rok klasiky . Je to prostě na míře snahy a zapálení každého jedince...kotlíkáře by brzo vybrnkávání omrzelo, ač se k němu přeci jen třeba časem dostane, ale on chce hrát písně...

Tedy...máš pravdu, Matěji, nestratit v počátcích nadšení, hrál bych teď na kytaru (po 12ti letech) lépe...ale díky těm beglajtům začlo to zapálení pro nástroj

Ostrou polemiku já nerad, já radši přátelský rozhovor u piva
davy   |Registered |27.01.2012 17:23:57
Tak třeba já jsem v 70. letech začínal klasikou na tehdejší LŠU (doprovodná kytara se tam nevyučovala), ale vůbec mi to nešlo a byl jsem poměrně brzy vykopnut.
Zatímco akordy jsem se posléze naučil nekonfliktní cestou z kytarové školy Radka Tomáška (začala vycházet v časopise Sedmička cca půl roku po mém vykopnutí z hudebky), moje levá ruka prodělávala složitější proces: 1. katastroficky neumělé vybrnkávání, které nikam nevedlo 2. odnaučování výše uvedeného, 3. neumělý beglajt, 4. trochu lepší vybrnkávání, 5. trochu lepší beglajt atd. Dnes pořád nic moc, ale v porovnání s těmi 70. lety je to skvělé.
Co z toho vyplývá: Neexistuje zaručený způsob, cest je nekonečně mnoho. Vždycky to ale obnáší nějakou námahu a je důležité vyhnout se falešnému akordu "G-rom".
jan-matěj rak   |90.179.14.xxx |28.01.2012 17:30:40
Ja vubec nemam na mysli delat nejake schisma mezi "klasikou" a hranim akordu. Ke hrani na kytaru patri oboji - hrani melodicke a k nemu nezbytne dovednosti, stejne tak jako hrani akordicke, harmonicke. Oboji by se melo ucit naraz a v souvislostech. Takhle bohuzel vznika v amaterske hudebni verejnosti tohle nestastne deleni na neuzitecne a slozite vybrnkavani a vsechny ty etudy a stupnice a na strane druhe na snadne a prakticke hrani akordu. Tohle povazuju za nejvetsi nestesti pristupu ke kytare - zadneho klaviristu, houslistu a nebo varhanika by takova pitomost ve snu nenapadla. Ale ted nepolemisuju s vama, kamaradi, nybrz tak nejak obecne.
Chyba "klasicke" skoly tkvi v tom, ze dlouho opomiji praktickou stranku doporovodu /ackoli i v klasicke muzice je kytara ve vetsine prave doprovodny nastroj/ a klade premrsteny duraz na veci prime hudebni praxi vzdalene, kdezto skola jaksi "ohnova" dela zcela totez, jen jaksi vice versa.
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |30.01.2012 07:53:26
Zabředáváme do moc velké odbormosti ...nejlepší je prostě najít si dobrého učitele, který neopomíjí obě stránky - já jsem měl štěstí na to, že ač začal s doprovodnou, tak nějak nám ukazoval, co vše se s kytarou dá dělat a my mu to žrali...pravda, mám za sebou 4 roky hudebního vzdělání (flétna a nauka), tehdy jsem vůbec nechápal, k čemu mi hudební teorie je - nějak nám zapomněli k tomu dodat logické souvislosti. Teprve s kytarou jsem začal pomalu zjišťovat, že to vlastně funguje a je to vlastně logické a co si nepamatuju, můžu si domyslet. o je ovšem obecný problém českého vzdělávání...podle mě pokud to člověk s kytarou myslí vážně, musí sehnat dobrého učitele - který přihlédne k tomu, co by žák chtěl hrát, tím směrem ho vede ale nezapomene vždy přidat něco navíc...
Martina  - kytara   |81.200.55.xxx |18.02.2012 14:41:04
Dobrý den.Prosím oradu chci se naučit na kytaře zahrát písničku co musím prvně umět?Děkuji za odpověd.
adolf  - elektrycká kytara   |93.91.240.xxx |26.02.2012 14:16:16
parci
Martina   |81.200.55.xxx |03.03.2012 10:16:25
Ahoj lidi už umím zahrát na kytaře tavičku zelenou a naučila jsem se to pomocí not.Nebo jsou lepší akordy potřebuji poradit co je lepší děkuji Martina.
Snoopy  - kytara   |82.100.3.xxx |25.07.2012 19:00:38
Jsem začátečník hry na kytaru, ale už čtyři roky hraju na klarinet. Chodila jsem i na hudební nauku takže to mi dost pomohlo. Na kytaru bych se chtěla naučit sama a tahle stránka mi moc pomohla a vysvětlila všechno co jsem chtěla vědět. Takže moc a moc díky. Jen tak dál.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Červenec 2014 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
  1 2 3 4 5 6
 7 8 910111213
14151617181920
2122
   

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 
 dní  h  m  s

Partneři:

Webarchiv NK ČR

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
Nejbližší pořady:

KONCERT STUDIA NOC

Kdo: Lokálka
Kde: Český rozhlas - všechny regionální stanice
Kdy: 23.07. 2014 20:04

KONCERT STUDIA NOC

Kdo: Spirituál kvintet přímý přenos z festivalu Pernštejnská Fortuna
Kde: Český rozhlas - všechny regionální stanice
Kdy: 15.08. 2014 20:04