09.03.2005 Kytarová škola - díl 11 (Petr Krumphanzl) |
Seriály | ||||||||||
Výběr obratů akordů Aby akordový doprovod působil přirozeně a výměny jednotlivých akordů byly plynulé, je třeba vybrat takové obraty akordů, které na sebe logicky navazují a nejsou od sebe příliš vzdáleny. Při výměně akordů bychom měli vybrat takový obrat následujícího akordu, aby se všechny tóny obsažené v původním akordu změnily maximálně o interval jednoho tónu. Abychom si usnadnili hledání hmatů jednotlivých obratů, je výhodné naučit se nejpoužívanější sledy akordů jako ustálené sledy hmatů. Pokud hrajeme akordy v základní poloze, tzn. s použitím prázdných strun, automaticky vybíráme hmaty v rozsahu maximálně prvních tří polí na hmatníku, abychom stále využívaly prázdných strun. Akordy potom za sebou následují logicky a přirozeně. Tato technika je však použitelná jenom u některých tónin a u omezeného počtu akordů. Stejnou plynulost po sobě následujících hmatů bychom však měli dodržet i u akordů, které v základní poloze hrát nelze. Je proto vhodné naučit se obraty akordů v podobných "boxech", do jakých jsme si rozdělili prstoklady jednotlivých stupnic. Pokud hrajeme např. ve stupnici Cdur, budou se nám ve skladbě objevovat akordy Cmaj7, Dmi7, Emi7, Fmaj7, G7, Ami7 a Hmi7/5-. Hmaty těchto akordů si můžeme vytvořit tak, aby odpovídaly jednotlivým boxům prstokladů stupnice Cdur. Vzhledem k tomu, že septakordy obsahují čtyři tóny a mají tedy čtyři obraty, je zbytečné se orientovat podle prstokladů církevních modů diatonické stupnice (kterých je sedm) a bohatě vystačíme s pěti boxy odvozenými od prstokladů pentatoniky C. Samozřejmě, že se mohou ve skladbě objevit i jiné akordy, případně bude vzhledem k charakteru skladby vhodnější jiný obrat akordu, než jaký se objevuje v příslušné sadě, ale jako vodítko pro rychlé hledání obratů je výhodné tento přehled použít. Spojitost mezi obraty akordů a příslušným boxem stupnice využijeme i při improvizaci na dané harmonické schéma. Sdílet na...
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
Dubnové Notování
Ahoj Jano, jasna vec. Na FB jsme jako Kapela HRST ...
Dubnové Notování
Milá Hrsti, jste na FB? Nenašla jsem vás (na první...
Na Jihočeské Portě zvítězila dvo...
To je nádhera, Žíže gratuluji na dálku. Už jsem mě...
Dubnové Notování
Ahoj :) diky, ze jste byli tak vsimavy :) Nastesti...
Dubnové Notování
Každopádně souhlas. Ale nepodcenoval bych diváky, ...
Duben v táborské Univerzitě
Milý Spolektive, chválím tě, že své koncerty zapis...