gototop
05.01.2005 Kytarová škola - díl 4 (Petr Krumphanzl)    Tisk
Seriály

SEPTAKORDY

Obraty akordu C7

Plné tvary

C7/C C7/E C7/G C7/Bb

Čtyřtónové tvary

Septakordy  na kytaře často nejdou zahrát v uzavřeném tvaru a aby byl akord uchopitelný musíme převést některý tón o oktávu výš. Proto obraty nerozděluji na uzavřené a otevřené, ale třídím je pouze podle toho, na které struně je hrán bas.

bas na E

C7/C C7/E C7/G C7/Bb
C7/C C7/E C7/G C7/Bb

bas na A

C7/C C7/E C7/G C7/Bb
C7/C C7/E C7/G C7/Bb

bas na D

C7/C C7/E C7/G C7/Bb

Obraty akordu Cmi7

Plné tvary

Cmi7/C Cmi7/Eb Cmi7/G Cmi7/Bb

Čtyřtónové tvary

bas na E

Cmi7/C Cmi7/Eb Cmi7/G Cmi7/Bb
Cmi7/C Cmi7/Eb Cmi7/G Cmi7/Bb

bas na A

Cmi7/C Cmi7/Eb Cmi7/G Cmi7/Bb
Cmi7/C Cmi7/Eb Cmi7/G Cmi7/Bb

bas na D

Cmi7/C Cmi7/Eb Cmi7/G Cmi7/Bb

Obraty akordu Cmaj7

Plné tvary

Cmaj7/C Cmaj7/E Cmaj7/G Cmaj7/H

Čtyřtónové tvary

bas na E

Cmaj7/C Cmaj7/E Cmaj7/G Cmaj7/H
Cmaj7/C Cmaj7/E Cmaj7/G Cmaj7/H

bas na A

Cmaj7/C Cmaj7/E Cmaj7/G Cmaj7/H
Cmaj7/C Cmaj7/E Cmaj7/G Cmaj7/H

bas na D

Cmaj7/C Cmaj7/E Cmaj7/G Cmaj7/H

Akordy s velkou septimou často nemůžeme vzhledem k jejich intervalovému rozpětí zahrát v základním prstokladu na čtyřech sousedních polích hmatníku kytary. Řada obratů má rozsah pěti políček a musíme proto použít rozšířený prstoklad. Hraní těchto obratů vyžaduje cvik a trpělivost.

Díky tomu, že na kytaře nelze vždy dodržet hraní jednotlivých tónů v předepsané oktávě, znějí některé obraty značně disonantně. Pokud převedeme základní tón C o oktávu výš, nebo velkou septimu H o oktávu níž, není mezi těmito tóny předepsaný interval velké septimy, ale tyto tóny se dostanou do stejné oktávy a je mezi nimi interval malé sekundy, který zní tak trochu "strašidelně". Ve speciálních případech je však takový obrat velice efektní.

Obraty akordu Cmi maj7

Plné tvary

Cmi maj7/C Cmi maj7/Eb Cmi maj7/G Cmi maj7/H

Čtyřtónové tvary

bas na E

Cmi maj7/C Cmi maj7/Eb Cmi maj7/G Cmi maj7/H
Cmi maj7/C Cmi maj7/Eb Cmi maj7/G Cmi maj7/H

bas na A

Cmi maj7/C Cmi maj7/Eb Cmi maj7/G Cmi maj7/H
Cmi maj7/C Cmi maj7/Eb Cmi maj7/G Cmi maj7/H

bas na D

Cmi maj7/C Cmi maj7/Eb Cmi maj7/G Cmi maj7/H

Jako náhradu za Cmi maj7 můžeme použít akord G5+, který obsahuje tóny G, H, Eb. Chybí tedy základní tón C.

Přesto, že uvedený výčet je poměrně obsáhlý, existují i další možnosti, jak příslušný obrat septakordu zahrát. Hledejte a zakreslujte si další, vlastní možnosti. Pro zkušeného kytaristu totiž mají větší význam právě ty obraty, které si odvodil sám na základě svých teoretických znalostí a zkušeností. Takovému hmatu pak lépe rozumí a lépe ho dokáže využít v předepsaných harmonických sledech.

Septakordy s alterovanou kvintou

C7/5+
akord C7/5+/Bb

Od každého obratu uvedeného v předchozím přehledu septakordů můžeme odvodit ještě dva další akordy - snížením či zvýšením kvinty. Úplný přehled alterovaných septakordů by byl tedy tak obsáhlý, že by ztrácel na přehlednosti. Uvedu proto pouze obraty nejpoužívanějších alterovaných septakordů (X7/5+ a Xmi7/5-). Znovu bych zdůraznil, že obzvlášť u takovýchto složitějších akordů je lepší odvodit pro každý konkrétní případ harmonického sledu takový obrat akordu, kterému budeme sami dobře rozumět. Nepodceňujte tedy studium teorie tvorby akordů a vhodný obrat akordu se naučte spíše sami odvodit. Pochopit princip a naučit se ho používat je určitě užitečnější, než si pamatovat obsáhlé přehledy akordů, které když zapomenete nebudete umět znovu najít.

Obraty akordu C7/5+

Plné tvary

C7/5+/C C7/5+/E C7/5+/G# C7/5+/Bb

U obratu C7/5+/ Bb se setkáváme s hraním basu palcem. Pokud chceme tento obrat zahrát v plném tvaru, musíme ukazováčkem držet barré na 5. políčku, palcem bas na E struně na 6. políčku a ostatní tóny zbylými volnými prsty.

Čtyřtónové tvary

bas na E

C7/5+/C C7/5+/E C7/5+/G# C7/5+/Bb
C7/5+/C C7/5+/E C7/5+/G# C7/5+/Bb

bas na A

C7/5+/C C7/5+/E C7/5+/G# C7/5+/Bb
C7/5+/C C7/5+/E C7/5+/G# C7/5+/Bb

bas na D

C7/5+/C C7/5+/E C7/5+/G# C7/5+/Bb

Obraty akordu Cmi7/5-

Plné tvary

Cmi 7/5-/C Cmi 7/5-/Eb Cmi 7/5-/Gb Cmi 7/5-/Bb

Čtyřtónové tvary

bas na E

Cmi 7/5-/C Cmi 7/5-/Eb Cmi 7/5-/Gb Cmi 7/5-/Bb
Cmi 7/5-/C Cmi 7/5-/Eb Cmi 7/5-/Gb Cmi 7/5-/Bb
Cmi 7/5-/C Cmi 7/5-/Eb Cmi 7/5-/Gb Cmi 7/5-/Bb
Cmi 7/5-/C Cmi 7/5-/Eb Cmi 7/5-/Gb Cmi 7/5-/Bb

bas na D

Cmi 7/5-/C Cmi 7/5-/Eb Cmi 7/5-/Gb Cmi 7/5-/Bb

Akord Cmi7/5- je identický se sestavou tónů akordu Ebmi6.

Přehled septakordů ještě doplním ukázkou hmatů akordu typu Xdim. Tento akord patří mezi akordy symetrické, protože interval mezi všemi jeho prvky je vždy malá tercie. Interval mezi krajními tóny akordu je potom velká sexta (resp. dvojzmenšená septima, abychom dodrželi názvosloví při zařazení tohoto akordu mezi septakordy). Např. akord Cdim obsahuje tóny C, Eb, Gb, A. Díky pravidelnému rozložení tónů platí Cdim = Eb dim = Gb dim = A dim.

Obraty akordu C dim

Plný tvar bas na E
8. C dim/C 7. C dim/C 7. C dim/C 7. C dim/C
11. C dim/Eb 10. C dim/Eb 10. C dim/Eb 10. C dim/Eb
2. Cdim/Gb 1. Cdim/Gb 1. Cdim/Gb 1. Cdim/Gb
5. C dim/A 4. C dim/A 4. C dim/A 4. C dim/A
bas na A bas na D
2. C dim/C 2. C dim/C 10.C dim/C
5. C dim/Eb 5. C dim/Eb 1. C dim/Eb
8. Cdim/Gb 8. Cdim/Gb 4. Cdim/Gb
11. C dim/A 11. C dim/A 7. C dim/A

Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Prosím, opište anti-spamový kód, který je zobrazen v obrázku. Pokud Vás obtěžuje zadávání tohoto kódu, zaregistrujte se a pište komentáře jako přihlášený uživatel.
Míra  - Re: Kytarová škola - díl 4   |212.90.250.xxx |05.01.2005 10:46:00
Tak to je nárez!!! ale stejne byla dvojka nejlepší
Petr Krumphanzl  - Re: Re: Kytarová škola - díl 4   |195.113.187.xxx |05.01.2005 13:02:00
ve druhém dílu bylo teoreticky popsáno, jak se akordy tvorí, toto už je jen prevedení teorie na hmatník kytary. Myslím, že zdaleka nebudete v praxi používat všechny uvedené obraty, ale vyzkoušejte si je, procvicíte ruce i sluch. Premýšlejte o vhodných prstokladech a zkoušejte si dosazovat nové hmaty akordu do písnicek které už znáte a hledejte nové sledy akordu. Lépe si zmapujete hmatník a bude se vám to hodit pri sólech - budete spíš tušit kam mužu sáhnout a kam ne. Díky za podpor
Black Bart the P08  - Re: Kytarová škola - díl 4   |83.208.78.xxx |07.01.2005 15:07:00
Chci umet na kytaru jako Phoebe Bufettová.
Kdy dojde na akordy Medvedí tlapa, Krutí spár a Starenka
Honza Žamboch  - Re: Re: Re: Kytarová škola - díl 4   |62.177.122.xxx |07.01.2005 16:29:00
Petre, super, vždycky jsem si ty obraty odvozoval a ted to mám cerné na oranžové bez práce... Sláva Folktimu!!
Lukáš  - Chyný hmat   |131.188.23.xxx |27.04.2013 17:09:29
Ahoj, v plné verzi akordu Cmi maj7/Eb máš chybu: na vrchní struně nesmí být tón E, ale Es. Jinak paráda!!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."