26.01.2005 Kytarová škola - díl 5 (Petr Krumphanzl) |
Seriály | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NÓNOVÉ AKORDY Obraty akordu C9 Plné tvary
Pětitónové tvary bas na E
U obratu C9/D opět držíme jedním prstem (prostředníčkem) dvě struny najednou, případně můžeme tón D na struně E hrát palcem. bas na A
Plné tvary
Obrat C9+/G se drží velmi obtížně. Ukazováčkem stisknete druhé políčko na D struně, potom musíte palcem uchopit struny E a A, prostředníčkem držíte 3. pole na g struně, malíčkem 4. pole na h a prsteníčkem 3. pole na e. Pětitónové tvary bas na E
bas na A
Plné tvary
Obrat C9-/E hrajeme pomocí palce, který drží najednou struny E a A. Obrat C9-/G můžeme hrát opět pomocí palce nebo držením strun E a A najednou prostředníčkem. Pětitónové tvary bas na E
bas na A
Obrat Cmi9/Bb držíme pomocí malého barré hraného prvním článkem prostředníčku, který musíme prohnou tak, abychom drželi pouze struny A, D a g aby mohl na struně h znít tón Eb hraný ukazováčkem.
Pětitónové tvary bas na E
Obrat Cmi9/C opět můžeme uchopit pouze za pomoci palce na E struně. Ostatní obraty můžeme držet pomocí barré, ale palcový hmat je asi v některých případech pohodlnější. bas na A
Další variantou mollového nónového akordu by byl Cmi9+. Takový akord by měl sestavu C, Eb, G, Bb, d#. Vzhledem k tomu, že tón Eb a d# jsou totožné tóny, nemá tento akord praktický význam. Obraty Cmi9- Tento akord obsahuje tóny C, Eb, G, Bb, db. Vrchní čtyřzvuk Eb, G, Bb, db je vlastně akord Eb7, proto můžeme tento akord použít jako substitut. Celá sestava akordu Cmi9- by se dala též zaznamenat jako Eb7add.13. Plné tvary
Obrat Cmi9-/G musíme hrát opět pomocí palce, který tentokrát drží dvě struny (E a A) najednou. U obratu Cmi9-/Bb držíme ukazováčkem velké barré na 4. políčku a prostředníčkem struny D a g na 5. políčku. Obrat Cmi9-/Db hrajeme opět pomocí palce. na 10. políčku položíme ukazováček přes pět strun a na 9. políčku držíme strunu E palcem. Pětitónové tvary bas na E
bas na A
Pokud chcete zahrát obrat Cmi9-/C s basem na struně A v plné pětitónové sestavě, nezbude vám nic jiného, než použít hmat plného tvaru s palcem přes struny E a A a brnknout pouze přes pět strun (hrát přes všechny sice není na škodu, ale potom nebude v basu tón C, ale G). Držet palcem strunu A bez E bohužel nejde a jiným hmatem vám pro držení všech tónů nezbudou prsty. Můžete však tento akord zjednodušit na čtyřzvuk, případně použít obrat s basem na struně E V uvedeném přehledu hmatů nónových akordů.jsou ukázány pouze akordy s malou septimou (Bb) a čistou kvintou. Samozřejmě se mohou nastat případy, kdy máte zahrát nónový akord s velkou septimou (např. Cmaj7/9 - tóny C, E, G, H, d), případně akordy s alterovanou kvintou. Pro ty z vás, kteří se prokousali předchozím výkladem až sem by však neměl být problém daný akord odvodit. Sdílet na...
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |