gototop
26.01.2005 Kytarová škola - díl 5 (Petr Krumphanzl)    Tisk
Seriály

NÓNOVÉ AKORDY

Obraty akordu C9

Plné tvary

C9/C C9/E C9/G C9/Bb C9/D

Obrat C9/G se hraje v plném tvaru pomocí držení vždy dvou strun jedním prstem. Na strunách E a A držíme prostředníčkem na třetím políčku obě struny najednou a podobně na strunách g a h držíme obě struny prsteníčkem. Třetí políčko na nejtenčí e struně držíme malíčkem. S nónovými akordy se však v praxi většinou setkáte ve zjednodušeném tvaru. Akord můžete zahrát jako pětitónový tvar, který vznikne úpravou plného tvaru vynecháním tónu, který se v něm vyskytuje dvakrát, ale velmi často se setkáte také se čtyřtónovými úpravami, které vzniknou vynecháním některého tónu za sestavy akordu. Nejčastěji vynecháváme kvintu (tón G), popř. tóniku, pokud hraje základní tón basa. Vždy bychom měli zachovat tercii, abychom dodrželi durový charakter akordu. Pokud vynecháme základní tón, zůstane nám sestava tónů E, G, Bb, D, což je septakord Emi7/5- (viz přehled obratů septakordů).

C9
akord C9/G

Pětitónové tvary

bas na E

C9/C C9/E C9/G C9/Bb C9/D

U obratu C9/D opět držíme jedním prstem (prostředníčkem) dvě struny najednou, případně můžeme tón D na struně E hrát palcem.

bas na A

C9/C C9/E C9/G C9/Bb C9/D
C9+
akord C9+/G

Vynecháním tónů označených závorkami (tón G) získáme čtyřtónový tvar (bez kvinty). Obdobně můžete zjednodušit i následující obraty nónových akordů.

Obraty akordu C9+

Tento akord (C9= C, E, G, Bb, d#) má velmi zvláštní bluesové napětí, protože obsahuje bluesový tón D# (=Eb). Díky tomuto tónu dochází k disonanci mezi tónem E (durová tercie) a D# (=Eb), což je vlastně mollová tercie (i když nejsou hrány ve stejné oktávě).

Plné tvary

C9+/C C9+/E C9+/G C9+/Bb C9+/D#

Obrat C9+/G se drží velmi obtížně. Ukazováčkem stisknete druhé políčko na D struně, potom musíte palcem uchopit struny E a A, prostředníčkem držíte 3. pole na g struně, malíčkem 4. pole na h a prsteníčkem 3. pole na e.

Pětitónové tvary

bas na E

C9+/C C9+/E C9+/G C9+/Bb C9+/D#

bas na A

C9+/C C9+/E C9+/G C9+/Bb C9+/D#

Obrat C9+/C držíme pomocí malého barré prostředníkem na 3. políčku přes struny g, h a e, ukazováčkem držíme strunu D na 2. políčku, prsteníčkem strunu A na 3. políčku a malíčkem strunu h na 4. políčku.

Obraty akordu C9-

Tento akord obsahuje tóny C, E, G, Bb a db. Vrchní čtyřzvuk (tóny E, G, Bb, db) tvoří akord Edim. Proto často používáme tento akord jako substituci. Akord C9- má vzhledem ke kytarovému ladění nevhodné intervalové rozložení jednotlivých tónů a obraty tohoto akordu jsou velmi nepohodlné.

C9-
akord C9-/E

Plné tvary

C9-/C C9-/E C9-/G C9-/Bb C9-/Db

Obrat C9-/E hrajeme pomocí palce, který drží najednou struny E a A. Obrat C9-/G můžeme hrát opět pomocí palce nebo držením strun E a A najednou prostředníčkem.

Pětitónové tvary

bas na E

C9-/C C9-/E C9-/G C9-/Bb C9-/Db

bas na A

C9-/C C9-/E C9-/G C9-/Bb C9-/Db

Obraty akordu Cmi9

Jako náhradu za Cmi9 můžeme použít akord Ebmaj7, který obsahuje stejné tóny jako vrchní čtyřzvuk Cmi9 (tóny Eb, G, Bb, D). Celá sestava akordu Cmi9 se dá zaznamenat též jako Ebmaj7 add.13.

Plné tvary

Cmi9/C Cmi9/Eb Cmi9/G Cmi9/Bb Cmi9/D

Obrat Cmi9/Bb držíme pomocí malého barré hraného prvním článkem prostředníčku, který musíme prohnou tak, abychom drželi pouze struny A, D a g aby mohl na struně h znít tón Eb hraný ukazováčkem.

Cmi9
akord Cmi9/G

Pětitónové tvary

bas na E

Cmi9/C Cmi9/Eb Cmi9/G Cmi9/Bb Cmi9/D

Obrat Cmi9/C opět můžeme uchopit pouze za pomoci palce na E struně. Ostatní obraty můžeme držet pomocí barré, ale palcový hmat je asi v některých případech pohodlnější.

bas na A

Cmi9/C Cmi9/Eb Cmi9/G Cmi9/Bb Cmi9/D

Další variantou mollového nónového akordu by byl Cmi9+. Takový akord by měl sestavu C, Eb, G, Bb, d#. Vzhledem k tomu, že tón Eb a d# jsou totožné tóny, nemá tento akord  praktický význam.

Obraty Cmi9-

Tento akord obsahuje tóny C, Eb, G, Bb, db. Vrchní čtyřzvuk Eb, G, Bb, db je vlastně akord Eb7, proto můžeme tento akord použít jako substitut. Celá sestava akordu Cmi9- by se dala též zaznamenat jako Eb7add.13.

Plné tvary

Cmi9-/C Cmi9-/Eb Cmi9-/G Cmi9-/Bb Cmi9-/Db

Obrat Cmi9-/G musíme hrát opět pomocí palce, který tentokrát drží dvě struny (E a A) najednou. U obratu Cmi9-/Bb držíme ukazováčkem velké barré na 4. políčku a prostředníčkem struny D a g na 5. políčku. Obrat Cmi9-/Db hrajeme opět pomocí palce. na 10. políčku položíme ukazováček přes pět strun  a na 9. políčku držíme strunu E palcem.

Pětitónové tvary

bas na E

Cmi9-/C Cmi9-/Eb Cmi9-/G Cmi9-/Bb Cmi9-/Db

bas na A

Cmi9-/C Cmi9-/Eb Cmi9-/G Cmi9-/Bb Cmi9-/Db

Pokud chcete zahrát obrat Cmi9-/C s basem na struně A v plné pětitónové sestavě, nezbude vám nic jiného, než použít hmat plného tvaru s palcem přes struny E a A a brnknout pouze přes pět strun (hrát přes všechny sice není na škodu, ale potom nebude v basu tón C, ale G). Držet palcem strunu A bez E bohužel nejde a jiným hmatem vám pro držení všech tónů nezbudou prsty. Můžete však tento akord zjednodušit na čtyřzvuk, případně použít obrat s basem na struně E

V uvedeném přehledu hmatů nónových akordů.jsou ukázány pouze akordy s malou septimou (Bb) a čistou kvintou. Samozřejmě se mohou nastat případy, kdy máte zahrát nónový akord s velkou septimou (např. Cmaj7/9 - tóny C, E, G, H, d), případně akordy s alterovanou kvintou. Pro ty z vás, kteří se prokousali předchozím výkladem až sem by však neměl být problém daný akord odvodit.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib