gototop
23.02.2005 Kytarová škola - díl 9 (Petr Krumphanzl)    Tisk
Seriály

Mollové stupnice

Až doposud jsme se s mollovými stupnicemi setkali pouze jako s mody odvozenými od durové diatonické stupnice. Byly to stupnice dórská, frygická a aiolská. Z těchto stupnic má největší význam stupnice aiolská, neboť je to tzv. přirozená diatonická mollová stupnice odvozená od durové diatoniky (aiolská stupnice = 6. modus diatonické durové stupnice). Např. od stupnice Cdur je odvozena Amoll aiolská ( A, H, C, D, E, F, G, a). Základními harmonickými funkcemi této stupnice jsou: Tónika Ami (A, C, E), subdominanta Dmi (D, F, A) a dominanta Emi (E, G, H). Velmi často se ale setkáme s mollovým harmonickým schématem kde je dominanta durová. Tzn. pro Ami - tónika Ami, subdominanta Dmi a dominanta E (E, G#, H). Pro tyto případy můžeme použít stupnici, která je odvozena od přirozené moll aiolské, avšak má zvýšený 7. stupeň z G na G#. Tato stupnice se nazývá harmonická stupnice moll (A, H, C, D, E, F, G#, a). Harmonické funkce této stupnice jsou:

1. tónika Ami maj7
2. střídavá dominanta Hmi5-/7
3. vrchní medianta Cmaj7/5+
4. subdominanta Dmi7
5. dominanta E7
6. spodní medianta Fmaj7
7. citlivý tón G#dim

Tato stupnice bývá velmi často používána nejen k vyjádření základních harmonických funkcí, ale i jako vhodný materiál k improvizaci v plochách, kde se vyskytují durové akordy se zvětšenou kvintou, mollové akordy se zmenšenou kvintou a akordy dim. Díky intervalu zvětšené sekundy mezi 6. a 7. stupněm má tato stupnice poněkud "orientální" náboj podobný cikánským stupnicím.

Prstoklad jednotlivých boxů stupnice A mol harmonické

VIIIVIIII

Poloha všech tónů Amoll harmonické na hmatníku kytary

Mollová stupnice melodická

Tato stupnice je nejpodobnější církevním modům diatonické stupnice a proto je blízká našemu melodickému cítění. Od jónské durové stupnice se liší právě pouze mollovou tercií, zbytek stupnice se neliší. Díky tomu je tato stupnice vlastně kombinací dórského modu (první čtyři tóny) a jónského modu. Proto se názvy jednotlivých modů odvozují od názvů církevních stupnic. Např. pro Ami obsahuje melodická stupnice tóny: A, H, C, D, E, F#, G#, a .

Harmonické funkce této stupnice jsou:

1. tónika Ami maj7
2. střídavá dominanta Hmi7
3. vrchní medianta Cmaj7/5+
4. subdominanta D7
5. dominanta E7
6. spodní medianta F#mi7/5-
7. citlivý tón G#7alt.

Přehled modů stupnice melodické moll:

Číselné označení stupně 1  2- 2  3- 3 
(4-)
4  5-
(4+)
5  6-
(5+)
6  7- 7  8 
Vzdálenost od zákl. tónu modu (půltóny) 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Melodická moll A H C D E F# G# a
Frygicko - dórská H C D E F# G# a h
Superlydická C D E F# G# a h c
Lydicko - mixolydická D E F# G# a h c d
Melodická dur E F# G# a h c d e
Aiolsko - lokrická F# G# a h c d e f#
Superlokrická (=alterovaná) G# a h c d e f# g#

Prstoklad jednotlivých modů Amoll melodické

Melodická moll Frygicko - dórská
Superlydická Lydicko - mixolydická
Melodická dur Aiolsko - lokrická
Superlokrická

Poloha všech tónů Amoll melodické na hmatníku kytary


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib