29.01.2019 Vzkaz naplněný radostí, často vážnou (Tomáš Hrubý)    Tisk

„Poprvé v životě se mi stalo, že jsem to album celé domyslel ve snu. Naráz se mi zdálo o pěti písních, které to celé rámovaly a průběžně doplňovaly, dokonce i s melodickými motivy, mezi nimi se mi tam vybavila i ta zvláštní básnička, od které se to celé odvíjí. (…) Škoda, že jsem takové utkvělé sny nemíval v životě častěji. Ale aspoň jednou. Vymyslet CD ve snu považuji za vnuknutí. Jsem asi jenom médium, věci se mi dějí.“ Tolik Slávek Janoušek o vzniku své nejnovější desky. Pěkná historka: s pocitem, že jsou pouhým médiem, kterým písně procházejí, se mi svěřila řada autorů a já je beru smrtelně vážně. Ale co dál? Vytvořily písně ze snu s těmi již existujícími něco zajímavého, nebo ne?

Ta „zvláštní básnička“ je kratičkých pět řádků čínského básníka Li Po; když si ji přečetl patnáctiletý Slávek Janoušek, hlavu si mohl ukroutit: vždyť takové sdělení by mohl napsat každý. O půl století později přišel na to, že je to vzkaz, fotografie okamžiku odeslaná z hloubi 8. století. A že by chtěl také vyfotit pár okamžiků a poslat je časem: třeba si je v roce 3303 někdo poslechne. O tomhle všem je úvodní titulka tvořící se závěrečnou Codou svorník díla. Mezi nimi Janoušek, fotograf okamžiků, zachycuje a zvěčňuje, básní a zpívá, propojuje písně příběhem. Poselstvím, které je dalším trackem alba, tím, který je nejdůležitější, ačkoli není uveden v bookletu.

Největší perla alba není „ukryta v perlorodce“, ale na dost neatraktivním místě, přesně uprostřed desky. Každý potřebuje otce, jedna z nejsilnějších Slávkových skladeb, píseň o tom, že dítě potřebuje lásku táty, mladík dobývající svět potřebuje mít svého mistra a vzor a (až teprve?) stařec potřebuje najít vertikálu svého života, něco, co ho přesahuje a jeho životu dává smysl. A úvahy o věcech posledních nebo aspoň předposledních jsou jedním z pilířů zmíněného poselství. Tím druhým je radost ze života – a většina textů si s těmito dvěma zdroji vystačí. Je tu vděčnost za zdánlivě samozřejmé věci: „měl jsem ve dvaceti děsnou kliku/žádné střepiny mi neurvaly nohy“ (Narodit se po válce). Pocit sounáležitosti se všemi lidmi, co kdy byli na tomto světě, a radost z té „přesily života“ (Vrstevníci). Speciální díky za krásné dětství (Tvoje ruce). Přesvědčení, že „fotka“, které budou naši potomci ve 4. tisíciletí rozumět, může zobrazovat „ženu, co si vlasy ladně rozčesává/a muže za ní, který na ni zalíbeně hledí“ (Tvůj vlas). A je tu i akčnější záběr muže a ženy, ať se o nás potomci něco dozví (3 2 1 teď). Nebo jakési trhané snění přepojující nás mezi letem letadlem a bilancováním života (Deset kilometrů nad zemí). Poznání, že všechna „ta nádhera, ta vůně, pro kterou by člověk věčně žil/trvá jen pár chvil“ (Mane nobiscum domine). I když se přese mne valí roky a „jsem čím dál menší brankář/v čím dál větší brance“, stejně „strážím naděje a vyhlídky/a šance“ a „prosím jen o lásku a odpuštění“ (Jak roky jdou). Navzdory tomu, že v 65 letech přináší život takové zážitky, jako smrt kamaráda, dobře poslouchejte, co všechno chci ještě zažít. A až jednou přijdete na můj pohřeb, „ať je to jasná a živá oslava“ (Postupné cíle). O těch nejhrozivějších věcech, které na nás na konci našich let číhají, je samozřejmě ta nejveselejší a nejztřeštěnější písnička (Alzheimer a Parkinson). Trochu se z té radosti z našeho jediného pozemského života vymyká pouze předposlední kousek desky, na kterém se pěvec nechává inspirovat převtělovací vírou (Ještě se vrátím). A pozor - všechny ty zmíněné texty nejsou žádné vyprávěnky a la these, ale poezie.

Slávek Janoušek - Tohle je vzkaz
Slávek Janoušek: Tohle je vzkaz
Vydavatel: Slávek Janoušek, Agentura JAN
Vydáno: 2018
Hodnocení desky: 9,30/10
Seznam písní: Tohle je vzkaz • Narodit se po válce • Tvůj vlas • Mane nobiscum domine • Postupné cíle • Deset kilometrů nad zemí • Každý potřebuje otce • Tvoje ruce • 3 2 1 teď • Jak roky jdou • Vrstevníci • Alzheimer a Parkinson • Ještě se vrátím • Coda
Co o albu napsal Tomáš Hrubý: "Pro mě deska roku 2018; velkou recenzi račte shlédnout na stránce HRUBKY. Co říci stručně? Velké plus za to, že album není jen sklad skladeb, ale oblouk vyklenutý nad dvěma protínajícími se tématy: konečnost, možná už blízká konečnost života, a radost, bezbřehá radost z toho, že mi střepiny neurvaly nohy, měl jsem krásné dětství a můžu si to do všech pórů užívat. Vše podepřené dobrými aranžemi a zpracováním vůbec." (10 bodů)