gototop
26.02.2007 Hromosvod: radost z písniček i aranží (Tomáš Hrubý)    Tisk
Velké recenze

Hromosvod: Svitavy
Vlastní náklad, 2006, celkový čas 46:49.

"?oheň sálá tmou, básník ruku svou/na mrtvole má, dávno nedýchá." (Havran). "?rakev taky zavřená a setlučená hřeby/už tu nikdy nebude odletěla k nebi." (Omamá). "Dvě velký černý rakve pod plachtou z celtoviny/uvnitř dvě mrtvý duše navždycky spí?" (Mrtvý duše) Takové a podobné úryvky se na vás začnou sypat, sotva otevřete pěkně vyvedený (Kristina Málková)alt booklet druhého alba pražské folkrockové kapely Hromosvod. Skupina se nevěnuje lidovým baladám ani jejich nápodobám. Přitom snad ani nejzavilejšími pohodář by je neonálepkoval jako bandu depkařů.

Snad tedy veselá muzika se smutnými texty? Asi ještě trochu jinak. Necháte-li booklet pro začátek v krabičce a zaposloucháte se do písniček, prostě na vás chmury nevyskočí. Dost cynická (ale vůbec ne špatná) mi připadá Omamá, s Havranem, inspirovaným Edgarem Alanem Poem - pravda, dost zvláštně - problém nemám. Je třeba říct, že Mr. Hromosvod - Ondřej Fencl, zakladatel, lídr, frontman, aranžér, téměř výhradní autor a od pohledu veselý chlapík - prostě umí texty o neveselých skutečnostech dobře. (V jediné jásající Za vodou naproti tomu dojde k roztleskávacímu refrénu plnému klišé, který by se možná líbil i Michalu Davidovi.) A z celku dobře seřazených písniček tragika netrčí jak z deníku uhrovitého sextána.

Melodika Fenclových písní je v naprosté většině typicky folková, navazující na "klasickou českou školu" - a tedy v podstatě na anglosaské hudební cítění; nikde nic momentálně módního, žádné ethno, taky žádné mezižánrové výboje. Ondřej napsal všechnu hudbu kromě dvou věcí: jedné líně jemné náladovky Filipa Venclíka Slunce ještě spí a remaku Pískajícího cikána Spirituál kvintetu 70. let. Za ten si zaslouží pochvalu: takováhle předělávka klasiky by mohla být sice ještě větší bomba, ale zatím se do opravdových remaků nikdo moc nehrne, což u žánru s tak dlouhým rodokmenem a zásobárnou kvalitních písniček je s podivem. Pískající cikán je zaranžovaný po svém, ale s citem a s hromadou nápadů. Co se textů týče, ještě musíme odpočítat tři zhudebněné básně Václava Hraběte. Nejvíc překvapí zařazení Protest songu - povzdychu unaveného vojáka někdy z roku 1918, s melodií opatřenou lehkým keltským nádechem: kupodivu to funguje. Blues pod Petřínem je opravdu blues a ze všech skladeb desky je tedy nejodlišnější, zatímco Déšť je klasicky folkově, písničkářsky zhudebněný (zajímavé je srovnání se swingujícím zpracováním kapely Bezefšeho). Žádná z Fenclových melodií není nevydařená a bez nápadu; liší se svojí silou a tím jak dobře se pojí s texty. Za naprostou špičku považuji Konečnou. Do pěti minut Ondřej naskládal dvanáct slok a ještě tři hudební citace (Beethovenova Měsíční sonáta, Zmrzlinář Oskara Petra a Hotel California) - přitom téma opuštěného studenta s rozdrásaným nitrem je tolik obehrané - a těch pět minut se poslouchá, ani se nedutá. Ale velmi dobré jsou i další písničky (Svitavy, Cíle, Souvětí?), hlavní důvod mého úžasu, jak moc se kapela za dva roky od svého debutu 17 lízátek pohnula.

U "holých" písní tedy můžeme prohlásit "dobré až výborné, nepříliš vybočující z proudu". Co se soundu kapely týče, můžeme ale mluvit přímo o svébytném, snadno rozpoznatelném zvuku. Na půdorysu standardního folkrocku ho tvoří několik prvků. Prvním je zásadní nástroj kapely - Fenclova akustická kytara. Nikde (kromě výlučného Blues pod Petřínem) nedostane výraznější roli kytara elektrická, zato akustika zálibně projíždí řadu způsobů hry. Druhým poznávacím znamením jsou hlavní sólové nástroje - příčná flétna (Tereza Málková) a housle (Hanka Vyšínská). Nepředstavujte si ale žádné setkání Iana Andersona s Janem Hrubým: obě dívky hrají značně konzervativně, k čemuž přispívá i přesné rozepsání jejich partů do poslední noty. Toto rozepsání, stejně jako veškeré aranže, je ale špičkové a výsledek rajcovní. Patřičnou zemitost dodává Hromosvodu rytmika Vítka Vébra (bicí) a Jiřího Vlasáka (baskytara): umí nekompromisně rachotit, ale ctí dynamiku a ví, že i ticho hraje. Tento zvukový vzorec naplňuje většinu skladeb; nejvíc se odlišuje nepojmenovaný utajený bonus, který Ondra zpívá s jednou kytarou. Na albu zní i další nástroje, na které hraje buď Ondřej (elektrická kytara, klávesy, foukačka, mandolína) nebo několik hostů. Snad kromě hoboje (Olga Bartoňová) v předehře k Dešti jsou ale tyto "vedlejší" nástroje jen lehce vmíchány do pozadí.

Trochu zvláštně to má Hromosvod s korunou díla - zpěvem. Není jiného sólisty, kromě kapelníka, zřídkavé sbory mu zpívá Tereza Málková, mužské dokonce mistr zvuku Láďa Dousek. Fencl přitom není zpěvákem velkého hlasu, oslnivé techniky ani nezapomenutelné barvy, přičemž nejhůř mu jdou dlouhé tóny ("štěstí má dó-vó-le-nóóu"). Naštěstí ale dokáže písničky důvěryhodně prožít a prodat.

Sečteno, podtrženo: velká radost. Ale třeba je to úplně jinak. V nekonečné hře Desky na burze (F&C) jsem dal Svitavám 8 bodů, zatímco mí kolegové v průměru pouhých 5,33 bodů: to se mi zas tak často nestává. Ale právě to je o důvod víc napsat recenzi: něco všeobecně potěšitelného může zhodnotit kdokoli, já se s vámi rozdělil o svou radost z Hromosvodu.


Sdílet na...
Kam dál?

» 5P alias pět profesí Ondřeje Fencla (Dušan Trličík)

» Ondřej Fencl a Hromosvod vydávají bonusovou písničku Ramzová (FOLKtime.cz)

» Ondřej Fencl a Hromosvod pokřtí CD Na kraji nebe, kmotrem bude Michal Němec (Hromosvod)

» Modletické zvonění 2013: Příjemný festival již počtvrté (FOLKtime.cz)

» Ohlédnutí za hvězdičkami (Miloš Keller)

Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Ondřej V. Vejsada  - Re: Hromosvod: radost z písniček i aranží   |213.195.230.xxx |26.02.2007 07:16:00
Nemá cenu se pod kvalitní recenzí respektovaného kritika nejak dohadovat - pouze tedy strucne vyjádrím svuj názor = toto album považuji za nejhorší, co jsem kdy slyšel; a tento styl, resp. tuto verzi folkrocku považuji jednoznacne za slepou ulicku a nebýt nadšení pana Hrubého, chtelo by se mi zvolal = TUDY NE, vážení...
Takhle reknu pouze - zase jsem asi totálne mimo..
Kristýna  - Re: Hromosvod: radost z písniček i aranží   |147.231.143.xxx |26.02.2007 14:10:00
Asi jsi opravdu totálne mimo - stací si poslechnout tvoji muziku. Je to hruza. To se pak asi težko chápe neco, co je o tisíc tríd lepší, než to, co predvádíš ty
Ondřej V. Vejsada  - Re: Hromosvod: radost z písniček i aranží   |212.47.11.xxx |26.02.2007 14:15:00
Jojo - tím to asi bude
Díky ;-)
OV
JL  - Re: Hromosvod: radost z písniček i aranží   |213.235.160.xxx |26.02.2007 15:45:00
Já myslím, že Tomáš napsal jak klady tak i to negativní. Jen se v tom neprehrabuje jako umí treba MK, ale zduraznuje, že hlavní pocit, který z cédécka má, je radost. Pro me je to duležitá informace. Doposud jsem byl totiž z Hromosvodu spíš na rozpacích a jako posluchac jsem k nemu nemohl porádne najít cestu. Ted si ríkám, že už ji možná najdu snáze. To je dobrý príslib
Tomáš Pohl  - Re: Hromosvod: radost z písniček i aranží   |85.70.37.xxx |03.03.2007 12:27:00
Má cesta ke Hromosvodu nebyla "láskou na první poslech", ale dnes je to jedna z kapel, kterou mám moc rád. Ondrej Fencl se svým ansámblem dokáže rozhýbat diváky, jen jsem litoval, na letošním Ifolkjamu, že mi není o tricet mín, abych se mohl pridat ke skákání jejich fans v cele s Míšou Aronem. Muzika Hromosvodu má šarm, pohyb, vtip a frontman Ondra má charisma. Je mi líto, že druhému Ondrejovi se kapela nelíbí, ale každý má právo na názor
Ondřej V. Vejsada  - Re: Hromosvod: radost z písniček i aranží   |213.195.230.xxx |03.03.2007 13:12:00
Možná ješte dovetek, aby mi bylo dobre rozumeno.
Nemám nic proti Hromosvodu, pokud se budou prezentovat jako puvodní bigbeat anebo neotrelí rockeri apod. Tenhle styl nebudu poslouchat, ale jsem samozrejme schopen slyšet i uznat, že to jsou skutecne profíci.
Já zásadne protestuju proti škatulkování této party do folku a na tom trvám.
Nechci se pouštet do debaty na téma rušení škatulek - jsem staromódní, to vím, ale já na nich trvám. Nemohu se totiž ubránit pocitu - a to obecne, ted nechci nic podsouvat Hromosvodu - že neúspešní rockeri hrají folk v domnení, že to kotlíkári skousnou a to zásadne odmítám = hrajte si na vašich metal festech a když vás vypískají odtamtud, tak hraním Stánku v rockým prvedení se z vás ohníckári nestanou!
HOWG
-toh-  - Re: Hromosvod: radost z písniček i aranží   |85.160.171.xxx |03.03.2007 14:27:00
Ach, ach, kdybys býval mlcel, zustal bys filosofem... Tolik hudebního fašismu jsem v poslední dobe slýchal už akorát od bluegrassmanu. Škatulky jsou užitecné proto, abychom se dohodli, jakou zhruba muziku kdo hraje, urcite ne proto, abychom se s jejich pomocí vylucovali a mlátili po hlavách. Ale dobrá, zustanme u škatulek: škatulka folkrock není povolena? Opravdu je pro Tebe až tak dábelský "neotrele rockerský puvodní bigbeat" kapela, která v podstate nepoužívá elektrickou kytaru, všechny melodické nástroje v jejím instrumentáre jsou výhradne akustické a jediné, co je na ní rockové, je spodek? Každý má právo ríct "folkrock se mi nelíbí, neposlouchám ho", ale nemel by k tomu šírit bludy a hudební nenávist. Proc zrovna Hromosvod je nejhorší, když jsou prece mnohem tvrdší folkrockeri (a jediné merítko kvality, jak jsem vyrozumel, je pro Tebe "mekkost")? Co potom kapely, jako je Vlasta Redl & Každý den jinak, Fleret, Happy To Meet, Cechomor... No proste desítky mnohem tvrdších folkrockových kapel než je Hromosvod. Jsou také exkomunikovány?
Hromosvod urcite nejsou neúspešní rockeri. Ondrej Fencl hraje folk od trinácti let, rocku se zacal venovat významne pozdeji. Jeho rockové aktivity neznám, takže nemohu posoudit, jestli jsou úspešné nebo ne. Docela by me zajímalo, kterí jsou ti další neúspešní rockeri, co se nám záludne snaží vniknout do našeho rybnícku...?? (Mám pocit, že rada mestských folkaru by nebyla moc spokojená s oznacením "ohníckári"...)
Tomáš Pohl  - Re: Hromosvod: radost z písniček i aranží   |85.70.37.xxx |03.03.2007 14:47:00
Proboha, tímhle delením se vracíme tricet let zpátky !! Já na škatulky kašlu, Ondreji
Ondřej V. Vejsada  - Re: Hromosvod: radost z písniček i aranží   |213.195.230.xxx |03.03.2007 21:19:00
Achjo = tušil jsem, že pojmem škatulky vyvolám ostrou reakci - jsem na ni už celkem zvyklý, ale pojem fašismus je na moje gusto fakt za hranicí prijatelnosti - zejména, pokud je mi vytýkána agrese = naštestí, ten - kdo to vše bude posuzovat jsou prípadní ctenári a ne -toh- !
Nejsem opravdu ani agresivní a ani nenávistný, jen mám rád své jisté a to vcetne škatulek, ale to je každého jeho vlastní problém...ovšem, pokud by mi nekdo rekl do ocí, že jsem fašista, dal bych mu bez rozmyslu do zubu a podal na nej trestní oznámení...
V tomto prípade koncím naši diskusi - alespon tedy z mé strany - Vy si klidne mlcte anebo zustávejte filosofy...
Mením názor a souhlasím s tím, že diskuze pod clánky na Netu je nesmysl a je to jen prostor pro vzájemné osocování a hašení mindráku autoru - já mel jiné cíle i plány, ale vždy to sklouzne ke stejnému...vše je marnost...
Mejte se fajn...jdu se venovat necemu pozitivnímu, nemám ambici se porád obhajovat ci vysvetlovat nepochopené a mnohdy hlavne ani od mne nenapsané...

Ondrej V. Vejsad
Oli  - Re: Hromosvod: radost z písniček i aranží   |88.103.144.xxx |04.03.2007 18:28:00
Fašismus a hudební fašismus jsou prece rozdílné pojmy! Opravdu to nechápeš, nebo to jen chápat nechceš, abys zakryl nedostatek vlastních argumentu na inteligentní reakci "toh"
Tomáš Pohl  - Re: Hromosvod: radost z písniček i aranží   |85.70.37.xxx |04.03.2007 18:59:00
Öli,
Bohouš Vašák kdysi v diskusi použil termín "folkový nácek". Myslím, že to je presne ono. Aho
-toh-  - Chceme vidět krev!   |85.160.189.xxx |04.03.2007 23:08:00
Pane Vejsado,
ve svém predchozím príspevku jsem Vás nikde neobvinoval z agrese. Ted už ano: jsem z internetových diskusí zvyklý na leccos, ale úderem do zubu mne ješte nikdo nevyhrožoval. Posuzovat to s dovolením mohu, protože i já jsem prípadný ctenár. Další prípadní ctenári necht posoudí, jestli si hasím jakési mindráky, nebo jestli jsem ­ byt v "ostré reakci", to pripouštím ­ položil radu vecných dotazu a nedostal žádnou odpoved.
Pojem "škatulky" u me žádnou "ostrou reakci" nevyvolal. Mám tzv. "škatulky" rád a používám je (i když už samotný termín je myšlen mírne urážlive), nikdo nikdy nikde ode mne neslyšel fráze typu "jsou jen dve hudby..." apod.
Ješte jedna osveta zdarma: jako hudební fašismus je zvykem oznacovat názorový smer, který žárlive streží cistotu jediného vyvoleného hudebního smeru (jedno kterého), hlídá zejména to, aby nebyl tento smer infikován prunikem prvku nejakého blízkého žánru, a tyto následne vylucuje ( napr.: "To není bluegrass, ale folk s banjem. To si hrajte na nejakých tech vašich folkových festivalech.") Nevím, koho poprvé napadlo to takhle oznacit, nevím, jestli je to umerené oznacení, ale existuje a "prípadní ctenári" tomu zrejme vetšinou budou rozumet (díky, Oli).
Pokud me chcete "nejak pozitivne" rozbít hubu, napište kdy a kde, dostavím se se sekundantem.
Ondřej V. Vejsada  - Re: Chceme vidět krev!   |213.195.230.xxx |04.03.2007 23:16:00
)
Díky, že jste mi otevreli oci!
Byl jsem fakt naivka a nehorázný romantik - jen se obávám, že mne to asi už neprejde...

OV
Vejsada na hrad  - Re: Hromosvod: radost z písniček i aranží   |213.220.253.xxx |07.03.2007 16:13:00
To je neuveritelný.. myslel jsem, že hudební fundamentalisté už vyhynuli. Nechci vulgarizovat, ale v tomhle prípade jsem si vzpomnel na geniální písnicku od Buty s názvem TO JE *****. Mimochodem, písnicka Nevyhýbací stroj od téže kapely, geniální kombinace polky, rocku a balkánu, by nejspíše p.Vejsadovi privodila infarkt.
Ach ta zhoubná možnost okamžité reakce..
Ondřej V. Vejsada  - Re: Hromosvod: radost z písniček i aranží   |213.195.230.xxx |07.03.2007 22:50:00
No prosím - co se mi nakonec dostane popularity
Nemám rád nevyváženost a pri ctení komentáru výše vidím dokonce velkou nevyváženost (a došlé emaily se zde neukazují vubec)...proto ješte pripojím hrst informací pro prípadného návštevníka neznalého veci vubec - i když pocítám s jasnou škodolibou námitkou, že jsem preci psal, že už se nebudu vyjadrovat - ano nebudu, ale tuhle hru musím dohrát - jinou už ale zacínat nebudu (rozumej nejaké další komentáre pod jiný clánek)...
Tedy jen v bodech:
- pro FOLKtime jsem napsal asi sedm recenzí (pocítám-li dobre) = tam se lze presvedcit o mém prístupu k veci i úrovni atd.
- recenzi tohoto CD jsem mel na starost já a taky jsem ji sepsal a dokonce i konzultoval (jak je mým zvykem) s autorem - tedy Ondrejem...
- moje práce ovšem asi neprošla redakcní radou, protože aniž bych byl jakkoliv informován, asi po pulroce po odevzdání mé "verze" recenze se tu objevila tato od kolegy Hrubého
- z této pozice jsem cítil potrebu se k ní a hlavne k CD vyjádrit, abych si nepripadal jako totální pokrytec
- odmítám se pouštet do diskuze "odborné" jak se snažil pan Hrubý - já (a nakonec i on) jsem se vyjádril jasne a celkem ucelene v mé práci
- muj komentár se týkal údivu nad tím, že známý "sekác" Hrubý (což jasne dokázal vyjádrením o "hudebním fašismu", který jsem do ted nerozdýchal) se vyjadruje pochvalne o CD, které...atd. - už jsem popsal výše...

Jinak ale racte klidne více osobních invektiv - alespon odvádíte pozornost od Hromosvodu o který Vám jde preci nejvíce, anebo se pletu?!

Vážne nestací napsat neco ve smyslu = muj názor je, že Hromosvod je nejlepší anebo že ono CD je úplne skvelé? Vážne je nutné místo toho napsat, že Vejsada je *****??? Je to totožné anebo to znamená - já tomu sice nerozumím, ale tenhle clovek je divnej a me se nelíbí??
Vejsada na Hrad  - Re: Hromosvod: radost z písniček i aranží   |85.70.37.xxx |07.03.2007 23:19:00
Težište príspevku je v jeho predposlední vete
Ondřej V. Vejsada  - Re: Hromosvod: radost z písniček i aranží   |213.195.230.xxx |07.03.2007 23:25:00
Fajn - to beru, ale o tom asi recenze není - ta byla o Hromosvodu a muj problém je, že jdu s kuží na trh = já se totiž treba hned od zacátku podepsal a tak umožnil presunout težište na mne a tak jsem se tím "svodem-hromu" stal sám...
Asi jsem vážne z jiné planety..
Radek  - Re: Hromosvod: radost z písniček i aranží   |213.220.253.xxx |08.03.2007 00:34:00
Asi jsi
To chce klid  - Re: Hromosvod: radost z písniček i aranží   |195.113.206.xxx |21.03.2007 11:18:00
Že se mnoho komentáru na internetových diskuzích nejak vyhrotí, to jsem si už casem zvykl. Pranýrování nekterých diskutujících už taky není žádnou novinkou. Ale aby bylo v diskuzi pod clánkem na folkovém serveru tolik nenávisti a výronu slov typu fašismus, *****, dát nekomu do zubu, vyzvat na souboj apod., nad tím se mi chce jenom plakat.

Ale k veci: Pár písnicek jsem od kapely Hromosvod slyšel a podle mého názoru se jedná o dost nevyrovnanou muziku. Nekteré songy jsou moc pekné, ale nekteré jsou trošku mimo mísu, až mám pocit, že nejsou od téže kapely. Každopádne jsou to velmi šikovní a hraví muzikanti. Až je nekde uslyším naživo, možná tu radost z písnicek a aranží i ocením. Ale proboha, ten Pískající cikán v podání Hromosvodu je opravdu des a zmatek. To je taková malá deformace kvalitní klasiky od Spirituál kvintetu

A nakonec mé vzkazy:
to Ondra Vejsada: Názor je názor, ale proc to dál roztahuješ? Vždyt víš moc dobre, že se vždycky najde nekdo, kdo tvé negativní názory nebude sdílet. A reagovat na každého je zbytecné.
to Tomáš Hrubý (-toh-): Slovo fašismus je už dost tvrdé oznacení, i když je myšleno na oblast hudby. A nesmyslné poznámky o zaškatulkovaných bluegrassácích také nejsou na míste. V každém žánru se najdou škatulkári i lidé prijímající mísení žánru. Já škatulkár nejsem, presto nekdy nechápu na folkovém serveru Folktime pozvánky napr. na Rock for People.
to Kristýna: Porovnávat neco stylem "stací si poslechnout tvoji muziku, to je hruza" je o tisíc tríd horší než ostatní príspevky.
to Vejsada na hrad: Prirovnání diskutujícího k písnickám typu TO JE ***** vykazuje známky, že ztotožnení autora príspevku s touto písnickou je opravdu osobní.
to Oli: Slovo fašismus má svuj výklad (nacionální a rasistické hnutí s totalitní formou vlády) a prevedením na spojení hudební fašismus se výklad tohoto slova nezmírní. Ani výkladovým slovníkem -toh-.
to Tomáš Pohl: První reakce o kašlání na škatulky je super, ale druhá reakce o folkovém náckovi už ne

A aby to nevypadalo na komentár Proti všem, zbývá už jen dodat: TO CHCE KLID. VŠICHNI MÁME SVOJE MOUCHY, TAK PROC MLÁTIT MOUCHY OSTATNÍCH
Kristýna  - Re: Hromosvod: radost z písniček i aranží   |147.231.143.xxx |28.03.2007 16:03:00
Ahoj Ondro V. Vejsado alias To chce klid. To, že lidi tak provokuješ deláš schválne? Publicita - i ta negativní, to je neco pro tebe, vid? Za svým názorem výše si stojím. Tak jakou prezdívku si vymyslíš príšte
Ondřej V. Vejsada  - Re: Hromosvod: radost z písniček i aranží   |212.47.11.xxx |28.03.2007 17:11:00
Milá Kristýno,
nevím, jak jsi na to prišla, ale já píšu VŽDY - narozdíl od Tebe (a jiných) pod svým pravým a hlavne CELÝM jménem = nakonec jsem stále clenem redakce, takže není problém dohledat mé komentáre!
Jinak máš ale pravdu - publicita je bez prívlastku...
A abych predešel Tvé oprávnené kritice, že zase reaguju i když jsem rekl, že nebudu = na osobní LŽIVÉ osocování budu reagovat vždy! Jinak se ale vážne soustredním na pozitivní cinnosti - jen pro pozitivní publicitu = tuto sobotu jsme se SMUTNOKRAJEM obdrželi tretí místo na Polabsko-sázavském kole Porty...
Máš-li se mnou nejaký hlubší problém - napiš mi na email, dám Ti klidne mobilní císlo, abys mi mohla vynadat "osobne" protože o Hromosvod se Ti asi vážne nejedná, vid?!
Krome toho netuším, jak jsi prišla na to, že chci, abys menila názor??
To chce klid  - Re: Hromosvod: radost z písniček i aranží   |195.113.206.xxx |29.03.2007 11:35:00
Ondru Vejsadu neobvinuj, on si za svými názory vždycky stojí a zásadne nepíše anonymne. Já jsem použil anonym jenom z toho duvodu, že nepotrebuji, aby se tu moje jméno propíralo jenom z duvodu, že mám jiný názor. A za svými názory si taky stojím
Anonymní   |83.219.136.xxx |02.07.2009 15:13:25
Спасибо вам за сайт, очень полезный ресурс, мне очень нравится

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib