03.09.2003 Jablkoň - Devátá vlna: jak to všechno začalo (Tomáš Hrubý) |
Velké recenze | ||||||||||
Jablkoň - Devátá vlna. Supraphon, 2003. Celkový čas 57:10.
"Setkání Georga Friedricha Händela s pračlověkem." Věta, kterou kdysi charakterizoval tvorbu skupiny Jablkoň Jiří Černý, možná dlouholetým reklamním používáním trošku zklišovatěla. Když si ji ale přečtete v sleevenotu reedice první jablkoňské desky po jejím pozorném poslechu, zjistíte, že přiléhavěji to říct nešlo. Devátá vlna vyšla v roce 1988, po devíti letech existence kapely. To byla obvyklá čekací doba na první desku (u těch nejlepších); jakýsi nechtěný kladný prvek byl ten, že tehdejší hvězdy měly své prvotiny dokonale připravené a doslova marnotratně nacpané nejkvalitnějšími songy, protože kdo by si je schovával, když další deska mu přece vyjde až za devět let? Nechci porovnávat a tvrdit, že Devátá vlna je z jablkoňských nosičů ten nejlepší (značné procento renomovaných hodnotitelů by se na tom asi shodlo), určitě je to ale dokonalý záznam své doby. Doby, kdy Jablkoň nebyl otec zakladatel obklopený o generaci mladšími muzikanty (což se koneckonců přihodilo řadě čtvrtstoletých kapel), ale samí zakladatelé: kytaristé Michal Němec a Ingo Bellmann a perkusista Ivan Podobský. Neexistovala Malá lesní, Bára, která miluje Káju, a - přes všechnu originalitu - začleňování do folkových řad. Byl jenom prostor mezi Händelem a pračlověkem, tak vábivě zvoucí k dokonalému vytěžení. Kytary jsou v jablkoní hudbě samozřejmě blíže pólu "Händel" (Smuteční tanec by chvílemi mohl být opravdu Händelovým dílkem). Jsou opatřeny nylonovými strunami a hraje se na ně dost klasicky. Rychlá tremola či laufy jsou technicky náročné, ale nikdy se neozve pasáž, která by vysloveně loudila o potlesk za "sólo". Blízko pračlověku je part perkusí a bicích, ale je to pračlověk v nás; kde by ten paleolitický vzal baterii soudobých předmětů, které tu Podobský rozeznívá? Zato tzv. zpěv: nahrávky z doby kamenné se sice nedochovaly, ale chci věřit, že všelijaké "ty-dum-ta-ká" se i s příslušným převalováním a kroucením naučil Němec přímo od pračlověka Janečka. To jsou stavební kameny skladeb: hostům patří jen málo prostoru. K tomu nejzásadnějšímu patří kratší Baba Aga a Kolotoč: na koncertech Jablkoně je můžete slyšet i dnes. Animato, Devátá vlna, Machalaj či Pulitr jsou rozsáhlejší a bohatší melodicky, harmonicky i rytmicky. Tři skladby mají dokonce text. Dva z nich, které napsala Zuzana Němcová (dnes Wirthová; Chmury a Lov na labutě), mají hlavně zvukomalebně - náladotvornou funkci a přednášejí se basovým vyšeptáváním či tuřím řevem. V bludišti je velmi překvapivě příběh a jeho autor (M. Němec) ho podává způsobem, který se nezadržitelně blíží zpěvu. Kromě deseti skladeb původního elpíčka si můžeme poslechnout i šest bonusů z let 1980-81, jakýchsi bonbónků umožňujících nahlédnout za oponu. Najdeme tu pokus "zjablkoňovat" klasické boogie-woogie (Bugi) nebo skladbu brazilského kytarového skladatele Hectora Villa-Lobos (Choros). Obě písničky (Výtoňské blues a zejména Dešťové slunce) naznačují svými ztišeně poetickými texty cestu, na kterou se vydal Michal Němec o 20 let později s Malou lesní Jablkoní, a osmdesátivteřinový kousek zase cestu, která zůstala slepá. Protože se jmenuje Jablkoň, hádám, že to měla být jakási erbovní skladbička, jenže je to jazzík, jak příjemný a kvalitní, tak snadno nahraditelný. O sedm let později si kapela postavila do čela prvního alba Babu Agu - velmi originální, syrovou a typickou skladbu - přesto, že tato na nás většinou útočí z pozice dvou akordů. O významu Deváté vlny svědčí fakt, že každou z původních deseti skladeb Jablkoň později minimálně jednou znovu nahrála. Zde je najdeme v nejpůvodnější podobě, s triem, které na pozadí zlaté éry českého folku rozjíždělo jízdu na dlouhé vlně. Sdílet na... Kam dál? » Anička a letadýlko & Jablkoň: Království (FOLKtime.cz)» Folk na ČT-Art v roce 2017 (Ivo Cicvárek - dramaturg cyklu)» Vzpomínka na Zuzanu Navarovou a festival Hradecký slunovrat (Vašek Müller)» Hodnocení desek („hvězdičkování“) v roce 2014 – rekapitulace (Miloš Keller)» Sobotní amfiteátr na Zahradě 2011 – část první (Klokan)
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
Dubnové Notování
Ahoj Jano, jasna vec. Na FB jsme jako Kapela HRST ...
Dubnové Notování
Milá Hrsti, jste na FB? Nenašla jsem vás (na první...
Na Jihočeské Portě zvítězila dvo...
To je nádhera, Žíže gratuluji na dálku. Už jsem mě...
Dubnové Notování
Ahoj :) diky, ze jste byli tak vsimavy :) Nastesti...
Dubnové Notování
Každopádně souhlas. Ale nepodcenoval bych diváky, ...
Duben v táborské Univerzitě
Milý Spolektive, chválím tě, že své koncerty zapis...