28.03.2007 Žalman & spol: zatracene magické písně (Tomáš Hrubý)    PDF Tisk Email

Žalman & spol.: Zatracený písně

Universal Music, 2006, celkový čas 41:03.

Podle kalendáře už vlastně starší pán, i když (nejen) na převážně fotografickém bookletu vypadá hodně dobře: může ještě přinášet něco zajímavého? Může ještě hýbat žánrem, nebo se hýbeme už jenom my, když se ze zdvořilosti ukláníme před velkým jménem? Pro mě aktuální Žalmanova deska v loňské bohaté předvánoční cédéčkové nabídce jednoznačně zářila. Rád bych přesvědčil i vás o tom, že to v mém případě rozhodně není z rozpačité úcty nebo nostalgie. Možná vás nebudu zdánlivě přesvědčovat moc chytře: místo seznamu racionálních položek vám nabídnu klíčové sousloví "žalmanovská magie".

CD Zatracený písně
Přesto jsem přesvědčen, že žalmanovskou magii vyargumentuji. Podívejte se třeba na strofu "zrovna včera já jsem chutnal ve víně/pozdní výběr z hroznů, ryzlink na Rýně." Asi byste řekli, že je to pěkně kostrbaté a že se má neznámý mladý autor víc snažit. Jenže slova (pocházejí z titulní sklady), která napsána na váš monitor vypadají dost divně, dostávají křídla, když se spojí se zadumaně tesknou, jaksi vlídně mlhavou muzikou a hlasem, který k nim neodmyslitelně patří. Podívejme se na asi nejsilnější skladbu alba Až mně bude. V celé tříminutové, čtyřslokové písni vlastně velké množství slov nenajdeme. Podle vzoru lidových tvůrců - který má pod kůží a nemusí se ho doučovat podle módy - posílá textař Žalman pár stále stejných řádek svým životem, od mládí až do 75 let. Vedle sebe tu ožívají dávné vzpomínky i obavy ze stáří, samozřejmě vůbec přímo nevyslovené: hle, poezie. Melodie krásně přiléhající, mollová, teskná, ale ne pochmurná. Vlastně by se dalo říct i sladkobolná a vztyčit ukazováček: pozor, pohybujeme se na hraně kýče. Možná ano. Muzika i text ožívají za přispění třetí opory, kterou je zpěv. Na této desce přenádherný, pomineme-li zakolísání v písničce Jsi-li sám. Ani minimálně předvádivý - nikdy se na tónu nezahoupe, nezdrží ani o pikosekundu déle, než je přesně třeba - ale ani nespadl do toho, do čeho řada jeho vrstevníků: že po prozpívaném životě vlastně už jen tak (třeba působivě) melodicky vyprávějí. Ne: Žalman zpívá, svým hlasem jako živou vodou zalévá písně, jenom je zbytečně nesprchuje a nepředvádí efektní gejzíry. A v tom všem dohromady je právě ta síla, ta žalmanovská magie: trojjediný skladatel - textař - interpret své dílo spolehlivě dostane za tu výše zmíněnou hranu i tam, kde by jiný s vnějškově podobným produktem upadl do jalovosti. No - a to je celé kouzlo. Přidejme ještě skvělý, i když v této písni atypický doprovod. Výrazně cinkající kytarový beglajt (Žalman), předoucí bezpražcová basa a z kláves hraný akordeon (Petr Novotný) a jako host Luboš Malina s krásně zpívající low whistle - nástrojem kongeniálním s Žalmanovým hlasem, jak se konec konců můžeme v závěru skladby přesvědčit.

Ostatní písničky se do značné míry povedly podle toho, jak odpovídají výše popsanému mustru. Výtečný je úvodní Ranní session s beaujolais, velmi dobrá Jsi-li sám, Zatracený písně nebo i duet s Jindřiškou Brožovou Kvítku z jeřabin. Bezvadně "žalmanovsky magicky" zní mírně svižnější Když se čerti žení, přestože ji napsal Honza Brož. Zdá se, že ten kdo mistra desítky let poslouchá a roky s ním hraje, může se stát čarodějovým tovaryšem. A taky, že nakonec je možná Žalman důležitější jako interpret než jako autor, protože Žalmanem složená a Jindřiškou a Honzou Brožem zpívaná To se mi snad zdá takovou sílu nemá. (Ale zrovna tak "jenom" obyčejná hezká písnička je Žalmanem zpívaná najazzlá věc autorů Petra Novotného a Karla Plotěného Pošli mi slunce). Velmi dobře Žalmanovi sedí Když noc trvá déle z repertoáru Huguese Auffrayho; jak když spolu ti dva hrávali kuličky, fakt. Vůbec nevadí staropopový odér dodaný smyčcovým kvartetem Apollon a saxofonem, to už spíš možná trochu dlouhý a úporný text (Josef Pepson Snětivý). Pouze zmíněné smyčcové kvarteto a pár tónů saxofonu doprovázejí písničku Sněžná žena; nejsem si jist, jestli jí ta zvuková exkluzivita pomáhá spíš vzhůru nebo dolů, v každém případě je to krásná milostná záležitost. Irská lidovka Moorlough Shore (Vojáček z Moorlough Shore) Žalmanovu Spolu sluší: je to sestřenice všech těch Divokých horských tymiánů. Závěr patří stařičké ukolébavce Ho Ho Watanay řádně probubnované "jako indiánskými" bubny všeho druhu: to může svědčit buď o necitlivosti, nebo o velkém nadhledu a já nemám důvod pochybovat o druhém důvodu.

Překvapivé je, jak jsou krásně postavené sbory smíchané zásadně jen jako tichý podkres sólového zpěvu: těžko by se dalo polopatičtěji vyjádřit, co je na albu důležité. Z instrumentů je samozřejmě nutné zmínit sólové kytary Honzy Brože: častěji akustickou (s kovovými i nylonovými strunami), zřídka elektrickou. Honza ještě přispěl několika party foukací harmoniky a Jindřiška nahrála flétny (zřejmě obyčejnou zobcovou a tin whistle). Hlavně hosté pak o trochu posunuli samozřejmě převážně konzervativní sound: saxofon se u Žalmana neobjevuje poprvé, ale bývalo to vzácné kvítí (zde Josef Pepson Snětivý), bicí a perkusní nástroje jsou zde používány hojně (Jan Kirchner). Posun je opatrný a nevelký; na druhou stranu, kdyby se mohl v duchu písně Až mně bude setkat dnešní Žalman s třicetiletým, možná by se ten druhý dost divil.

A co vy? Divíte se mně ještě pořád, že tady mávám s žalmanovskou magií? Magie ale není chiméra. Pusťte si Zatracený písně: bude ve vzduchu tak silně, že si na ní budete moci sáhnout.

» Žalman a spol.: Buh žehnej tomu domu (Tomáš Pohl)

» Dvacítka je krásné číslo (Tomáš Pohl)

» Žalman a Spol premiérově v Pelhřimově (Lucy)

» Co je nového u …. Žalmana a spol.? (Školník)

» Počtvrté aneb FolKaliště 2014 (6. - 7. 6. 2014) (Pavel Novák)

Lucy  - Re: Žalman & spol: zatraceně magické písně   |62.209.196.xxx |28.03.2007 09:17:00
Tomáši, oc hezky napsané, dekuji, jenom... až doted jsem mela dojem, že Pošli mi slunce zpívá Jindriška..
MK  - Re: Žalman & spol: zatraceně magické písně   |193.179.126.xxx |28.03.2007 09:41:00
A kolego, hlasovali v andelech pro Žalmana, když jsou tak nadšeni
Tomáš  - Re: Žalman & spol: zatraceně magické písně   |89.31.162.xxx |28.03.2007 12:52:00
S tím"divením se" musím bohužel naprosto souhlasit.Každému kdo Žalmana poslouchá aspon 20 let jako já je asi jasné, že už je to jen takové setrvacné varení z vody,omílání dokola a udržování upadávající slávy. Pres všechna ta "vylepšení" jako jsou hosté, bicí saxofony,el.kytary a já nevím co ješte z toho na me dýchá už jen jakási nastavovaná kaše. A jak hlásá nadpis téhle diskuse...magické písne se ztratily alespon pro me rozpadem predposledního Žalmanova spolu. Dríve stacily obycejné dve akustiky a Tonda Hlavác s Pavlínou Jíšovou a presto byla magicnost tech písní tak obrovská, že se hrají dodnes. Což si o tech vylepšených a novch netroufám tvrdit. Pro diskusní maniaky pripisuji, že toho je to jen pouhý výplod mé choré mysli a nikomu tím nic necpu ani nevyvracím pouze si toto myslím
Black Bart the P08  - Re: Žalman & spol: zatraceně magické písně   |85.70.201.xxx |29.03.2007 12:22:00
A nejsi sám kdo si to myslí
Amina  - Re: Žalman & spol: zatraceně magické písně   |81.31.45.xxx |29.03.2007 15:40:00
Ba ba, je nás více, možná mnoho
Pavel N  - Re: Žalman & spol: zatraceně magické písně   |193.165.162.xxx |29.03.2007 16:52:00
Každý má jiste právo na vlastní názor, ikdyž nekterí kdo mne znají mohou tvrdit, že muj pohled na toto téma muže být vzhledem k tomu, že jsem predseda fanklubu neobjektivní. At už písne starého spolu, nebo písne z posledních dvou desek jsou melodické a zpevné a to že nekteré se mezi prostým folkovým lidem hrají více nebo méne muže posoudit až cas. A já verím, že se i ty nové casem prosadí. Obecne receno dokladem toho, že má Žalman lidem porád co nového nabídnout jsou nejen plné sály a koncerty po celé republice ale i povetšinou kladné reakce diváku na stránkách kapely. Je asi nezpochybnitelné, že ve srovnání s jinými velicinami našeho folku, které se na scéne pohybují stejne dlouhou dobu, má Žalman zdaleka nejvíce nové tvorby a nežije z podstaty minulosti. A pracuje na dalších projektech.
Jinak opravdu hezky napsaný clánek i když na charekteristiku nekterých písní bych možná videl trošku jinak, ale jak jsem již rekl každý má právo na vlastní názor.

PS: Jinak Barte, jsem rád, že sis našel cas desku poslechnout a mej s
Vašýk  - Re: Žalman & spol: zatraceně magické písně   |82.99.152.xxx |29.03.2007 17:57:00
Je jiste nesmírne sympatické, že Žalman tvorí dál a nežije jen z minulých úspechu. Nicméne je pravda, že tech starších písní mám v hlave uloženo zretelne víc než novejších. No taky stárnu, možná už to tam nemám tak úrodné a korínky se chytají hur. Ale také myslím, že zlatá éra už skutecne byla. Nicméne jsem onehdy také naplnoval sál a jiste tak ješte nekdy uciním. I kdyby už nic nepribylo, je co poslouchat
BB the P08  - Re: Žalman & spol: zatraceně magické písně   |85.70.201.xxx |29.03.2007 21:36:00
Pavel N: Jediné, ceho mám ted opravdu nazbyt, je cas
-toh-  - Re: Žalman & spol: zatraceně magické písně   |193.85.147.xxx |30.03.2007 13:48:00
Ad Tomáš, Black Bart, Amina: Váš názor je samozrejme bežný, hodne rozšírený (fakt je Vás mnoho ) a ani já vuci nemu nejsem zcela imunní. Otázky, které u mne vyvolává, najdete v úvodu recenze: zbytek je vlastne o tom, že s nimi - sám v sobe - polemizuji, protože si myslím, že je to trochu jinak. Zkusím to doríct. Podobná nálepka ("omílání, varení z vody...") hrozí všem, které pamatujeme na scéne už od dávných bájných casu. Žalmanovi, jak pozoruji diskusi (nemyslím jen tuto), o neco víc; myslím, že nespravedlive. Jiste se shodneme na tom, že zlatá éra Žalmana a spolu byla na samém pocátku v dobe tria Lohonka - Jíšová - Hlavác (ad Tomáš: co je to "predposlední Spol."?), maximálne bychom se treba mohli dohadovat, kdy presne skoncila. Jenže já si nemyslím, že muzikant je koular, který má prestat, když už nevrhne tolik, co loni. I za zenitem muže prinášet pekné písnicky a radost. Možná jsem napsal špatne nadpis celého clánku: magické pro mne nejsou (jak vysvetluji v textu) samotné holé písne, ale písne + provedení, vše v Žalmanove režii. Tyto "magické zážitky" nacházím na recenzovaném cédécku stejne tak, jako jsem je nacházel treba na prvním elpícku. A samotné holé písnicky jsou proste nekdy lepší, nekdy horší: to platí pro recenzované cédécko, i pro porovnání jednotlivých alb mezi sebou. Zatracený písne se mi napríklad líbí víc, než predchozí deska. A lze to samozrejme cítit tak, že Žalmanovým písním nejvíc slušely dve kytary a trojhlas, ale pak to nejak nejde dohromady s tezí, že Žalmanova soucasnost je jen takové setrvacné varení a omílání. Co byste ríkali, kdyby Žalman a spol. už ctvrt století hrál jen na dve kytary?
Ad MK: ale oni vedej, že nehlasoval. Mel jsem Zatracený písne v užším výberu, jako fakt povedenou desku, ale nakonec se mi líbila (nejméne) tri alba víc.
Ad Lucy: Samozrejme, že Pošli mi slunce zpívá Jindriška. Moje obrovská omluva Tobe i celému Žalman fan klubu. Recenzi jsem proškrtával z puvodní verze asi o normostránku a zrejme pri této cinnosti jsem neco vymazal, neco spojil a vznikl paskvil. (Tím myslím vetu o této písnicce, ne celou recenzi? )) To jen na vysvetlenou, jak takovéhle blbosti vzniknou; jinak ješte jednou dekuji za to, žes ji ostražite odchytila a napsala mi o ní, protože nereflektovaná blbost je dvojnásobná blbost.
Tomáš  - Re: Žalman & spol: zatraceně magické písně   |89.31.162.xxx |30.03.2007 15:05:00
Ad:-toh-
...tím predposledním "Spolem" jsem myslel po Pavlíne a Tondovi samozrejme Žalmana,Lenku Slabou,Jardu Mateju,Vojtu Zíchu a Petra Novotného..
vašek müller  - Re: Žalman & spol: zatraceně magické písně   |88.101.74.xxx |30.03.2007 16:59:00
A nebyl predposlední spol s Míšou Krmícrkovou (tuším
Dáša  - Re: Žalman & spol: zatraceně magické písně   |89.103.5.xxx |31.03.2007 16:34:00
Prosím, sháním melodii k Tereza-Opuštené mesto. Akordy mám, melodii si nemohu už vybavit. D9ky za pomoc
BB the P08  - Re: Žalman & spol: zatraceně magické písně   |85.70.201.xxx |31.03.2007 17:38:00
Tomu ríkám príspevek k veci...
Hele, je to nejak takhle: Ná na ná na ná na ná na nááá, ná na ná na ná na ná na nááá...
A refrén je: Ná ná na na na na na na na na na na na na nááá, ná ná na na na na na na na na na na na na náááá...a to se celé opakuje
Dáša  - Re: Žalman & spol: zatraceně magické písně   |89.103.5.xxx |31.03.2007 17:41:00
No jo, ale kde to mám hledat? Tak moc bych chtela, aby mi nekdo pomohl. Myslela jsem si, že když tu pekne poprosím... Tak se nezlob, nechtela jsem udelat neco nepatricného
petr  - Re: Žalman & spol: zatraceně magické písně   |213.195.220.xxx |01.04.2007 09:52:00
Když nekdo tak moc chce, neco pro to delá. Nedá si prosící príspevek do diskuse a ceká až to nekdo vyreší.
Pro tentokrát. Je to písnicka známá v podání Hobous a vyšla na jejích desce Tunel jménem cas.
Tohle všechno si ten,kdo doopravdy chce zjistí pomerne snadno.
Jen prosímte nechtej, abych ti poslal MP3
Dáša  - Re: Žalman & spol: zatraceně magické písně   |89.103.5.xxx |01.04.2007 09:59:00
Já vím. S PC moc neumím. Nemám nikoho, kdo by pomohl. Umrela mi dcera a tak se snazim dostat se z toho nahoru a znovu zacit hrat. Nehrála jsem spoustu let, venovala jsem se jí. Tu pisnicku jsem mivala ráda. Melodii jsem za ty roky zapomnela. Vim, ze na takove veci ma malokdo cas. Ale prave bych byla moc vdecná, kdyby mi to nekdo poslal....... Nezlob se. Ale moc díky za každou Tvou reakci. Fakt me to teší. Jak vidíš, jsi jediný. A já si toho moc vážím. Jsi dobrý clovek a to je moc fajn. Papa a treba to seženu, víš
Tomáš Pohl  - Re: Žalman & spol: zatraceně magické písně   |85.70.37.xxx |01.04.2007 13:16:00
Milá Dášo, text najdeš na našich stránkách, když klikneš na zpevník a napíšeš název Osamelý mesto. Melodii získáš, když na vyhlevaci ve svém pocítaci napíšeš Osamelý mesto Mp3. Zkus to a ahoj
Black Bart the P08  - Re: Žalman & spol: zatraceně magické písně   |85.70.201.xxx |01.04.2007 13:28:00
Já jsem to zkoušel a nikde empétrojka s touhle písnickou není, prošel jsem asi sto ruzných stránek a nic. Zklamal dokonce i youtube.com a ten me ješte nezklamal nikdy, dokonce i Žalmana jsem tam našel.
To s tou dcerou me dojalo a kdybych mohl, tak vezmu kytaru, nahraju to, prevedu do mp3 a Dáši pošlu mailem, ale není to v mých silách...
Ale muzikantu je tu dost, snad by nekdo mohl..
Tomáš Pohl  - Re: Žalman & spol: zatraceně magické písně   |85.70.37.xxx |01.04.2007 14:07:00
Já to našel, ale je tam potrebná registrace. Jinak jsem hledal i na Nezmarech, ale byt to mají na CD, nemají to mezi Mp3. Tak pomozte , Dáše, díky
Dáša  - Re: Žalman & spol: zatraceně magické písně   |89.103.5.xxx |01.04.2007 17:59:00
Tome, moc díky!!!!!!!!!!! Moc! Vecer to zkusím! A moc dekuji! Dáš
Dáša  - Re: Žalman & spol: zatraceně magické písně   |89.103.5.xxx |01.04.2007 18:08:00
Ty jsi se to pokusil najít za me? Ty jsi tak hodný. Moc díky! Víš, zkouším se z té bolesti nejak dostat. A neznám, jak co vyhledávat. Jak jsem tak hledala, našla jsem toto fórum. Zeptala bych se jinde, ale nevím, kde. A když jsi hledal Ty a nenašel jsi, pak už tu šance není. Nemám nikoho známého, kdo by hrál na kytaru, tak to nemm kde sehnat. Ale moc a moc Ti dekuji! Dáš
Dáša  - Re: Žalman & spol: zatraceně magické písně   |89.103.5.xxx |01.04.2007 18:09:00
Bože muj, Tome, díky!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jarka  - Re: Žalman & spol: zatraceně magické písně   |85.70.195.xxx |02.04.2007 23:00:00
Dášo, zdravím. Tady jsou ukázky písnicek a nekteré i celé.
Dáša  - Re: Žalman & spol: zatraceně magické písně   |89.103.5.xxx |03.04.2007 09:36:00
Jaruško, moc dekuji. Hned jsem se tam utíkala podívat. Ale není to tam. Ale fakt moc dekuji za radu
Jarka  - Re: Žalman & spol: zatraceně magické písně   |194.228.105.xxx |03.04.2007 10:19:00
Ahoj Dášo,
já to tam našla.Vlevo vybereš Audio, naskocí seznam písnicek. Je to pod názvem Osamelý mesto,to otevri. Pod názvem písnicky je Hudba a text, pod Hudbou taková malá ikonka.Trojúhelnícek v kroužku. Na tu klikneš a už to jede. Je tam jedna sloka a refrén. Jestli se to nepovede tak mi napiš na e-mail, mužu Ti pujcit CD. Zatím
Dáša  - Re: Žalman & spol: zatraceně magické písně   |89.103.5.xxx |03.04.2007 11:04:00
Jaruško, jsem Ti nesmírne vdecná. Našla jsem to! Jsou tam dokonce dve sloky a mezi nimi refrém. Dekuji Ti moc a dekuji všem, že se na me nezlobí, že jsem sem vpadla, aniž bych tu mela co delat. Díky všem, co mi pomohli a Tobe nejvíc. Díky Tobe tu písnicku mám. Moc, moc dekuji! Dáš
petr  - Re: Žalman & spol: zatraceně magické písně   |213.195.220.xxx |03.04.2007 20:30:00
Napiš mail adres a pošlu ti to v MP3.
Ale musí to být do zítra 13.00 pak až po svátcích