gototop
15.04.2013 Rok se sešel s rokem (Miloš Keller)    Tisk
Zajímavosti
Rok se sešel s rokem, přidali jsme čtvrt roku na rezervu a můžeme se za rokem 2012 ohlédnout z hlediska desek a jejich hodnocení. Počet a jména hodnotitelů si najdete snadno sami (počet upřesním: z dvanácti jich fakticky významnou měrou hodnotilo jedenáct, Vořech se omluvil), rovněž i jejich komentáře a sami si jistě také uděláte svůj názor a shodu či neshodu s jednotlivými hodnotícími. Tento článek má tedy za úkol spíše shrnout a sumarizovat některé jevy a zjevy loňského roku.
Sešlo se hezkých 70 titulů, a to jsme loni pravděpodobně neobsáhli všechny. Škoda je to zejména pro autory, interprety a vydavatele, protože o kom se nepíše, jako by nebyl. Maximální počet bodů nedostal ani letos od všech hodnotitelů nikdo, maximální průměr 9,09 bodu získal shodně s hlasováním odborníků v anketě Anděl Karel Plíhal za album Vzduchoprázdniny (také dostal nejvícekrát 10 bodů: 4x). Za ním se umístili s více jak 8 body Petr Rímský (ale ani
Karel Plíhal - Vzduchoprázdniny
Karel Plíhal - Vzduchoprázdniny
jednou desítka), Zhasni (3x10), Vladimír Merta (2x10), Lada Šimíčková s Ivošem Cicvárkem (1x10), Jarabáci a Folkteam. Tabulku naopak uzavírali Karel Pečenka, Claymore, Jirka Mucha a Oboroh s počtem bodů do 4,00 (i to je podle mě slušný průměr, vyslovenou slabotu jsme tedy neobjevili). Jak čelo, tak chvost tabulky je zajímavý zastoupením jak ostřílených tradičních interpretů (Karel Plíhal, Oboroh), tak ostřílených tradice bořících interpretů (Jarabáci, Claymore), tak i relativních nováčků (Zhasni, Jirka Mucha).
Pokud se podíváte na hodnotitele, až na jednu výjimku se rozdělili do dvou vln - jedna skupina hodnotila kolem čtyřiceti desek, druhá přes padesát. Nejpilnější byli Dušan Trličík, Miloš Keller a Tomáš Doug Machalík. Nejpřísnějšími byli Karel Fred Vodňanský, Petr Klokan Vratný, Tomáš Hrubý a Vít Školník Urban - nedali ani jednu desítku, naopak nejhodnější Brigita Kytka Vidimská a Milan Belmondo Plch - dali každý 4 desítky. Jeden bod dal jen Fred Vodňanský, dva body dali Miloš Keller 3x, Fred Vodňanský a Dušan Trličík a Pavel Rada 1x. Nejčastější známky byly 6,7 a 5 (což trochu taky o něčem vypovídá - jak o hodnotitelích, tak o stavu žánru).
Všichni hodnotitelé (mimo Vořecha) slyšeli desky Zhasni, Jarabáků, Folkteamu, Michala Vaňka, Jaromíra Nohavici, Pavla Bobka, Lucie Redlové, sourozenců Nedvědových, Marienu, Bujabézy, Jana Budaře a Eliščina bandu, Kamelotu, Wabiho Daňka a Jana Buriana - tedy 13 titulů. Největší rozdíly - 6 bodů - byly u Jana Buriana (Pavel Rada 2, Fred a Tomáš Hrubý po 8), Kieslowských (Fred 2, Dušan Trličík 8), Montyho (MK 2, Dušan Trličík a Belmondo po 8) a Michala Vaňka (MK 4, Kytka a Belmondo celých 10 a Pavel Rada 9). Pak ještě bylo několik pětibodových rozdílů, ale většinou se názory lišily o 2-3 body. Jiné extrémní případy byly také: Ivě Bittové dal MK 3 body, ostatní shodně po 8, podobně Tomáši Kočkovi MK a Fred 3 a ostatní mezi 6-8 body. Dušan Trličík dokonce odmítl desku Xindla X hodnotit, když ostatní jí dali mezi 6-8 body. Všichni se naopak shodli u desky Bluegroundu Láska a alkohol na 7 bodech. Inu je vidět, že láska a alkohol opravdu spojují.

Tolik objektivní řeč čísel, nyní trocha subjektivního zhodnocení: Rok 2012 byl zastoupen pestře - jak deskami ostřílených interpretů, kteří vydali prostě své další řadové album a uspěli (Karel Plíhal, Pavel Bobek, Radůza), jiní neuspěli (Oboroh), tak deskami interpretů, u nichž už jsem moc nečekal, že dokážou navázat na svou pověst, a o to víc překvapili (Folkteam), tak deskami, které poklidně plynuly s folkovým proudem (Zhasni, Michal Vaněk, Marien), nebo naopak byly čerstvou folkovou bystřinou (Jarabáci), setkali jsme se i se zoufalými pokusy upoutat za každou cenu i vysloveným nevkusem - a to se týkalo jak "starých" (Jan Burian, Oboroh), tak "mladých“ (Yellow Sisters, Kašpárek, Zrní), opět se vyskytly až nestydaté exploatace folklóru jako náhrada za inspiraci - na některé jsem už zvyklý (Iva Bittová), na některé si už asi nezvyknu (Tomáš Kočko). A můj tip na neobvyklý projekt z roku 2012, ke kterému byste se měli vrátit, pokud jste jej neslyšeli? CD Blázinec. Abyste věděli, co vás čeká. A vzhůru do hodnocení desek roku 2013.
Kompletní hodnocení desek za rok 2012 najdete zde

Sdílet na...
Kam dál?

» Soutěž o CD již příští týden ()

» Hodnocení desek 2021 - Vladimír Mišík, Žamboši a Kuba Horák ()

» Ohlédnutí za veřejným hodnocením desek 2015 se soutěží o CD (Džexna)

» Ivo Cicvárek a Velký svět s albem Padá zvítězil v Hodnocení desek na FOLKtime.cz! (Džexna)

» Nejlepším albem roku 2016 je Rozjímání o sendviči Jana Řepky (FOLKtime.cz)

Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Jeroným L.   |90.179.188.xxx |16.04.2013 16:50:00
Velmi si cením, že mám úplně jiný názor než většina hodnotitelů, zejména pak samozvaný odborník Keller, který, neschopen se přenést přes to, že už není rok 1990, neváhá dát na jedné straně Yellow Sisters 2, Tomáši Kočkovi 3 - ale pak takové povrchní srajdě jako Bejlí 6 (zatímco Tomáš Kočko - žánrový Anděl world music 2012), stejně jako dá Ivě Bittové 3, Zrní 2 a zato Nedvědům 7 s komentářem o nevkusu.
Zkus se někdy zamyslet nad tím, jestli je skutečně cílem mladých skupin oslovovat šedesátileté pivaře, jako to máte na Country radiu, když potřebujete něčím zaplácnout přestávku mezi reklamama na autobazar.
MK   |212.71.132.xxx |17.04.2013 11:22:57
Velmi rádi bychom tě mladý nadějný progresivní umělče Lešnere uvítali mezi námi hodnotiteli (ostatně každého, kdo zvládne vyslechnout cca 40-70 desek ročně), abys omladil náš starý tým pivařů a nabídl svými hodnoceními nový pohled na srajdy (jak ty říkáš), kterého už my dědci a báby nejsme schopni. A nemusíš mít ani žádné zkušenosti nebo úspěchy, nebude nám vadit ani tvoje sebestřednost a zahleděnost do obou tvých existujících písniček, trénováni poslechem 40-70 desek zkousneme i leckjak vyšinutou osobnost.
Posluchač z Prahy   |90.181.66.xxx |17.04.2013 13:20:41
Doporučuji všem zájemcům o posouzení erudovanosti pana MK poslech jeho rozhovoru s Jakubem Horákem v rámci pořadu Posluchárna: http://www.radiofolk.cz/poslucharna-archiv/

Pan Keller při poslechu naslepo ukazuje plný rozsah svého širokého přehledu. Pochválí Nohavicův text, který ve skutečnosti napsal M. Horáček. Vytkne zlínskému Ivo Viktorinovi přažskou výslovnost "e" a "y". Nepozná Ladu Šimíčkovou, byť ji uváděl v soutěži na Zahradě, a není mu znám ani výrazný projev Ester Kočičkové. Na druhou stranu dokáže poznat Pavla Dobeše, což asi na to pokládat se za znalce žánru stačí...
MK   |89.177.50.xxx |17.04.2013 14:50:01
Posluchači z p..... doporučuji, aby se v tom pořaduu orientoval - nejednalo se ho hádankářský kviz poznej kdo to je , nýbrž o pořad, kde host vyslovuje NÁZORY. a za těmi si stojím. včetně výslovnosti a včetně nevýraznosti L.Šimíčkové - to ještě pár let potrvá než jí budeme poznávat na první poslech jako Helenu Vondráčkovou.
MK   |89.177.50.xxx |17.04.2013 14:51:21
PS: Navíc ještě 4 "závady" tak pracně vyhledaný z asi 10 písní - to považuji za slušnej výsledek
Slávka-vy-  - Díky za tu oběť!   |194.228.232.xxx |16.04.2013 18:35:33
Obdivuju všechny, kteří se podílejí na bodování, hvězdičkování prostě hodnocení hudebních nosičů. Vážně. Ne, že bych vždycky souhlasila s jejich soudy, ono by to ani nešlo, když ani oni se neshodnou v názoru na jednotlivé placky. Ale představa, že bych musela dobrovolně (on je to protimluv, ale podle mě sedí) poslouchat takový štos desek, když vím, že se mi jich bude líbit tak deset, to považuju málem za oběť.
Tak děkuju, že se najdou lidé, kteří to martyrium podstupují a uleví si nejvýš příkřejším slovem nebo menším počtem bodíků. Taky už přibližně odhadnu, kolik kdo asi dá jaké skupině nebo zpěvákovi a je to docela zábavné, samozřejmě, dokud si někdo nedošlápne na moje oblíbence. Ale proč by nemohl mít jiný názor než já? Teď nejspíš naštvu několik členů této poroty, protože si zároveň myslím, že není třeba brát některé soudy úplně vážně.
Když se za tímhle ročníkem ohlídnu já, zcela subjektivně mě potěšilo CD Bankrot na Oáze, pouštím si příběhy lidí, které potkává Jana Šteflíčková a ráda se nořím do nálady Hotelu v tiché ulici Lady Šimíčkové a Iva Cicvárka. A už se těším do lesů, kam se loni vydával Šedý vlk s kytarou! Svými ochutnávkami z připravovaných CD mě taky tuhle navnadily i Strašlivka a Epy de Mye…
Monty  - zpětná vazba   |195.113.158.xxx |18.04.2013 11:43:34
Myslel jsem si, že se již nebudu k článkům na Folktime vyjadřovat, ale říkám si, že by v tomto případě byla vhodná jakási zpětná reakce interpreta vůči recenzentům, hodnotitelům a pisatelům.

Nelze zpochybnit náročnost takovéhoto hodnocení zvláště pak v případě četnosti nosičů, ale i přes to jakožto autor postrádám jakási kritéria, která by mě donutila zamyslet se nad vyřknutým hodnocením. Neboť začínám mít pocit, že je vaše práce směrem k interpretovi a v podstatě i posluchači takřka zbytečná.

Kolik hodnotitelů napsalo alespoň dvě recenze na tomto serveru, ze kterých by si mohl čtenář alespoň představit Váš názor na nějakou hudbu, zjistit co Vám vadí, co Vás naopak baví a podle toho se velmi mlhavě mohl domnívat, co se skrývá za známkou 5 nebo 6 a posoudit, zdali má vůbec cenu si ty mpétrojky stáhnout z uložto? Dekadence celého tohoto hodnocení jde tak daleko, že mnozí z Vás nenapíší ani větičku k danému bodu.

Takže se zcela oprávněně může člověk domnívat, že kouknete na obal, nebo sjedete první song a kliknete na libovolnou číslovku. Samozřejmě je dobré se držet někde uprostřed, aby jste se nedostali do zbytečných konfrontací a neprojevilo se třeba to, že na desce zpívají dvě zpěvačky se zcela odlišnou charakteristikou hlasu a vy jste si toho nevšimli.

Abych se dotknul i osobní roviny… Některé z Vás znám, X - krát jsme spolu hovořili a tak si snad dovedu částečně představit, co se pod Vaší známkou skrývá. Ale i přes to všechno mi je milejší Kellerův komentář tipu „je to sračka“, protože naprosto přesně vím, co má rád, co ho štve a to, že mi dá dvojku je maximální uznání, že jsem se vzdálil Nedvědům, Vyčítalům a jiným.
Ale říkám si, znají Vás všichni co tady chodí a hledají informace?

Závěrem.
Pokud se ve Vás nenajde vůči interpretovi a čtenáři tolik slušnosti, že nenapíšete k hodnocení alespoň holou větu, stane se z této stránky věnované folku docela smutný odpadkový koš recenzentů, pisatelů a nadšenců. Což by bylo smutné vzhledem k energii, kterou mnozí do tohoto projektu vložili.
Monty
davy   |Registered |19.04.2013 15:09:33
Na jednu stranu si myslím, že někteří recenzenti považují bodové ohodnocení bez komentáře za dostačující. V lepším případě se inspirují školním vysvědčením, kde známky též nebývají komentovány, a v horším případě si řeknou "to pitomý CD mě právě připravilo o drahocenných 40 minut života a ještě bych měl psát ňákej komentář, to se na to můžu..." (tedy přinejmenším to byl pokus o krádež oněch 40 minut, pokud recenzent postupoval dle Montyho pesimistických představ a slyšel pouze úvodní song ).
Na druhou stranu se domnívám, že hodnocení desek by mělo být něco víc než pouhé vysvědčení. Každá konkrétní informace může být cenná pro budoucnost, přirovnal bych to k hodnocení kapel na Portě. Interpreti by se měli dozvědět, zda dostali pouhé dva body za totálně falešný zpěv kvalitních písniček nebo zda naopak zpěv byl v pohodě a písničky stály za starou belu.
Jako člen jedné z hodnocených kapel jsem ocenil, že někteří recenzenti přidali k bodovému hodnocení i poměrně konkrétní komentář. Přestože vždy nebyl pochvalný.
Belmondo   |194.213.40.xxx |19.04.2013 16:21:38
Mám Monty trošku jiný pohled. Jsem ten, kdo nenapíše k bodovému hodnocení desky ani tu jednu větu. Jednou větou neumím vyjádřit názor na celou desku, spíš bych měl strach že nechtěně můžu takovým zjednodušením ublížit a uškodit. Souhlasím, že samotný souhrn pár čísel nemá tu správnou vypovídací hodnotu. Ideální by bylo ke každému CD napsat alespoň malou „recenzi“ nebo postřehy. To asi nikdo nebude zpochybňovat. A tak vidím dvě možnosti. Poslechnout co nejvíc nahrávek a alespoň bodováním vyjádřit názor nebo si vybírat desky jen některé a doplňovat bodování postřehy. Desek se za rok sejde kolem stovky. Nevím jak kolegové, ale já desku poslouchám minimálně dvakrát s časovým odstupem. A pouštět si jen útržky a na základě toho hodnotit bych si neodvážil, ostatně pochybuju že to tak někdo z nás dělá. Strašné je, že od té doby co se ke mně dostává většina žánrové produkce, si uvědomuju kolik se vydává muziky, která mě neoslovuje a bez které bych se obešel… Nikdy to ale nebyl důvod nějakého povrchního hodnocení pálením čísel od boku. Nevím jak ostatní hodnotitelé, ale já na slovní hodnocení každé desky nemám sílu, čas a energii. Mimochodem myslím, že neexistuje hudební server a žánr, ve kterém by to po čem Monty voláš fungovalo. Samozřejmě uznávám, že je to škoda, moc pěkné by to bylo. Neberu ale to, že se tím FT stane odpadkovým košem…
V Notování v posledních ročnících každému soutěžícímu ze základního kola posíláme postřehy jednotlivých členů Rady Notování právě pro tu zpětnou vazbu. Jsem ten poslední článek, tedy ten který jednotlivé postřehy dává dohromady , interpretům rozesílá společně s nahrávkou vystoupení, nahání členy Rady aby se vyjádřili a musím říct, že je to vyčerpávající a ubíjející činnost. A to se jedná o pouhých šest interpretů měsíčně, zhruba třicet ročně…
MK   |212.71.132.xxx |20.04.2013 07:06:27
Myslím Belmondo, že bychom našli desítky zejména rockových a alternativních serverů, kde stručná až břitká hodnocení jsou pravidlem. Ostatně už i recenze singlů v Melodii sedmdesátých let byly vlastně jednovětým hodnocením písní. To stručné hodnocení je v podstatě "prvním dojmem" z desky a první dojem bývá často nejsprávnější. To jen ve folku jsme zvyklí za desítky let pobytu v jakési opozici a v pocitu jakéhosi ohrožení žánru neustále okecávat chyby a hledat za každou cenu nějaké klady i tam kde prostě nejsou.
Jeroným L.   |90.179.188.xxx |20.04.2013 13:40:04
Bohužel Kelere úroveň tvých příspěvků nedosahuje někdejší Melodii ani po kotníky - ani formou, ani obsahem. Nikdo nepopírá, že sis poslechl spoustu desek, bohužel však, pokud jsi zapšklý hudební diletant, což jsi svými názory mnohonásobně dokázal, je tvoje "veřejná služba" naprosto nulová a celý ten poslech úplně zbytečný. Posouvá to v nejlepším případě pouze tebe, ale určitě ne interprety. Bez ohledu na to, jak hodně se vztekáš, jsou tvoje články zajímavé jen tím, jak jsou blbé a že ti to někdo publikuje je dle mého názoru spíš obrazem manipulace a zoufalosti.
Každý máme oblasti, kterým nerozumíme - rozdíl je v tom, že většina lidí, o věcech, jimž nerozumí, nepíše.
MK   |89.177.50.xxx |20.04.2013 19:19:57
Muj milý nadějný sebevědomý příteli Lešnere, pro tebe jsem vyždycky jen PAN Keller, jasný?! Jinak se pokus zorientovat ve skutečnosti, že NAPROSTO zde neni řeč o kvalitě mých recenzí, nýbrž o kvalitě desek. Můžeš si založit blog, kde budeš hodnotit moje recenze, ale tady piš laskavě k věci. Nabídl jsem ti (a myslím že to mohu i jménem celé redakce) abys přispěl do naší hodnotitelské trošky svým umem a šarmem - s pitomostí tobě vlastní jsi ovšem nereagoval a pokoušíš se opět odvést pozornost. Tak znova Lešnere a jasně: Pojď hvězdičkovat a psát postřehy o deskách! Vynikne aspoň víc blbost mých recenzí. Jinak je tvoje poštěkávání úplně out.
PS: Pokud je tvým jediným argumentem ke kvalitě desky T.Kočka jen to, že získal jakéhosi Anděla, pak se nedivim, že nechceš recenzovat, protože svoje názory nejenže nemáš, ale pokud byses i nějakého názoru dopustil, tak ho ani neumíš vyargumentovat.
Lukáš Vořech Pokorný   |Registered |23.04.2013 15:48:40
Pánové, mám Vás oba rád a obou si vážím, ale Váš letitý spor mi začíná připadat jako kočkování dvou malých kluků, kteří potřebují dostat na pr**l. Nechcete mi vysvětlit, proč se tak léta hádáte? Co jste si Vy dva proboha před lety udělali, že do sebe pořád tak koušete? Přemýšlím, zda-li mi Vaše komantáře vadí, nebo naopak se jim mám smát. No, pokud v tom hodláte pokračovat, zvolím tu druhou možnost. :D
MK   |89.177.50.xxx |23.04.2013 17:09:21
Jeroným se, Vořechu, prostě jednou za čas vynoří z jakýchsi geologických hlubin nebo ze zájezdů do exotických tramtárií a má pocit že všude byl všechno viděl a všechno sežral a poučuje nás o jakémsi druhém vesmíru a přitom je prostě jen out.
Jeroným L.   |90.179.188.xxx |23.04.2013 18:59:57
Z mých známých, o kterých se říká, že mají talent, si o Kelerovi všichni myslí, že je to zamindrákovaný rozmazlený padesátiletý samotářský idiot, jehož hudební názor nemá žádný obsah. V životě nedokázal nikoho zaujout ničím kladným nebo hodnotným, tak si vynucuje pozornost jako malej fracek tím, že aspoň škodí. Přerostlo to u něj do objektivního psychiatrického nálezu, kdy neváhá investovat obrovskou energii do tvorby celých falešných webů, kde pod svojí falešnou identitou hrubě uráží druhé lidi, které zároveň v civilu osobně potkává a pozoruje jejich reakce.

Můj příspěvek v tom všem jenom je, že nechápu, proč takovému redaktorovi, jehož místo je v nejlepším případě v politické straně Cibulka.net, dáváte na webu prostor. Toť vše.
davy   |Registered |23.04.2013 19:36:17
Asi se diskuse poněkud uhýbá mimo dané téma, totiž hodnocení CD za uplynulý rok. Nebylo by lepší zaslat samostatný článek s tématikou averze vůči MK? Takhle mi to připomíná akademika Z. Nejedlého a jeho legendární rozhlasové pořady.
MK   |89.177.50.xxx |23.04.2013 23:58:30
Tak Lešnere, tady de do tuhýho. Pominu, že jsou to TVOJI přátelé a že se neví, kdo o nich říká že maji talent, ale půjdu k tomu závažnýmu: Uveď jedinej web, kde já pod falešnou identitou urážim druhý.
Jinak z tvého příspěvku plyne, že ty ani tak nechceš bejt slavnej, tobě vadí že jsou slavný jiný. Prostě když se tvoje koza ani nenarodila, tak ať pochcípaj kozy druhejch, že. Tak to mi řekni, kdo tu chce škodit a kdo je tu zamindrákovanej čoveče. Já napsal statistickej článek a ty ses do něj vyblil. Připadá ti to, že to neni na psychiatra? A to o tom webu na soud?
-   |90.179.188.xxx |24.04.2013 00:54:20
Kelere, já jsem napsal, že tvoje hodnocení je naprosto bez hodnoty, protože argumenty, který proti kapelám vytahuješ, jsou zcestný. Čerpal jsem ze tvých článků, nic k tomu nebylo potřeba přidávat. Stejně zcestný, jako argumenty, který vytahuješ v diskusi pod článkem. Nejsi schopen diskutovat o hudbě, tak zkoušíš všechno ostatní. Zkroť svoji závist, nespekuluj o tom, kam jezdím na dovolenou a jdi trochu do sebe, chlape :). Vždyť jsi pro smích, čéče.
Kuba Horák  - Přiznám se, že   |90.181.183.xxx |24.04.2013 07:58:48
tomuhle zlu tady moc nerozumím. Přidávám se k Vořechovi, ale smát už se mi delší dobu nechce.
MK   |89.177.50.xxx |24.04.2013 19:09:40
Nene, Lešnere, neuhýbej. Tys napsal CIT:"zamindrákovaný rozmazlený padesátiletý samotářský idiot," a dále:"si vynucuje pozornost jako malej fracek tím, že aspoň škodí" a také "pod svojí falešnou identitou hrubě uráží druhé lidi, které zároveň v civilu osobně potkává a pozoruje jejich reakce". To už není vůbec o hudbě a recenzích. Takhle daleko jsi zašel ty. S každým druhým bys měl po těchto výrocích zatracený potíže. Ale abys viděl, že jsem tisícinásobně lepší než ty, opakuju tu POTŘETÍ: POJĎ DO KOLEKTIVU REDAKCE FT! A na tohle odpověz, pokud nejseš srab.
Jirka  - jezděte s tím   |77.78.117.xxx |24.04.2013 22:42:17
Navrhuji uspořádat na nějakém festivalu, třeba na Folkové růži?, diskusní panel pánů Kellera a Lešnera. Ať svět vidí, že kotlíkáři taky umí být hard a heavy :)
-  - Ať je to konkrétní   |90.179.188.xxx |27.04.2013 14:45:20
Díky, Jirko, za tip. Diskusní panel o hudbě však jistojistě nenastane, protože – jak vidíme z článků i z reakcí, na druhé straně by nezazněl jediný hudební argument. A to je právě podstata mého názoru na články MK. Jsem totiž přesvědčen, že ten, kdo píše články s názvem recenze, případně se dokonce účastní „odborných porot“, tedy nikoli laických losovaček, či se dokonce se staví do role veřejného hodnotitele desek pro server, který sám sebe označuje jako hudební, musí být schopen rozpoznat a zcela přirozeně cítit mnoho skutečně hudebních jevů, které dokáže vysvětlovat kapelám a čtenářům, tak, aby je kultivoval k tomu, aby jejich písničky (nebo poslech) byly průzračnější a snáz si hledaly k lidem cestu. Aby měly potenciál hitu - a nemyslím hloupého hitu, třeba taková Modlitba za vodu (verze Jury Pavlici) je rozhodně také hit a jak je složitá. Na žánru nezáleží, platí to od folku po jazz, techno, klasiku, eskymácké halekačky i bubenické skladby; záměrně však vybírám nejčastější nešvary z folku: lépe rozvíjejte hudební téma, nezastírejte ho, zkraťte hudební téma, chybí závěrečná fráze tématu, příliš mnoho neuzavřených melodií (plus příklady) / nedrobte melodii nemelodickým vybrnkáváním doprovodných nástrojů přes sebe/ používejte a sjednoťte kontrapunkt tak, aby odpovídal vůdčí melodii a rozvíjel ji (plus příklad, co to znamená) / neopomíjejte pestrý, přitom čitelný rytmus, i rytmika je nástroj a platí pro ni opakovací zásady melodických nástrojů (plus příklady) / pro baladické písničky využívejte málo frekventované melancholické tóniny (příklad), pro halekačky nebo burcující skladby neváhejte nadladit třeba o 2Hz nad A440 (příklad) / u všech nástrojů dbejte na jejich vlastní part a nenechávejte nástroje hrát obecné doprovody, natož přes sebe unisono/ rozviňte gradaci písničky (alba) k jeho třetí čtvrtině nebo jinak (plus příklady) / používejte nástroje různých frekvencí, při sólech uhýbejte frekvencemi ostatních nástrojů, aby vzniklo ve spektru místo (příklad) / dynamika znamená práci s napětím a očekáváním, ne souboj nahlas – tiše, pracujete s dynamikou melodie, nástrojů i celého vystoupení (plus příklad) / pracujte s gradací vokálu tak, aby se jeho rozpětí postupně zvyšovalo, nezapomínejte na kontrapunkt a kopírování témat (plus příklady) / vracejte průběh melodie, tématu, občas na výchozí úroveň, aby se mohl posluchač postupně kalibrovat na různé strany (plus příklady) ... a stovky dalších podobných nebo úplně jiných věcných názorů k diskusi. To samé u psaní vokálů a samozřejmě stejně veliká disciplina psaní srozumitelných textů - pokud je chodí do poroty hodnotit. Pokud je to muzikant a nejen přehrávač Zelenáčů, nechť je schopen poradit něco z hráčského řemesla. Pokud nic z toho neumí, pak nemá v odborné hudební porotě co dělat, protože není ani odborníkem na hudbu ani hudebníkem. Ať jde třeba do lóže pro novináře a mecenáše a odtud popisuje svoji aplikovanou výseč, třeba: „takovéhle písně na většinového posluchače Country radia nefungují“.
Kellerovy odborné rady? Vrať se k plotně. Je to kýč a navíc už to tu bylo. Musíš hrát a hrát deset let, chce to jenom hrát. Jsi out, jsi úplně mimo. Chcípla ti koza, pokud se vůbec narodila. Jsi namyšlený adorovaný nýmand. Omlouvám se těm a těm, vlastně nebyli tak strašní jako to, co přišlo po nich. Předvedli jste svůj styl, a to nestačí. Na tohle jsem radši odešel. Tohle se líbilo lidem, které si kapela sama pozvala. Tohle je zjev úplně mimo. Další zbytečná adaptace stokrát přehrané klasiky. Takhle se moravská lidovka prostě nahraje (Pražák tomu totiž rozumí). Musím vás ušetřit dalšího trestného poslechu, letos jich zase přibylo. Nechápu, co tím sledovali, měli radši jít nakupovat. Za tohle vám děti nepoděkují (samotář to musí vědět). To si asi spletli festival. Šanson se na Portě už dvacet let hraje jinak. Tahle hudba patří do lesa. O tomhle už jsem psal loni a je s podivem, že zase vylezl někdo, kdo to po mně nečetl a udělá to tak. Zajímalo by mě, čím si mysleli, že zaujmou.
Vořech mi v soukromé konverzaci k výše uvedenému názoru napsal, že je přesvědčen, že odborný rozbor nikoho ze čtenářů nebude zajímat a že břitké glosy MK mají něco do sebe. Přiznávám, že to vidím jinak, protože MK sebe neřadí do role posluchačské listárny, nýbrž do role veřejného arbitra a dlouholetého znalce. Podle mě by diskuse o hudbě kapely i čtenáře naopak zajímat docela mohla, aspoň na hudebním serveru bych to trochu čekal, třebaže záleží, jak se to podá. Chápu, že většina lidí, odkojená flétnou na základce, hudební nauku nesnáší a je to pro ni už principiální vzdor a blok, jenže to jde právě to, o jakou nauku se jedná a kdo chce být úplně neznalým konzumentem a kdo si chce z hudby užít víc, třeba její matematické a psychologické zákonitosti. Některé věci skutečně potřeba moc nejsou, nicméně některé jsou pro kapely potřebné jako sůl. Ignorováním nauky jako celku má autor i hudební novinář rozhodně propastný handicap. Může ho dohnat talentem, ale i talent se líp rozvíjí, když dostane lepší...
-  - dokončení názoru   |90.179.188.xxx |27.04.2013 14:46:35
Může ho dohnat talentem, ale i talent se líp rozvíjí, když dostane lepší startovní podmínky a směr (a pak ať už si udělá názor).
V této souvislosti mě napadl příklad tady z osady Folktime, ať nechodíme daleko. Pokud třeba Lucka (Zlomzas Mangabej) s přáteli aranžuje složité písně, které (sorry kamarádi, ale zdá se, že kvůli neznalosti) popírají mnoho obecných formálních principů, uvedených namátkou výše, pak se holt nemůže divit, že ani po 15 letech snahy nemá žádnou výraznou hitovku, která by fakt sedla. A přitom se tam můžou muzikanti technicky sedřít, ale prostě to nefunguje. Na druhé straně Zhasni nebo sólový Michal Vaněk - efektivně využívá znalost hudební teorie (a nebo to tak cítí – to já nevím) a výsledkem jsou čitelné nápěvy, dojemné aranže a prostě opravdová Muzika, ani v tichých písničkách není prázdno. Přitom jeho písničky nejsou instrumentálně tak těžké jako Zlomzaz/Mangabej apod. - to je právě ten prostor pro radu a talent. Ovšem radu z jiné kvalitativní úrovně než „vyndej si rovnátka a nalaď si kytaru“ nebo moudré konstatování “Mangabej zaujal klávesami a výkonem“.
V článcích nám čtenářům tady MK několikrát ročně servíruje, že je potřeba hrát, hrát a hrát, a pak to bude možná dobré. Jenže je to jinak - je potřeba se především učit a dávat pozor. Stejně jako v Kellerově vlastním případě, kdy nestačí jenom psát, psát a psát. Protože pokud se někdo neučí a nevyvíjí, jenom se na svých amatérismech zasekne (každý v jiné úrovni a někdo nízko) a výsledky mohou být stejně špatné jako na začátku, ne-li čím dál horší, protože slábne naděje náhlého nárůstu motivace. Jak vidíme na MK, množstvím příspěvků se to nedožene, naopak. Pokud se budete chtít naučit čínsky, tak pouhým poslechem čínského rádia se také nic nenaučíte – ba ani za dvacet let. Možná časem dokážete opakovat některé fráze, aniž byste věděli, co znamenají, ale dokud vás učitel nenaučí jazyk jako takový, nikdy nebudete vědět, o co v rádiu běží, natož abyste sami něco řekli. Jestli se zkusíte stavět do role „kritika a hodnotitele čínštiny“, budou vaše rady nejspíše v úrovni „mluv pomaleji, nechrč do toho, mluvil rychle, zaujal klávesami a výkonem“, tedy nic neříkající povrchní pindy. Jak pak budete chtít o jazyku diskutovat s rodilými mluvčími nebo s tím, kdo se to alespoň naučil ze zájmu? A budete dělat redaktory sinologických webů a něco rodilým mluvčím vyčítat?
Ano, někdy si říkám, jak by vlastně mohl Keller kapelám něco konkrétního poradit, když z jeho různých zdůvodnění vysvítá, že jeho hudební znalosti jsou minimální a prostě nemá z čeho čerpat, umí leda popsat povrch, ale nemá na to se o hudbě bavit. Neslyší to, nepozná to, nerozumí tomu, neví, co s tím a nemá odkud brát - nicméně folk mu dává prostor vyniknout, vidět svoje jméno na monitoru, číst se v diskusi na konci všech vláken, tak to prostě využívá. Umí urážet, napadat, odvádět pozornost a umí rozdávat podpásovky, ale kdo je na to zvědavý? Já rozhodně ne a to, že si na něj beru ostrý metr (vím o tom) je proto, že jsem přesvědčen, že jedině kelerovskými metodami se s ním dá bavit. Je to podobné, jako když budete východoslovenskému stavebnímu dělníkovi číst technické normy, nebo promluvíte jeho argotem včetně nadávek v jeho nářečí – to druhé je vždy účinnější.
Domnívám se, že je smutné, že poté, co MK zlikvidoval svými příspěvky Pandoru (99-2001), změnil Internetfolk na hnojiště (2000-2004) a i na Folktimu urazil svými arogantními a přitom úplně diletnatskými „příspěvky“ (2003-2013) stovky lidí, kteří se o něco snaží a jdou za svým třeba i naivním snem, dostává pořád prostor k publikování, nebo dokonce k hodnocení. Považuji za obraz zoufalství, že jako porotce festivalu, sloužícího k rozvoji mladé hudby, v rozporu se stanovami tohoto festivalu veřejně uráží a zesměšňuje jeho účastníky a honí si na nich triko (Mlejny, diskuse pod pardubickým článkem a mnohé jiné) a totéž že dělá i u cédéček, které redakce dostává pro pomoc s propagací žánru. Neznám druhého takového člověka, který by dlouhodobě psal recenze jen o tom, co nesnáší. To musí být opravdu těžký duševní svár, snad schíza masochismu a nedocenění. Po letech už si myslím, že prostor pro nápravu ani není, leda by se MK přihlásil třeba na Ježkárnu, to by asi hodně lidí kladně ocenilo. Ale nevsadil bych si, že to udělá. Dle mého názoru jsou jeho články, postoje, natož diskusní příspěvky, jinak velmi špatnou vizitkou tohoto serveru a na rozdíl od řady mlčících známých, kteří si to tu jenom přečetli, to neváhám psát a podepsat se pod to.
Svůj názor považuji za konzistentní. Prosím, kdo to nepobral, ať si to přečte víckrát. Rád si o jednotlivostech podiskutuji v soukromé poště. Kdo chce, adresu zná nebo snadno na netu najde.
Díky za přečtení, ať už s tím souhlasíte či nikoli. Jeroným Lešner...
MK   |89.177.50.xxx |27.04.2013 16:03:10
Tak ti dám Jerry jednu praktickou radu: Je všeobecně známo, že pokud se musí text rolovat, nikdo ho nečte. Bohužel tedy nevím o čems psal. Pokud ses v něm někde přihlásil za člena redakce a chceš pomoct s hvězdičkováním a hodnocením desek k rozvoji žánru, jaxem tě již 3x marně vyzýval a tys to doposud vždy přešel úhybným mlčením, zopakuj to ještě jednou stručně.
A dám ti i druhou radu: Psals tu litanii (která se zřejmě vůbec netýká tématu tohoto serveru, ale nevím, opakuji, nečet sem to) v hezkou, mírně slunnou předmájovou sobotu. Pokud má člověk v takový hezký den na jaře čas a chuť psát takovéhle dlouhé věci, měly by navštívit psychologa, psychiatra nebo sexuologa. Udělej to hned v pondělí. Snad do tý doby nikomu nic neprovedeš.
Jirka   |77.78.117.xxx |27.04.2013 20:53:04
Taky jsem přečetl. Stručně pro MK bych řekl, že se JL nelíbí povrchnost MK. A musím dát za pravdu, když si MK ani nepřečte názor v diskusi s tím, že je dlouhý. To na odborný diskusní panel skutečně není, ale šou by to být mohla :)
MK   |212.71.132.xxx |27.04.2013 23:36:40
Jirka: Nemyslím si že by to bylo ještě odborné. Podle Jerryho názoru už kvůli mě ne.
Petr Merxbauer   |85.71.172.xxx |27.04.2013 23:19:03
Miloši, já jsem Jeronýmovu "litanii" přečetl celou.
Rozhodně se týká tohoto článku, neboť tématem článku je hodnocení kapel. A Jeroným velmi poctivě a podrobně popisuje, jaké hodnocení považuje za užitečné pro další rozvoj hodnocených.
Já jsem si v jeho textu našel hodně užitečných námětů.
Proto nepovažuji za správné odzívnout tento příspěvek proto, že je dlouhý.
Součástí příspěvku je i hodnocení tvých postupů - to už je mezi vámi dvěma.
MK   |212.71.132.xxx |27.04.2013 23:47:54
Petr M.: Zahlédl jsem tam větu: "Je to podobné, jako když budete východoslovenskému stavebnímu dělníkovi číst technické normy" a bohužel nemohu akceptovat tento vysoce xenofobní tón a nějak se na něm podílet. Navíc si Lešner plete pojem učitel a recenzent. Recenzent hodnotí, učitel učí. Celej ten článek je pro nějakého vyučujícího na Lidušce nebo Ježkárně, ne pro mě. Navíc dostával Lešner opakovanou možnost ukázat, jak se to má dělat a opakovaně na ni mlčí. Tak se slušnej člověk nechová. Ve všech diskusích co znám se za podobné výlevy dává doživotní ban. To jen my tady jsme tak blbí a on toho zneužívá. Asi je to jediná diskuse kam ještě může psát.
davy   |Registered |28.04.2013 00:13:27
Tak on učitel občas i známkuje. Tj. hodnotí, podobně jako recenzent.
davy   |Registered |27.04.2013 16:46:59
Já jsem si to tedy přečetl.
Ale tyto zmiňované přístupy (teorie versus selský rozum) přece nemusejí nutně jít proti sobě, mohou se doplňovat. Spor mi připadá zbytečně eskalovaný a někdy vede k nepravdivým tvrzením typu "neznám druhého takového člověka, který by dlouhodobě psal recenze jen o tom, co nesnáší".
MK   |212.71.132.xxx |28.04.2013 08:35:40
Co ti na to Davy odpovědět. Snad jen citací z Wikipedie:
CIT:"Někdy se od kritika vyžaduje, aby jeho kritika byla konstruktivní, to jest aby sama dávala najevo snahu o zlepšení, o nápravu. Smyslem a účelem kritiky sice je, aby ukázala silné a slabé stránky díla, a to také s ohledem na možnou nápravu, ta ale už není úkolem kritika. Kritik má ukázat nedostatky kritizované věci, není však povinen navrhovat, jak se mají napravit. Požadavek konstruktivní kritiky navíc používaly totalitní režimy k potlačování (negativní) kritiky vůbec." KON.CIT.
Takže už víme, kam Lešnera s jeho požadavky zařadit, že.
-  - Kellerovy výmluvy   |90.179.188.xxx |28.04.2013 11:39:57
Děkuji MK za reakce, kterými v plném rozsahu potvrdil vše, co bylo v dlouhém příspěvku uvedeno. Ani jedna z reakcí nebyla o hudbě, zato osobních urážek, výhružek, zákazů činnosti (za to, že píši o hudbě ) panečku... Ve stejném článku na Wikině se doslova píše:
Výsledek kritikovy práce (recenze) může být buď spíše příznivý, pozitivní, anebo naopak negativní, záporný. V OBOU případech však musí být ZDŮVODNĚNÝ: hanopis nebo pomluva není kritika.
V prostředí internetu se někdy setkáváme s autory, kteří nemají odborný rozhled a s pomocí kritiky svých oponentů dávají průchod svým osobním komplexům. Takové texty pochopitelně nemají s kritikou nic společného a pokud nejsou podloženy odborným potenciálem, nemají valnou hodnotu.

- - v obou těchto bodech Keller selhává, a proto je ztrátou času se tím zabývat. Kdyby energii, kterou věnuje obhajobě svých blábolů, věnoval studiu, lépe by udělal.
MK   |212.71.132.xxx |28.04.2013 18:16:49
Kladně oceňuju, že ses Lešnere naučil psát po deseti příspěvcích moje jméno, připomínám že s divením, jak to že můžu ještě psát, jsi začal ty, poznamenávám, že ti není co odpovědět, protože to nechceš pochopit a popáté tě zvu - pojď mi to ukázat do redakce.
davy   |Registered |28.04.2013 18:24:57
Takže dle Wikipedie máte oba pravdu, tak proč ten spor? Maximálně lze rozebrat ve věcné diskusi, zda má být kritika konstruktivní nebo ne. (Podotýkám, že někdy si tu konstruktivní kritiku přeje sám kritizovaný objekt.)
V obou bodech citovaných JL spíše selhával jiný, donedávna Nejvyšší Kritik. Ten na FT zřejmě nepřispíval. U MK jsem za poslední roky zaznamenal výrazný posun ke konkrétnosti. JL dostal nabídku ukázat, co umí, a pravděpodobně nečte recenze MK, protože jinak by musel ten posun ke konkrétnosti uznat.
MK   |212.71.132.xxx |28.04.2013 19:26:04
Davy, děkuji. Já jsem to sem nechtěl sám od sebe psát, ale Lešner účelově cituje jen z 30% mých "negativních" recenzí. Prošel jsem si archiv a dopočítal, že dalších 50% bylo neutrálních a 20% nadšených. Samozřejmě že to nic nemění na jejich odbornosti, ale ukazuje to na manipulaci s fakty ze strany Lešnera. Protože kdyby citoval z těch nadšených a dokládal tím mou neodbornost, vypadal by jako blbec i před svými oběma obdivovateli.
Pavel Rada   |Registered |28.04.2013 18:31:34
Jeronýme, zkrátil jsi život InternetFOLKu - později iFOLKu o 3 roky ))
Slávka-vy-  - lituju, radši zůstanu dyskalkulik   |109.80.96.xxx |28.04.2013 19:18:59
Text to byl náročný, ale prokousala jsem se, už jsem četla nudnější a delší.
Pro sebe jsem si vzala část týkající se hudebního konzumenta. Ne, já absolutně netoužím po tom užívat si z hudby její matematické zákonitosti, zůstanu ráda dyskalkulikem i v muzice. Já si užívám úplně jiné záležitosti. Nadchne mě barva hlasu, krásné ruce tančící na kytaře, úžasný obrat nebo obraz použitý v textu, nadčasový vtip, nálady a emoce všeho druhu, pohled, který si dva muzikanti vymění a z kterého je vidět, jak moc je to baví a že se o tu radost z muziky rádi a štědře dělí s posluchači a desítky dalších momentů, které dohromady způsobí, že se mi něčí muzika líbí, nebojím se říct, že mě obohacuje. Pravda, Bachovu fugu si nakonec taky dovedu užít, akorát nesmí být moc dlouhá .
Pak mě zarazily ty nároky na hvězdičkovatele do FT, cit.: "musí být schopen rozpoznat a zcela přirozeně cítit mnoho skutečně hudebních jevů, které dokáže vysvětlovat kapelám a čtenářům, tak, aby je kultivoval k tomu, aby jejich písničky (nebo poslech) byly průzračnější a snáz si hledaly k lidem cestu." a dál "Pokud nic z toho neumí, pak nemá v odborné hudební porotě co dělat, protože není ani odborníkem na hudbu ani hudebníkem." No a pak se kouknu na to, KDO hodnotí desky na FT a CO píše. Hm, většina se omezuje na "známkování", jedině TDM téměř pokaždé připíše svůj názor. Ale na rozdíl od "vzorových ukázek", které cituje JL (a o kterých se domnívám, že by je třeba davy, na rozdíl ode mě, fakt ocenil), používá i pro hudebního konzumenta-laika, celkem srozumitelný slovník. Taky Pavlu Radovi snadno rozumím (moje uši jsou asi nastavené hodně podobně). Ale JL zřejmě vadí čistě jen MK, ostatní si můžou psát, co chtějí, přestože (teda to si myslím, nevím to určitě) snad ani všichni nemají konzervatoř?!
davy   |Registered |28.04.2013 22:26:34
Na kapelních zkouškách skutečně dbám na některé poučky, které citoval JL. Například co se nástrojové dynamiky týče. Ale než vlezeme na pódium, tak musíme tyto teoretické záležitosti takříkajíc překompilovat do MK-kódu a ještě přidat něco navíc.
MK   |212.71.132.xxx |29.04.2013 00:24:18
No vidiš, a potřebuješ to slyšet ještě vod recenzenta? To musíš vědět než začneš zkoušet. Na pódiu je už pozdě. Opět děkuji.
Lucka  - Zlomky/Mangabej X Zhasni   |213.29.198.xxx |30.04.2013 18:14:27
Ahoj Jerry, ohledně tvýho srovnání se Zhasni - myslím, že každý z nás hraje prostě jinou muziku... ano, Zhasni mají pěkný písničky, který maj i hloubku, jsou to moc fajn lidi a kamarádi a mám je ráda a já bych si s nima někdy moc ráda zahostovala na nějakým koncertě nebo tak, bylo by to super si s nima někdy zazpívat, jestli bude někdy možnost, fakt, ale dlouhodobě bych s nima v kapele bejt prostě nemohla... před pár lety jsem to zkoušela s kapelou podobnýho ražení a prostě to neklapalo.. je mi jasný, že muziku Zhasni bude vždycky poslouchat o hodně lidí víc, než třeba Mangabej, ale pro mě to prostě není úplně moje krevní skupina.. chci tím říct, že názor kohokoliv na muziku bude vždycky SUBJEKTIVNÍ a ne OBJEKTIVNÍ.. Objektivní hodnocení může být jen v tom, jestli třeba dotyčný zpěvák zpívá falešně nebo ne, ale pocity máme zkrátka každý z nás jiný. Další věc je ta, jak to kapela umí v rámci propagace a to přiznávám, je naše hodně špatná stránka - priority máme bohužel už jinde, většina kapely má děti atd a ještě k tomu jsme introverti..Ale vždycky mě potěší, když se najde člověk, který naši muziku nezná a přijde za námi, že se mu to líbí, poslechne si naši muziku, přijde na koncert... a třeba na Portě jich vždycky pár potkáme a to je super. Napíšu to otevřeně, ano, trochu to flákáme, ale zatím nás to baví. Momentálně nemáme žádný vyšší cíle a myslím, že jsme docela spokojený, třeba se to do budoucna změní, ale teď by nějaký větší úspěch momentálně mohl způsobit i rozpad kapely.. Zkrátka, na všechno se dá dívat z různých úhlů pohledu, jsem chtěla říct.. Jinak nevím, co jste si s MK udělali, ale tvý hodnocení jeho mi objektivní teda vůbec nepřijde..Zdá se mi, že ti nenávist dost zatemnila mozek.. ale samozřejmě nevím, co jste si vy dva udělali, třeba bych se na to pak dívala jinak.. ale tohle je taky jen můj subjektivní pocit. Ahoj.
Lucka   |213.29.198.xxx |30.04.2013 18:36:31
Tak tady se potvrzuje, že asi fakt nemám talent ) Já nevím, ale zdá se mi, že nadávat na MK je tak trochu móda. Přečetla jsem si hodně jeho článků, občas se mi to opravdu zdá trochu přes míru, ale dost se mi toho zase zdá, že je trefný.. Tenhle příspěvek se mi ale bohužel zdá přes míru mnohem víc. Fakt nechápu, proč ta strašná nenávist? Docela by mě zajímalo, co je pod tím, co jste si vy dva navzájem provedli tak strašnýho
Lucka   |213.29.198.xxx |30.04.2013 18:40:31
Proč se mi moje poslední reakce nezobrazila pod tím, na co jsem odpovídala?
jan-matěj rak  - obecnejsi tema   |213.192.3.xxx |02.05.2013 14:15:32
Omlouvam se za lehke OT, ponouka mne to k obecnejsimu zamysleni. Jelikoz hudba je umelecka disciplina a navic jeto jedine ze same podstaty /je to jen zvuk, kus papiru neni hudba/ zcela abstraktni umeni, tak vsechna prirovnani vzdycky kulhaji. Jeden moudry profesor na konzervatori rikal, ze "v kumstu se da barak stavet i vod strechy". Na jedne strane jsou pravidla, teorie atd, na strane druhe cit a talent. V idealnim pripade nestoji proti sobe, ale vzajemne se doplnuji, v pripadech mene idealnich a bohuzel castejsich se v ruzne mire popiraji, ublizuji si atd. Zatimco kazdy houslista nebo klarinetista a nebo i pianista povazuje aspon zakladni znalost hudebni teorie za nutnou a zcela logickou, u vetsiny kytaristu /tedy casto prave folkaru a obecne kapelniku/ naopak casto shledavam nazor "hlavne zadna veda". Je to zvlastni, ale nezmohu se na rozbor, jen konstatuju.
Existuji nadseni geniove, kteri neumeli ani cist a psat /Django Reinhardt/ a delali genialni muziku. Jenze prave tihle se vzdelani neubrani a tak se ten Django vsechno naucil: naposlouchal co mohl z klasicke hudby, naucil se cist i psat, hudebni teorii atd. Proste mu to nedalo, pochopil, ze si muze leckde usetrit praci s marnym busenim do zdi a spolehanim na nahodne trefy.
Na strane druhe jsou ale taky vselijaci velmistri teorie a vedy, kterym ale nedochazi, ze bez priliti talentu a srdce z te moudre kase hudba nevznika.

Jinak tez soudim,ze je rozdil mezi ucitelem a kritikem. Jiste je prijemne a zadouci, utrousi-li tu a tam kritik i nejakou radu, doporuceni, ale nemelo by to byt hlavni naplni jeho prace /definice z wikipedie v takto vagnim oboru neni zadne dogma/. Kritik ma hodnotit celek, protoze ten prave odbornikum casto unika. A pomuze-li to pochopeni celku, pak upozornit i na detail a jeho vyznam v tom celku.

I ta paralela s jazykem dosti kulha, tak jako u hudby vsechny. Jazyku se pouhym poslechem naucit neda, hudbe do znacne miry ano. Musi to byt ovsem poslech pozorny, opakovany a analyticky. Musi byt doprovazen vlastnim snazenim, vzdelavanim. Noa zrovna treba ty Bachovy fugy - to je vysoka skola hudebnich principu, ktera plati v baroku, stejne jako ve folku.
MK   |89.177.50.xxx |03.05.2013 00:46:19
Velmi souhlasím s větou CIT:"Kritik ma hodnotit celek, protoze ten prave odbornikum casto unika.". Dodal bych : ... a má ho umět zařadit do kontextu. Prostě se může stát, že zdánlivě skvělá věc v rámci žánru bude v kontextu zbytku (hudebního) světa, abych použil zdejší nový vysoce odborný výraz, prostě jen srajda. Že svět je jinde a muzika taky a z toho vysoce skvělého díla má zbytek (hudebního) světa jen legraci.
Posluchač   |90.181.66.xxx |03.05.2013 11:27:21
S tím nelze než souhlasit. A platí to i naopak: Svět je jinde a muzika taky a z tohoto vysoce sebevědomého pána má zbytek (hudebního) světa jen legraci.
jan-matěj rak   |213.192.3.xxx |03.05.2013 14:11:04
no ja bych predevsim rekl, ze psat si dnes muze - zaplatpambu - kdo chce co chce. A cist - a ovsemze i necist - taky. Stejne tak si i kdo chce muze co chce a jak chce hrat. A nekdo to pak poslouchat ci neposlouchat.
Mk   |212.71.132.xxx |05.05.2013 07:47:40
Ano, čtenáři, který se nazýváte "posluchač", pokud vy se považujete za tzv. "zbytek světa" pak ano. A zbytkem zřejmě zůstanete. V tomto kontextu vaše slova o vysokém sebevědomí působí zvlášť legračně.
Posluchač   |90.181.66.xxx |07.05.2013 11:53:31
On to má tento server ostatně už v podtitulu:
"Folktime - vaše brána do světa folku"
Svět zdejšího folku je skutečně obehnán zdmi vystavěnými strážci čistoty žánru a u "Brány světa folku" stojí dráb MK a rozhoduje, koho vpustí do hradeb.
"OK, tak Vasil s Rubášem můžou dál, ale vy, Zrní, vy zůstaňte venku, vás tady nechceme..."

A světaznalý dráb u brány pouští hrůzu, přestože je jeho šavle dřevěná, na čepici má rolničky a jeho červený nos září do daleka.
davy   |Registered |08.05.2013 14:18:23
Kdyby to bylo takhle, příspěvky některých pisatelů by byly cenzurovány. Což nejsou.
Existují různé úhly pohledu: muzikantsko-teoretický, muzikantsko-praktický, manažerský, posluchačský... Myslím si, že MK vychází z názoru "hudbu dělají muzikanti, ale měla by být určena i nemuzikantům". Je to prostě jeho úhel pohledu. Někdo to vidí stejně, někdo to vidí jinak, ale nemá cenu se kvůli tomu zbytečně rozčilovat. Lepší je napsat do FT článek ve stylu "jak to vidím já, posluchač bez přívlastku". Čtenář si to pak může porovnat.
MK   |80.250.2.xxx |08.05.2013 18:28:04
Milý "Posluchači", o Zrní se toho tady napsalo až dost. vyhledávat vám to nebudu, pokud mě k tomu donutíte, budu požadovat omluvu!!! Takže jakejpak dráb. Vy asi prd víte co to dráb je, protože kdyby dráb byl, tak by tu Jeroným nenapsal ani řádku. Právě tato diskuse je důkazenm bezmezné tolerance a demokratičnosti redakce i mě osobně.
Kuba Horák  - klid   |82.202.78.xxx |22.04.2013 14:17:49
Jakýkoli alespoň trochu validní výzkumný vzorek, pokud si to ze školy pamatuji dobře, začíná na čísle 400 respondentů. Kolik je hodnotitelů na Folktimu nebo v Andělech přibližně víme. Jsem osobně moc rád, že jsme s kapelou svým způsobem uspěli, protože nám to řeklo, že se to, co děláme, někomu líbí...Ale to je ještě kromě toho, že si ego chvíli pochrochtalo, asi všechno :) Hodnocení má smysl v tom, na co poukázal Monty - Milošovi se líbí Vyčítal a dal desce, kterou neznám devět bodů, tak to si jakožto Vyčítalův fanoušek taky pustím + Belmondovi se, jak vidím, líbí širší spektrum muziky, tak zkusim, na co poukázal + a hele, seznam vyšlých desek, tak to si to postupně projdu a zkusím jednu po druhý, když už tu ten přehled novinek je. Výborně. Tak to vidím já.

Žije nás tu 7 miliard a my se tady hádáme, kdo je jak mimo, že dal Kočkovi tolik a tolik. Jerry, sorry, ale tvých vědomostí, zkušeností a dovedností, nad kterými čas od času kroutím hlavou, nemá zapotřebí :)
MK   |89.177.50.xxx |22.04.2013 15:24:38
Ty si to tu Kubo s něčím asi pleteš. Toto není fórum ČSÚ a řeči o jakýchsi výzkumných statistických vzorcích jsou mimo mísu. Tady umělec podle svých subjektivních pocitů udělá umění a recenzent na to podle svých subjektivních pocitů zareaguje.
Pokud by ses dožadoval nějakého objektivního hodnocení, tak to by byl jedině TRH a pak šup sem s údajem, kolkste toho veledíla prodali. Pokudste pod 10 000 nosiči (0,1% obyvatelstva rozumícího česky) tak se holt musíte spolehnout na úsudek recenzentů.
Poslední větě nerozumim - kdo nemá čích zkušeností zapotřebí? Jerry žádné zjevně nemá a on ty moje prostě nerozpozná, takže je vůči jakýmukoliv ochytření imunní.
Kuba Horák  - Milošovi   |82.202.78.xxx |22.04.2013 23:11:56
Miloši, první odstavec beru se vším. Trh by byl objektivní, pokud by se v rádiích nemuselo za přehrání písně zaplatit od třiceti tisíc víc, myslím si. Ale dobře. Veledílem jsem naší desku nikdy nenazval, nedovolil bych si to, to jsi asi první. Z poslední věty vypadlo slovo "člověk" - Mělo tam stát: "člověk tvých vědomostí, zkušeností.." Potkal jsem málo tak činorodých a všestranně talentovaných lidí jako je Jeroným Lešner. Váš letitý spor se mi nelíbí a přijde mi zbytečný. Krom toho sleduji, že se nikam neposouvá.
PetrZ  - byl bych pro všelidové (po registraci) hlasování   |85.71.231.xxx |23.04.2013 11:13:00
něco jako je http://www.csfd.cz by se vidělo co táhne - kolik lidí si asi stáhlo, nebo jen slyšelo u někoho v autě - a mělo potřebu vychválit, nebo poplivat.
Proč se pořád bavit o prodejích, když už v okresních městech prakticky neexistují (!) prodejny hudby.
A je prodejnost záruka kvality?

Vždyť ti prodejci, výrobci desek jsou prodejci! Nechtějí prodat kvalitu, chtějí prodat! Kupuje se snad něco málo před vánocama - a odpověď prodejce čehokoliv na otázku "je to dobrý?" - "ano lidi to berou", ti lidi kteří se předtím ptali "je to dobrý?"...

Blázinec jsem si stáhnul a smazal. Nepotřeboval bych na hodnocení větu, napsal bych tam - slátanina.
Dvoubodové Yellow sisters chválím kudy chodím, těším se koneřně někde naživo.
Čtyřbodovým Zrním si ladím tepovou frekvenci.
Pětibodovým Listoletem zlepšuju náladu.
Folkteam neurazil, ale jako jedinou desítku v roce 2012? Radím skalibrovat měřák...
Kdyžuž sem po delší době píšu, tak pozor na "Nešišlej" jako dá se to poslouchat - v čekárně na logopedii, přes izolovaný dveře...
Houbák   |SAdministrator |23.04.2013 11:28:50
Ale na FT má přece každý možnost (po registraci) hodnotit desky. Bohužel, moc lidí tuto možnost nevyužívá...
Lukáš Vořech Pokorný   |Registered |23.04.2013 15:38:46
To má jiný důvod, Houbáku. Filmy na csfd.cz, které nejsou příliš komerční, mají také jen třeba 20 hodnocení. Ale film, který letí zrovna v kinech, jsou na něj plakáty na každém rohu a v kdejakém supermarketu dostaneš k nákupu nad xy Kč hrníček ve tvaru hlavního hrdiny zdarma, mají stovky komentářů a hodnocení. Folk není komerční hudební žánr, ačkoliv o akustickou hudbu se pomalu zase zvyšuje divácký i mediální zájem. V Hodnocení prezentované kapely jsou často minimálně známé (nebo za zenitem své slávy) a jejich marketing (jak píše Kuba Horák) ztěží dokáže oslovit potřebné množství lidí, kteří by do veřejného hodnocení příspívali. S tím je spojená dostupnost hodnocených desek... apod. Pokud Hodnocení desek nebude extrémně vizuálně a v ovládání samostatný a jednoduchý projekt přístupný masám s větším důrazem na vlastní propagaci, nebude mít dnes moc velkou šanci na úspěch. Druhá strana mince je, kolik času by takový projekt po organizační stránce vyžadoval. A tam oba víme, na čem jsme.
MK   |89.177.50.xxx |23.04.2013 17:06:09
V pořádku, nic proti vašemu hodnocení nemám. Vzájemně se ale jistě ani jeden nepovažujeme za blbce, že ne? a to je rozdíl třeba od názorů jistého Lešnera.
Jinak obchod s deskama v době internetu? Vy snad nežijete ani na tý vesnici... To je s dovolením ukázka zaostalosti folkového publika. Kdybyste tohle řek před příznivcem jakéhokoliv jiného žánru, vysmál by se vám.
MK   |89.177.50.xxx |23.04.2013 17:03:52
Takhle vznikaji fámy Kubo. Neměl bys takové věci psát, pokud nemáš od těch třiceti tisích účtenku s razítkem. Žádné rádio si neriskne kvůli takové směšné položce ztratit pověst a posluchače a tím i místo na trhu a počet inzerentů a cenu svého reklamního času. Jediným kriteriem pro uvedení písně je "rozhlasovost" písně. A pak existují specializované pořady. Ovšem interpret se musí taky starat. Ale jinak než penězma. Nechceš abych ti připomněl moje zkušenosti právě s tebou, když Zhasni soutěžilo v Talentu, že ne?
Kuba Horák  - ...   |82.202.78.xxx |23.04.2013 20:00:38
Dobře. Nehrají nás a mnoho dalších, protože nemáme rozhlasovost. A u nás je to ještě proto, že jsem jednou zapomněl, že mi budeš volat z rádia a spal :)
MK   |89.177.50.xxx |23.04.2013 23:49:09
Tak to už by bylo na delší diskusi jinde, ale když jsme se k tomu dostali tak je to prostě o dramaturgii desky. Když si na ní kapela dá všechny svoje nejniternější výpovědi a věci který jsou podle nich fakt důležitý a deska bez nich fakt nemuže bejt, nezbyde místo na hit (ano i ve folku jsou hity) taxe nesmí pak divit. Chytrá kapela na desku dycky podstrčí hit. Ano, je to kompromis a hnusná úlitba trhu, ale... Jinak asi i podle výpisů z OSY bys moh Kubo poznat, že jedno zaspání u mě nehraje roli. Tak jako u mě nehraje roli při hvězdičkování s kým se znám, s kým semse vyspal a s kým jsem byl na dovolený.
Kuba Horák  - ...   |90.181.183.xxx |24.04.2013 07:55:53
V pohodě, Miloši. A doufám, že to tak mají všichni hodnotitelé a že podle osobních sympatií nehodnotí nikdo.
Slávka-vy-  - Kombinát na CR   |109.80.96.xxx |24.04.2013 13:11:40
Pro Kubu Horáka: Zdá se mi srandovní a zároveň příznačné, že písničku Kombinát z Vaší loňské desky jsem si oblíbila právě díky MK a jeho Folkmenu. Doufám, že Vám ještě nějaké CD zbylo, protože bych si ho ráda koupila - v kalendáři už mám na 19. června zaznamennou Rybunaruby (Šantré + Zhasni). A není to jediný případ, kdy mě něčí písnička zahraná ve FM přitáhla na koncert (občas se mi zadaří přitáhnout tam i další jedince).
Pokud jde o "osobní sympatie" - já mám dojem (podpořený několika lety pilného čtení příspěvků i diskusí na FT), že možná nejde vědomě a přímo o osobní sympatie či antipatie, spíš o to, jaké žánry má který hodnotitel radši. Tady souhlasím s Montym, že je dobré aspoň trochu znát autory recenzí a hvězdičkování. Řekla bych ale, že se zdejší komunita skládá hodně (možná převážně) z muzikantů a lidí, kteří se navzájem snad znají všichni, takže případné kritické výroky (a zdaleka ne jen od MK!) by je neměly příliš zaskočit - na rozdíl od sem zabloudivších skalních fandů, kteří si tu kritiku hned berou osobně
Kuba Horák  - Slávce-jí   |82.202.78.xxx |29.04.2013 18:27:09
Rádi Tě/Vás v Rybě uvidíme. Propagace neznámých písní ve Folkmenu je výborná věc. Milošovi patří díky za to, že takový pořad dělá.
Belmondo   |194.213.40.xxx |24.04.2013 16:13:14
Ne zcela souhlasím s Milošem.
Tak třeba My3.avi mají na své poslední desce nejmíň dva super hity, které by rádia mohla točit dokola pořád a ve skutečnosti nic...
MK   |89.177.50.xxx |24.04.2013 19:03:45
Asi se zodpovědným nezdají dost hitové, Belmondo. Problematika nasazování písní do vysílání a jejich rotace ne náhodně ale v přesných časech je celá věda kombinovaná s velmi sofistikovanou výpočetní technikou. Není v silách tohoto příspěvku byť jen naznačit a v silách většiny publika ani ne snad pochopit, jako spíš uvěřit. Mohu jen konstatovat, že s podobnými problémy (tzn. nedůvěra v odbornost hudebních dramaturgů a nedůvěra v systém výběru hudby) se potýkají všechna rádia napříč žánry. A ta která se s tím nepotýkají, jsou před zavřením. Až se to stane, tak ti to jméno toho rádia připomenu, teď z ryzí kolegiality nechci věštit.
Ivo C.   |94.113.28.xxx |24.04.2013 20:40:02
A v tom je právě ten problém. Z dramaturgického rozhodování, které dříve bylo věcí citu a talentu, dneska kdosi(?) dělá vědu. Tfuj tajkls. To není odbornost, to je spíš idiocie. Část těch rádiových tzv. erudovaných dramaturgů nepozná dobrou písničku (co jiného je hit, než dobrá písnička) ani když o ni zakopne. A ta druhá část, co ji pozná, ji stejně nesmí pustit. A že se za to, abys byl v rotacích neplatí? - dovol abych se zasmál, Miloši. Pochopitelně to peníze stojí. Ale pochopitelně to není tak, že se platí přímo... Za masově rotovanými písněmi (napříč rádii) jsou dost masivní prachy. A jestli to popíráš, tak jsi naivní, nebo v tom holt jedeš taky . Stále věřím to první... A odkud ty informace mám? Řekněme z dobře informovaných zdrojů
Lukáš Vořech Pokorný   |Registered |25.04.2013 11:39:31
Rádio žije z reklamy. Reklamu prodá, když má velkou cílovou skupinu, která je na tom ekonomicky dost dobře, aby se inzerentovi vyplatilo si reklamu toho rádia koupit. A tady máme základní problém, protože tomu se především přispůsobují playlisty rádií. Výběr je takový, aby udržel většinového diváka u přijímače. Kapely, které se objevily v průběhu posledních 10 let na FC scéně zatím, pokud cíleně nedělají nějakou formu PR, nebo marketingu (Žamboši předělávají písně Nohavici; Epíci se snaží prorazit na rockových akcích; Marien kupují bilbordy apod.) prostě netvoří tak velkou diváckou základnu, aby mělo nějaké větší komerční rádio snahu je do běžného vysílání zařadit. A mohou mít i hitovky. Ano, ten problém je v tom, že rádia cíleně nepřináší novou hudbu proto, aby diváka informovala o novinkách na scéně, ale aby ta hudba seděla do jejich obchodního modelu a pravidel daných licencí od RRTV. Svým způsobem je to tak, že si buď kapela musí spokojit s několika žánrovými pořady, nebo po rádiích netoužit, nebo začít dělat velký marketing alá Folk žije! a doufat, že to za nějaký čas začne zajímat i větší média. Podstata problému je, že součásná aktivní folková komunita již nemá desítky až stovky tisíc lidí jako v 80. letech, ale spíše stovky až tisíce jednotlivců.
MK   |89.177.50.xxx |25.04.2013 12:32:19
Nezpochybňuji Ivo, že máš jednoznačné dramaturgické zkušenosti ve velkém médiu a žes je značně dlouhou dobu ve prospěch folku uplatňoval. Ale: 1) bylo to médium veřejnoprávní služby, které má zajištěn pravidelný příjem 135 Kč/občan, takže si může dovolit riskovat a sázet na talent a schopnosti dramaturgů, protože těch 135 korun prostě každej měsíc přijde, i kdybych tu telku nezapnul, a za 2) pořad, kterýs realizoval je v rozsahu vysílání ČT asi tak velký jako muj pořad Folkmenu v rozsahu vysílání "mého" rádia. Dokonce bych řekl, že muj je větší, neb je to hodina týdně v neděli v 19 (dala ti ČT čas v neděli v 19?) a z hlediska dramaturgie v něm mám opravdu volnou ruku. Takže suma sumárum, když to uzavřu - s dovolením bych se pasoval také do role talentovaného a odvážného dramaturga s citem pro výběr písní. Vůbec jsem nechtěl tenhle příspěvek takhle zakončit, ale prostě mi to srovnání k tomu dospělo. Omlouvám se, že jsem se dovolil srovnat se s tebou.
Houbák   |SAdministrator |25.04.2013 12:39:43
Miloši, nevím, jestli je dobré srovnávat nedělní 19. hodinu v televizi a v rádiu...
Nicméně, tím nechci nějak snižovat tvoje FM! Naopak si velmi vážím tvé práce! Docela by mě zajímalo, jestli si tvé práce váží i ty méně známé kapely, které ve FM pouštíš...
MK   |89.177.50.xxx |25.04.2013 13:05:10
Na tu 19 hodinu měli skočit jiní, šéfe
Nicméně když už ještě píšu, tak jsem si uvědomil, že máme nejméně 2 další pořady s hosty, kteří se někdy obtížně shánějí, takže rozhodně nic platit nemusej, a že máme třeba i tématické Víkendy s... kde se často soutěží o CD (a o tom CD se mluví a něco z něj i zahraje), takže tady je "úplatkem" 10 ks CD do soutěže. Takže i kdyby dramaturg nebyl osvícený, tak když se interpret stará, tak obvykle i interpret má.
davy   |Registered |27.04.2013 10:30:19
Z velké části souhlas, ale předpokládám, že "Víkendy s..." se zpravidla týkají zavedených interpretů. Těžko si lze představit, že když Žabaři z Horní Dolní pošlou 10 ks svého CD, tak se dočkají svého víkendu.
MK   |89.177.50.xxx |27.04.2013 11:41:45
Na to lze říct jediné - kdo nechce, hledá důvody, kdo chce hledá možnosti.
Ivo C.   |90.183.77.xxx |25.04.2013 14:36:25
Tak o velikosti našeho dramaturgického příslušenství to nebylo A nepochybuji o tom, že při periodicitě Tvých pořadů jsi těch kapel a písní pustil mezi lidi podstatně víc než kdysi náš štáb.

Ano existují solitérní pořady i na komerčních rádiích, kde má dramaturg volnou ruku. Ale to, že v solitérních relacích zazní zajímavá píseň, neznamená, že se píseň ocitne v automatických rotacích téže stanice (nebo snad u Vás ano - to byste byli hodně výjimečné komerční rádio - to víš, v Brně si vás v autě nepustím)? A dostat věc do rotací napříč(!) komerčními (zvlášť popovými) rádii, je věcí značných peněz. Nikoliv ovšem stylu, že dám někomu na ruku 30000, tak to pochopitelně nefunguje. Ale to na podstatě nic nemění - profláklé písně v posledních letech nejsou profláklé proto, že by byly lepší a hitovější než jiné. Jen za produkcí konkrétního zpěváka či kapely stojí víc peněz.

Výjimky se pochopitelně najdou!

Ale stejně bych varoval zvlášť mladé kapely: honit se za chimérou hitovosti, je cesta, která Vás bude pravděpodobně stát akorát nervy a sebeúctu a stejně to nikam nepovede, pokud nemáte hodně bohatého strýčka

Mě playlisty rádií dávno netrápí. Rádio je pro mě jako posluchače médium, které používám tak max. v autě při jízdě po městě - a v tu chvíli mě nejvíc baví totální country úlety na rádiu Čas. Aneb když už podivnost, tak nostalgicky v žánru, na kterém jsme vyrostl jako dítě:) No a pak si občas z archivu pustím některé Slyšte lidé z Proglasu, apod. Ale to už jsem hodně odbočil.
MK   |89.177.50.xxx |25.04.2013 21:38:28
Ivo - v podstatě souhlas, nicméně ještě bych doplnil - jsou písně/interpreti, které jsou vhodné právě do specializovaných pořadů,které lidi poslouchají, řekněme pozorněji a které si vybírají.Ale i ty musí mít tu "rozhlasovost" Co by tě těšilo více - zaznít v výše definovaném specializovaném pořadu nebo být vatou mezi reklamou a reklamou? ;-)
Ivo C.   |94.113.28.xxx |25.04.2013 23:06:39
Souhlas... Moje ego specializovaný pořad, moji peněženku být vata Ale já si nemůžu naříkat, poslední rok mi hudba přináši jen radost... tedy na úroveň, v jaké ji dělám...
MK   |89.177.50.xxx |26.04.2013 02:42:51
Velmi přesně řečeno. Podobně to mám rozděleno rovněž a taky podobně jsem spokojenej též. No a myslim že máme jádro pudla, co tu štěká, že. Pudla prostě jeho činnost neuspokojuje, tak štěká.
Tomáš Pohl   |78.45.221.xxx |24.04.2013 07:36:55
Je to pár let, vedle sebe stáli MK a JL jako moderátoři. Šlo jim to moc pěkně. MK dal panbůh kultivovaný projev a dobrý rozhlasový hlas. Na "pivním" Country rádiu, ovládaném manažery, kterým je asi jedno, zda řídí rádio nebo pivovar, má pořad, který jako jediný (samozřejmě Radio Pavla Rady nevynechávám) v škále rádií u nás, hraje písničky, které jinde žel neuslyšíte, a někdy i ty, které nemá MK rád. JL před léty jako mladík vyhrál Kvítek Jako pravidelný "kvítkař" jsem od té doby neslyšel dalšího mladého a tak zralého autora a interpreta. Kdyby adorovaný Klus napsal jen jedinou píseň, jakou napsal JL, změnil bych na něj názor. Bohužel JL se odmlčel a samozřejmě na to má právo, jen mi to je líto. Takže, kluci, jako o pár let starší čím dál víc cítim, jak je život krátký a proto je třeba žít každý den. Tak se na to vykašlete.
jan-matěj rak  - ja vam nevim   |213.192.3.xxx |24.04.2013 11:49:30
Jerryho znam dlouho a slovo spatnyho bych o nem nerek. Milose znam mene, mockrat jsem se s nim /virtualne/ pohadal, ale cenim si dvou jeho schopnosti: odvahy nesouhlasit s obecnym minenim a schopnosti nemichat hodnoceni osobni a hudebnekriticke. Libi se mi, ze se nepodela pred nejakym Andelem: kdyz se mu Kockovo pojeti folkloru nelibi/me treba taky ne/, rekne to. Kdyz se mu nelibi Bittova nebo Raduza, rekne to. A na druhe strane - to je v kritice mnohem vzacnejsi! - nevaha ani vychvalit interpreta obecne neznameho. Nemluve vubec o tom, ze se temi neznamymi zabyva. Vim sam, jak nesmirne tezke je dostat desku do bezne distribuce, dostat ji do radia atd atd. I kdyz "bajecnou zenskou", "snidani v trave" a "zarlivyho smolika slychame v Coutryradiu trikrat za hodinu, radii, ktere by daly prostor i mene otriskanym vecem mnoho neni.
Kuba Horák  - Tomáš Pohl   |90.181.183.xxx |24.04.2013 15:09:40
Mám rád články Tomáše Pohla, mám rád odpovědi Tomáše Pohla :) Ta koncentrace zloby je opravdu silná. Pro citlivé povahy až dost...
Petr Merxbauer   |217.194.166.xxx |25.04.2013 12:59:32
Já myslím, že je spravedlivé v této diskusi připomenout zde zásluhy Rádia Proglas (což ale není typické komerční rádio). A taky zásluhy Rádia Samson (což je v podstatě komerční rádio)- byť je jeho vysílání v poslední době docela žánrový guláš, dává opravdu slušný prostor méně známým folkovým, trampským a bluegrassovým kapelám a to i v hlavním vysílacím čase!

Má poznámka k MK a JL - Milošovy práce v rádiu si vážím, jeho recenze považuji za zajímavé právě díky jejich břitkosti. Mrzí mne jeho potřeba každou diskusi vyhrotit až na krev.
Jeronýma jsem vždy obdivoval jako písničkáře a velice mne mrzí, že z naší scény scény zmizel. Jeho útoky na Miloše moc nechápu.
Lukáš Vořech Pokorný   |Registered |25.04.2013 13:15:01
S tím plně souhlasím.
Samson bohužel ale nevykazuje příliš velkou poslechovost. Ačkoliv si v posledním měření polepšili. (http://www.radiotv.cz/poslechovost/)
MK   |89.177.50.xxx |25.04.2013 14:26:33
Ano, kolegovi Tesařovi naprosto závidím, i když na rovinu - neměnil bych. Ale vysvětení sis našel Petře sám. Ohledně druhého rádia zase odpověděl Vořech.
Petr Merxbauer   |217.194.166.xxx |25.04.2013 16:07:49
Jo,jo. Přece jen už mne tenhle problém zajímá delší dobu, tak se vím, o co jde.
O Proglasu není nutno diskutovat - to je specifický projekt.
Samson je dobrý vzorek, který dokazuje, jaký je většinový vkus. I to zvýšení poslechovosti, o kterém píše Vořech, přišlo poté, co začali pouštět Elán, Turbo, Sifon, Kečup a jiné kapely zcela mimo žánr a pro mne zcela neposlouchatelné. Ale i tak Samsonu patří poklona za to, že hrají spoustu mladých kapel, jak jsem již psal.
Tabulka poslouchanosti hovoří za vše. Vede Impuls a Frekvence 1 - stanice, které pro mne mají děsivou náplň a pekelně trapné moderátory. Ale většinový posluchač si to zjevně žádá.
Country rádio je na tom s poslechovostí docela dobře a jeho rozšíření do západních Čech určitě taky ubralo Samsonovi kus koláče, protože bojují o podobnou posluchačskou obec.
Já poslouchám rádio jenom v autě - přepínám mezi Samsonem, Country rádiem a ČR 1.
Až bude technologicky rozšířený i poslech internetových rádií i v autě, snad se situace trochu změní - pokud třeba Rádio Folk Pavla Rady vydrží ;-) Bohužel, ani internetové rádio se nedá provozovat bez přísunu financí.
MK   |89.177.50.xxx |25.04.2013 21:35:39
Jen bych doplnil - Impuls a F1 jsou celoplošné stanice, Countryradio i přes nárůst nových vysílačů z definice nikoliv. Pokud se podíváš na čísla regionálních stanic nebo na Prahu samotnou, vyjde ti Countryradio ještě lépe. A pokud se podíváš na historické tabulky, je tomu tak 20 let. Je potřeba tyto věci čas od času připomenout.
DD   |195.33.116.xxx |26.04.2013 10:25:40
Já jen připomínám, že pan MK více než často upozorňuje na off topic příspěvky. Zejména ve chvíli, kdy mu dojdou argumenty. Pane MK, jak souvisí Country rádio s tímto článkem?
Lukáš Vořech Pokorný   |Registered |26.04.2013 10:31:05
Samozřejmě, že nijak zásadně, ale odbočka je to v tomto případě zajímavá.
Džexna   |Manager |26.04.2013 11:36:20
Country rádio sem zapletl Jeroným. No a když už o CR padla zmínka, tak MK na CR v pořadu Folkmenu každý týden představuje písničky z vycházejících cédéček, která jsou i v našem Hodnocení.
MK   |89.177.50.xxx |26.04.2013 11:38:24
Velmi silně. Přečtěte si celou diskusi a za domácí úkol si odpovězte, kdo sem rádio a hranost písní zatáh.
Pavel Rada  - Rádio Folk   |Registered |28.04.2013 18:10:32
přežije určitě rok 2013. Když budeme hodně šetřit a nepřestanou nám přispívat ti posluchači, kteří nám přispívají, tak i rok 2014. Dál nevím. Nechci se honit za poslechovostí a hrát Elán A ze shchánění peněz namísto přidávání písniček a vymýšlení pořadů jsem poměrně unavený.
Také nevím, jak dlouho to ještě bude bavit ty, kteří zdarma tvoří náplň pořadů - Jsou to Petr Mečíř, Jakub Renner, Mirek Ošanec, Jiří Lipka - Carmen, Míla Pražák, Tomáš Hrubý, Tereza Bárová, Petra Chmelařová, Jakub Horák. Bez nich bych sám nic nezmohl...
MK   |212.71.132.xxx |28.04.2013 18:25:29
Nemoh bys Pavle prosím pozvat Lešnera ke spolupráci? Podle jeho slov toho ví o muzice moc, jen jaksi nemá možnost to ukázat a pozvání k nám do redakce nějak nechápe. Je škoda takový talent nechat z přetlaku tvůrčích sil psát pomluvy o druhejch.
DD   |195.33.116.xxx |29.04.2013 16:05:29
Ehm... nerad bych se pletl, ale připadá mi, že vyzývat Lešnera, aby se přidal k FT ("když je tak chytrej") je stejně mimo, jako vyzývat Kellera, aby založil kapelu, aby ukázal, jaxe (...můj bože napsal jsem jaxe...!!) to má dělat... Pokud vím, jsou to Kellerova slova, že recenzi může i ten, kdo jakživo na nic nehrál. Jen mám tak trochu pocit, že zatímco články JL by určitě měly úroveň a hlavu a patu, neodvažuji se odhadnout, jak by hrál Keller Band )
Lukáš Vořech Pokorný   |Registered |29.04.2013 18:30:17
Já chápu Folktime jako portál určený laikům, lidem, kteří sem přijdou za zábavou. Z recenze se určitě chtějí dozvědět, zda-li má smysl si desku pustit, nebo ji radši úplně minout. Z toho vyplývá, že odborný ráz zdejších recenzí není tak úplně žádoucí. Já rozhodně nepotřebuji vědět, zda-li kapela hraje písničku v Cmoll, nebo si kytarista koupil nejnovějšího Furcha a ve studiu měli FL Studio, které je lepší než Cubase 7. Že, kdyby kapela hrála písničku v Ddur, tak altový hlas zpěvačky více vynikne v páté sloce tam, kde se klene melodie v sedmičkovém akordu.  Možná mě víc zajímá, zda-li písničky té kapely mají energii, texty výpovědní hodnotu, jestli je to k poslechu do auta, nebo k večerní seanci s partnerkou u červeného vína. Od zdejších recenzentů očekávám vtip, jasný názor ve stylu líbí/nelíbí. Rozbory notových osnov na Folktime podle mne patří jen do specializovaných seriálů určených muzikantům. Ano, recenzent zábavní recenze by měl mít povědomí o hudební teorii, měl by mít svůj hudební vkus (ať už třeba pro někoho špatný) a hudební rozhled a přehled. Ale rozhodně nemusí mít hudební sluch a nutně být členem jakéhokoliv hudebního tělesa.
MK   |89.177.50.xxx |29.04.2013 19:08:00
ad DD: Je tu jeden zdánlivě drobnej, ale ve skutečnosti zásadní rozdíl. Lešner to všechno posouvá do nechutné osobní roviny. On přímo píše že jsem vadnej člověk. O NIKOM NIKDY jsem tohle já nikdy nenapsal, i kdyby se mi jeho hudba líbila sebeméně. Jsem přesvědčen, že i s jistým TK bysme si mohli dát pivo, u Lešnera jsem si jist, že by to nešlo. Lešner překročil tu hranici hodnocení výkonu člověka k hodnocení člověka.
Myslim, že jsem taky mnohokrát napsal, že každý má právo na jakékoliv, tedy i úplně opačné stanovisko k dané muzice a nikdy jsem s tím problém neměl. Lešner ano. Rád bych, kdybyste to pochopil.
davit  - no...   |89.111.93.xxx |29.04.2013 21:30:16
musím říct, že mě tahle diskuze tak nějak roztrpčila. a mrzí mě, že vyznívá pro folktime a především miloše kellera tak záporně. já mám osobně tenhle server i ve stávající podobě velice rád. a jsem upřímně vděčnej, že existuje.

články miloše kellera jsem odjakživa četl s potěšením (daleko dříve, než jsme se s jarabákama dostali mezi těch dvacet procent, který pochválil; přičemž jsem se samozřejmě dost obával, čeho se od něho dočkáme :) ).

nepamatuju si, že by MK někdy někoho urazil způsobem, jakým jeroným lešner bejlí (povrchní srajda).

přestřelil jste, jeronýme lešnere. přestože se zdáte bejt chytrej člověk, je mi stydno, když čtu vaše příspěvky.
-   |90.179.188.xxx |30.04.2013 01:45:28
dobrý den, davide. Náklady na tuto debatu násobně převyšují zisk z ní plynoucí, a proto je irelevantní v ní pokračovat. Skupina Bejlí byla zmíněna v konfrontaci s Tomem Kočkem a obojí pak v souvislosti s kritérii hodnocení Miloše Kellera. Pokud se to skupiny dotklo, pak se omlouvám. Jejich tvorba na mě působí nedůvěryhodně jako one man exhib show. V textech mě pak ruší, že zřejmě nemají osnovu -je to takové nesourodé, bez vývoje. U pilotní skladby Maroko bohužel vím, že z Marrákeše do Rabatu velbloudí karavany nejezdily, ani tam nejsou duny (nejbližší 400km v Erfoudu), ani se tam nepěstuje víno, ani tam není Sahara (800km) a že Berbeři, Arabové ani beduíni rozhodně nestavějí domy z kůží. Poslechl jsem si celou desku i profil na bandzone a domnívám se, že hodnotit Bejlí výše než Tomáše Kočka může leda ten, kdo k tomu má jiné, nehudební, důvody.
JL
davit   |89.111.93.xxx |30.04.2013 06:59:55
dobrý úterý, jeronýme, takovouhle recenzi na bejlí už samozřejmě beru :) díky.
MK   |89.177.50.xxx |30.04.2013 13:36:56
No a pak je třeba ještě rozlišit, recenzuji-li cestopis nebo muziku. Chci li sdělit svuj názor nebo se prostě jen předvést.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib