gototop
03.09.2018 Rodiče, kteří nemají děti, odejdou bez potomků (Michal Jupp Konečný)    Tisk
Nápady a otazníky
Ctíme tradice a myslíme na zakladatele. A zároveň se vyvíjíme a postupujeme s naší věcí dopředu. A hádáme se o to mezi sebou i uvnitř v sobě. Tak to bylo od dob, kdy svět měl ještě plínky. Pěstní klín byl náramný objev. Všichni na něj čučeli v posvátné úctě. Jenže některým pračlověkům to nestačilo a začali vymýšlet oštěp a šípy, ale to už tradicionalisté považovali za krátkodeché módní výstřelky. Kdežto dopředuhlediči už pátrali, co by se ještě dalo.
A tak to je se vším. Třeba s trampskou písní a věcmi okolo. Dvě předválečné generace autorů a muzikantů tvořili pro rozlehlý trampský národ a nejen pro něj. Ti další to šířili v umných i neumělých podáních.
Vlajka - 1931, trampská píseň a tango
Vlajka - 1931, trampská píseň a tango
Novější doba – hlavně padesátky a šedesátky – to začala měnit. Patřím k poválečné trampské generaci společně s Ryvoly, Kapitánem Kidem a pak už Daňky a Nedvědy a ostatními. Všichni jsme si ty prastaré songy rádi vyslechli a zazpívali, ale naše cítění už bylo jinde. Taky ti starší zasloužilí pánové už dleli ve svých chatových osadách, kdežto my tuláci bloudili od lesa k lesu a hledali dálku. A tak jako ty dávné songy hudebně ctily polku nebo tango, ty nové pohlížely za oceán a inspirovaly se folkovou i country hudbou. Souznění generací se změnilo ze strany mladých na zdvořilý respekt. Ti starší už „ty bigbíty“ nových autorů přestaly zajímat, často u nich budily opovržení.
Jsme o pár desetiletí dál. Trampský svět zaplavily desky včetně těch "Na trampské svatbě 17“, Country radio nabízí cosi v pořadech na přání. Nová a kvalitní trampská píseň nevzniká. Dílem splynula s folkem nebo s country, dílem se vytratila. A objeví-li se nová píseň hodná pozornosti, už nemusíte opisovat text a akordy, vše si z pohodlí domova stáhnete z internetu. Ale jedna, ba ani dvě vlašťovky jaro nedělají. Tam, kde neraší nové větve, strom už nepřitahuje ptáky ani včely. Obvykle se prohlásí za památný strom a někam se pověsí cedulka.
A je tu oboustranně drzá otázka: Není už čas vyhlásit trampskou píseň – celosvětově mimořádnou a ojedinělou záležitost – za kulturní památku UNESCO?

Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Exod  - Potomci   |91.139.6.xxx |28.02.2019 11:49:10
Ahoj, je to opravdu těžké, když se potomci rodí, a pak brzy umírají. Zmíním Magison - několik jeho písní, pokud vím, se mezi lidmi pohybuje. Magison ale již neexistuje.
Magisoní písně hrála i další kapela, kterou chci zmínit, a to je Tempo di Vlak. To již také není mezi námi. Jak je to s jejich písněmi nevím. Já hraju Jackovi, ale to je vlastně Magison.
Takže co teď? Snad jen v Praze je H.R.A. ...
Rozhodně by se měly trampské písně považovat za českou (popřípadě slovenskou) kulturní památku, třeba jako určitá forma lidovek?

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib