gototop
27.03.2008 Pravá Vorechova reportáž z I. semifinále Notování pod Vyšehradem (Lukáš Vořech Pokorný)    Tisk
Reportáže

Do P-klubu jsem se jako obvykle přihnal na poslední chvíli a udýchán hledal vhodné místo pro usazení a rozložení svého novinářského vercajku, tužky a bločku, a jal se z tabule opisovat jména písní pětice semifinalistů Notování pod Vyšehradem. Pozorně jsem si první semifinálový koncert poslechl a vše už cestou domů promyslel. Někde v oranžovém světle pouličních lamp pod Cihelnou bránou vyšehradské pevnosti mi došlo, že tentokrát z toho už žebříček interpretů nesestavím. Onoho 6. března jsem se rozhodl, že spíš budu povídat o jednotlivých písních, než o celých recitálech. A tak poprvé v tomto ročníku půjdu po pořadatelskou dramaturgií a pravidly soutěže nastolené ose večera.

Na pódium jako první nastoupil severomoravský Hrnek. Polovina jejich soutěžní hudební nabídky mne v zásadě nezaujala - Pro lásku poměrně nezajímavou melodií a Hanku pohřbil špatně artikulovaný zpěv kytaristy a zpěváka Tomáše Martiníka. Svou pozici kapely kladoucí důraz na chytlavou melodii a barevnou aranž Hrnek potvrdil nejen s nejlépe diváky ohodnoceným Vlakem, ale i s písní Staré lásky, jíž dominoval silný refrén s neotřelou melodií.

Nádech pivní pěny se snoubil do bluesové pohody v recitálu Ládi Zítky. Svým způsobem je tím řečeno již vše. Písněmi vyjádřil příkoří i radosti manželského života i své osobní strasti. Jeho výlev nad nespravedlností v prohraném soudním procesu (Zase) místo aby udělal emociální poučnou tečku, mne spíše znudil svou nepřiměřenou délkou. Na pódiu působí skromně a introvertně, ale pod pódiem odvážně okořenil recitál hostující Epy De Mye o několik táhlých melodií na foukací harmoniku.

Písničkář odešel. Nastala nutná pauza pro stavbu nástrojů následujícího souboru. Mistr zvuku tohoto večera Pája Jindrák "drátoval" muzikanty na scéně a chvíli to trvalo, nežli se opět hudba rozezněla sálem.

Rozpovídaní diváci se však brzy utišili a věnovali pozornost jazzfolkové skupině Půl dechu do měchu. Kapela vsadila na originální zvuk, ale ve výhodu ho neproměnila. Základní chybu vidím v příliš dlouhých písních, v kterých se vlastně nic neděje, i když při bližším poslechu je to gejzír sólových vyhrávek podpořených pevnou rytmikou. Tři náladové písně kolem mne propluly, jako by to byla jediná. Osvěžil mne až úvodní vokál Šárky Pexové v písni V plamenech, který zněl dlouze tichem a rozechvíval moje tělo v přání, aby tahle zvláštní šamanská melodie zazněla, proboha, ještě jednou! A zazněla.

Neřekl bych, že jsem z Tamaralu nadšený. To ne! Spíš vzdávám hold nad umem této trojice, která, možná poučena ohlasem na vystoupení v základním kole, zařadila mezi své relativně pomalé i píseň v mírně rychlejším tempu Komu by to bylo líto. Pochvalu si zaslouží vysoká úroveň textů, kterým posluchač přirozeně rozumí, může být překvapen pointami, díky vhodně zvoleným pomlkám ("...zanedlouho budu mít čtyřicet - stupňů - ve stínu snídám?"), nebo si užívat celou veselou píseň postavenou na metafoře, že "Země se z letadla podobá pizze". Stačí jen ochutnat a na finále si přinést jídelní servis. Podávat se bude porce velmi kvalitní, promyšlené a procítěné hudby.

Frýda & Company. Stejně jako Hrnek mne trochu zklamala a zároveň i potěšila. Uvědomil jsem si, jak důležité je zahrát při tak krátkém bloku písně s výraznou melodií. Tak Bílým místům nepomohl ani irský původ originálu, a stejně tak mne nechala chladným Smržova Zas vracím se. Jejich vystoupení mělo naštěstí vzestupnou tendenci a u svižné bluegrassovky Smím ti lhát už jsem cítil rytmus ve svých neposedných nohách a závěrečné Příběhy z prázdnin jsem huhlal od stolu společně s kapelou. Byla to hezká tečka za soutěžní částí večera.

Nyní si můžete představit houfy lidí, kteří dumají nad hlasovacími lístky, jak je vhazují do krabice pod pódiem, aby pořadatelská rada mohla na základě diváckého hlasování vyřknout jméno jediného postupujícího do finále. Čas sčítání diváckých bodů patřil kapele Epy de Mye. Ta svým repertoárem dokazuje, že k odlišení od ostatních kapel není potřeba okaté prolínání žánrů a za každou cenu originální zvuk. I jednoduché zpěvné písničky s dobře napsanými texty, zahrané s nasazením, získávají snadno své posluchače. U Epy de Mye je to jednoduchost jen zdánlivá. Prsty tančící po hmatníku kytar i kontrabasu a plné rezonující vokály prozrazují značný technický um.

Na závěr přidal své tři písně vítězný Tamaral, jehož postup do finále (alespoň mne) nepřekvapil. A jak již bylo napsáno v úvodu článku, své myšlenky jsem si šel ještě téhož večera utřídit na Vyšehrad mezi čtveřici Myslbekových sousoší z českých pověstí. A uvažuji, že si to po dalším semifinále zopakuji.

Tomu, koho zajímá, kdo ve čtvrtek 3. dubna 08 ve druhém semifinále hraje, mohu doporučit, aby si otevřel příspěvek Notování pod Vyšehradem - obsazení semifinálových večerů z 28. února 2008. Najdete tam požadovanou informaci se všemi dostupnými internetovými odkazy. Bude to zase "nadupaný večer" - těším se, že nás bude v hledišti opět hodně!

 

foto: Jiří Šámal st. © foto: Jiří Šámal st. ©

Hrnek


foto: Jiří Šámal st. © foto: Jiří Šámal st. ©

Půl dechu do měchu

Tamaral

foto: Jiří Šámal st. © foto: Jiří Šámal st. ©

Frýda & Company

Epy de Mye


Láďa Zítka


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Šárka Pexová  - Re: Pravá Vořechova reportáž z I. semifinále Notov   |83.208.31.xxx |27.03.2008 23:40:00
Dobrý vecer, cetla jsem pozorne Vaši reportáž a mela bych neco málo na srdci. Podle Vás spocívá hlavní chyba v neprimerené délce vlastne nudných písních. Vetšina z nás se dlouho venovala hlavne jazzu, ve kterém, jak jiste víte, se tríminutové skladby neobjevují. Naštestí tu bylo dost posluchacu, kterí se nezastavili u délky, ale pronikli za hranice povrchního poslechu. V každém prípade dekujeme za kritiku a zveme Vás na sobotní koncert v Bohnicích(Zahrada).Pekný vecer, Šárka Pexov
Vořech  - Re: Pravá Vořechova reportáž z I. semifinále Notov   |88.100.18.xxx |29.03.2008 20:47:00
Ve svém clánku jsem se zameril spíše na dramaturgii jednotlivých soutežních bloku. Proto jsem se vyjadroval k interpretum skrze jednotlivé písne. Jestliže zahrajete nejprve tri skladby se stopáží 4:34, 3:34 a 4:58, v nichž sice na jednu stranu predvedete velmi slušný muzikanstký um, ale vše se nese v jediné nálade, v jediném nápadu, pak to považuji za chybu. Proto jsem "V plameni" chválil. O proti ostatním písním Vašeho bloku se pro mne stala jedinecnou a zapamatovatelnou
Belmondo  - Re: Pravá Vořechova reportáž z I. semifinále Notov   |78.102.95.xxx |30.03.2008 23:35:00
Priznám se, a nechci ted mluvit za celou poradatelskou radu, ale Pul dechu do mechu považuju za jeden z nejnadejnejších objevu poslední sezóny. Jejich jazzové postupy ve skladbách jsou jasne slyšitelné a nepripadá mi že by produkce téhle kapely byla o jednom nápadu, ba práve naopak. Já jsem si je celou jejich produkci užíval.
Mimochodem Pul dechu bylo poslední kapelou hrající v Konkursu Zahrady V Bohnicích a bylo to skutecne hudební vyvrcholení vecera se vším všudy..
Vořech  - Re: Pravá Vořechova reportáž z I. semifinále Notov   |88.100.18.xxx |31.03.2008 00:37:00
Mluvím za sebe a možná jsem je jen nepochopil. To se mi muže stát. Treba mi príšte padnou do noty víc
Cimbura  - Re: Pravá Vořechova reportáž z I. semifinále Notov   |89.176.63.xxx |04.04.2008 09:29:00
V cláncích a diskuzních príspevcích prinášejících názor mluví za sebe každý publicista a jinak to ani nemuže a nesmí být (i když v casech chvála bohu minulých tomu tak nekdy bývalo).
Z názoru nanesených clánkem a jeho diskuzí se souhlasne prikláním tomu, co napsal Belmondo s drobnou výhradou: Pul dechu jsem videl, mimo základního a semifiálového kola Notování (odkud je znají Vorech a Belmondo), i v nekolika dalších krátkých a jednom velkém vystoupení na jiných scénách. Nemohu se ubránit dojmu, že ostatní malá vystoupení, v porovnání se semifinále Notování, byla lépe vygradovaná a strídáním pomalejších a rychlejších skladeb mohla více upoutat i posluchace méne navyklého poslechu jazzové hudby (s folkovými a dalšími vlivy). Nicmíne i vystoupení Pul dechu v semifinále Notování považuji za velmi kvalitní

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib