gototop
19.02.2009 Notování obrazem a slovem - VI. základní kolo (Cimbura)    Tisk
Reportáže

 

Poslední základní kolo šestého ročníku Notování pod Vyšehradem pro nás, pořadatele, začalo ve čtvrtek 5. února už v 10.36, kdy ve schránce soutěže přistál tento mail: "Ahoj, posílám informaci i k druhým zdrojům, kdyby má zmatená sms Cimburovi nedošla. Dnes se bohužel neuvidíme, přijede Pája Jindrák, který zaskočí. Ležím s již odeznívajícím, ale stále znícím otřesem mozku. Tož ať se vše vydaří a příště se těším. Blesk" A tak hned v úvodu reportáže děkuji našemu mistrovi zvuku Kubovi Moravcovi - Bleskovi  i jeho "záskokanovi" Pájovi Jindrákovi (který se od Bleska dozvěděl o své večerní štaci v ten den ve 2 hodiny ráno!) za rychlé a velmi uspokojivé vyřešení problému.

Pro početné diváky šesté základní kolo začalo zcela regulérně v 19.30. Po znělce ho zahájil po Bublinině boku Belmondo, který vinou dlouhého marodění na Notování v prosinci a v lednu pauzíroval. Dobře, že je zpátky? A jací byli soutěžící a náš host? Takovíto: 

Svojí mateřskou slovenštinou zpívající pražský písničkář Luky Lukáč vystoupil spolu s hostem, saxofonistou Jiřím Mottlem. Luky je zajímavý, přemýšlivý písničkář, jehož texty, řekl bych, že asi zajímavější než melodie, mají své poselství a výpovědní hodnotu. Obávám se ale, že právě tato zhudebněná básnicko-filosofická tvorba v jazyce, který je české populaci pohříchu čím dál tím vzdálenější, nemá valnou naději na úspěch v soutěžích. Podobně jako Luky Lukáč, není nováčkem soutěže ani Pepík Pithart. Od dubna 2008, kdy jsme ho viděli v Trojické naposledy, poměrně dost pokročil jako kytarista a i jeho zpívání působí o něco přirozeněji a o to zajímavěji. Pepík se pokouší psát humorné písně. Je to velmi chvályhodné úsilí, leč řekl bych, že by si měl dát větší pozor na prvoplánová slovní spojení a laciné legrácky. Napoprvé moc nevadí. Při opakovaném poslechu je to horší?
Svojí mateřskou slovenštinou zpívající pražský písničkář Luky Lukáč vystoupil spolu s hostem, saxofonistou Jiřím Mottlem. Luky je zajímavý, přemýšlivý písničkář, jehož texty, řekl bych, že asi zajímavější než melodie, mají své poselství a výpovědní hodnotu. Obávám se ale, že právě tato zhudebněná básnicko-filosofická tvorba v jazyce, který je české populaci pohříchu čím dál tím vzdálenější, nemá valnou naději na úspěch v soutěžích. Podobně jako Luky Lukáč, není nováčkem soutěže ani Pepík Pithart. Od dubna 2008, kdy jsme ho viděli v Trojické naposledy, poměrně dost pokročil jako kytarista a i jeho zpívání působí o něco přirozeněji a o to zajímavěji. Pepík se pokouší psát humorné písně. Je to velmi chvályhodné úsilí, leč řekl bych, že by si měl dát větší pozor na prvoplánová slovní spojení a laciné legrácky. Napoprvé moc nevadí. Při opakovaném poslechu je to horší?

Skupina Hlavně mravně se kapelníkovi a autorovi repertoáru Vláďovi Šundovi (uprostřed) rozsypala pod rukama pár dnů před soutěží. Vláďa nezaváhal a dokázal nemožné: s novými muzikanty, Mírou Frankem (el. kytara) a Jirkou Vovesem (klarinet) na tři zkoušky secvičili tři písně, v Trojické zkusili čtvrtou, vypůjčenou, zasoutěžili a vzbudili takové sympatie, že za podpory nejen svých kamarádů, ale i dalších diváků, postoupili do semifinále! Ovšem, chtějí-li se v soutěži udržet, čeká je hodně pilného cvičení.

Ani Michala Vaňka, písničkáře a člena skupiny Zhasni, nevidělo Notování poprvé. Poprvé ho ale potkalo jako interpreta, který přestal být zbytečně plachým mládencem, který dělá chyby z nervozity! Díky své nalezené, pro nás překvapivé a milé, sebedůvěře tentokrát zazpíval a zahrál Michal svoji kvalitní tvorbu, podpořen reakcemi nadšených diváků, čistě a takřka bez jediné chybičky. Velice příjemný zážitek? Jako jediný z účastníků tohoto kola, kteří se Notování zúčastnili již dříve, hrál Michal samé nové písničky.
Skupina Hlavně mravně se kapelníkovi a autorovi repertoáru Vláďovi Šundovi (uprostřed) rozsypala pod rukama pár dnů před soutěží. Vláďa nezaváhal a dokázal nemožné: s novými muzikanty, Mírou Frankem (el. kytara) a Jirkou Vovesem (klarinet) na tři zkoušky secvičili tři písně, v Trojické zkusili čtvrtou, vypůjčenou, zasoutěžili a vzbudili takové sympatie, že za podpory nejen svých kamarádů, ale i dalších diváků, postoupili do semifinále! Ovšem, chtějí-li se v soutěži udržet, čeká je hodně pilného cvičení. Ani Michala Vaňka, písničkáře a člena skupiny Zhasni, nevidělo Notování poprvé. Poprvé ho ale potkalo jako interpreta, který přestal být zbytečně plachým mládencem, který dělá chyby z nervozity! Díky své nalezené, pro nás překvapivé a milé, sebedůvěře tentokrát zazpíval a zahrál Michal svoji kvalitní tvorbu, podpořen reakcemi nadšených diváků, čistě a takřka bez jediné chybičky. Velice příjemný zážitek? Jako jediný z účastníků tohoto kola, kteří se Notování zúčastnili již dříve, hrál Michal samé nové písničky.

Duo MM, Maruška Havlová, do nedávna chlouba dětských soutěží, a Milan Krejsa, zkušený a hodně dobrý kytarista, se, po několika úspěších ve větších soutěžích, zúčastnili Notování poprvé. Přesto, že po technické stránce se jejich vystoupení dá vyčíst jen velmi málo, nebyl jsem nadšen: vystupováním i svými texty převážně o lásce na mě působili dojmem určité strojenosti. Musím ale přiznat, že koho zajímá především instrumentální provedení, musel být asi dost spokojen.

I Jarabáci, dnes poněkud pozapomenutá kapela, jinak držitelé Porty z minulého století, jsou v Notování nováčky. Jejich neobvyklé a těžko zvučitelné nástrojové obsazení (vedle viditelných nástrojů ještě trubka a kde ho mají, tam i klavír) a repertoár na hranici více žánrů byl pro nejednoho diváka dost velkým překvapením, převážně dost milým. Autorsky i interpretačně zralý, nápaditý a úsměvný, čiperný i pohodový téměřjazzíček Jarabáků je pro Notování novým zajímavým přínosem.

Duo MM, Maruška Havlová, do nedávna chlouba dětských soutěží, a Milan Krejsa, zkušený a hodně dobrý kytarista, se, po několika úspěších ve větších soutěžích, zúčastnili Notování poprvé. Přesto, že po technické stránce se jejich vystoupení dá vyčíst jen velmi málo, nebyl jsem nadšen: vystupováním i svými texty převážně o lásce na mě působili dojmem určité strojenosti. Musím ale přiznat, že koho zajímá především instrumentální provedení, musel být asi dost spokojen. I Jarabáci, dnes poněkud pozapomenutá kapela, jinak držitelé Porty z minulého století, jsou v Notování nováčky. Jejich neobvyklé a těžko zvučitelné nástrojové obsazení (vedle viditelných nástrojů ještě trubka a kde ho mají, tam i klavír) a repertoár na hranici více žánrů byl pro nejednoho diváka dost velkým překvapením, převážně dost milým. Autorsky i interpretačně zralý, nápaditý a úsměvný, čiperný i pohodový téměřjazzíček Jarabáků je pro Notování novým zajímavým přínosem.

Přímo z porodnice, z návštěvy u manželky a u jejich čtyřdenního syna Viléma, dorazil host večera Jan-Matěj Rak. Hrál hlavně svoji písničkářskou tvorbu, svoje kytarové úpravy Ježkových písniček (diváci tiše přizpěvovali) a jiné lahůdky. To vše do sálu, kde by upadnuvší špendlík rušil, a za nadšených ovací mezi jednotlivými skladbami. Ve druhém, závěrečném přídavku, v písni Jezdím bez nehod, v porovnání s provedením skupiny Bezefšeho, Matějovi chyběla dechová sekce. Ostatní nástroje uhrál na kytaře. Bravo!

Hlavně mravně nechtěli přídavkově opakovat již hrané písně a víc zatím neumí. Proto přidával vítěz pořadatelské rady, u diváků druhý Michal Vaněk. Po novinkách s kytarou nebo s klávesami v soutěži, přidával v závěru starší osvědčené kytarovky. Pamatujete se ještě na dobu, kdy je hrával na postarší elektrofonickou kytaru z dovozu? Ten nástroj se, řečeno šabachovsky, soudruhům z NDR moc nepovedl! S akustickou kytarou, se kterou se Michal hodně sžil, jako by do melodií jeho písniček vstupovalo vlídné, laskavé světlo?

Přímo z porodnice, z návštěvy u manželky a u jejich čtyřdenního syna Viléma, dorazil host večera Jan-Matěj Rak. Hrál hlavně svoji písničkářskou tvorbu, svoje kytarové úpravy Ježkových písniček (diváci tiše přizpěvovali) a jiné lahůdky. To vše do sálu, kde by upadnuvší špendlík rušil, a za nadšených ovací mezi jednotlivými skladbami. Ve druhém, závěrečném přídavku, v písni Jezdím bez nehod, v porovnání s provedením skupiny Bezefšeho, Matějovi chyběla dechová sekce. Ostatní nástroje uhrál na kytaře. Bravo! Hlavně mravně nechtěli přídavkově opakovat již hrané písně a víc zatím neumí. Proto přidával vítěz pořadatelské rady, u diváků druhý Michal Vaněk. Po novinkách s kytarou nebo s klávesami v soutěži, přidával v závěru starší osvědčené kytarovky. Pamatujete se ještě na dobu, kdy je hrával na postarší elektrofonickou kytaru z dovozu? Ten nástroj se, řečeno šabachovsky, soudruhům z NDR moc nepovedl! S akustickou kytarou, se kterou se Michal hodně sžil, jako by do melodií jeho písniček vstupovalo vlídné, laskavé světlo?

 

Základní kola VI. ročníku soutěže Notování pod Vyšehradem skončila. Ať žijí semifinálové večery! Proběhnou 5. března, 2. dubna a 7. května 2009. Jejich obsazení můžete už teď najít v kalendáři na tomto serveru. Zde napovím jen, že jako hosta březnového semifinále v P-klubu uvítáme dívčí kvartet Přelet M. S., který se ve finále IV. ročníku dělil o první místo v diváckém hlasování s chodovským Bodlem a od té doby je ověnčen celou řadou dalších úspěchů. 

Těm, kteří by si chtěli VI. základní kolo ještě zopakovat, mohu doporučit návštěvu pozvánky s internetovými odkazy a výsledků a poslech pořadu O Notování pod Vyšehradem na internetovém Rádiu Folk http://www.radiofolk.cz/ ve středu 25. února od 16.00 a v řadě repríz dle vysílacího schématu. Fotografie, ze kterých jsem vybíral obrázky pro tuto reportáž, si můžete prohlédnout v galeriích Rejky Hudbandové a Paparaciho Šámala.  Přeju příjemné počtení, poslouchání a pokoukání a těším se na shledanou v P-klubu Trojická 10 v Praze 2.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib