gototop
25.08.2006 Vandrákuv velkej vandr (Marko Čermák)    Tisk
Povídky

Slunce mě připejkalo k asfaltu pod velikým topolem u Tábora, kde jsem marně uhejbal polední výhni a marně a marně pokyvoval rukou, sotva od Jordánu zahřměl motor. Zůstal jsem tu poslední a polykal rozpálenej prach silnice od časnýho dopoledne, hlad mi už dávno utáh' žaludek do svěráku, ale nemoh' jsem to vzdát, což kdyby tudy frčel zrovna vysloužilej tramp a poznal svoji rasu.

V polední výhni mlaskaly pneumatiky auťáků v roztaveným asfaltu hodně zřídka a upocený polonahý šoféři ve slamácích snad ani neregistrovali moji mátoživou postavičku, kterou vír prachu za každým auťákem vždycky víc připodobnil šedožlutýmu

foto: Jiří Lipka Carmen ©

Ilustrační foto: Jiří Lipka - Carmen

 nánosu příkopů. Pochopil jsem, že bych dneska férovou hrou přišel určitě o zdravej rozum. Okopal jsem už z nudy všechny patníky, oloupal kůru z topolu a zpřevracel každej šutýrek.

Naproti za silnicí se třásl vzduch nad rozžhavenou flotilou vojenskejch gazů a v zaběleným okně dřevěnýho baráku visely pruhovaný pyžamový kalhoty - marodka - obvazy - blesklo mi to v hlavě jako karbaníkův poslední trik.

Rázem jsem ožil tou špatností a vůbec mi nepřišlo líto ústupu až do středu města. Bůra stačil na balík a už jsem běžel zas nahoru topolovou alejí - tak. Ve skrytu jsem seděl a pečlivě omotával bosou a špinavou nohu, pěkně jak nás to učili někde v lyžařským kurzu, nebo na vojně, jen paleček luftoval. Taky leukoplast navrch, aby bylo vidět odbornou práci. Stíny topolů už pomalu přelejzaly silnici, ale slunce pálilo neúnavně, proklínaný stejně nevděčně jako v zimě severák, co se zakusuje do tváří. Občas proplul i zahraniční bourák, ale teď jsem věřil matinkám, co nabádaj' starýho, aby jel opatrně. Připadal jsem si chviličku jako krysa, ale pak se mi vybavily ohrnutý pysky a mastný obličeje dopoledních šoférů.

Opřel jsem zafačovanou nohu o patu do pózy trpitele a sledoval jak tudor doběhnul jen pár metrů za můj topol a stál  Chtělo se mi rozběhnout se k tomu zázraku, ale s mučednickou grimasou jsem doťapkal k vozu.

"Dali vám tetanovou injekci?" zeptala se přívětivá paní, co mi ochotně udělala místo na zadním sedadle. "Měli by ten Jordán konečně vyčistit, to už je kolikátej případ a koupou se tam i malý děti. Já pořád myslím na toho svýho - jel na kole na sever a vůbec nepíše, už je tam týden."

Jak jsme tak frčeli, vztahovali zbědovaný kámoši ruce k našemu vozu. Kdyby to šlo, zamával bych jim bílou hnátou, ale třeba by to taky slupli a ještě mě litovali.

Když se pak nad západem vysunula bariéra mračen a zablejsklo se na časy, šéf mýho zázraku si nadzdvih' černý brejle a přibrzdil u refýže: "tak my už dál nejedeme, hodně štěstí - nezlobte se, jsme z Pankráce, tady už máte tramvaj a vezměte si ještě těhle pár jablek, ať se vám to brzy zahojí."

V tramvaji jsem nabídnutý místo odmít' a zalez' dozadu do kouta. Cítil jsem totiž jakoby mi z ruky vypadávaly utajený cvikový esa.

Přetištěno za sbírky Vandrákův rok


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Hombre  - Re: Vandrákův velkej vandr   |88.100.112.xxx |25.08.2006 13:21:00
Trošku neprehledne napsaný, musel jsem to císt na dvakrát, než mi došlo, co se vlastne delo, ale jinak, císt se to dá. ;o)
Šao  - Re: Vandrákův velkej vandr   |82.113.44.xxx |25.08.2006 15:34:00
Hombre, Ty Kryšote, ješte Ti furt nedošlo, že to je zábava a ne literární sympozium...
Tapi  - Re: Vandrákův velkej vandr   |213.168.161.xxx |26.08.2006 02:13:00
Nojo, Šaolíne, jenže v týhle rubrice se stalo zvykem pricinit k dílu hned kritiku. Zaplatpámbu za to, kde jinde je taková možnost? Víte o ní? Teda krom literárního semináre na Trapsavci, kde je to ovšem silne casove i jinak omezeno.
Jinak povídka je pekná, ale pointu by nebylo marný trochu víc vypíchnout. Takže souhlasím s Hombrem
B.B.Deneb  - Re: Vandrákův velkej vandr   |213.192.18.xxx |26.08.2006 13:15:00
Komu jde o zábavu, precte si povídku a víc už ho nemusí zajímat, ne? ;-) Ráda si svuj dojem z povídky porovnám s ostatními - i kdyby to byli vecní rejpalové a kverulanti, nebot i ti mužou mít (obcas) pravdu a prijít na neco, co si prectu a pak si uvedomím "a jo, mne na tom odstavci prišlo neco divné...", ale oni si navíc všimli co a proc. A pak, když treba neco píšu, pokusím se podobnou chybu neudelat. :-
Tony  - Re: Vandrákův velkej vandr   |88.100.183.xxx |26.08.2006 16:16:00
Ahoj Deneb.
Vrátilo se mi zvadlo na Trapsavce, které jsem ti pred týdnem posílal.Adresát-tedy ty:)- je neznámý.
Napiš mi prosím platnou adresu na muj mail:
puchejr@volny.c
Tony  - Re: Vandrákův velkej vandr   |88.100.183.xxx |26.08.2006 16:43:00
Ješte k Markovu povídání.
Nejde o povídku, ale o príbeh ze života a není to snad tak težké poznat...
A jak už to tak v živote chodí, každý príbeh nevygraduje tak, jak by si literární kritici predstavovali:)
Zaplatpánbu..
Tapi  - Re: Vandrákův velkej vandr   |213.168.161.xxx |26.08.2006 18:22:00
Vypadá to na príbeh ze života, ale to je prece jedno. Pointa tam je, navíc sympatická. Jde jen o to, upozornit na ni nenásilne ctenáre, aby nemusel dumat, o cem to je, nebo se vracet a hledat v textu.
Ve filmu taky nevidíš všechno "jako v živote", kameraman te upozorní na detaily. Asi tak jsem to myslela.
Ale abych jen nekritizovala, me se napríklad líbí v záveru prirovnání s tema esama v rukávu. Holt jsem kartárka, není se co divit
Tony  - Re: Vandrákův velkej vandr   |88.100.183.xxx |26.08.2006 21:24:00
Ted to Tapi opravdu nemyslím kousave,ale když jsem si precetl, že Pluto prestalo být planetou, hned jsem si vzpomel na tebe - coby astroložku - a zajímalo by me, jak to ted vyrešíte...
Jde o "zákerný tah" Astronomie vuci povetrnejší sestricce Astrologii?
Tapi  - Re: Vandrákův velkej vandr   |213.168.161.xxx |27.08.2006 01:53:00
To, na cem se dohodli astronomové, vesmír zas až tak moc nezajímá. Pluto v horoskopu funguje, at se nazývá planetou nebo ne. (Mám ho na ascendentu, tak o tom neco vím.)
Ostatne je rada dalších planetek, které lze astrologicky zhodnotit, treba Chiron, Ceres atd., jen k nim není moc informací, tak je málokdo zpracovává ve výkladu.
Máš pocit, že se zajíci nejak zmenili, když je prestali zoologové považovat za hlodavce
Tapi  - Re: Vandrákův velkej vandr   |213.168.161.xxx |27.08.2006 02:02:00
Ješte bych mela poznamenat, co se moc neví: existenci Pluta predpovedeli práve astrologové. Po objevu Uranu a Neptunu bylo zrejmé, že planet muže být víc. Nekterí astrologové si všimli, že v urcitém míste zverokruhu pusobí nejaká další silná energie, cili tam lze ocekávat planetu nebo nejaký objekt. A skutecne, v tech místech bylo pozdeji Pluto nalezeno
BB the P08  - Re: Vandrákův velkej vandr   |85.70.201.xxx |27.08.2006 14:19:00
To je divné, že nepredpovedeli tu Xenu, nebo Charóna, to jsou mackové, co údajne strcí plutáka do kapsy
Moula  - Re: Vandrákův velkej vandr   |194.108.233.xxx |27.08.2006 14:54:00
Nojo, jenže ono asi fakt tentokrát nezáleží na velikosti, ale na energetickým potenciálu. Jako dostatecne odstrašující príklad obrovské síly Pluta je i to, že ho má Tapi na asc...
Hombre  - Re: Vandrákův velkej vandr   |88.100.112.xxx |28.08.2006 11:37:00
Bez ohledu na to, zda jde o "príbeh ze života" nebo bohapustou literární fabulaci, bud je to literatura, a pak by mela respektovat "literární" kritéria ocekávaná ctenárem, nebo to literatura není, což je pak jen a výhradne chyba autora. ;o))
I literatura faktu je literatura.
Tony zjevne chápe a merí vše týmž metrem: blábol kamaráda nekde u vohne, který se s bídou umí podepsat, jsou pro nej literárne na téže úrovni jako skvele vypiglované dílo uznávaného profíka?
A pak, že to s Trapsavcem nejde s kopce.... ;o)))

Osobne mi nejde o nejakou kritiku. Mám z literatury stejné potešení jako kdokoli z vás.
Ale na rozdíl od Tonyho si jednak vybírám, a jednak vidím chyby, kterých se jiní dopustili. Ty chyby mi totiž vadí v tom abych mel ze ctení patricné potešení. ;o))
Tony  - Re: Vandrákův velkej vandr   |88.100.183.xxx |28.08.2006 12:09:00
Sláva Hombré - konecne mi rozumíš:)!
Ano - "blábol kamaráda nekde u vohne, který se s bídou umí podepsat, jsou pro nej literárne na téže úrovni jako skvele vypiglované dílo uznávaného profíka?"
A víš proc to pro mne tak je?
Protože Trapsavec je soutež pro všechny lidi, kterí mají chut psát! A zaplatpánbu za to. Ty "literárne lepší"jsou oceneni - to je fakt.
Ale snažím se, aby pokud možno všichni, kterí se Trapsavce zúcastní, byli odmeneni i pocitem, že jejich povídku, ci básen nekde zverejnili. Že je o jejich dílko zájem a že se najdou lidi, kterí si je prectou - protože šlo o dílko, které bylo treba psané s nejakáma ambicema, ale hlavne bylo psané pro radost.
Ne vždy se to povede, ale ta snaha tu je:)
Proto nemám rád hlášky typu - že Trapsavec je elitní soutež!
Možná je "elitní" v tom, že má nejvetší publikovatelnost svých prací v republice - cca 20 casopisu, možná proto, že má už pres tri desítky let:)
Ale jinak ne a je to dobre, protože mojí nocní murou je situace, kdy si to v Trapsavci bude rozdávat pár "elitních" psavcu, uzavrených do svého mikrosveta.
Zároven si vážím toho, že bereš Trapsavce vážneji, než vetšina trapsavcu.
Hombre  - Re: Vandrákův velkej vandr   |88.100.112.xxx |29.08.2006 02:57:00
Jo. Bohužel. Rozumím, ale vášnive nesouhlasím. ;o)))
Ze dvou duvodu:
1) z hlediska autora takovej prístup nepodnecuje motivaci psát lépe. Lidé jsou v podstate líní. Bez ohledu na talent a literární schopnosti. Pragmaticky uplatnují v libovolné cinnosti známou sportovní zásadu - "s nejmenší možnou námahou nejvyšší možný výkon". Moc to nesouhlasí s Coubertinem, ale to byl idealista. Teze, že je duležité nikoli zvítezit, ale pouze zucastnit se, je totiž lidsky velmi idealistická.
Soutež, i literární, vždy spocívá v porovnávání vlastních schopností se schopnostmi jiných. A pak je vždy duležité, jak a kde je ta latka nastavena.
Když ji nastavíte pul metru nad hlavu, pokusí se ji preskocit jen pár specialistu výškaru. Pokud se takový neobjeví, tak nikdo. Když ji ale dáte tak metr nad zem, zvládne ji preskocit sice prakticky každý, ale nebude z toho mít nic. Ani potešení z toho, že prekonal sám sebe, ci že je lepší než urcitá množina ostatních, ani motiv ji vubec preskakovat.
Tony, nejde o to, kdo se muže souteže zucastnit. Je v porádku, že to muže udelat každej. Nejde ani o to, aby ti "literárne lepší" byli oceneni. To ocenení závisí na úrovni latky, kterou jsou schopni prekonat. Obrazne receno, na té literární úrovni. A celostátní verejná literární soutež, je prece jen neco jiného, než když se s kamarády bavíš skákáním pres provázek o to "kdo výš". ;o)))

2) druhý duvod je pohled z pozice konsumenta. Jako ctenári literárních prací je mi luft, zda to dílko psal autor pro radost, pro kšeft, nebo treba z nudy. Ctenár ocenuje na literárním díle jiné veci.
Autora vetšinou osobne nezná a jeho motivace ho nezajímají. Naopak ho velice zajímá ona literární úroven díla. Nápad, forma, zpusob, jak a co autor popisuje, osobitost jeho stylu, zpusob podání odpovídající tématu (ona klasická jednota obsahu a formy), humor, vtip, esprit, schopnost ctenáre emociálne zaujmout, prinutit ho premýšlet, plus mnoho dalších vecí shrnutých pod pojem "literární kvalita".

Rozumím, co te asi trápí. Když nastavíš tu latku moc vysoko, bude ji schopno prekonat (jak píšeš) jen pár elitních psavcu. Ty opravdu dobré lze spocítat na prstech.
Na druhé strane, když ji dáš moc nízko, úroven souteže klesne, a elita ztratí zájem. A pokud se toho neúcastní elita, ztratí postupne zájem i ten solidní literární stred, reprezentující už desítky lidí, protože nebude mít motiv - nebude mít s kým se srovnávat.
Tony, ruku na srdce, oni ti elitní jsou pro budoucno souteže stejne duležití jako ten kompars, co na vrcholné trofeje nemá.
Mužeš se samozrejme utešovat tím, že "píšeme prece pro radost, o nic nejde, všechno je v porádku" a opakovat si ono Coubertinovo heslo, ale tím ten motiv lidem nedodáš
Tony  - Re: Vandrákův velkej vandr   |88.100.183.xxx |29.08.2006 21:05:00
Vášnivý nesouhlas provázejí stejné emoce jako vášnivý souhlas, Hombre. Na to pozor:)
Asi jsem se vcera nedokonale vyjádril, proto se vše pokusím napravit.
V Trapsavci mi (a nejsem v tom sám) nejde o nejaké "socialistické" literární rovnostárství, ve kterém se skrz prsty hledí na ty úspešné.
Trapsavec je predevším soutež a v souteži se souteží a ten kdo vyhraje ­ má vetší díl smetany než ten, kdo nevyhraje.
Kdo vyhraje ­ má vetší publikovanost, na ruzných akcích se ctou povetšinou vítezná dílka, vítez má vetší šanci vydat u nás sbírku, je ve sborníku Trapsavce (náklad 1000ks), mluví se o nem víc..atd..atd.
(mimochodem, zrovna ted, pri psaní techto rádek poslouchám hodinu s Trapsavcem na Country rádiu)
Je proto jasný, že vítezit v Trapsavci se vyplatí a souteživé povahy to moc dobre ví.
Ale jde mi taky o to ­ aby ostatní psavci nebyli práve jen komparsisti do poctu a vyplatilo se jim i jen ta samotná úcast!
A nejde "pouze" o možnost publikování, ale i o to samotné psaní. Pár psavcu mi už reklo, že svoje první psavé pokusy (neumelé i ty povedenejší) napsali až tehdy, když se o nejakém Trapsavci dozvedeli?A behem dalších let na sobe pracovali, až jednoho krásného zárí zabodovali:)
A to je dobrý zacátek.
Známé Coubertinovo heslo o tom, že není duležité zvítezit, ale zúcasnit se, je v Trapsavci platné. Proste to tak je.
A pokud zároven s úcastí prijde i vítezství ­ tak to taky není na škodu:)
Tapi  - Re: Vandrákův velkej vandr   |213.168.161.xxx |29.08.2006 21:43:00
Cháron je menší než Pluto, Xena je o neco vetší. Jako macek by se ale nedala oznacit.
Nevím o tom, že by je nekdo predpovedel. Což muže být tím, že tak moc nesleduju, co se kde v astrologii šustne. Ale taky tím, že v tom zodiaku už zacíná být pekne nahuleno. Takže jak má potom astrolog poznat, jestli v tom bode neco chybí, když ty veci, který se tam dejou, muže zpusobovat taky aspekt stávajících planet, planetka, midpunkt, hvezda, zatmení a kdeco ješte.
Na Xenu jsem zvedavá, ostatne i na to, jak budou astrologové hodnotit, že nám sebrali Plutáka. Asi si zajdu na Ceskou astrologickou stránku, ostatne kdo chce, muže taky
Tapi  - Re: Vandrákův velkej vandr   |213.168.161.xxx |29.08.2006 22:01:00
Já jsem sice zacala psát už v sedmi letech, ale nijak jsem si s tím nehonila triko (což nedelám ani ted, k vlastní škode). Když jsem se dovedela o Trapsavci (2. rocník), vzala jsem jednu básnicku, co byla k veci, napsala ješte jednu a dve povídky. Takže me to k psaní primelo.
Nejlépe dopadla ta starší básnicka (4. místo, 2x otištena), tu druhou otiskl brnenský samizdatový Tulák a po povídkách neštekl pes (není divu, za nic nestály). Jenže pak jsem jela na ohen trapsavce a to byla ta pravá motivace! Clovek se seznámí s lidma, ty plamínky hned zaplápolají výš a to je duležitý. Takže za sebe bych rekla, že nebýt Trapsavce, možná bych nechala hrivnu ležet v zemi.
Na druhé strane, treba bych se pak víc snažila uplatnit jinde. Díky trapsavecké smecce a Táborovému ohni Mladého sveta jsem si overila, že to jde, a nenutilo me to zkoušet jiná pole, kritiky a nakladateli lépe vedená v patrnosti.
Takže záver - zaplatpámbu za Trapsavec, je to možnost pro každého, s geniálním systémem hodnocení (myslím anonymitu autoru), který mu dala Briggi už od zacátku do vínku a který vetšina souteží postrádá. Ostatne, jestli se nekomu Trapsavec nelíbí, nemusí si ho vubec všímat. Když se rozhlédnu doširoka po médiích, rozhodne nemám pocit, že by na me jukal za každým rohem
D'Ady  - Re: Vandrákův velkej vandr   |212.5.202.xxx |04.09.2006 09:00:00
kazdy z vas ma svoj kus pravdy, Hombre z pohladu "nezucasneneho divaka", Tony zas z vrcholu organizatorskej pyramidy...
tak len dve vety - Trapsavec nebol moja prva sutaz v zivote, ale mozem povedat, ze je najmilsia; rad chodim na trapsavecke ohne, lebo tam vidim ludi, s ktorymi nemam sancu sa stretnut nikde inde (himbajz , plantaznici, u nas sa neukazete a na cechoslovaku ste tentoi vikend (2.9.) tiez neboli...)
a pretoze mi pripada sproste ist na ohen bez toho, aby som prispel aj ako autor do sutaze, tak sa kazdorocne na nejake tie 2-3 basnicky zmatorim
a nic na tom nemeni ani fakt, ze po cca 15 rokoch neplodnej ucasti sa urodili aj dve ocenenia, ktore si, mimochodom, dost vazim )
Tapi  - Re: Vandrákův velkej vandr   |213.168.161.xxx |06.09.2006 16:57:00
D´Ady, odhod falešnou skromnost, ty básnicky stály za to. Moc se teším, že se zase na Trapsavci uvidíme

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib