gototop
17.03.2004 Komárov, Balbínka a cervený chevrolet (Tomáš Hrubý)    Tisk
Povídačky

Po loňské absenci jsem v sobotu opět usedl do křesla porotce v oblastním předkole Trampské Porty v Komárově. Místní organizátoři byli stále stejně milí, Pája Jindrák, kterému bednil Šaolín, se postaral o dobrý zvuk, kinosál v Komárově byl plný skoro úplně - asi nejvíc, co jsem ho kdy zažil, vzduch byl díky tomu vydýchaný tak, až staré páky z hostující Asonance na jevišti málem kolabovaly - prostě všechno vcelku fungovalo.

A protože o výkonech patnácti soutěžních formací a konečných výsledcích se jistě dočtete v standardním referátu některého z přítomných dopisovatelů FOLKtimu, využiju příležitost a vezmu vás za kulisy. Nikdo z mých kolegů - porotců nic nenamítal, když jsem se ptal, jestli mohu prezentovat, jak se rodila dohoda a co jsme kdo navrhoval, takže směle do toho. Vždy jsem nesl poměrně nelibě literární popisy, jak hloupý porotce jenom sčítá chyby a opravdovou kvalitu nepochopí, protože jsem je považoval za vytváření fiktivních postav, se kterými pak chrabrý pisatel samozřejmě zatočí. V sobotu jsem mohl pochopit, že metoda "čárky za chyby" a "tolik bodů za tuto složku projevu a tolik za jinou" skutečně žije. "Neměl tam žádnou chybu - nedá se nic dělat, musel jsem mu dát tři jedničky," informoval mě v průběhu večera vedle sedící kolega - jinak člen jisté trampské kapely - o svém náhledu na vystupujícího písničkáře. Co na tom, že nejdůležitější u písničkáře by měly být písničky, které byly v tomto případě velmi špatné a zbytečné. Do jakéhosi "finále", kam jsme každý měl navrhnout tři své tipy, takovéto excesy naštěstí "nepostoupily, přesto jsem se se svými kolegy dokázal shodnout jenom na jediném jménu - vítězem se stala kapela Toman a lesní panna. Trošku mě mrzelo, že dvě ze tří předložených skladeb byly už více než mírně ohrané, ale fakt je, že bylo slyšet i vidět, jak moc se Romana Tomášková ve Druhé míze vyhrála, její dva kolegové - ano, Toman a lesní panna teď hraje ve třech - se nenechali zahanbit a jejich výkon nad soutěžním polem bezesporu čněl. Všem mým kolegům se dále líbila příbramská kapela Reparát, klasický folk, spíš zatím přislibující, jak v kvalitě repertoáru, tak v sehranosti a vyčištěnosti. Špatně rozhodně nehráli, u mě byli na pátém místě. A na třetím místě se neshodl ani zbytek poroty: dva kolegové hlasovali pro duo Proti srsti (dvě dámy, pojetí písniček hodně podobné Sestrám Steinovým, akorát bez jejich jiskry, ale přesto písničky únosné, hlasy velmi dobré), dva pro příbramský Mineral Band (celkem osobitý akustický sound, hodně opřený o čtyřhlas, který byl strhující, ale na druhé straně nepříliš precizní). Rozhodl jsem, že třetí budou v tom případě Proti srsti (u mě čtvrté oproti 6. místu MB); po změně organizačního řádu TP se ze třetího místa do finále ovšem nepostupuje. Koho jsem ještě navrhoval já? Ponožky pana Semtamťuka, téměř legendární kapelu 90. let (vítězové prvního ročníku klání o Krtečky), která se po několikaleté odmlce vrací na pódia v mírně redukované sestavě (pět místo sedmi, bez trubky a s akordeonem místo piána). A Maděru, swingující FCT sestavu, která nemíří na vysoké cíle, ale zasahuje přesně a tak, že je to radost. A teď ta "srážka přístupů": Reparát je kapela, která je přes své mládí už dost dlouho existující, výrazně se zlepšila a do svého hraní viditelně - i podle svědectví lidí kolem - investuje očekávání a emoce. Nějaký úspěch konečně potřebovala jako sůl. Naproti tomu partička starých bardů kolem zakladatele Nezmarů Zdeňka Hejkrlíka, která tvoří jádro Maděry, přiznala, že na hraní moc času nemá a myslím, že ji nějaké postoupení nebo nepostoupení z míry nevyvádí. Není nakonec tento pohled důležitější než vážení kvality na lékárnických vážkách? Není dobře, že mě kolegové přehlasovali?

A další moment: hodně se v poslední době mluvilo na různých fórech o protichůdnosti pohledů poroty a pohledu dramaturga. Připadalo mi to poněkud uměle vyhrocené; nyní jsem zažil, jak tyto přístupy uplatňuje dokonce jeden člověk. "Ponožky se mi líbily, pozvu si je do Ústí mimo soutěž, na nějaké boční pódium," řekl mi šéf kulturáku v Ústí nad Labem, Jindra Šrejber. Na mou udivenou otázku, proč jim tedy nedal hlas, odpověděl: "No? protože? byly ze soutěžního pohledu lepší kapely." "Jasně," vložili se do toho další porotci, "vždyť zpívali jednohlasně. A na nástroje taky nic moc nezahráli." Proč by měla kapela "mládkovského typu" zpívat čtyřhlasé chorály, jsem se nedozvěděl, zato jsem zjistil, jaké jsou výhody dramaturgického pojetí. Když jsem po skončení večera Ponožky chválil a snažil jsem se jim vnutit ideu, že oni stejně už určitě žádné vyhrávání cen nepotřebují, odvětili mně Tomáš Suchý a Franta Mužík smutně: "Ceny nepotřebujeme, ale chtěli jsme se dostat před lidi?" Takže je tímto aspoň vřele doporučuji vaší pozornosti. Nejsou ještě v takové formě, jako na albu Plovárna, ale to je jen otázka času a vyhrání. Určitě si je poslechněte.

Dvakrát jsem v poslední době navštívil Balbínovu literární hospůdku. Poprvé byla našvihlá víc: na pódiu stál písničkář Karel Vepřek s heligonkou, druhý akordeon držela vedle něj sedící zajímavá hnědovláska; oba hráli žel značně koubkoidní opus. Běda, pomyslel jsem si o vždy svébytném písničkáři, další oběť božstva jménem móda. Po několika zahřívacích písních ale Karel odložil akordeon a chopil se kytary (většinou laděné do otevřeného akordu), Kateřina Linhartová částečně vyměnila akordeon za flétny nebo citeru, částečně zmizela z pódia, na kterém se naopak usadil s maximálně citlivě hranou elektrickou kytarou René Pařez. Konal se křest alba Artinodhás, obsahujícího již tradičně kromě Karlových textů i zhudebněné básně Bohuslava Reynka a Vepřekova kamaráda Pavla Kolmačky (který byl přítomen a několik svých básní i přednesl). "Jo, mělo se to album jmenovat jinak. Ale projekt Lyrika putyka se nějak nepovedl. Rozpustil jsem to a natočil to, co teď slyšíš. Mě ty moje dumky baví," vysvětlil mi situaci písničkář. Sláva! Nechť se písničkáři drží toho, co jim jde a v čem jsou osobití. Podruhé se v Balbínce jednalo o premiéru: geniálním guvernérem a šéfem Balbínky Jiřím Hrdinou inspirovaný ex-Marsyas Oskar Petr se tu poprvé pokusil převést svůj bigbítový projekt Fabrica atomica do akustické formy, kterou nazval Fabrica acustica. Původně plakátovaná sestava měla být tříčlenná, nakonec doprovázel Oskara pouze Jirka Vopava na housle a mandolínu. Pokud chcete být fascinováni tím, co se dá ve dvou lidech udělat za hromadu muziky, tak mě momentálně nenapadá vhodnější duo, než tito dva poněkud nepravděpodobně sešlí pánové. Petrův zpěv mě vysloveně fascinoval. V Balbínce prý budou pravidelně od září, ale snad si je ulovíte jinde.

O starších zážitcích se už příliš rozepisovat nebudu, ale bylo mi hezky na pravidelném koncertu Martiny Trchové a Karolíny Skalníkové (Mladá folková krev v Akcentu), zejména mě překvapil a potěšil Marcel Kříž (s Ivo Cicvárkem a Okem). Rád jsem navštívil i Internetfolkjam v Divadle za plotem: to je už normálně regulérní festival se spoustou zajímavých účinkujících, takže napřesrok nezaváhejte?

Setkal jsem se i se smutnou výčitkou, že nerecenzuji, přesto, že jsem slíbil. Já vím, že kdo rychle recenzuje, dvakrát recenzuje (hm, to je ale divná parafráze. Chtěli byste být ode mne recenzováni dvakrát?), ale opravdu jsem nesliboval, že budu rychlý, ba naopak. Na nikoho nezapomenu; mrzí mě, že rychlejší asi nebudu, ale pokusím se o to.

Neodpověděl jsem kdysi dávno Vaškovi Koblencovi na otázku, jestli to myslím vážně, když naznačuji, že MK je Myšpulínobobík a ještě s hvězdičkou na čele. Napřed jsem chtěl odpovědět nějaký náramně vtipný jinotaj a pak jsem si řekl, že budu schválně mlčet. Vycházím z otevřených zdrojů, co vím, já mohou vědět i jiní. (Dokonce jste si mohli přečíst, jak píšu dopis Fifince a domlouvám se s ní na další spolupráci.) A říkat natvrdo, co si myslím, nechci. Nechci prozrazovat KLOF, protože (zatím) mi přijde jako vtipná záležitost (i když mnohem méně než v začátcích; přiznám se, že by mě zajímalo, co se personálně odehrálo kolem změny adresy), kterou si rád přečtu. I když možná, že svou pozici brzy ztratí: co ten Internetfolk kvůli zvýšení popularity neudělá! F&C přišel s virtuálním písničkářem, Klof si dokázal vymyslet bandu virtuálních hudebních publicistů a Internetfolk všechny trumfnul s virtuálním programátorem hudebních serverů Radkem Hulánem. Neváhal mu kvůli tomu udělat dokonce i vlastní webové stránky! A je to kos, panečku: kam se hrabe Ivan Růžička i Fifinka. Chlapci, moc jste mě pobavili a už teď se těším na další díl seriálu "Červený chevrolet vs. malý člověk Miloš Keller". Jen houšť!


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Václav K.  - Zbytečnost   |193.165.72.xxx |17.03.2004 10:45:00
Ahoj Tomáši, dík za další várku mlžení, už se ptát nebudu. Mrzí me jedna veta (vím, není to moc)z Tvého jinak zajímavého textu :"...které byly v tomto prípade velmi špatné a zbytecné." Jsem lehce alergický na tvrzení o zbytecných písních. Myslím, že aspon pro autora rozhodne zbytecné nejsou, at už jako terapie nebo prosté zrcadlení vlastních pocitu. Jiná vec je jejich prezentace, ale Tvá slova mi pripadají príliš ostrá. Navíc "natrít" to nekomu takhle anonymne je hrdinství hodné Klofu, byt puvodne snad milosrdná šetrnost. VK (Nic to nemení na tom, že Ti hodlám poslat naše nové demo, snad to nebude zbytecné.
Miloš Keller  - Re: Komárov, Balbínka a červený chevrolet   |193.179.126.xxx |17.03.2004 13:53:00
Zajímavé poctení. Moje povídání o Pražském portování vyjde v IF až ve ctvrtek - klid, to není reklama, doctete to dál! - a taky tam je neco o tom jak se porotci shodnou ci neshodnou - já mám dlouhodobe spíš opacnou zkušenost než Tomáš. Jak ve shode, tak v kriteriích.
Naopak, prijde mi logický rozdílný názor dramaturga a poroty. Kdyby nebylo porot, dramaturgové by zvali jen hvezdy.
Ovšem dovolil bych si poznamenat dve veci i k clánku jako takovému:
1)Mám dojem že autorovi nejak vypadly titulky nebo aspon mezititulky. Jako by to melo být víc clánku, ten konec trochu pripomíná dort pejska a kocicky.
2)Opakování matka moudrosti. Vyhledejte si v archivech všichni, kterí souhlasíte s pochybnostmi autora o podepisování se, vysvetlení rozdílného užití celého jména (Miloš Keller a Tomáš Hrubý), zkratky (MK a -toh-) a pseudonymu (napríklad, ciste náhodne * a Pinda) v souvislosti s pojednávaným tématem.


MK  - Re: Zbytečnost   |193.179.126.xxx |17.03.2004 14:02:00
Jiste je každá písen významná (pro autora) a tudíž žádná není zbytecná (pro autora), o tom není sporu. Ale jakmile jí hraje pred nekým dalším, mela by mít alespon ambici i tomu dalšímu neco sdelit, nejak ho oslovit. A v tom je casto zakopáno jádro psa :-
-toh-  - Re: Zbytečnost   |212.20.104.xxx |17.03.2004 20:12:00
Vaškovi:
Termín "zbytecné písnicky" taky velmi nemám rád (aspon v 95 % prípadu), nejak mi to uklouzlo, omlouvám se. Chtel jsem zduraznit, že byly opravdu hodne špatné a bezobsažné a že to slušne hraná kytara nezachrání.
Popisovaný písnickár se jmenuje Jindrich Beran. Je mi líto, že shledáváš cosi "klofovského" na tom, že jsem ho puvodne nejmenoval. Myslím, že Klof nejmenuje pouze skutecného autora príspevku (já jsem se podepsal), zatímco popisované "obeti" rozhodne jmenuje vždy. Já jsem predpokládal, že mezitím vyjde z akce klasická reportáž a kdo bude mít velký zájem, dá si 2+2 dohromady (písnickár se úcastnil pouze jeden). Nejmenoval jsem schválne - možná, že cástecne z milosrdné šetrnosti, jak ríkáš, hlavne pak proto, že o Beranovi to v prvním plánu nebylo, bylo to o mnohosti merítek, která jsou prikládána k výkonum soutežících.
Milošovi:
Díky za tip, o mezitulcích asi zacnu u podobných pejsko-kocicko-dortovských príspevku (hodlám je sepisovat i nadále) uvažovat. Myslel jsem, že to pujde nejak jasne graficky rozclenit, ale za prvé to neovlivním, za druhé to možná ani nejde.
Z vetšiny porot, kde jsem sedel, mám taky pocit, že jsme se podezrele dobre shodovali (priznávám se, že me to vždy znovu a znovu prekvapuje) a ani tentokrát jsme nebyli v nejakém totálním rozporu. Jenom jsem byl proste nekterými prístupy a skutecnostmi udiven.
Vaškovi i Milošovi:
Vašku, promin, jestli Ti prijde, že mlžím, víc k tomu asi ted pres dráty ríkat nechci (a hlavne nic zaruceného nevím).
A když už jsme u mlžení: bud mám úplne zamlženo, anebo Miloš v odstavci 2) taky pekne mlží. Co je jádrem symetrického sdelení? Že MK je ochoten pripustit, že je *, pokud já priznám, že jsem Bobík? Velmi zajímavé! Ale, bohužel, rešení se nekoná
-toh-  - Re: Re: Zbytečnost   |193.85.147.xxx |18.03.2004 10:42:00
Práve jsem si precetl príspevek v Klofu ze 17. 3. Jestliže jsem ve svém puvodním clánku tvrdil, že je dobre, že ten Klof máme, kdo by nám ty vtipnosti psal, ted musím konstatovat, že Klof už na funkci šprýmare zrejme rezignoval a rádobyvydarenými intrikami se pouze zoufale snaží utajit svou identitu. Miloši, to by ale napred musel neco napsat Bobík a já bych to pak "z roztržitosti" plácnul do Hrubek. To by byl dukaz!
Pro MK: Neser me!
Pro všechny: rešení z predchozí repliky je nesymetrické
Václav K.  - Mlha   |193.165.72.xxx |18.03.2004 11:16:00
Ahoj Tomáši, myslím, že to konkrétní pojmenování chyb a autora je vždy lepší, ackoliv Ti rozumím, že jsi chtel trochu zobecnit. Díky. S tím "klofím" narcením jsem trochu prestrelil, priznávám, zámerne, kvuli té zbytecnosti.
To mlžení chápu, pokecáme nekdy z ocí do brýlí. Jinak Tvé texty moc rád ctu, sám ted moc nepíšu, a Tvuj styl se mi vždy líbil. Tak cca do mesíce by k Tobe mela doputovat naše nová vizitka.
Hopkirk  - TISKOVÁ ZPRÁVA Z TŘESKOPRSK!   |213.220.209.xxx |18.03.2004 16:32:00
Ze zprávy "TAK" (Tisková agentura Komix): Po mnoha letech neochvejného postavení na samotné špici kreslených príbehu zažívá populární ctverice z Treskoprsk ústup ze svých pozic. Na jejich místo se naopak posouvají prostí "glosátori" detských duší typu Médi Pusíka, Medvídka Pu ci Kacera Donalda. Jejich pád je navíc doprovázen castou parodizací, predevším od anonymní humoristické dvojice Miguel (cti "Mikel") & Paráda.

Ve scénkách, skecích a vtipných textech zmíneného dua komiku se v cca. 80% prípadu objevují práve postavy Ctyrlístku. Autori sice nešetrí ani další komixové postavicky, ovšem za cíle si ve zbývajících prípadech vybírají prevážne kultovní oddíl Rychlých šípu než prímé konkurenty na trhu kreslených zvírátek. Je to ostatne pochopitelné. Prolínajícími se zájmy jmenovaných bavicu jsou jak vysoká sledovanost jejich vlastní produkce, tak i umne skrytá symbióza s hostitelem, jehož prežití je pro kontinuální vývoj nezbytné. Živinou je pak v tomto prípade tzv. "všeobecné vnímání" (jednotkou energetické hodnoty je 1 kiloclick).

A co že Miguel & Paráda pranýrují predevším? Inu, typické nešvary, zlozvyky a úlety treskoprsské ctverice. Myšpulína vykreslují v pravém svetle jako "lídra", jehož vynálezy ne vždy fungují (namátkou zmena iMAGE celého kvarteta) a kterého autorita uvnitr skupiny kolísá mezi hodnotami znacne si navzájem vzdálenými. Bobík pak muže sám sebe spatrit jako jedince snad až príliš upovídaného, kritického vuci všemu a všem, vyjma sebe a buchet Fifinky (jedné z mála jeho oblíbenkyn ­ ale opravdu MÁLA!). No a Pinda? Ten slíznul nevdecnou roli - být pouhým doplnkem, vnejším reprezentantem cehosi, u ceho si nechceme dát práci se zaškatulkováním a šuplícek nazveme alibisticky "ostatní".

M&P jsou kuriozním protipólem kukaccích mládat. Ac tyjí z cizího hnízda, snaží se všemožne nasytit vlastní adoptivní rodice (je fascinující, jak nelze v tomto prípade použít termínu predky, neb kdosi osvojený nemuže býti v logickém slova smyslu potomkem, nerku-li zadkem, nehlede na to, že tak mužeme nazvat spíše místo, kde se potácející 4lístek nachází). Neúnavnou imitací a vlídnou škodolibostí nezbedne rýpají, ovšem nikdy neopomenou navnadit své obecenstvo k vsunutí imaginární žížalky do zobácku (presneji rypácku a tlamicek) tech, bez nichž by nebyli nicím.

Pozn.: V dusledku zminované extrémní symbiózy se v poslední dobe vyskytují i názory, že všichni zúcastnení takrka jedno telo jsou. Tyto informace však "TAK" rozhodne potvrdit nemuže. Stejne jako vyvrátit?

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib