07.12.2005 Druhá zpráva ze staré vlasti (Jarda Síbrt)    PDF Tisk Email

Název článku je podtitulem alba skupiny Irish Dew s názvem Šance, o kterém i já shodou okolností píši pro Folktime již druhou zprávu. Poté, co jsem sepsal reportáž o křtu tohoto alba, doputovalo ke mně album samotné. Jistě nemá smysl opakovat to, co jste si již přečetli  (nebo můžete přečíst) v článku "Irish Dew křtili v Akropoli své nové album Šance" z 28.6.2005. Nicméně mluvit o tomto albu znovu je rozhodně na místě.

Proč? Zkrátka proto, že je to album velmi dobré, zajímavé a příjemné. Dokázalo totiž vstřebat mnoho vlivů i hostů aniž by dopadlo jako dort pejska a kočičky. Naopak, množství nejrůznějších nástrojů, instrumentalistů, několik hostujících zpěvaček a zpěváků, zpestření nejen hudební, ale např. i jazyková (zazní zde krom češtiny a angličtiny i gaelština a africký jazyk wolof)

Irish Dew při křtu v Akropoli

dělají z alba lahůdku, kterou si lze vychutnávat na mnoho způsobů.

Hudební inspirace z různých koutů světa jsou jistě přínosem nejen pro milovníky tradiční irské hudby, ale i pro ty, kteří se na ní dívají pouze jako na jakési instrumentálky se stále se opakujícími motivy, určené k tanci. Ty první určitě neurazí a dá jim ještě "něco navíc" a ty druhé má rozhodně tu moc přivést k irské hudbě blíže a snad i poodhalit něco z její jedinečnosti. Myslíte si, že patříte spíš do té druhé skupiny? Pak rozhodně neváhejte! Je tu pro vás jedinečná Šance, nabízená navíc velmi příjemným a elegantním gestem.

Příklon Irish Dew k world music asi nejvýrazněji demonstruje skladba s názvem Neočekávané setkání, kde se na podkladu písně Z púlčínského kostelíčka mísí hudba moravská, irská a senegalská velmi ojedinělým a citlivým způsobem, který společně se spontánností afrických muzikantů a zpěvem Františka Segrada ukazuje, v čem je síla lidové písně. Už jen kvůli této skladbě by stálo za to album mít. Něco ojedinělého však najdete patrně v každé z třinácti skladeb tohoto alba, ať již jde o písně, nebo instrumentálky, které můžete slyšet jak v podání čtyřčlenné sestavy Irish Dew, tak v sestavách rozšířených o hosty třeba až do dvanáctičlenného bandu.

Album přímo vybízí k tomu, aby v něm posluchač hledal a objevoval, zároveň však obstojí jako celek i při poslechu  bez nějakého hlubšího soustředění, jen když ho na sebe prostě necháte působit. Nezklame vás v autě, ani jako kulisa při práci, ale patrně nejvíce si ho vychutnají ti, kteří se posadí do křesla v obýváku a pustí si ho do sluchátek. O kvalitě instrumetalistů netřeba pochybovat, stejně tak jako o kvalitě zpěváků, aranží a českých textů. V neposlední řadě jistě potěší i booklet s texty, fotografiemi a řadou informací, včetně poctivého rozpisu nástrojového obsazení u jednotlivých skladeb.

Nejen to jsou důvody, proč byste si album Šance rozhodně neměli nechat ujít. Jeho vydavatelem je Indies Records v jehož internetovém obchodě ho můžete tradičně zakoupit levněji.

Irish Dew, Šance, 2005, Indies - Kukaččí les, Carrickfergus, Heřmánkovické náhrobky, Noc pod Bare Hill, Stroj času, Oitche Mhath Leibh, Druhá hora, Askiburgion, Althea, Neočekávané setkání, Šonov, Red Haired Boy, Original Celtic Band; celkový čas: 54:10