Olina Nejezchlebu jsem znal především jako zručného studiového a týmového hudebníka, a tak když vyšlo jeho sólové album, byl jsem zvědav a zvědavost byla ještě podporována našeptavači – užs´ to slyšel??? No, po poslechu musím říct, že se trošku bojím, až např. jiný zručný a obdivovaný spoluhráč slavných osobností Miloš Dvořáček své sólové album konečně dodělá. Tolik řemeslně zručného, ale jinak obsahově a výrazově plochého popu jsem už totiž dlouho neslyšel.
Olin Nejezchleba je ve všech skladbách „jako někdo, s kým někdy hrál“. Ke cti by mohlo sloužit, že nejvíce připomíná melodikou, zpěvem a tématy textů Ivana Hlase a asi z 10 % Vladimíra Mišíka. Ale proč, když už tu jeden je? Celkově ale sklouzává spíše k plytkosti Kryštofů a Migů a jim podobných. Ne, nepokoušejte se jmenovat třeba Marka Knopflera, u něj ten grunt díla prostě po prvních tónech vycítíte. Tady je to spíš jako stan, napodobující stavbu. To je totiž ten rozdíl mezi „civilností“ a „plochostí“ či „nevýrazností“. Muzika písní nevzrušivě středně rychle a mírně rytmicky plyne, a kdyby byly písně spojeny v jeden track, nic by se nestalo. Poklidný tok tu a tam naruší nikoliv nepříjemná a nenápaditá sóla, nestačí však rozpustit dojem ze zbytku písně, který plyne jak voda před jezem. Asi největší odvaz zažijeme hned v závěru druhé písně, kde se odvazují i housle, trochu jakoby čardášové. Ale opravdu jen trochu. Skladby mají navíc i stejné schéma stavby, takže po třetí písni už víte, že bude vždycky intro, sloka, sólo (několikrát opakováno) a outro. Verše a rýmy jsou v nejlepším případě neutrální, pokud se vychylují, tak spíše k nižší laťce – rýmy chystá/děkabrista jsou fakt mimo – nikdo z posluchačů nebude tušit, kdo by to děkabrista mohl být. Kdyby autor a interpret nechtěl svými písněmi něco sdělovat, byla by to příjemná hudba k setkání s přáteli nebo k nakupování v obchodním domě. Ale pořád, i při podprahovém poslechu, vás čas od času v písni upoutají ne úplně běžná slova či obraty (jakkoliv třeba kostrbatá, jako ten děkabrista) a máte (možná oprávněný) pocit, že by si interpret zasloužil větší pozornost, že vám chce něco říct (nejvíce asi ve skladbě Ráj). Jenže - vydrželi byste poslouchat řečníka, který se k vám otočí zády a bude si cosi mumlat do kouta pódia a ne k vám? A takhle přesně to na mě působí. Možná mumlá správné věci, ale… Dva tři verše vzbudí vaši pozornost, a pak přijde z okolí (a to i kdybyste seděli v izolované cele a sami) tolik jiných podnětů, že si píseň tu pozornost neudrží. A po třech minutách zase na vás vypadne zajímavá fráze a situace se opakuje. Jen jednu chvíli to vypadá, že řečník dostal odvahu a přistoupil k pultíku a hovoří k vám – ve skladbě Hit. Ale to je prostě málo. Nicméně vtipnou kompilaci sloganů songů zpěvákových kolegů oceňuji.
Ne, že bych z desky ve svých pořadech nechtěl hrát, jak by se mohlo po tomto textu zdát – naopak, když nebudu mít co a nebudu chtít nikoho podráždit, sáhnu po ní docela a zahraju z ní cokoliv. Ale je to dobře? Nakonec asi budu mít raději desky, kde si po několikanásobném pozorném poslechu zakroužkuju jednu – dvě písně a na ostatní si vydám zákaz.
Dost pozdní návrat banjisty Miro...
Spektrum pravidelně slýchám na regionálních akcích...
Dost pozdní návrat banjisty Miro...
Ahoj.kdysi jsem hrval ve skupine Spektrum Horni sl...
Hvězdy jihu 65 - Folk & Country ...
Pro úplnost: První album kapely Spolektiv ...a t...
Zahrada písničkářů 2024 představ...
Moc děkuji za možnost vystoupit na tomhle skvělém ...
Křest nového alba Jana Buriana V...
To si zase MK smlsne
Zemřel Karel Vidimský - Cimbura...
...včera se k Cimburovi vydala i Kytka, jeho žena....