08.09.2010 Hanka, Martina a Důza (Miloš Keller)    PDF Tisk Email
Zdá se, že nám tu roste celý regiment mladých pohledných mírně intelektuálně orientovaných písničkářek. Já vím, ti co sledují folkovou scénu detailně řeknou, že už tu jsou dávno – to je pravda, ale ještě donedávna nebylo patrné, co z nich bude, a zdali vůbec něco. Teď to již patrné je, zejména v kontextu srovnání.
Takřka současně vydaly svá CD hned tři mladé folkové dámy – Žofie Kabelková vydala své Peřiny z vody, o těch jsem již psal a asi bych je z trojice CD (vlastně čtveřice, ale Radůza je již přeci jen o krok dál) přeci jen hodnotil nejvýše. Žofka tam je taková jakoby nejvíc komplexní, ví, co je lepší přenechat jiným, ale současně je ještě za sebe, ostatní dvě níže uvedené se možná naopak na sebe až příliš spolehly a všechno přeci jen ještě nezvládají. A připojil jsem k nim, jak jsem naznačil, čtvrtou, která sice má na svém kontě již řadu CD a etablovala se s poměrně charakteristickou výrazovou tváří, v poslední době ale trochu hledala a tápala, aby se nakonec vrátila pokorně k tomu, co jí Zuzana Navarová naučila a co zjevně umí nejlíp. Budiž její návrat varováním i pro tři, resp. dvě zbývající dámy, aby se držely svého kopyta a nezačínaly příliš brzo neexperimentovat. Tou čtvrtou je tedy Radůza, ale nepředbíhejme.
Hanka Čechová sází na svůj hlas a trochu šansonový, místy ale až melodramatický projev, důležité je pro ni textové sdělení, mnohdy v hodně abstraktní a pocitové formě, nad kterým se musí přemýšlet – to je samozřejmě dobře, posluchač se k písničkám vrací, aby odhalil všechny významy slov a slovních spojení. Někdy bohužel ale dospěje k tomu, že verš je jen efektní a občas i odposlechnuté slovní klišé či fráze (hodně jich je v písni Rozhovor nebo Otevřeno ). Témata jsou hodně niterná, převážně o mezilidských vztazích nepříliš početných skupin (maximálně dva, často jen jednoho po odchodu druhého). Vesměs ale neupadají do depresí, ale spíše jsou jakoby nadechnutím před novým vykročením. V soustředění na výpověď však Hanka Čechová zapomíná trochu na posluchače – melodii si z desky posluchač neodnese, refrén taky ne (až snad na výjimku titulní Velký vůz), zážitek z instrumentace rovněž ne. Jen hlavu jak pátrací balón z mnohovrstevnosti vnímání světa. No, občas to taky nevadí. Ale jen skutečně velmi občas.

Hanka Čechová - Vel kej vůz
Hanka Čechová: Vel kej vůz
Vydavatel: Musica libra
Vydáno: 2009
Hodnocení desky: 5,45/10
Seznam písní: Anděl • Rozhovor • Jen jednou? • Valčík • Koktejl • Otevřeno • Velkej vůz • Ráno • Kotě • Pocit • Ty • Folk a jazz
Co o albu napsal Lukáš Vořech Pokorný: "Zvláštní, kolik toho dokáže trocha nezvyklých šansónem vonících melodií, dobrého básnického talentu (texty píše Jan Novák), echa a pár dvojhlasů. A obešlo se to bez ženského melodramatického hýkání nahrazujícího sóla. Takhle si představuji ženskou písničkařinu." (8 bodů)

Neslyšet album Martiny Trchové v kontextu tří, resp. čtyř zde jmenovaných písničkářek, byl bych v pokušení právě ji tipovat na šansoniérku. Toto místo je ale již dostatečně transparentně obsazeno, a tak o to více vynikne a přijde samozřejmé, že Martina je blíže Žofii než Hance a Radůze. Martina Trchová je na svém albu Takhle ve mě vyjí vlci ryze folková, místy až koketující s jazzem, více dbá na aranže a zvukovou barevnost svých písní, větší prostor dá v mezihrách hudebním nástrojům. Hudba místy nervózně pulsuje, místy poklidně až líně plyne, ale vesměs podtrhuje význam textu a slouží mu. Texty jsou s trošku větším množstvím slovních hříček, ne jen významových jako u Hanky Čechové, o něco více se zabývají obecnějšími, ne snad přímo filosofickými, ale přinejmenším pohled na svět vymezujícími aspekty než jen vztahem k tomu druhému. Zpěv je civilnější, i přes tu civilnost je však patrné, že Martina má výrazové rezervy, kterých zatím nechce využívat. Nejpatrnější je to asi v titulní písni.

Martina Trchová - Takhle ve mně vyjou vlci
Martina Trchová: Takhle ve mně vyjou vlci
Vydavatel: Indies MG
Hodnocení desky: 7,78/10
Seznam písní: Anitram • V protisměru • Příběhy v domě • Takhle ve mně vyjou vlci • Metrem • Zakázaný ovoce • Voda stojatá • Jen trochu jistoty • Kulhavý valčík • Jarním vodám • U baru • V kvartě žestě • Poslední píseň
Co o albu napsala Brigita Kytka Vidimská: "Hezky vyjou!!!" (8 bodů)