29.01.2013 Třikrát historicky (Miloš Keller)    Tisk
Opět se mi dostaly do ruky tři desky obsahově, výrazově i tématicky podobné – inspirované historickou muzikou. Každý se jí ale zmocňuje jinak, což hovoří jednak o síle té muziky a inspirace z ní, a také o umu níže zmíněných kapel – že dokáží z daného etnického či historického schématu, jakkoliv odlišného, vykřesat když už ne nic nového, tak aspoň zajímavého a strhujícího. Poznamenávám, že všechny tři kapely se na svých deskách inspirovaly spíše tou mírnější, nicméně kolektivní stránkou etnické a historické muziky – tedy hospodami a pitím, maximálně ryčnými bitvami a tajemnými bájemi a že na deskách nenajdeme smrtelné a posmrtné morbidity (jakkoliv posluchačsky vděčné a oblíbené), které tak zůstávají vyhrazeny našemu nejpočetnějšímu tělesu v této oblasti působícímu.
Asi nejpestřejší je deska O.K. skupiny Claymore. Ta se inspirovala Skoty a Kelty, ale jen co se týče projevu. Co se týče obsahu, brala doslova všude. Skotská je na ní vlastně jen jedna píseň, Nové Skotsko, která je ale také asi nejsilnější a nejlepší – i když je plně umělá, z dílny členů kapely. Jinak kapela převedla do keltského hávu kde co – Ach synku synku, Roll over Beethoven nebo Montiho čardáš. Udělala tak ale s keltskou vervou a vkusem, takže celek nezní urážlivě, spíše zajímavě – asi jako co by se tu hudebně dělo, kdyby tu Keltové byli dodnes. Aby nebylo mýlky – členové kapely mají vesměs ryze česká jména, takže o to více je obdivuhodný jejich hudební výkon. No, stručně řečeno, moc se s tím nemažou, je to jako „z jedné vody rovnou na zeď“ - a to bude asi příčinou, proč deska, navzdory uvedeným rozdílným zdrojům inspirace, působí kompaktně, jednolitě a – skotsky.

Claymore - O.K.
Claymore: O.K.
Vydavatel: Good Day Records
Vydáno: 2012
Hodnocení desky: 4,00/10
Seznam písní: Rowan Tree • Ach synku, synku • Není to lehký • Aufídrzen • Montiho čardáš • Nové Skotsko • Hrály dudy/Když jsem byla u maměnky • Mělník • España • Roll Over Beethoven • Tykev/The Pumpkin´s Fancy • Podivnej svět
Co o albu napsal Dušan Trličík: "Název alba měl být spíše "Na vesnické zábavě 1"" (2 body)

Pak tu máme, chtělo by se říct, klasiku – další album souboru Dick O´Brass Noční hlídka. Ve srovnání s Claymore působí konzervativněji a také jejich zdroje inspirace a pojetí je mírně puritánštější (v dobrém slova smyslu) a vztahuje se spíše obecně ke středověku. Daleko více se také inspirovali i dalšími zdroji – středním proudem, gotickým rockem a folkem. Balancují mezi přiblížením se zvuku svých inspiračních vzorů a modernizací muziky k dnešnímu obrazu. A tak vznikla příjemná a výrazná směsice hudebních barev a odstínů. I v tomto případě je většina skladeb autorských a tradicionály jsou čtyři z třinácti skladeb na albu. Pokud si album pustíte od začátku, přijde vám, že to o historii není vůbec, teprve ve třetí (trochu strašidelné) skladbě Nožem do stolu se objeví už názvuky. S ní kontrastuje rozněžnělá Píseň pro bombarde a pak je rozhodnuto: Tak se napij, Svítání a Atlantik. Atlantik je asi z celé desky nejsilnější a nejpůsobivější – melodií, aranží píšťal a bicích i vokály v refrénu. Za pozornost stojí i Vlnolam a závěrečná jediná cizojazyčná An alarc´h. Prostě deska zaujme od začátku do konce, nenajdete opakování, nedostanete příležitost po čtyřech taktech odhadnout, jak se to bude vyvíjet dál.

Dick O´Brass - Noční hlídka
Dick O´Brass: Noční hlídka
Vydavatel: Indies Scope
Vydáno: 2012
Hodnocení desky: 6,63/10
Seznam písní: Jednou za sto let • Dálnice • Nožem do stolu • Píseň pro bombarde • Tak se napij • Atlantik • Svítání • Noční hlídka • Svatá Maria • Vlnolam • Anděl strážnej • Le fôret noir • An Alarc´h
Co o albu napsal Miloš Keller: "Irská dechovka česky." (8 bodů)