12.12.2019 Recenzentovy resty před koncem roku - 1. část (Miloš Keller)    Tisk

Konec roku se blíží a já shledávám na svém stole hromádku CD, která si zaslouží, abych se o nich zmínil a tím na ně i upoutal vaši pozornost.

Dvě první u mě kandidují na zmínění se o nich i v různých výročních anketách, jejichž snad budu respondentem i v roce 2020. Tím prvním je album Epydemye Milé děti, strhující výpověď o lidském životě od počátku až do soumraku, podávaná z různých úhlů pohledu. V každém případě je z textů poznat čerstvá zkušenost z nové pozice v životě, promítnutá na pozadí dosavadních zážitků a zkušeností. V hudební složce používá Epydemye svoje vyzkoušené postupy, které jí již v minulosti úspěch přinesly, není to však totéž, co opakování. Jinými slovy řečeno si skupina vytvořila svůj nezaměnitelný hudební rukopis postavený na střídání silných a intimních okamžiků ve skladbách, které křížově podtrhávají texty jednotlivých písní. Patrné je to ve skladbách Atomová elektrárna nebo Dík, tvoje máma či Přijít můžeš kdykoliv. Album doporučuji poslouchat jako celek a budete mít před očima obraz dětství a rodičovství z obou stran.

Epydemye - Milé děti
Epydemye: Milé děti
Vydáno: 2019
Hodnocení desky: 9,10/10
Seznam písní: Až se mě jednou zeptáš • V ráji • Kristýna • Atomová elektrárna • Mým múzám • Milé děti • Dík, tvoje máma • Dovolená • Vem si mě, vem • Černý les • Rajský plyn • Přijít můžeš kdykoli
Co o albu napsal Tomáš Hrubý: "Album, které je jenom částečně postaveno na tématu Rodiče a děti… ale to vůbec nevadí, lepší, než se do dokonalé koncepce nutit (viz předchozí andělský kus). Občas silné melodické motivy a ještě víc výrazné textové nápady, podepřené příjemnými, poměrně countryovými aranžemi. Oproti tomu i slabší autorské momenty a škoda nevyužití potenciálu tří zpěváků. Celkově: není to supererupce, ale rozhodně deska z kategorie mimořádných." (8 bodů)

Druhé album je deska, na kterou jsem se vysloveně těšil tak, že jsem si od interpreta, kterého jsem viděl na Notování, vyžádal předem alespoň mp3 nahrávky pro pořad Countryradia Folkmenu. Nu, a deska je na světě, jmenuje se Cellofolk a jejím tvůrcem a interpretem je Pavel Čadek. Název odkazuje na to, že Pavel Čadek se nedoprovází na kytaru, ale na violoncello. A činí tak s neuvěřitelnou zručností a fantazií, až jsem nevěřil, co z tohoto, trochu konzervativního, nástroje lze vyloudit. Na pódiu vás pak zaujme i jistotou v projevu a připraveným průvodním slovem. Ovšem jeho sílou jsou texty. Já poznal nejprve ty veselé až satirické, u kterých se dodnes, přes mnohanásobný poslech, stále usmívám, až slzím (Úředníkův song, Nelajkla mi status). Ale na desce Pavel Čadek ukazuje, že se umí s nadhledem zastavit i u vážnějších témat, vyvolat zamyšlení a přitom zůstat vtipný, i když někdy trochu posmutněle (Czechia). Nesmí chybět pochopitelně píseň „milostná“ z jiného úhlu než Nelajkla… Tou je skladba Ženská co mě brzo zničí. Pavel Čadek v textech ukazuje výbornou práci s češtinou, schopnost vršit nejen rýmy, ale i významy a přirovnání na sebe tak, že z nich je logický, někdy i mírně absurdní celek. Trošku padá řemen u skladeb pomalejších, či u těch, kde opravdu zvážní. Ale i tam se s tématem nakonec vyrovná s velikou ctí (Postižení). Snad se Eva Suková neurazí (a Pavel taky ne), když napíšu: Blondýna v kalhotách.

Pavel Čadek - Cellofolk
Pavel Čadek: Cellofolk
Vydáno: 2019
Hodnocení desky: 9,09/10
Seznam písní: Dobrý den • Ženská, co mě brzo zničí • Úředníkův song • Ona má • A tak mě napadá • Rekreační zařízení • Zase se budím • Czechia • Nelajkla mi status • Hej holka • Postižení • Zase blázen • Poníci
Co o albu napsal Miloš Keller: "Krása. Ještě lepší než naživo. Perfektní střídání atmosféry." (10 bodů)