28.06.2021 Tři plus jedna (Miloš Keller)    PDF Tisk Email
Tři sólisté a jedna sólistka se mi sešli na stole, přesněji jejich CD v přehrávači. Dáma má přednost, tak začnu se Zmačkanou ženou Sašou Niklíčkovou. Nepřináší žádný nový model ženského písničkářství, a to ani při zohlednění hlavního nástroje, kterým je akordeon (takových jsme tu už několik měli, či máme). Jakoby akordeon předznamenával i formu, jakou se interpretka na něj hrající vyjadřuje. Tedy převážně drsná, upřímná a silných slov se nebojící osobnost. To už jsme také poznali a slyšeli. Hlavní předností Zmačkané ženy Saši Niklíčkové je civilní projev, bez jakýchkoliv manýr, bez přehrávání a póz. Samozřejmě, bravurní ovládání nástroje a tomu odpovídající zpěv také, ale přeci jen, některé dřívější interpretky spojené s akordeonem mě vždy trochu děsily. V tomto případě jsem si ale desku vychutnal bez obav, kdy na mě písničkářka nečekaně vybafne nebo se začne škrtit. Texty písní jsou tak nějak ze života, i když určitě asi někdy je něco trochu přibarveno, aby sdělení vyniklo. Oblíbil jsem si Advent, Námořníka, Madeleine a Tetování. Pro dokreslení charakteru desky přidám ještě pár dalších názvů: Podprsenka, Dvě kostnatý dámy, Katastrofická nebo Rozveselovací. Příjemná deska, která sice žánr neposunuje, ale také jej neshazuje.
Saša Niklíčková - Zmačkaná žena
Saša Niklíčková: Zmačkaná žena
Vydáno: 2020
Hodnocení desky: 7,45/10
Seznam písní: Podprsenka • Advent • Námořník • Zmačkaná žena • Madeleine • Aj, ta krajta! • Věsta • Dvě kostnatý dámy • Katastrofická • Tetování • Facebook • Rozveselovací • Jahodový úplněk
Co o albu napsal Pavel Rada: "To se těžko hodnotí, když se člověk po celou dobu poslechu baví a zapomene si dělat poznámky. A to je vlastně ta nejlepší reference." (9 bodů)

Kuba Horák natočil album Kluk z Husovky. Pokud posluchač sledoval vývoj charakteru písní novoborské skupiny Zhasni, muselo mu být jasné, že dříve nebo později Kuba natočí právě takovéto sólové album. Album na první poslech mírně ponuré, na druhý pak hledající a někdy nenacházející místo v tomto světě, na třetí poslech vyrovnané a smířené, na čtvrtý poslech poskytující i jistou naději nebo útěchu. Já jsem si z alba vybral Nový Bor, Ubrus, Lásku a Trubi – shodou okolností jsou i takto řazeny na desce. Kuba zpívá a hraje jakoby pro sebe, ale po očku sleduje, co na to posluchač. Přináší melodie, které podporují texty, texty někdy plné jinotajů (Ubrus). Rozhodně je to album vymykající se běžné šedivé zpovědi písničkáře, který nashromáždil dost skladeb na CD. Předkládá posluchači náměty na zamyšlení, zdali ta či ona písnička není vlastně i o něm.
Kuba Horák - Kluk z Husovky
Kuba Horák: Kluk z Husovky
Vydáno: 2021
Hodnocení desky: 8,73/10
Seznam písní: Ambice • Novej Bor • Ubrus • Láska (Bublina) • Trubi • Koupák • Babička Marie • Co myslíš • Cigára • Prostě to tak je • Jedinej cíl
Co o albu napsal Pavel Rada: "V dubnu je samozřejmě brzy mluvit o desce roku, ale od vydání alba Kotlina (Epydemye) mě žádná deska tolik nevzala. Tohle není album Kuby Horáka. Tohle je Kuba Horák takový, jakého ho znám." (10 bodů)