gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

23.08.2011 Poslední, nebo příště jen jiná Muzika? - 2. část (Karel Fred Vodňanský)    PDF Tisk Email
Reportáže
Zcela do středu soutěžního klání se přes neúčast pražských Anyone vylosoval sólista Monty. Robustní písničkář otevřeného srdce dokázal nejenom v brzkém ránu vzbudit nekonečnou ódou na toi-toi osazenstvo tábořiště, ale jeho bodrost se výrazně projevila i v projevu na Open scéně. Jeho texty jsou často přímočaré až neomalené, ale nepostrádají chytrost i hravost. Co nedohoní zpěvem, dožene výbornou kytarou a již zmíněnou otevřeností, kterou dokáže strhnout přítomné publikum (A-). Další zahrála skupina Passage a předvedla tradiční melodický folk okořeněný saxofonem.
Flastr
Flastr
foto: Káča Vodňanská
Rok od roku se lepší, jen snad ty sbory by měli opravdu více pilovat (A-). Skupina Sedm nedostatečných by si je z větší části zasloužila. Nevýrazné písně řekněme trampského nádechu byly kulisou často uši rvoucích rozjetých hlasů a zejména nástrojů (C-). Skupina Flastr se pohybuje někde na pomezí bluegrassu a folku, avšak možná hudební nevyhraněnost nezanechala negativní stopy na jejich produkci. Jejich projev byl opravdu výborný, ani se mi nechce z té kvality nástrojů nic vytknout, aby se právem ostatní neurazili. Snad tedy zmíním alespoň perfektní sbory a páni prominou, krásně zastřený hlas a přednes Hany Jelínkové (A). Jako předposlední zahrály, tedy spíše zabubnovaly Spálený sušenky. Nelze jim upřít energičnost projevu a i když možná trochu strojenou, tak přeci jen otevřenost vůči divákům. Celou produkci jsem se ale nemohl zbavit dojmu, že mi něco výrazného není po chuti. Já jsem jim to ponoření do světa africké rytmiky ověnčeného pár pentličkami z černého kontinentu zkrátka nevěřil. Jistě nemusíte být notně černoškou, abyste dokázali držet správný rytmus na africký buben, ale buď tu snahu o worldmusic chci předvést co nejautentičtěji a potom nebudu mít tak agresivní výraz, o kalhotách ani nemluvě, a nebo se „jen“ snažím kvalitně předvést africkou hudbu a potom si nemusím občasně půjčovat gesta či uměle předvádět tance (B+). Jako poslední zahrála skupina Alison a nutno říci, že se od loňského hraní na Open scéně, kdy jsem je slyšel naposledy, spíše zhoršili. Jediný zpěvák nestíhal a byl neustále mimo rytmus a sbory taktéž vůbec neseděly. Líbivé rytmické melodie možná dokázaly zastřít i často chybující píšťalu, ale celkově to opravdu nebylo k poslouchání (C-).
Spalený sušenky
Spalený sušenky
foto: Káča Vodňanská
Žel pořadí, kdy jednotlivé skupiny zahrály, protože více jak polovinu soutěžících poslouchali až na výjimky kolegové účinkující či pár opožděných opilců, bylo opětovně hlavním kritériem diváckého hodnocení. I tak navíc hlasovalo velmi málo diváků (bylo rozdáno celkově cca 300 hlasů, takže při třech hlasech na jednoho diváka jich hlasovalo asi jen 100), což o to více nepřidalo na věrohodnosti výsledků. Zvítězila tak skupina Alison, druhé skončily předposlední hrající Spálený sušenky, a až třetí skončil Monty. Můžeme jen doufat, že tak kvalitně obsazená soutěž a konečně zejména sami účinkující se s plánovanými změnami na Muzice také dočkají mnohem korektnějších pravidel. Hosté Open scény Bodlo a Bodlák pak prominou, tentokrát pro mne byly jen příjemnou ozvěnou kdesi v dálce.
Sobotní hlavní koncert otevíral výrazně podprůměrný vítěz Open scény, a o to více tak vyčnívali následní účinkující. Frýda a company mne bez Frýdy letos příjemně překvapila a více melodické než rytmické tydlikání nebylo vůbec špatné. Mnohem více jsem si pak užíval vystoupení dámského tria Přelet M.S., jež jen za pomoci jedné kytary i jediného mikrofonu předvádělo výsostně souznějící a hravý trojhlas. Varietní vsuvka druhého večera v podobě slovenské country skupiny Bukasový masív však nebyla vtipná či k poslouchání ani napoprvé. Krásně se za starých jazzových a trampských písniček vzpomínalo s Jitkou Vrbovou za kytarového doprovodu Standy Chmelíka a srdce i ucho laskal taktéž Petr Kalandra memory Band, škoda jen, že ještě bez doprovodu Zuzany Michnové a Oskara Petra. Neužívat si nešlo i krásných panenek z Berušek, jejichž hraní svědčí čas i „nová“ basistka.
Jitka Vrbová a Standa Chmelík
Jitka Vrbová a Standa Chmelík
foto: Káča Vodňanská
Běžněji trio Zhasni, tentokráte ve dvou, to byl z nezavedených star jednoznačný výstup dne. Loňský vítěz Open scény na Muzice sbírá úspěch za úspěchem, až se dobírá i k nové desce. Chytré texty a přesvědčivá interpretace, Kubovo slovo průvodní pro jeho nebetyčnou prostořekost raději nechválit, to jsou silné a budoucnost osvětlující devízy. Těsně před finále přišlo více zklamání v podobě bluegrassového Bluegate, a to přes křest soukromého projektu zpěvačky a hráčky na baskytaru Ilon Leichtové. Finále pak již bylo prakticky v domácích rukou. Nejdříve Samson a jeho parta a na úplný závěr Hop trop, ke kvalitě i vzpomínkám není co dodat či vytknout. K nim se pak vtěsnali Roman Horký a Ivo Jahelka. Se „zpívajícím právníkem“ si pak sice asi těžko nějakou z jeho balad zazpíváte, ale rozhodně se u nich či průvodního slova kořeněného historkami ze soudní praxe nebudete nudit. Když průvodce večerem Zdeněk Schwager zval ještě na drobný bonus v podobě zkráceného představení Limonádového Joe, z nostalgie amatérského divadelníka jsem zůstal, avšak doufám, že většina diváků nikoli. Takový výstup opravdu nebyl hodný tečky za tak výborným festivalem. Snad si neprozřetelně zůstavší spravili chuť alespoň na popůlnočním candrbále.
A co ty plánované změny do příštího ročníku? Máme se opravdu čeho obávat Samsone? „Nemyslím si, že by se nějak zvlášť mnoho změnila podoba festivalu. Ona je hodně dána i prostředím toho překrásného areálu Lesního divadla v Hrádku. Ale protože nejsem domýšlivý blb, tak vím, že můj vkus a dramaturgický odhad stárne. Proto si chci zachovat pouze jakousi supervizi a nechat na tom pracovat mladší kolegy z našeho rádia Samson. Je se tedy možné spíše těšit, nežli obávat.“ Tak tedy bez obav, ale v pozitivním očekávání, příští rok (snad) na shledanou.

Sdílet na...
Kam dál?

» Povídání o nové Muzice 2013 (Belmondo)

» Hrádek u Rokycan 5. – 6. srpna 2011 - 20. ročník Muziky! (Karel Fred Vodňanský)

» Poslední, nebo příště jen jiná Muzika? - 1. část (Karel Fred Vodňanský)

» Jak se dělá Muzika (Džexna)

» A Muzice pršelo a pršelo... (Karel Fred Vodňanský)

Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Tonda Vyšehradský   |90.176.32.xxx |23.08.2011 16:32:59
Milý Frede,
nikdo Ti samozřejmě nemůže brát právo na Tvůj názor. Ale to, že divácké hlasování nedopadlo podle Tvého přání Tě neopravňuje prohlašovat o hlasujících, že jsou opilci. To, že si některé kapely přivezly placenou klaku, která jim odevzdala hlas, je možná Tvůj pocit. Já o tom silně pochybuji! Hlasovat mohli jen ti, kteří měli řádně zakoupenou (a ne právě levnou) vstupenku. Možná by bylo lepší, jak navrhuješ, změnit kritéria hlasování. Například tak, že ten lístek, který nebude s Tebou předem zkonzultován a opatřen Tvým podpisem, bude neplatný! Pak konečně budeš spokojen?
davy   |Registered |23.08.2011 19:23:08
Chtělo by to asi ještě jednu recenzi od někoho jiného, abychom my neúčastníci lépe dokázali odhadnout, na čí straně je pravda. Pokud by tím druhým recenzentem byl MK, tak se máme na co těšit. Na druhou stranu ani MK nemůže být všude.
Vždycky jsem měl pocit, že se lidi z KV kraje (kromě mě) Folktimu vyhýbají obloukem. Teď se to aspoň mírně změnilo, Fred svým článkem dokázal nemožné bez ohledu na pravdu či nepravdu.
Anonymní   |90.176.32.xxx |23.08.2011 18:23:28
Ach jo pane Vodňanský. Nechtěla bych být v kůži kapel, na které jste namířil svůj jedovatý hrot. Ráda bych viděla Vás na jejich místě a v obecenstvu odborníka jako jste Vy. Abyste se ujistil o mém pokleslém vkusu, hlasovala jsem pro kapely Flastr, Netřísk a Alison. Ale fakt je, že jsem byla úplně namol. Zdena Novotná - takto opilec z publika.
Anonymní   |217.112.161.xxx |23.08.2011 18:53:34
Frede, pověs psaní na hřebík stojí to za starou bačkoru...Zajímavé, že jsme Tě na všech koncertech ani neviděli..
Co se ještě Open scény týká. Myslím, že letošní byla dost dobrá a vyrovnaná. Ruku na srdce...nenajde se moc kapel, které pojedou na fest. si zahrát 5 písní bez honoráře a cesťáku.
Sám bys lepší neudělal a jen žvaníš!
Ty osobně si známej tím, že by sis pro korunu nechal vrtat koleno, ale to sem nepatří....
vodkafe   |90.181.62.xxx |23.08.2011 20:03:38
Souhlasím s tím, že byla až na výjimky vyrovnaná/ konečně jsem se v tomto duchu i vyjádřil v reportáži/. Proč tedy dle pořadí hrajících poslední dva získali třetinu hlasů a druhá polovina hrajících dokonce více než dvě třetiny všech hlasů? Asi protože si to všichni ti lepší nalosovali do druhé půlky že?-)
Nicméně to nic nemění na mém názoru, pomíjeje že kvalitu jednotlivých kapel jsem měl "oceněnu" před vyhlášením výsledků..
Milan B.  - Proboha přátelé...   |85.160.74.xxx |23.08.2011 21:24:15
...zadržte. Fred je sice ostrý, ale vcelku jasně argumentuje. Přete se s ním o fakta a nechte na pokoji osobní útoky! Nebo už tu opravdu MáloKdo ( ) bude psát své názory.
Anonymní   |217.112.161.xxx |23.08.2011 23:19:32
Názory? Ne on si je vymýšlí a málokdy uvádí fakta.Popravdě moc lidí si myslí své.Já tam byl a některé "názory? si asi vycucal z prstu...Neslyšel je. Nejsem zastánce ani jedné z kapel...ale je úspěch, že hlasovalo i 100posluchačů. Každý měl možnost volit 3 interprety. Což je fér. Já jsem napsal tu, která mě nejvíc zaujala, pak doplnil další dvě. Neboť neúplný lístek, nebude zařazen...alespoň tak jsem Belmonďáka pochopil.
NO TAK FREDE..Muzika jako festival je volná. Můžeš se přihlásit u Samsona a nabídnout se mu. Jsem zvědav zda poskládáš "silnou Open scénu"...Mimochodem výběr hl. hostů byl dost mizernýýý. Za ty prachy.Nejdr.fesťák v ČR.
k   |85.70.68.xxx |24.08.2011 00:09:04
Ta cena permice je pekelná, to je i
Open air festival mnohem levnější, a to nevím, ale Chemical brothers budou asi mockrát dražší než Redl!
/a to byl jiný odvaz než okoukané tváře/
Nebo dva dny na Rock for People, Colours nebo Trutnově vás taky přijdou levnějc!
A kolik sotjí celá Zahrada, taky míň ne?
ajajajaj!!
Belmondo   |194.213.40.xxx |24.08.2011 12:36:02
K Muzice samotné… Snažili jsme se s Bublinou prosadit trošku jiným způsobem postavenou hlavní scénu 20.ročníku, což se nakonec nazadařilo a Samson se rozhodl tak jak se rozhodl. Je to jeho festival, jeho peníze. A protože si myslíme, že by se Muzika dala dělat jinak, tedy i za podstatně nižší vstupné při minimálně stejné (ale spíše ještě vyšší) kvalitě produkované hudby, rozhodli jsme se už před festivalem na Muzice skončit.
K Open scéně. Když jsem před zhruba dvanácti roky do Hrádku přijel poprvé, probíhala tahle scéna bez uvádění, na pódiu se válely volně hlasovací lístky… Letos se hlasovalo kupónem na vstupence a platily hlasovací lístky, na kterých byl výběr tří interpretů nezávisle na pořadí (pro každého bod). Pořadí účinkujících se losovalo ráno za účasti zástupců všech kapel. Vylosovat si vystoupení ke konci je samozřejmě lepší, ale rozhodně ne rozhodující (není tak dávno, kdy tu zvítězila Epy de Mye nebo Přelet M.S. a hráli přitom v první polovině soutěžního pole). Soutěžit v muzice je samozřejmě hloupost, nicméně možnost rozhodovat o pořadí je divácky atraktivnější. Navíc soutěží-li vedle sebe tak žánrově pestrá směs interpretů, jakou se letos podařilo poskládat se poměřuje velmi špatně (africké bubny proti písničkáři, folkrocku, bluegrassu,…). Soukromě si troufnu tvrdit, že to byla úrovní nelepší Open scéna, kterou pamatuju a skutečně je třeba poděkovat všem muzikantům, kteří se zúčastnili. Neznám lepší nebo lépe fungující systém soutěže, ale vůbec se nebráním dobré rady jak to dělat lépe, kterou po tom co zde Fred napsal od něho s napětím očekávám. Freda se musím zastat. Co se týká Open scény jsem ho v hledišti viděl. A stejně se s ním shodnu i v tom, že nejvyváženější, nejkvalitnější, po všech stránkách nejlepší výkon předvedl Flastr. Jinak bych kritická slova na většinu ostatních vážil asi jinak. Alison hraje irskou muziku, která jde hodně do diváků a dokáže si kontakt vytvořit. Přiznám se, že jsem letos očekával vítězství právě Alisonu nebo Montyho. Po přečtení reportáže čtenář, který Alison dosud neslyšel, si jejich koncert jistě nenechá ujít. Může si tak vytvořit vlastní názor. Alison se letos dostal i do finále Notování, můj názor je, že to není asi úplně náhoda…
Karel Fred Vodňanský   |Registered |24.08.2011 13:18:59
Určitě souhlasím s tím, že dravá irská hudba je kontaktní, což je její velké plus směrem k masovému posluchači a žel je tak často i neopodstatněně ovlivněno jeho pozitivní vnímání. Je potom asi jedno jestli je to Notování nebo Muzika, k paralelám s přijímáním jiné masové kultury ani nemluvě. Je i mnoho kvalitních kapel hrajících irskou Muziku, namátkově třeba Happy To Meet, ale oni do této skupiny dle mého názoru ještě rozhodně nepatří. Ale dosti už o nich.

Item Open scéna: Nemyslím, že v rámci všelidového hlasování je třeba hledat lepší systém, pochlebování o kvalitě letošní dramaturgie už jsem pak rozepsal v reportáži. Problém v Open scéně nebo lépe s ní je v tom, že je v hodinu, kdy se na ni většina diváků nepřijde podívat, což je samozřejmě věc, kterou chápu budeš obtížně ovlivňovat. Pokud tedy nejde či nepůjde udělat přesun Open scény třeba ve stylu ala Folkový Kvítek, potom je jedinou schůdnou cestou diváky nějak motivovat aby přišli či popřípadě virtuálně rozdělit soutěž na dvě/tři části a pro každou z nich určit vítěze se stejným procentuálním poměrem k finálním výsledkům bez ohledu na počet odevzdaných hlasů v jednotlivých částech ( ale i to má svá významná proti, co když kupříkladu ve druhé třetině budou všichni tři nejlepší?.. ). Zkrátka a dobře, s časovým termínem co je Open scéně dán je asi jediným spravedlivým východiskem diváky motivovat aby přišli a hlasovali. Nejrozumnější by však myslím bylo, zvláště při vzrůstající kvalitě jakou Open scéna má, zařadit její program do řekněme první poloviny hlavního koncertu mezi "nesoutěžní". I to má své mínusy, ale spravedlnosti soutěže by to jistě významně prospělo.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
1516171821
22
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib