gototop
08.03.2006 Dvacet let zachranovaní kone (Jakub Blesk Moravec)    Tisk
Reportáže

Když jsem četl pozvánku Country radia do divadla ABC, trochu jsem se podivil. Lákali mě na  koncert folkrockové legendy, na Kamelot. Ač nejsem z těch, kdo by muziku dělil na nějaké žánry, přesto jsem si dodnes pod folk-rockem představoval něco zcela jiného než zvuk zmíněných Brňáků. Hnán zvědavostí, zda Roman Horký nezačal kopírovat AG Flek a nebo Marsyas, obsadil jsem v neděli 26.2. jedno z divadelních křesel. Abych byl zcela upřímný, větším důvodem bylo účinkování jednoho z mých kamarádů na pódiu, ale k tomu se dostanu později.

Vystoupení začalo svižně od prvních tónů a hráči svým celovečerním nasazením okořeňovali místy neslané plochy. Po pár známějších písničkách se představily novinky z připravovaného alba Modrá planeta. Nevím proč, ale i zde se projevuje syndrom slyšitelný už na několika posledních deskách. Ač muzikantsky vrcholně provedené skladby, přesto mnohé z nich stoprocentně nezaujmou a dokonce se chvílemi zdá, jako by to taková novinka zase nebyla. Otázka "neslyšel jsem to někde?", se vkrádá vtíravě často. Ze zmíněného velmi vyčnívají písně Den svatého Patrika a později jenom Horkým hraná Spadne opona. Obě mají to, čím Kamelot oslovoval před několika lety. Myšlenku, příběh, silnou melodii a hlavně text, který plyne.

Velmi dobré výkony podává Pavel Plch, který má rytmus nejen v krvi, ale doslova ve všech končetinách. Paradoxně i díky jemu je zvuk Kamelotu spíše popový. To je silně zřetelné, když kapela hraje Island, Valerii, nebo Kamarádku. Své dělají samozřejmě

foto: Jakub Blesk Moravec ©

Kamelot + 13

foto: Jakub Blesk Moravec ©

aranže, které mají jasný cíl - dostat skladby na playlisty "nežánrových" rádií.

Naopak tradičně znějí několika roky prověřené hity jako Když vlaky jedou, Paměť slonů nebo Dany. Bez diskusí zůstává nejstarší píseň v repertoáru Cikáni, která neztrácí nic ze svého tajemna.

Vrcholem večera byla píseň Zachraňte koně, která slaví dvacet let od svého vzniku. Na pódium bylo pozváno třináct mladých kytaristů a kytaristek, kteří si ji zahráli společně s kapelou. Možnost měli ti, kteří se včas přihlásili na webu Country radia, nebo skupiny. Tato společná produkce se měla stát zároveň poslední písničkou večera. Závěrečný potlesk, nakonec i ve stoje, ale Kamelot několikrát vrátil na pódium a ten přidával. Až v Honolulu dostal výraznější prostor druhý kytarista Marek Dráb, což je pohříchu málo. Marek má velmi příjemný hlas, který se svou barvou blíží k Bůčkovu. Domnívám se, že možná on by mohl být jednou z cest, kterou by se měl Kamelot ubírat, aby získal opět jasnou tvář. Nemusí se vracet zpět k trampským kořenům. Mohl by klidně zůstat "popovější", ale měl by opustit bludný kruh, do kterého šlápl někdy kolem desky Valerie.

Diváci byli slyšitelně spokojení a tak na Čas rozchodů znovu přišla i kytarová třináctka. Země antilop se pak stala definitivním předělem mezi koncertem a cestou domů.

Musím říci, že přes veškeré výhrady, které v několika posledních letech k některým skladbám, textovým neobratům, mnohdy čitelně vypůjčenému zvuku i melodii mám, tento živý koncert vyzněl spíše ve prospěch interpretů. Je asi dobře, že mnoho věcí, které z nosičů trhají uši, se v klenbě sálů obrousí a ve spojení s energií jsou najednou někde jinde. I to je důvod, proč se na koncerty chodí. Atmosféra.

Kamelot hrál ve složení Roman Horký - kytary, zpěv; Marek Dráb - kytara, zpěv; Jíra Meisner - baskytara; Pavel Plch - bonga, bicí, rytmika

Playlist: Pálava; U řeky Frazer; Dany; Dvě pírka v písku; Očarovaná; Den svatého Patrika; Levnej hotel; Kamarádka; Kanada; Island; Stůj neriskuj; Zvláštní svět; Když vlaky jedou; Paměť slonů; Korálky z jitřní rosy; Valerie; Spadne opona; Cikáni; Zachraňte koně; Honolulu; Tulák; Čas rozchodů; Země antilop


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Tomáš Pohl  - Re: Dvacet let zachraňovaní koně   |80.188.224.xxx |08.03.2006 09:14:00
Reportáž je objektivní. Asi bych na Kamelot nešel, ale na druhé srane, když clovek na cosi nadává, mel by to poznat. Roman Horký si kazí dejiny kapely velkovýrobou desek, které poslední dobou obsahují témata o nicem. Holt je možné bud žít z opus magnum nebo vytvorit nový ci radej chvíli mlcet a cekat, zda príjde nápad
Tomáš Pohl  - Re: Dvacet let zachraňovaní koně   |80.188.224.xxx |08.03.2006 09:15:00
Ta strana se mi povedla, jen co je pravda
Džexna  - Re: Dvacet let zachraňovaní koně   |83.208.9.xxx |08.03.2006 11:02:00
Tomáši, me to nevadilo. ))
Kubovy dojmy z koncertu se dost shodují s mými z jiného, lednového na pražském Opatove. Snad jen s tim rozdílem, že Roman Horký pri zpevu, dokonce ani v kytarových sóech nebyl v nejlepší kondici. Pro mne tedy kapela byla ten vecer ta hlavní, která koncert táhla. Fandové již od poloviny koncertu volali o Honolulu, dostali ho až v pátém prídavku ze sedmi!!! V záveru také povstali, to je na kamelotích koncertech v Praze tradice.
Na Kamelot chodím pravidelne jednou v roce, abych vedela, co sa stalo nové. Bohužel, každý rok se opakuje stejný dojem. Kapela šlape cím dál tím líp, nové písnicky jsou cím dál tím stejné a Roman Horký koncert sám neuzpívá. A to má nyní v radách Špeka s hlasem jako zvon.
Pokud by Horký vydával radovky v delších intervalech a soustredil by na nich ty tri ctyri necím zajímavé písne z každého poloprázdného alba, možná, že by to byly desky plné, posluchaci oblíbené. Ovšem možná, že by také bylo na první poslech patrné, jak jsou si ty písne vzájemne podobné
JL  - Re: Dvacet let zachraňovaní koně   |82.202.14.xxx |08.03.2006 12:30:00
Pro me je nejvetší zmenou v Kamelotu od r. 1997 fakt, že Roman už nestojí na kraji ale uprostred.

J
Olina  - Re: Dvacet let zachraňovaní koně   |194.108.199.xxx |08.03.2006 12:42:00
Já taky mela období, kdy jsem Kameloty mohla vždy a všude a pak zas období, kdy mi stacili obcas na festivale. A to se mi stává u víc kapel (i když je fakt, že jsou dve, kde se mi to, jak pevne verím, nikdy nestane ))
Ted si Kamelot ráda poslechnu, když mám príležitost, ale když to není moc casto. Videla jsem je na podzim na Novodvorský a musím ríct, že se mi to líbilo. Ale presne když jsem je slyšela pred tím v Zahrade, napadlo mne, že by Marek mohl víc zpívat. Každopádne už se teším na Zahradu, kde si je nenechám ujít, teda pokud tam budou a pokud zrovna nebudu ve službe a pokud zrovna nebude hrát Devítka nebo Jarret )
Olina  - Re: Dvacet let zachraňovaní koně   |194.108.199.xxx |08.03.2006 12:47:00
PS: vlastne jak tak koukám do jejich kalendáre už na fotnáne
Tomáš Pohl  - Re: Dvacet let zachraňovaní koně   |80.188.224.xxx |08.03.2006 13:06:00
Pujdu se na ne podívat, dost dlouho jsem je nevidel. Treba zmením názor
Džexna  - Re: Dvacet let zachraňovaní koně   |83.208.9.xxx |08.03.2006 13:44:00
Já te nedoprovodim, dám si zase rok pauzu. (Uvidim je na festivalech, jestli vcas neuteku.) ))
Ríká se, že basa tvrdí muziku a u Kamelotu to platí do slova a do písmene. Hlavním tahounem tu je baskytarista Jíra Meisner (exDruhá tráva), v mezihrách, které dríve Kamelot nehrál, to je nejpatrnejší. Horký to ví a také si jej na koncertech pochvaluje. A taky platí, cím napadnutejší písen, tím lepší mezihra. Ale stále se mi behem koncertu vkrádala na mysl myšlénka nepuvodnosti, stylizace, být jako nekdo. To je také citelné napr. v posazování hlasu do spodních poloh ve zpevu Horkého (Rea, Cohen) a prezentace kapely jako Roman Horký a Kamelot. V dobách své nejvetší slávy to byl KAMELOT, a návrat k modelu dvou zpívajících sólistu typove odlišných by mohl prispet k pestrejšímu dojmu nejen z koncertu
petiar  - Re: Dvacet let zachraňovaní koně   |195.10.3.xxx |08.03.2006 14:47:00
Na Kamelot by som normalne nesiel, ale bol som nedavno, lebo... Hm... To je jedno. Ale ten druhy gitarista mi utkvel v pamati, ten bol fakt dobry. Inac sa podla mna kapela zasekla niekde vo vzduchoprazdne medzi "Uz to nie je cisty folk/tramp/folkrock..." a "Este to nie je do radii..." a tam sa nachadza az prilis vela vrakov dobrych skupin..
Vorech  - Re: Dvacet let zachraňovaní koně   |83.208.171.xxx |08.03.2006 18:47:00
Ja myslel, ze uz s tim Horky prestal a zase je tu jen Kamelot
Vorech  - Re: Dvacet let zachraňovaní koně   |83.208.171.xxx |08.03.2006 18:50:00
Nevim, jaky je, ci neni soucasny Kamelot, ale vim, ze mne Kuba na jejich koncert nalakal. Cira zvedavost, tak az pudes Ty, Tome, tak dej vedet, mozna se pridam
Blesk  - Re: Dvacet let zachraňovaní koně   |85.70.33.xxx |08.03.2006 22:15:00
To bude príští vystoupení Kamelotu v Praze plné reportéru, alespon to tak vypadá:))
Mužete se stát prukopníky STEREO reportáže... to je hozená rukavice, že? :
Vořech  - Re: Dvacet let zachraňovaní koně   |83.208.171.xxx |11.03.2006 14:35:00
No, že bychom s Tomem založili novinárský tandem. Takove duo "Napíšeme"? :-
Kulihrášek  - Re: Dvacet let zachraňovaní koně   |194.228.23.xxx |13.03.2006 17:49:00
Kdyby Roman Horký méne vykrádal Chrise Reu bylo by to urcite lepší .... a název Roman Horký a Kamelot hovorí o vše
Věra  - Re: Dvacet let zachraňovaní koně   |80.188.52.xxx |15.03.2006 12:59:00
Na zminovaném koncerte jsem byla, jako ostatne i na vetšine dalších, protože Roman a KAMELOT je moje veliká láska, a mohu s klidným svedomím ríci, že se mi to moc líbilo. Nevím, zda je tech desek opravdu hodne, samozrejme všechny mám,a casto si je doma pouštím, ale vždycky se moc teším na tu další. Nejméne se mi skutecne líbila Valérie, ale ani tak se muj kladný vztah k této kapele nezmenil. Pro me bude KAMELOT vždycky ten nejlepší
bluesman  - Re: Dvacet let zachraňovaní koně   |194.228.23.xxx |17.03.2006 11:26:00
souhlasím ... Chris Rea má písen Windy Town .... podobnost s Vetrným mestem ciste náhodn
Honza  - Re: Dvacet let zachraňovaní koně   |212.71.129.xxx |17.03.2006 19:10:00
Nebo si vezmete zacátek písne "Tomy" - taky podobnost s Reou ciste náhodná..
Kovboj  - Re: Dvacet let zachraňovaní koně   |212.71.145.xxx |20.04.2006 14:30:00
Roman Horký a Kamelot-no a,kdo jiný má na to právo používat takový název než práve Roman Horký,jako jediný puvodní clen.A "Špek" - asi jsem hluchý,ale podle mne se jeho hlas nehodí ke Kamelotu a když zpívá nebo doprovází hlasem v písních,které pocházejí z doby kdy Kamelot byl pojem tak se na mne nezlobte ale když budu slušný tak ty písne hodne kazí a o jeho chování a pohybu na podiu ani nemluve,kde je hlas Buckuv a Vikiho

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."