| 23.02.2009 Ohlédnutí za Dětskou Portou 2009 (Džexna) |
|
| Reportáže | ||||||||||
|
Interpretační a autorská soutěž Dětská Porta, letos plnoletá, vznikla s cílem podporovat muzicírování jako jednu z mnoha zájmových aktivit dětí a mládeže a po celá léta se daří tento cíl naplňovat. Pořadatelská 96. PS Veselí Medvědi, v čele s manželi Zázvůrkovými, dovedla Dětskou Portu k plnoletosti. Pro časovou zaneprázdněnost a mnoho dalších aktivit Radek Zázvůrek uvažoval, že by letošní XVIII. Republikového finále, které se uskutečnilo 30. - 31. ledna 2009 v Praze v Divadle Za plotem, bylo zároveň i posledním. Ale průběh celé akce, nadšení spoluorganizátorů a hlavně chuť mladých muzikantů hrát hudbu, která je baví a věnovat jí svůj volný čas, jej přesvědčily, že má smysl pokračovat dál. Měla jsem již počtvrté možnost být členkou poroty. S výsledky v jednotlivých kategoriích jsme vás již seznámili, nyní připojím několik svých dojmů, postřehů a srovnání s předcházejícími ročníky. Především je potřeba opět vyzdvihnout velké zaujetí mladých muzikantek a muzikantů při soutěžních vystoupeních. Počet účinkujících byl sice o něco nižší než v minulých letech, z oblastí postoupili opravdu ti nejlepší a soutěžící odvedli velmi dobré výkony. Dlouhodobý trend v převaze účinkujících dívek pokračuje. Dětská Porta bohužel zaznamenala obdobný jev, jako např. pražská Porta v loňském roce - úbytek skupin. Porota ve dvou slabě početných kategoriích skupin proto určila pouze 1. umístění. Přestože je DP především interpretační soutěž, s potěšením kvituji nárůst autorské tvorby, zejména v kategoriích do 18 let. Do autorské soutěže bylo nakonec nominováno 28 písní. Kladně hodnotím i výběr převzatého repertoáru, zejména v mladších kategoriích si děti volily písně přiměřeněji ke svému věku a interpretačním možnostem. V kategoriích do 18 let v minulých letech převažovala popová tvorba, letos jednoznačně vítězily muzikály. Poprvé byl v kategorii jednotlivců a dvojic s doprovodem povolen halfplayback, bohužel u některých zpěvaček sváděl ke kopírování originálů a teatrálnímu přehrávání (Adéla Němečková, dívčí duo Koťata). Značná míra stylizace způsobu zpěvu je v kategorii 15 - 18 let obvyklá, ale i zde jsme letos zaznamenali přirozený projev bez manýr, krásný hlas a pěvecký výraz (Hanka Prokšová). Na republikovém finále se s některými soutěžícími setkáváme již poněkolikáté, postupují do vyšších věkových kategorií a je zajímavé sledovat jejich vývoj a pojetí interpretace. Naposledy se letos představila v kategorii do 26 let již hotová písničkářka Hanka Vosátková, dlouhodobý růst potvrzuje v kategorii do 15 let houslistka a mandolinistka Jana Věnečková, s přehledem ovládající i svou elektronickou profesionální výbavu. Interpretačně se zdokonaluje technicky výborná, ale emocí prostá kytaristka, konzervatoristka Klára Vytisková, posun vpřed a civilnější výraz našla v duu Heduš a Spol dříve živelně nespoutaná Markéta Berousková. Z kapel do 26 let stabilně výborný výkon předvedly západočeské kapely Na rozcestí a Hrobeso, i když vítězství jim vyfoukla nová plzeňská smíšená sestava Myšmaš s barevnými flétnovými aranžemi. V kategorii do 15 let se opět v dobrém světle představila vokálně instrumentální skupina Sweet Voices. Naopak příliš nepřesvědčila Veronika Polívková, v předpubertálním věku meteor mnoha soutěží, která podcenila, nebo pozapomněla i na pódiovou prezentaci. I umění přiměřeně se uvést, hrát pro diváky a poděkovat za potlesk například lehkou úklonou, by mělo být samozřejmou součástí vystoupení. Zejména mladší děti, a zvláště skupiny s pedagogickým doprovodem, by mohly být v pódiové prezentaci vzorem některým starším kamarádům. Příkladně skupině Na rozcestí z Chrástu u Plzně v kategorii do 26 let. Trio protáhlo zvučení na 20 minut, průvodní slovo, delší než předvedené skladby, pánové vedli zejména pro kamarády v hledišti. O provokativním frontmanově přihýbání si (jako?) z láhve piva ani nemluvím. Fakt hustej týpek! Přitom určitě talentovaný muzikant Ondřej Kouba, který zvítězil v písničkářské kategorii a získal i autorskou Portu. Hodnotit zde jednotlivé účinkující vzhledem k zaměření soutěže nebudu, ale určitě vyzdvihnu celkovou stoupající úroveň představených dílek. Všeobecně v pěveckém projevu ubylo intonačních nepřesností i nedbalé výslovnosti na úkor srozumitelnosti textů, ale snad více než dříve se objevovaly vady výslovnosti (nejčastěji u sykavek). Prohřešky v přízvucích či frázování i vadná výslovnost jsou při správném vedení v dětském věku naštěstí odstranitelné. Zatímco umělecký dojem v kategorii nejstarších snesl již dospělá měřítka, o úspěchu v nižších kategoriích rozhodovaly především pěvecké předpoklady a muzikálnost dětí, které nepřebila ani obrovská tréma (Honzík Prokš). Z oceněných ale přesto zmíním osmiletého Vítka Štajgla, který na svůj věk výtečně cítil muziku a Jakuba Lukáče pro techniku hry na kytaru. V kategorii do 15 let byla radost sledovat kluky z dua M+M pro souhru kytary s flétnou a dětskou hravost v aranžích. Citlivé pedagogické vedení respektující dětský projev a přirozenost přineslo úspěch šestici malých kovbojíčků Coutry Friends v obsazení dvě kytary, mandolína, dvoje housle, kontrabas, podporovaných nenápadně panem učitelem na banjo. Zatímco v minulých letech jsem si pochvalovala plné hlediště při soutěžních vystoupeních, nechvalně známý jev poloprázdného sálu z dospělých soutěží pronikl i na Dětskou Portu. Ani pozvaní hosté hlediště zcela nezaplnili. Dramaturgie pozvala skupiny, které donedávna také ještě soutěžily na Portách či Zahradě, a nyní již pronikají do folkové špičky. V pátek DP zahájila Epy de Mye a po poledni pokračovali držitelé Anděla z roku 2006 Žamboši. Večerní galakoncert patřil Jarmilce Šulákové a Fleretu. Obdivuhodně vitální paní Šuláková, jejíž zpěv znají všechny generace přítomné v sále, diváky rozezpívala i dojala. V sobotu po obědě se na šou Panelákových fotrů sešli především starší soutěžící, které ještě čekalo vystoupení, a jejich doprovod. Hudební kreace na rozmanité hudební nástroje-nenástroje a typické převleky hravých Panelfotrů podle reakcí publika pobavily. Posledním z hostů, kteří svou melodickou hudbou zpříjemnili čekání na výsledky Dětské Porty, byli pardubičtí Marien. O hladký průběh všech vystoupení po zvukové stránce se postaral tým Milana Aichingera, jako vloni pořizovali záznam z finále pro soutěžící a na dvě souhrnná CD. Závěrečný ceremoniál s předáváním diplomů, keramických Port a dárků pro vítěze a oceněné, kterým provázeli, stejně jako po oba soutěžní dny, Petra Chmelařová a Pepa Chmel, XVIII. Republikové finále Dětské Porty vyvrcholilo. Připomenout si je můžete na stránkách http://www.detskaporta.cz/. Připravena je pro vás fotogalerie a "zvuková Porta" v mp3 - kompletní přehlídka písní všech soutěžících. Hezký poslech. Sdílet na...
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |