gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

23.11.2022 Fotografové ve folku včera i dnes - 14. (Pavel Černý)    PDF Tisk Email
Seriály
Tohoto člověka znám coby dopisovatele tohoto portálu a dodavatele fotek na Facebook coby fotoreportáže z hudebních akcí, které navštívil. Na svých odpovědích si opravdu dal záležet. Že jich je tentokrát o jednu víc si jistě všimnete. Pan Vladimír Béďa Halm.
1. Co tě přivedlo k focení, potažmo k focení hudebních akcí?
V dávném mládí mně k focení přivedl snad nejvíc zájem o to mít zachycené lidi nebo nějakou situaci či objekt. Souviselo to se skautováním nebo modelařením, kde se objevovalo motivů hodně. No, a prvním pokusem o záznam hudební akce byl koncert Minnesengrů v dnes již neexistujícím sále na Marxově ulici v Brně. To bylo na formát 6x6 s celkem historickým přístrojem MILENA. A pak se to rozjelo – díky školnímu fotokroužku byla k dispozici fotovýbava, takže možnosti focení hudebních akcí se rozšířily…
Po výhrůžkách jednoho banjisty, který měl výhrady vůči použití blesku, jsem tento kus vybavení uložil do skříně a využíval sporadicky, třeba v jeskyních či stříbrných dolech, kam jsem se dostal díky jeskyňářům z Karabiny. Tehdy byla technika fotografování za existujícího světla celkem náročná, navíc chyběly na trhu materiály i technika, o to větší to byla výzva.
Moje první celostátní Porta byla ta litomyšlská, pak už to šlo rok za rokem. A k tomu oblastní kola, Svojšice a další akce. Do toho divadlo, hlavně díky brněnskému klubu Horizont. To mne snad naučilo hledání a zachycení situace, která má za sebou nějakou story, nebo dokáže momentem zachytit dění.
No, a samozřejmě jsem poslouchal a díval se přes rameno zkušenějším – z brňáků třeba Jurovi Dobrovolnému, který mne také naučil hodně o fotografické technice, nebo Jeffu Kratochvílovi, od kterého jsem se snažil naučit uměřené drzosti…
Z dalších kolegů mi hodně dalo setkávání s Jirkou Hamplem, Františkem Heřmanem nebo Honzou Šilpochem (pamatuji si zejména kombinaci banánků v čokoládě s rumem a temnou komorou) na hudebních akcích.
2. Máš nějakou fotografickou techniku, způsob, který tě nejvíc baví, charakterizuje?
O nějaké charakteristické technice se asi nedá moc mluvit, pořád je snad ve mně „okouzlení“ scénou a situací. Navíc léta černobílá mne trochu odklání od současného častého používání černobílé fotografie, pro mne je to jen menší část barevného spektra a použití musí vyjadřovat záměr obrazu. Podle Karla Slacha, brněnského režiséra, se kterým jsem debatoval o svých fotkách, mám ve fotkách někdy až extrémní důraz na výraz – to asi souvisí s popsanou snahou dostat do snímku „story“. Zřejmě je to odkaz období, kdy muselo být z projevu umělce jasné, že „do toho dává vše“. Ale výraz jde objevit i ve zdánlivě klidné situaci. Líbil se mi také výrok Tono Stana, který řekl, že „dobrá fotka nemusí být ostrá“ – tolik snad k technice, která by měla vždycky jen sloužit obsahu.
3. Co nejvíc fotíš v současné době, případně čím se i jinak zabýváš?
Samozřejmě jsou tu pořád na prvém místě hudební akce, tady mne vždycky potěší možnost využít světelné hry či kompozičních možností daných prostředím. Rád fotím na místech, kde je široká možnost úhlů záběru a světel či protisvětel. K tomu je další oblastí prostředí střeleckých závodů nebo jachting, kam se občas dostanu k zajímavým akcím díky vnoučatům mé přítelkyně. Nikdy jsem nebyl krajinář, ale nebráním se „šuplíkovým“ fotkám z cest a cestiček. Street fotografie je díky GDPR už celkem riskantní obor a modelky nemámím. :-)
4. Jsi zároveň i dopisovatel tohoto webového časopisu. Co bylo tou prvotní myšlenkou, která tě k psaní článků přivedla?
To bylo jednoduché – poslal jsem pár fotek do redakce Folktime v domnění, že rubrika fotogalerie je pro pár obrázků to pravé místo. No, a Džexna mi odpověděla, že fotky ano, ale jen k článku. A tak to začalo. Nicméně nejsa vzdělán v hudebních vědách, snažím se o postižení nálady či dojmu z akce – Jirka Plocek mne přivedl na termín reflexe. No, a k tomu obrázky. Je to jistá reminiscence na dávné pokusy o články do Portýra, hlavně v době ústecké Porty – to byl šéfredaktorem Kapitán Kid, což jasně vedlo k tomu, čí článek byl zveřejněn. :-)
Prostě pikárec. :-)
Jiří Macháček
Jiří Macháček
Publikum
Publikum
Tři sestry
Tři sestry
Tři sestry - Veronika Borovková
Tři sestry - Veronika Borovková
 
Dva z Epydemye
Dva z Epydemye
 
Radůza
Radůza
 
Chris Schut
Chris Schut
 
Lenka Dusilová, Robert Křesťan, Luboš Malina
Lenka Dusilová, Robert Křesťan, Luboš Malina
 
Luboš Malina
Luboš Malina
 
Robert Křesťan
Robert Křesťan
 
Robert Křesťan & Druhá tráva
Robert Křesťan & Druhá tráva
 
Tony Trischka, Porta 1989
Tony Trischka, Porta 1989
Vladimír Béďa Halm
Vladimír Béďa Halm

Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Prosinec 2022 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
    1 2 3 4
 5 6 7
21232425
2627283031 

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc