05.01.2005 Kytarová škola - díl 4 (Petr Krumphanzl) |
Seriály | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SEPTAKORDY Obraty akordu C7 Plné tvary
Čtyřtónové tvary Septakordy na kytaře často nejdou zahrát v uzavřeném tvaru a aby byl akord uchopitelný musíme převést některý tón o oktávu výš. Proto obraty nerozděluji na uzavřené a otevřené, ale třídím je pouze podle toho, na které struně je hrán bas. bas na E
bas na A
bas na D
Obraty akordu Cmi7 Plné tvary
Čtyřtónové tvary bas na E
bas na A
bas na D
Obraty akordu Cmaj7 Plné tvary
Čtyřtónové tvary bas na E
bas na A
bas na D
Akordy s velkou septimou často nemůžeme vzhledem k jejich intervalovému rozpětí zahrát v základním prstokladu na čtyřech sousedních polích hmatníku kytary. Řada obratů má rozsah pěti políček a musíme proto použít rozšířený prstoklad. Hraní těchto obratů vyžaduje cvik a trpělivost. Díky tomu, že na kytaře nelze vždy dodržet hraní jednotlivých tónů v předepsané oktávě, znějí některé obraty značně disonantně. Pokud převedeme základní tón C o oktávu výš, nebo velkou septimu H o oktávu níž, není mezi těmito tóny předepsaný interval velké septimy, ale tyto tóny se dostanou do stejné oktávy a je mezi nimi interval malé sekundy, který zní tak trochu "strašidelně". Ve speciálních případech je však takový obrat velice efektní. Obraty akordu Cmi maj7 Plné tvary
Čtyřtónové tvary bas na E
bas na A
bas na D
Jako náhradu za Cmi maj7 můžeme použít akord G5+, který obsahuje tóny G, H, Eb. Chybí tedy základní tón C. Přesto, že uvedený výčet je poměrně obsáhlý, existují i další možnosti, jak příslušný obrat septakordu zahrát. Hledejte a zakreslujte si další, vlastní možnosti. Pro zkušeného kytaristu totiž mají větší význam právě ty obraty, které si odvodil sám na základě svých teoretických znalostí a zkušeností. Takovému hmatu pak lépe rozumí a lépe ho dokáže využít v předepsaných harmonických sledech. Septakordy s alterovanou kvintou
Obraty akordu C7/5+ Plné tvary
U obratu C7/5+/ Bb se setkáváme s hraním basu palcem. Pokud chceme tento obrat zahrát v plném tvaru, musíme ukazováčkem držet barré na 5. políčku, palcem bas na E struně na 6. políčku a ostatní tóny zbylými volnými prsty. Čtyřtónové tvary bas na E
bas na A
bas na D
Obraty akordu Cmi7/5- Plné tvary
Čtyřtónové tvary bas na E
bas na D
Akord Cmi7/5- je identický se sestavou tónů akordu Ebmi6. Přehled septakordů ještě doplním ukázkou hmatů akordu typu Xdim. Tento akord patří mezi akordy symetrické, protože interval mezi všemi jeho prvky je vždy malá tercie. Interval mezi krajními tóny akordu je potom velká sexta (resp. dvojzmenšená septima, abychom dodrželi názvosloví při zařazení tohoto akordu mezi septakordy). Např. akord Cdim obsahuje tóny C, Eb, Gb, A. Díky pravidelnému rozložení tónů platí Cdim = Eb dim = Gb dim = A dim. Obraty akordu C dim
Sdílet na...
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
Dost pozdní návrat banjisty Miro...
Spektrum pravidelně slýchám na regionálních akcích...
Dost pozdní návrat banjisty Miro...
Ahoj.kdysi jsem hrval ve skupine Spektrum Horni sl...
Hvězdy jihu 65 - Folk & Country ...
Pro úplnost: První album kapely Spolektiv ...a t...
Zahrada písničkářů 2024 představ...
Moc děkuji za možnost vystoupit na tomhle skvělém ...
Křest nového alba Jana Buriana V...
To si zase MK smlsne
Zemřel Karel Vidimský - Cimbura...
...včera se k Cimburovi vydala i Kytka, jeho žena....