02.02.2005 Kytarová škola - díl 6 (Petr Krumphanzl) |
Seriály | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UNDECIMOVÉ AKORDY Undecimové akordy (v praxi "jedenáctky") jsou nejbohatší akordy, které lze na kytaře zahrát v plném tvaru. Jsou to šestitónové souzvuky, které ovšem praxi většinou zjednodušujeme nebo nahrazujeme podobnými akordy. S hraním undecimových akordů v plném tvaru se v praxi takřka nesetkáte. Přehled obratů plných tvarů undecimových akordů však může posloužit spíše jako orientační ukázka hmatů, ze kterých vycházíme při zjednodušování na čtyřhlasé, popř. pětihlasé úpravy. Jak již bylo uvedeno v teoretické části kapitoly o vytváření akordů, nejčastěji se setkáte s tím, že jsou akordy zjednodušovány na čtyřzvuky. Vždy se musíme rozhodnout, který z tónů v akordu je nejméně důležitý a ten vynecháme. Nejčastěji vynecháváme kvintu (pokud není alterovaná), popř. základní tón, protože ten většinou hrají i jiné nástroje (basa, klavír). Obecně ale platí, že nejdůležitějšími tóny v akordu jsou základní tón, tercie, septima a nadstavba. Tzn. že pokud mám zjednodušit undecimový akord na čtyřzvuk a zachovat jeho charakter, nejčastěji použiji sestavu 1, 3, 7, 11 (tzn.např. pro C11 tóny C, E, Bb, f). Obraty C11 Akord C11 obsahuje tóny C, E, G, Bb , d a f. Jako nejčastější zjednodušení používáme čtyřhlasou sestavu tónů C, E, Bb a f. Tento čtyřzvuk můžeme také zapsat značkou Fmaj7 sus4. Přehled obratů akordů C11 v plném tvaru
Obrat C11/Bb se nedá v plné sestavě zahrát. Vždy musíme některý tón vynechat. Čtyřtónové tvary bas na E
bas na A
bas na D
Některé obraty akordu C11 mají tercii a undecimu hranou ve stejné oktávě a pak je mezi těmito stupni interval půl tónu (např. hned prvně uváděný otevřený obrat C11/C s basem na E struně - má převedenou tercii o oktávu výš a tedy do stejné oktávy jako je undecima). Takové obraty znějí značně disonantně, ale ve speciálních případech to může působit velmi efektně. Disonance se zbavíme pokud převedeme některý z těchto tónů do jiné oktávy (např. jako je to u obratu C11/C v druhém řádku). Obecně ale undecimové akordy znějí poněkud nestabilně. Akord C11- nemá z praktického hlediska význam, protože zmenšená undecima je tón E stejně jako velká tercie, která je již v akordu zastoupena. Akord C11+ (obsahuje tóny C, E, G, Bb, D, F#) můžeme nahradit akordem C7/5- nebo Gmi maj7. Přehled obratů těchto akordů je uveden v předchozích kapitolách. Vzhledem k omezenému praktickému využití akordů typu 11+ nebudu přehled obratů uvádět a opět doporučím pro každý speciální případ harmonického sledu vytvořit hmat, který by v dané situaci vystihoval charakter skladby. Obraty Cmi 11
Čtyřtónové tvary bas na E
bas na A
bas na D
Uvedený přehled by ještě bylo možné doplnit o akordy Cmi11-, Cmi11+ a případy, kdy se k těmto možnostem připojí ještě alterace nóny a kvinty, popř. je použita velká septima. TERCDECIMOVÉ AKORDY Tercdecimové akordy (třináctky) obsahují v plném tvaru sedm tónů a jsou tedy na kytaře nehratelné. Musíme proto vždy akord nějak zjednodušit. Např. akord C13 obsahuje tóny C, E, G, Bb, d, f, a. Tento akord můžeme nahradit nějakým substitutem (např. Dmi7 - D, F, A, C, Gmi 11 - G, Bb, D, F, a , c , Ami7add.13 - A, C, E, G, f atd.) nebo některý tón vynechat a tím akord zjednodušit. Nejčastěji (to platí obecně i pro zjednodušování jiných akordů) z akordu vynecháváme kvintu, případně základní tón, pokud ho hraje jiný nástroj. Další specifickou vlastností tercdecimových akordů je, že durové i mollové akordy můžeme hrát stejným hmatem, pouze posunutým na jiné políčko. Platí totiž, že např. Cmi13 (C, Eb, G, Bb, d, f, a) je totožný s F13 (F, A, C, Eb, g, bb, d). Oba akordy obsahují stejné tóny, pouze v jiném pořadí. Jsou tedy sobě navzájem obratem. Chci-li tedy zahrát mollový tercdecimový akord, zahraji durový položený o čistou kvintu níž. Problém nastává u obratů s vynechanou kvintou, kde při použití hmatu durového akordu pro mollový je právě tato vynechaná kvinta základním tónem mollového akordu. Pokud jako substituci pro Cmi13 použiji obrat akordu F13 s vynechanou kvintou, získám sestavu F, A, Eb, g, bb, d, což je Cmi13 bez primy. Obraty akordu C13 (= Gmi 13)
Čtyřtónové tvary(sada tónů C, E, Bb, a) bas na E bas na A bas na D Obraty akordu Cmi 13 (= F 13)
Čtyřtónové tvary (sada tónů C, Eb, Bb, a) bas na E bas na A bas na D Kvartové akordy a akordy s průtažnou kvartou Kvartové akordy a akordy s průtažnou kvartou porušují terciový systém, podle kterého se tvoří všechny ostatní akordy. S porušením tohoto systému jsme se setkali již v případě akordů C6 a Cmi6, kde jsme nahradili septimu (která by terciovému systému vyhovovala) sextou. Kvarta je interval, který působí poměrně nestabilně a navozuje atmosféru určitého očekávání změny. U akordů s průtažnou kvartou pouze nahradíme tercii kvartou, u kvartových akordů jsou všechny jejich prvky vzdáleny od sebe právě o interval čisté kvarty. Akordy s průtažnou kvartou (značí se zkratkou sus, resp. sus4) používáme většinou tehdy, pokud chceme akordický doprovod obohatit určitým melodickým pohybem. Většinou se jejich použití omezuje na to, že hrajeme uzavřený obrat kvintakordu a k němu přimačkáváme kvartu. Všeobecně platí, že je velmi výhodné, vědět u všech vašich oblíbených obratů akordů, kterým prstem hrajete jaký stupeň akordu. Zkuste si zahrát nějaký uzavřený obrat kvintakordu a najít si v něm, který prst hraje tercii. Tento prst posuňte o půl tónu výš (nebo ještě lépe zmáčkněte sousední políčko některým volným prstem) a máte akord s průtažnou kvartou. Pokud budete rytmicky střídat kvintakord a akord s průtažnou kvartou, máte základ řady rockových riffů (velmi často používá tento postup kytarista Keith Richards ze skupiny Rolling Stones např. v písni Start me up). Tento postup se objevuje zejména v kombinaci s durovým kvintakordem, ale co se týče hmatů samotných akordů s průtažnou kvartou, zde mollové a durové akordy nerozlišujeme, protože tercii vůbec neobsahují. Přehled nejpoužívanějších obratů akordu Csus4 Plné tvary
Třítónové tvary uzavřené
Průtažná kvarta (v případě akordů Csus4 tón F) je totožný tón jako undecima. Vzhledem k tomu, že však Csus4 neobsahuje tercii ani další tóny charakteristické pro undecimový akord, je jeho použití jako substitutu za C11 omezené. Kvartové akordy Jak již bylo několikrát zmíněno, kvartové akordy jsou takové souzvuky, kde mají všechny obsažené prvky mezi sebou interval čisté kvarty. Vzhledem k tomu, že všechny jejich stupně jsou od sebe vzdáleny o stejný interval, jsou to akordy symetrické, jejichž obraty tedy hrajeme stejným hmatem, který pouze posouváme právě o interval čisté kvarty. Kvartové akordy jsou značkovým systémem obtížně popsatelné (protože ten vychází z terciového uspořádání) a proto většinou vztahujeme tyto akordy k určité stupnici. Např. jónský C kvartový akord bude vycházet ze stupnice C jónské (C, D, E, F, G, A, H, c) a z této stupnice použijeme vždy tóny vzdálené o kvartu (C, F, H, e, a, d', g'). Tím jsme opět získali sedmitónový akord (obdoba tercdecimových akordů) a vyčerpali jsme veškeré tóny z mateřské stupnice. Samozřejmě, že můžeme kvartové akordy hrát v jednodušších sestavách, minimálně však jako trojzvuky (obdoba kvintakordů).
Sdílet na...
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
Dost pozdní návrat banjisty Miro...
Spektrum pravidelně slýchám na regionálních akcích...
Dost pozdní návrat banjisty Miro...
Ahoj.kdysi jsem hrval ve skupine Spektrum Horni sl...
Hvězdy jihu 65 - Folk & Country ...
Pro úplnost: První album kapely Spolektiv ...a t...
Zahrada písničkářů 2024 představ...
Moc děkuji za možnost vystoupit na tomhle skvělém ...
Křest nového alba Jana Buriana V...
To si zase MK smlsne
Zemřel Karel Vidimský - Cimbura...
...včera se k Cimburovi vydala i Kytka, jeho žena....