gototop
11.02.2004 Jiří Schmitzer: Má na nás? Máme na něj? (Tomáš Hrubý)    Tisk
Velké recenze

"Řekněte: prdel/Máte na to?" ptá se nás extravagantní písničkář hned v úvodu závěrečné skladby. Stejnou výzvu (už bez otázky) na nás vychrlí v divoké extázi v následujících dvou a půl minutách ještě nesčíslněkrát; možná sám netuší, jaké vzrušené debaty tím mezi folkovým publikem - včetně publicistů - vyvolává. "Klíčem k pochopení alba je poslední skladba Máte na to?, se kterou se každý recenzent nutně musí nějak poprat," tvrdí dokonce Milan Tesař. Inu - kdo si přál ten slavný výrok spatřit černý na bílém, má ho v samém záhlaví a vás ostatní bych rád poodvedl někam, kde nám "skandální kousek" nebude zakrývat výhled na celé album. Napsal jsem - v čase, kdy jsem ho měl mnohem méně naposlouchané - že je o něco horší, než předchozí (velmi dobrý) Šílenec a poněkud váhavě na tom budu trvat i dnes. altNa Šílenci je přece jen o něco silnější materiál, repertoár (v podstatě všechny písně vznikly už dávno) tam byl o něco méně přebraný. Na druhou stranu sólový Schmitzerův projev, jeho syrovost a samorostlost, které naživo strhují a z desky mohou působit rozpačitě, byly nahrazeny promyšlenější "fasádou". Původně jsem byl sice zklamán, že Jiří dlouho mluvil o chystané desce, na které ho bude doprovázet "bigbítová kapela jako za mlada", až se z kapely vyklubal jediný výrobce zvuků, hudební i zvukový režisér (a zjevně i aranžér) Zdeněk Zdeněk. Jenže zvuky jsou vyráběny velmi citlivě a trefně. Nejobvyklejším soundem není divoký bigbít, ale velmi mírný folkrock: lehké bicí, basa, mnohonásobně nacinkaná písničkářova dvanáctka a sem tam nějaký ten klavír nebo jiný klávesový zvuk. Pár kousků je přece jen mírně bigbítovějších (Bynďa, Dokola, dokola...), jednou hraje jen kytara bez spodku (Balada), dvakrát vykouzlí Zdeněk zcela odlišný sound (Melodram, Máte na to?). Jako u každého klasického písničkáře i u Schmitzera jsou nejzásadnějším momentem texty, které ale nelze odtrhnout od melodií a projevu. Všechny jmenované složky jsou skvěle provázané a tvoří osobitou a nezaměnitelnou chuť J.S. Hudba je místy dost jednoduchá (Potvory, Bynďa), ale dobře se vážící k textům, trefná a ve většině případů i dostatečně napadnutá. Belcantovým projevem Schmitzer rozhodně nevládne, takže se Zdeněk snažil jeho zpěv zušlechtit, dokonce i s využitím "popáčových" způsobů (více hlasů nazpívaných přes sebe). Projev je neodfláklý, výrazný a celkem přesný; míst, která trochu tahají za uši a "žertovně" se plete zpěv, ubylo. A když se zpěv někdy přece jen zvrhne v nějaké "polomluvení", je to zpravidla ku prospěchu věci. Pro dojem z některých skladeb (Bynďa) je nakonec nejdůležitější, že je Schmitzer výborný herec, který ví, jak své dílo korunovat. Oblíbené výplňové zvuky -  tedy všeliké ble-ble-tě-tě-ha-ha - tu samozřejmě jsou, ale kromě úvodní titulky, která je z nich postavena, se s nimi naštěstí šetří.

Mám pocit, že do obecného povědomí je Schmitzer zapsán jako drsňák (Potvory, Čert) chrlící vulgarismy. Méně bývá vnímána jeho schopnost vyvážit jistou zálibu ve šťavnatých výrazech a pohled drsňáka verši, které občas jakoby přilétaly z časů Antonína Sovy: tak jsou košaté, rytmicky urovnané, někdy i s archaickými slůvky či slovosledem (na CD Bouda méně, ale přece: např. Telefon). Z tohoto netriviálního vyvážení pochází třeba Dívenka - milostná (pro starší a pokročilé) přefiltrovaná pohledem drsňáka - nebo předlouhá Balada. Nepřipadaly by nám u jiného tvůrce verše "Můj světe rozmilý/Co přines jsi nám do kolíbky?/Jen sebe celého/A to je vše co máš" nepřijatelně naivní? U Schmitzera tomu tak není. Své oblíbené téma plynutí času v lidském životě (zde kromě Balady i v Dokola, dokola... a v asi nejpopulárnější Kaluži) nechává balancovat mezi vážnou a veselou polohou. V této typické pozici "mezi Haškem a Kafkou",  jejímiž mistrovskými kousky jsou zejména Není potřeba a Melodram, je J.S. nejvíc nenahraditelný. Mistrovská Víla nám zase řekne o rozdílech mezi muži a ženami víc, než všechny populární knihy pojednávající o neschopnosti žen zacházet s mapami: "Líbí se mi víla/A vskutku rád ji mám/Protože v noci je tak milá/Pak musí jít/A můžu být/Zas chvíli sám." Pánové, kdo z nás nechtěl aspoň jednou v životě vílu?

Vrátím-li se k začátku recenze a konci cédéčka, rád se vám svěřím, že mě skladba Máte na to? stále velmi baví, zejména pro to, jak je zahraná (od slova herec, ne hráč) a pro dokonale napsané blábolivé sloky (to je to, co není "Řekněte: prdel"). Pokud ale nechcete přijít o okénko modrého života a vypnete si desku už po patnáctém tracku, můžete objevit někoho úplně jiného, než extatického (Š)šílence. Máte na to?

Jiří Schmitzer - Bouda. BMG, 2003, celkový čas 42:05.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Tomáš Pohl  - Re: Jiří Schmitzer: Má na nás? Máme na něj?   |62.177.92.xxx |17.02.2004 17:29:00
Tomáši, moc hezky napsané. To CD si urcite koupím
Zdeněk Vřešťál  - Re: Re: Jiří Schmitzer: Má na nás? Máme na něj?   |160.218.158.xxx |18.02.2004 10:11:00
Tomáši, konecne je tady nekdo, kdo napsal erudovanou recenzi. Nezáleží na to, že jsem byl u vzniku alba. Je to moc dobre napsané
-toh-  - Re: Re: Re: Jiří Schmitzer: Má na nás? Máme na něj   |193.85.147.xxx |19.02.2004 18:05:00
Pánové,
dekuji srdecne, kdyby obcas prišla nejistota, zda radši nejít do hospody, než psát o muzice, tak bude moc duležité si takovéhle vzkazy precíst...
MK  - Re: Re: Re: Re: Jiří Schmitzer: Má na nás? Máme na   |193.179.126.xxx |20.02.2004 10:22:00
Vše co je kladné je automaticky erudované
Tomáš Pohl  - Re: Re: Re: Re: Re: Jiří Schmitzer: Má na nás? Mám   |62.177.91.xxx |23.02.2004 09:32:00
Miloši Kellere, proc zaujímat obecné postoje, když to co píšete, není pravda. I záporná kritika muže být pod psa. A tahle se Tomáši Hrubému opravdu povedla. A Tome, až napíšeš zase tak hezkou kritiku, dej si v hospode jedno za m
MK  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jiří Schmitzer: Má na nás?   |193.179.126.xxx |23.02.2004 10:11:00
Tomáši Pohle, ujasnete si to. Já napsal: Vše co je kladné je automaticky erudované, a mohu to doložit desítkami príkladu, a vy píšete: I záporná kritika muže být pod psa, což je vlastne totéž. Opak k mému tvrzení (jak jste jiste zamýšlel) by byl: I záporná kritika muže být erudovaná. Jenže to byste byl na jedné lodi se mnou. A to z principu nemužete
Tomáš Pohl  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jiří Schmitzer: Má na   |62.177.91.xxx |24.02.2004 14:50:00
Miloši, chtel bych vám podekovat za bezva uvádení Ifolku v sobotu Za Plotem ( samozrejme spolu s Jerry Lešnerem). Vážím si Vás jako dobrého a erudovaného novináre. Jen me trošku bodl ten absolutní tón jako reakce na Zdenka Vreštála. Takže : Ne vše co je kladné je erudované, ne vše co je ztrháno kritikem pod psa je erudované. Spíš jde o obsah a ne o klad ci zápor. Tak jsem to myslel a asi jste me nepochopil
MK  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jiří Schmitzer: Má   |193.179.126.xxx |24.02.2004 15:52:00
No, a jak mužu být na Vás Tomáši ješte po tomhle dál ošklivý? ))))
Jen bych opravil to vykolejení z vazby, mluvili jsme o kritikove díle, nikoliv o díle puvodním:
Ne vše, co dílo ztrhá, je erudované
Tomáš Pohl  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jiří Schmitzer   |62.177.91.xxx |24.02.2004 18:59:00
Takže , Miloši, podaná ruka. Ahoj nekde na pekném koncertu. Myslím, že nám všem jde o jedno, poslouchat hezkou muziku a povídat si o ní nebo si neco pekného precíst, byt to nekdy autory bolí ( viz Jaroos, kterému moc nerozumím
Jaroos  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jiří Schmi   |213.220.209.xxx |25.02.2004 09:33:00
A cemupak konkrétne nerozumíš, Tomáši...? ;-

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib