gototop
28.02.2014 Nejsilnější je Lakomá Barka v písních, které lépe nahráli jiní (Tomáš Hrubý)    Tisk
Vyšlo jinde
Vzhledem k tomu, že se při nedávné olbřímí diskusi (recenze alba Folk žije!) opět objevily názory, že samotná diskuse pod recenzí (či jiným článkem) je neuvěřitelná ostuda a že když se na FOLKtimu diskutuje, celý svět to sleduje a nad tou hanbou (protože zřejmě nikdo nesmí k shůry danému nic dodat) si odplivuje, dodávám tentokrát do rubriky Vyšlo jinde recenzi i s následnou diskusí. Není to poprvé, když na moji recenzi v Českobudějovickém deníku reagoval recenzovaný umělec (poněkud dotčeně, podle mého názoru), což je naprosto v pořádku, od toho veřejný prostor v podobě médií je. Takže vám zde tuto reakci předkládám, i s mojí následnou odpovědí. Zvykejme s
lakoma-barka_paleta
lakoma-barka_paleta
i na to, že diskuse jsou žádoucí ingrediencí reflexe naší oblíbené muziky a snažme se je vést co nejdůstojněji. Příjemné počtení.

Nejsilnější je Lakomá Barka v písních, které lépe nahráli jiní

Zatímco na svých předchozích dvou albech si psala dámská kapela z Českého Krumlova u řady skladeb „historizující folk“, na CD Paleta, které v hudební režii Petra Novotného vzniklo v srpnu ve studiu MKP České Budějovice, by mnoha skladbám slušel přídomek „folklorizující folk“.

Vyjadřovací prostředky Lakomé Barky nejsou právě olbřímí, což by nemuselo vadit: kladem je sevřenost, rozeznatelnost. Jenže nad základem jedné beglajtové kytary a kontrabasu většinu času vyplňují prostor dvoje housle s krásným, artificiálním tónem, zpravidla velebně kroužící dlouhé noty, které vytvářejí mozaiku libých dvouzvuků, harmonickou výplň, odnikud nikam… Jestliže platí, že v sóle má muzikant vyjádřit momentální stav své duše, nalézá se Lakomá Barka někde na druhé straně galaxie. Ano: i ten nejdrsnější bluesman zřejmě cestou do studia už dost přesně ví, co bude hrát, ale k popření principů lidového muzicírování by u muziky, která více než koketuje s lidovými motivy, docházet nemělo. Ještě hůře zní dosazení dvou zobcových fléten do stejného vzorce.

Sólové vokální party si Barky rozdělily téměř rovnoměrně, zpěvačky jsou kvalitní, nicméně výsledek není vždy stejně dobrý. Zajímavá barva, nezaměnitelnost, o to jde: nejvíc byla obdařena kapelnice Lucie Roubínová se svou dětsky udivenou barvou hlasu. Hana Havlíčková má krásný velký soprán a někdy s ním umí vykouzlit i silný pocit (Uvadlá láska). Ostatní zpěvačky už tak chvályhodné nejsou, což neznamená, že neumějí zpívat. Ale prožitek jako nadstavba dokonalého soustružení tónů často chybí. Nutno podtrhnout, že s dynamikou kapela umí pracovat pěkně.

Folklorizující folk znamená několik skladeb vysloveně pseudofolklorních (Jablůčko, Kolovrat, Lípa…) i převažující celkový duch alba. Hudba je sice tak jednoduchá, jako u lidovek, ale rozhodně ne tak silná. Občas nás spláchne cukrový roztok (Paleta), občas zazní motivky, které fungují dobře (Černá labuť).

Prožitá vzpomínka

Horší je to s texty: řada part, které se pseudolidovkou zabývají, zhudebňuje lidové texty. Lucie Roubínová – autorka jedenácti písní ze čtrnácti – si je napsala sama, což nemohlo dopadnout jinak než tristně: staletí obrušování slov a vět nenapodobíš. Strofám „až jabloň svá jabka dá/kolovrat přízně upředá“ nebo „letí husy nad řekou letí tiše k ránu/do Dušiček daleko ale blízko k Pánu“ prostě nevěřím. O co líp se poslouchá třeba Vzpomínka na klíček - obyčejná vzpomínka na dětství, jakých byly napsány veletucty, kde ale nechybí pocit prožitku. Co určitě ne, to je Irská: hlavně ji nepouštět žádnému Irovi… Celkem s chutí jsem si poslechl ukrajinskou lidovku Maryčka Čičery a Nohavicova Pyšného Janka s textem Petra Bezruče (i pseudofolklór může být povedený!) s rajcovním sborovým unisonem. Nicméně to, že asi nejvíc šťávy mají písničky, které dávno lépe nahrál někdo jiný, je dost zřetelná tečka za hodnocením alba.

Na příští desce by měly Lakomé Barky zkusit zabrousit trochu někam jinam. Nebo jestli se jim u lidových kořenů líbí, tak ať přemluví tatínky, babičky i pradědečka, kterým v bookletu děkují za péči o děti, vezmou si dovolenou, odjedou třeba na Horňácko, týden tam nejedí, nespí a jamují s místními ogary. Uvidíme.

Lakomá Barka: Paleta. Vlastním nákladem, 2013, celkový čas 47:06.
Hodnocení: 40 %
Vyšlo v Českobudějovickém deníku, 3. prosince2013


Reakce na recenzi nového CD kapely Lakomá Barka autora Tomáše Hrubého ze 3.12.2013

Vzhledem k narůstajícímu počtu lidí, kteří mě oslovili po přečtení této recenze, jsem se rozhodla pro mediální vyjádření.

Předně mě mrzí, že z textu pana Hrubého je chvílemi patrné, že album poslechl zběžně, tak možná jednou cestou autem. Naštěstí jde o názor pouze jednoho člověka, řadoví posluchači i lidé hudebně zasvěcenější, kterým je deska již dobře známa, mají názor odlišný.

Cílem desky rozhodně není a nikdy nebude produkovat hudbu či texty předimenzované, aranžemi napodobující jiné kapely. Lakomá Barka si již přes deset let nese svůj profil, který úplně nezapadá do skupiny klasických folkařů či lidí zabývajících se pseudolidovou hudbou. Pokud si nás pan recenzista sám „zaškatulkoval“ a následně nám leccos v hudbě či textech vyčetl, pak nepochopil Lakomou Barku a záměr celé desky. Nejde nám o to, být ortodoxními folkaři či hráči folkloru. Já jako textařka většiny písní vyjadřuji vlastní pocity a nálady a vůbec nepřemýšlím nad tím, bude-li to píseň podobná lidové písni, či něčemu jinému. Houslové aranže si nekladly za cíl sólově se předvést, ale pouze dokreslit atmosféru příběhů, stejně tak i zpěvy. Sóla využíváme zřídka, klademe důraz na nástroje jako celek. Co vůbec nechápu, proč pan Hrubý bez okolků píše o písni Irská, že by ji rozhodně nepustil žádnému Irovi. Skladba nese název podle místa, kde se příběh odehrává. Ano, v hudební složce se dají vysledovat určité názvuky na irskou muziku, ale určitě nebylo záměrem irskou hudbu napodobovat!

Závěrem snad už jen nutno dodat, že u amatérské desky, kde jde v první řadě o lásku k muzice, o koníčka, ne o snahu prorazit do světa hudebního průmyslu, je pan Hrubý přehnaně a místy až nevhodně hrubý. Zejména v posledním odstavci, kde naše soukromé osobní poděkování svým blízkým v bookletu použije k osobnímu útoku a výsměchu. A k tomu se dobrý recenzent rozhodně neuchyluje…

Lucie Roubínová, kapelnice Lakomé Barky (textařka, skladatelka).
Vyšlo v Českobudějovickém deníku


Ad: Hrubý je přehnaně hrubý

Vážená paní kapelnice Lakomé Barky,

nelze zde odpovědět na všechny podněty z Vaší reakce, tak aspoň některé. Udělujete mi lekce ze slušného chování, ale hned v druhé větě nepravdivě tvrdíte, že jsem si Vaše album Paleta poslechl jednou cestou autem. Mohu Vás ujistit, že jsem ho naposlouchal velmi důkladně, jako ostatně každou desku, kterou recenzuji.

Ano, každá recenze je subjektivní názor jednoho člověka. Pokud máte rozsáhlou sbírku hodnocení, která jsou kladnější než moje, tak hurá: samozřejmě, že se mohu mýlit. Ale jedná se o názory dostatečně nezávislých hodnotitelů? Rozhodně byste měly být vděčnější za nepříjemný názor jednoho nezávislého publicisty (a myslím to obecně) než za pochlebování od hejna kamarádů.

Píšete, že se nezabýváte pseudolidovou hudbou – ani Vy jako textařka – a že jsem si Vás špatně zaškatulkoval a následně tedy nevhodně hodnotím. Když napíšete verše „měla jsem já milého měla jsem ho ráda/přivedou–li nového umru zjara mladá“ (Jablůčko), skutečně netušíte, na co navazujete, k čemu se snažíte připodobnit? Chcete tvrdit, že takhle mluvíte i v práci, na ulici, na poště?

Píšete, že jsem na Vás přehnaně hrubý a já nějak nevím kde. Jasně, je to vtipný bonmot a nejste první, kdo ho „vymyslel“. Pokud ovšem skutečně považujete citaci z Vašeho bookletového děkování za osobní útok, skoro nemám, co bych dodal. Mohu se omluvit Vašim blízkým, pokud jim vadí, že je zatahuji do své recenze, nicméně navázání recenze na nějaký citát z textů nebo z bookletu je docela běžná věc. Možná to není běžné u děkování, ale je škoda, že Vám kvůli tomu unikl smysl závěru recenze. Já si totiž opravdu myslím, že máte krásné hlasy, housle s nádherným tónem, všechno je čisťounké a slaďounké, ale nějak Vám (zatím) chybí schopnost víc se „umazat“ od života, od opravdu živé muziky, ve Vašem případě (vztaženo k albu Paleta) nejspíš lidové. Tak jsem Vás chtěl trochu nasměrovat. Bohužel jste to nepochopila.

V úctě

Tomáš Hrubý, hudební publicista
Vyšlo v Českobudějovickém deníku, 10. prosince 2013


Lakomá Barka - Paleta
Lakomá Barka: Paleta
Vydavatel: vlastním nákladem
Vydáno: 2013
Hodnocení desky: 5,00/10
Seznam písní: Paleta • Irská • Černá labuť • Jablůčko • Uvadlá láska • Maryčka Čičery (ukrajinská lidová píseň • Lípa • Mořská duše • Konipas • Proudy • Vzpomínka na klíček • Kolovrat • Strážní andělé • Pyšný Janek(lidová píseň)
Co o albu napsal Tomáš Doug Machalík: "Dámská folková kapela s výraznými flétnami, houslemi, vícehlasy i sólovým zpěvem. Texty bohužel působí dojmem povrchní a kvapné autorské práce." (5 bodů)
Více komentářů v hodnocení desek
Hodnotit můžete i vy, stačí se pouze zaregistrovat
 



Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
David Maroš  - Horňácko   |Registered |28.02.2014 10:41:45
Ano, také doporučuji studijní cestu na Horňácko. Jedná se o velmi zajímavý region pro všechny "pseudofolkloristy".
Pavel  - Lakomá Barka   |78.136.160.xxx |28.02.2014 12:31:13
Myslím si,že LB nemusí nikam jezdit a poslouchat jak se hraje jinde. Naopak atˇ hrají to, co je jejím srdcím blízké. A tak jak samy nejlépe umí. Vím, jak hrají naživo, atmosféra je vždy 100% úžasná a lidem se jejich projev líbí. Jsou to neobyčejně obyčejná děvčata, s velmi dobrými hlasy, která hned zaujmou diváky. A o to přece v muzice jde, získat posluchače, fanoušky, lidi, co jim jejich muzika něco řekne. LB je má.
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |28.02.2014 13:53:56
Nikdo nemusí nic...ale na druhou stranu trochu studia nikdy nikomu neuškodilo a tohle byla dobrá rada recenzenta, jak posunout muziku Lakomé Barky o kousek dál, aby neutonula v šedi a nezapadla...Já osobně mám kritiku, pokud je konstruktivní a není samoúčelová (hele, na tohle by se dal udělat vtip, tak na čem bych se svezl) a naopak jsem nesvůj, když se neozve nikdo. Z každé kritiky si kritizovaný může vzít to, co ho zaujme a s čím může nějak hnout. Zbytek se dá zahodit...
David Maroš   |Registered |28.02.2014 17:31:07
Samozřejmě Lakomá Barka nikam jezdit nemusí, ale může. Pochopil jsem recenzentův návrh "odjedou třeba na Horňácko" s určitou nadsázkou, že kapela by se mohla inspirovat přístupem k lidové hudbě v regionu, kde je folklór stále živý a kde se folklórní tradici věnují lidé vpodstatě všech věkových kategorií.
davy   |Registered |28.02.2014 18:43:22
Vzhledem k názvu kapely bych spíše doporučoval skotský folklór.
Ale teď vážně. Nahlédl jsem na stránky LB a přečetl pár textů, nejen těch pseudolidových. A dospěl jsem k závěru, že občas by neškodilo dát těm textům větší péči. Z rozhlasu znám dvě starší písničky LB. Jedna z nich (Šlapu si) se mi líbí hodně, i když i zde mohl být text spíchnut chladnější jehlou. Ve druhé mě naopak nehezky tahá za uši finální rým refrénu "namátkou-otočí", což vnímám jako naprostou negaci Cimrmanových absolutních rýmů.
MK   |213.195.200.xxx |01.03.2014 12:29:27
Vítej mezi nás, kolego -toh- !
(i za kolegu JR) MK
Víťa Troníček  - Sorry Miloši...   |78.80.110.xxx |02.03.2014 21:30:25
Ale ta recenze - jakkoliv je negativní, kritická a LB nepotěšila - je z novinářského hlediska v pořádku, protože není postavena na ironii a nesmyslných, rádoby vtipných, doporučeních.
Tomáš Hrubý si je vědom mantinelů, dokonce i toho, kde hranici překročil, když se za poznámku o rodinných příslušnících v odpovědi omluvil.

Ne se vším mohu obsahově souhlasit, protože existují úhly pohledu, ze kterých by se tvorba LB dala hodnotit pozitivněji, ale o tom bych tady nikdy nespekuloval. Názor TH je takovýto a jeho publikování je v pořádku.
Pokud však píšeš: "Vítej mezi nás, kolego," dovoluji si upozornit, že pranýřování MK za absurdní recenzi Folk žije a střet LB versus TM není ten samý problém.

Doufám, že je to zřetelné...
MK   |213.195.200.xxx |02.03.2014 22:21:56
Zřetelný jsi hlavně ty, Víťo Mužu ti říkat Františku Millere?
MK   |213.195.200.xxx |02.03.2014 22:34:30
Ale ne, takhle snadno se to neodbyde . Tak naposledy a jasně: TY MĚ nebudeš Víťo poučovat, co je " z novinářského hlediska v pořádku". Nevíš to a zaměňuješ to za to co ve skutečnosti jedině zvládáš: LÍBÍ - NELÍBÍ.
Víťa Troníček  - to MK   |78.80.110.xxx |03.03.2014 23:12:07
Tak to každopádně
Ale ty seš ten, kdo vítá v klubu -Toh- a přitom je zřejmé, že -Toh- by nikdy v odborné recenzi nenapsal, že Strunovrat (mimochodem vedený ředitelem ZUŠ) by kazil vkus dětem v MŠ, že Monty má psát pro Kočka kvůli zbavení se Goduly a že Bujabéza má poslouchat Žalmana atd atd atd...
Taky -Toh- nikdy neurážel nebo dokonce nevyhrožoval těm, co se dožadovali odpovědí a vysvětlení. Ba dokonce si myslím, že pokud by Tomáše někdo opakovaně veřejně požádal, aby o něm prostě nepsal, že by se nad tím minimálně zamyslel.

Sorry...

A propo, Miloši - tvé poslední recenze, kde jsi ironii udržel na uzdě - považuji za skvělé. Nevím, jestli ses hlídal kvůli našemu střetu nebo jsi byl usměrněn redakci, každopádně pokud jsi vážil více slova, já považuji svou misi za splněnou.
Přeju Ti, ať Ti to vydrží, jakkoliv tě budou Tví přátelé podporovat
Tomáš Hrubý  - Kdeže to mám vítat...?   |Manager |04.03.2014 01:50:16
I to mne opravdu těší, že mne po dvaceti letech (už mi k tomu chybí fakt jenom pár měsíců) psaní o folku vítají mezi nimi, milý MK… Celou dobu jsem dosud psal jistě totiž jenom „čest Vaší folkové písni, fiktivně Vám lámu palec a jsem úplně dojat, že jste cokoli napsali, je mi úplně jedno co…“ Ale abych ironií nezabředl do osobních šarvátek – to bych nerad. Naproti tomu bych rád podiskutoval na téma „folkaři se akorát pořád hladí po srsti – to je ale hnusné – naštěstí jsem tu já, drsný kritik, který se nikoho nebojím – proto cokoli napíšu, je velkolepé“. Nemyslím si totiž, že se folkaři hladí po srsti. To je taková tisíckrát opakovaná lež, která se stala pravdou. Velmi rozhořčení bývají nad kritikou akorát muzikantské Lidušky a Liduši. To se ovšem netýká jen folku: v takovém čistokrevném popu jsou muzikantští Liduši mnohem ostřejší. Rozumná reflexe folkové hudby tu byla v podstatě vždycky. Naprosto zásadní byl samozřejmě papírový časopis – ten jsme měli, bohužel, jen jeden (i když pár let s magazínem Muzikus to bylo možná jeden a půl.) Aby bylo jasno, že nechci hovořit o sobě, klidně vynechám posledních 17,5 let F&C, kdy jsem do něj sám přispíval, a řeknu, abyste se podívali na prvních 3,5 roku existence F&C: fakt někde vidíte nějaké hlazení po srsti? Vidím slušnou reflexi, maximálně omezenou zkušenostmi. Třeba Pavel Havlík: ten to bral rozhodně bez nějakých servítků. A ještě předtím: reflexe byla vždycky, šlo jen o tu platformu. Tou byl třeba Portýr vycházející každý rok během finále Porty. Nikdo tam nepsal nějaké plytké „kamarádské“ rozplývání se – prostě ne. Dobře to vím minimálně od roku 1979, odkdy jsem ho sledoval. Koneckonců, když mi koncem 70. let říkal jako vyhodnocení nějaké soutěže (asi Písní dlouhejch cest) Ivan Doležal „to jste to dneska pěkně posrali, co?“, tak to byl taky svého druhu kritický pohled na naši muziku (ovšem takový, kterého se snažím sám od té doby vyvarovat). Zkuste hned nespolknout každou zkazku, kterou si hromadně snažíme na naši muziku nasypat lejna. Díky.
MK   |213.195.200.xxx |05.03.2014 11:52:07
Hlazení proti srsti je jako kladný nebo záporný?
No já bych spíš doporučit texty v časopise FC srovnat s texty v časopise Melodie, než srovnávat texty v časopise FC mezi sebou.
Ivan Jucharský  - Divný   |94.112.150.xxx |03.03.2014 03:05:47
Zdá se mi divné používat prakticky stejný název jako už dobře zavedený soubor...
http://www.lakomebarky.cz/
Daniela   |212.47.6.xxx |03.03.2014 12:50:35
Ono je to Ivane, přesně naopak. Skupina Lakomá Barka existuje od roku 1997, zatímco soubor teprve od roku 2001. Takže spíše soubor měl zvolit jiný název vzhledem k tomu, že již existovala zavedená kapela...
rr   |37.48.33.xxx |04.03.2014 09:12:47
Kde je Slávka, já bych chtěl ještě Slávku ... davy, MK tu jsou jen ta Slávka ještě chybí ...
Slávka -vy-  - omluva za příspěvek mimo mísu   |194.228.232.xxx |04.03.2014 13:01:42
Když po mně ten kluk z Pardubic tak touží...
Já sice jsem prodejný pisálek (pisálka), ale vy na mě nemáte a nikdy mít nebudete
Víťa Troníček  - to Slávka   |78.80.110.xxx |04.03.2014 20:40:55
Jen aby nedošlo k mýlce... rr není VT
rr   |37.48.54.xxx |05.03.2014 11:02:03
Není nad nezdravé sebevědomí ...
MB   |90.178.120.xxx |06.03.2014 22:33:41
Tomáš Hrubý je dlouhodobě můj nejoblíbenější kritik v žánrech FTC. Jeho jméno + polemika pod recenzí vzbudily moji pozornost - po poslechu ukázek z alba jsem si CD objednal. Ideální proces...
Allo  - MB - pravda   |194.228.173.xxx |07.03.2014 13:45:23
Ten, kdo trochu sleduje dění, tak moc dobře ví, že v muzice platí stejně jako ve škole: kdo neumí - dělá kritika a píše recenze (nejen TH, ale také MK). Dle mého názoru - ať si každý hraje a zpívá co chce, a jak se mu líbí. A vlastně účel je splněn - opravdu "ideální proces". Koupím - nekoupím. (Jen pro info: nic jsem nevydal, ani jsem neprošel kritikou výše uvedených pánů.)
davy   |Registered |07.03.2014 15:30:34
Tak pozor, on TH má pestrou muzikantskou minulost. Ne že bych tolik sledoval dění, ale prostě jsem se ocitl na stejné škole, tak to vím.
(Byl tam i jeden velmi ambiciózní MK, ale ten se poslední dobou vyskytoval spíše v politice a se zdejším kritikem nemá kromě iniciál nic společného. )
MB   |90.178.120.xxx |07.03.2014 21:59:22
Aby nedošlo k nedorozumění - slova "můj nejoblíbenější kritik" nebyla míněna ironicky. Takže pro jistotu přidávám dvě další: nejuznávanější, nejrespektovanější. A tuto pozici nemůže zviklat fakt, že je nepochybně náročnějším posluchačem než já.

Ano, Tomáš např. zpíval ve vokální skupině Pětník. Slyšel jsem ho naživo na Zahradě (scéna Na Zámku), a nebylo to vůbec špatné.
MK   |213.195.200.xxx |08.03.2014 12:16:30
Proto je kolega -toh- taky tak hodnej, protože ví, zač toho muzikantský loket. Já to nevím, proto dělám toho zlýho

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib