gototop
26.01.2011 Radůza, Traband nebo Jananas? (Belmondo)    Tisk
Zajímavosti
Do jubilejního 20. ročníku vstupuje udělování cen Akademie populární hudby. V těchto dnech byly zveřejněny nominace na ceny Anděl 2010. V žánru folk a country, který nás pochopitelně zajímá nejvíce, získali nominaci následující tři interpreti:
Radůza za desku Miluju vás
Traband za desku Domasa
Jananas za stejnojmennou desku Jananas
Hodnocení desek probíhá dvoukolově. V prvním kole každý „akademik“ hlasuje pro tři nejlepší desky vydané v období od 1.1.2010 do 31.12.2010 nezávisle na pořadí. Druhé kolo hodnocení obnáší určení pořadí třech nominovaných opět všemi hodnotiteli. První pořadí se rovná zisku 3 bodů, druhé pořadí obnáší 2 body, třetí pozice bod jeden. K vyhlášení držitele letošního folkového a country Anděla dojde na koncertu žánrových kategorií na pražském Výstavišti v malé sportovní hale (Incheba aréna) v úterý 22. února 2011. Natáčet by měla Česká televize, která chystá kromě přenosu z udílení Andělů v hlavních kategoriích o den později i retrospektivní připomenutí dvaceti let udílení cen Akademie populární hudby.
Za zmínku jistě stojí i nominace Xindla X v kategoriích zpěvák roku a za písničku Láska v housce i za skladbu roku a videoklip roku. Zajímavá je také nominace Hany Hegerové na zpěvačku roku i desky roku za úspěšné album Mlýnské kolo v srdci mém. V kategorii World music se nominací dočkali Al-Yaman, BezoBratři, Garcia a Zuzana Lapčíková.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Lukáš Vořech Pokorný  - Xindl X   |Registered |26.01.2011 10:14:25
A Láska v housce je zrovna jedna z těch horších, ale za to více popovějších písní.

No, já bych si v letošních folkových Andělech skoro nevybral. Nejvíc mě asi oslovila ze zmíněných Radůza. A jinak bych držel palce Garcie, která je skvělá.
Kartáč  - láska v housce   |90.180.13.xxx |31.03.2011 14:50:28
já bych dokonce řekl, že to je prostě špatná písnička. Jen dobře prodaná
kony  - je to těžké, ale...   |213.220.228.xxx |28.01.2011 02:45:40
Všechny desky jsou velmi kvalitní, ale nemůžu se ubránit pocitu, že Radůza i Traband natočili své sice dobré, ale už slyšené polohy. Jananas je pro mě něco zcela nového nejen tím, že je to debut, ale je to hodně originální, já jim fandím!
Endy   |217.112.161.xxx |29.01.2011 21:41:10
Já bych šla do Radůzy a Katky Garcia
Cimbura   |Registered |30.01.2011 10:56:01
I když Jananas pro mne není žádným bleskem z čistýho nebe, znám ho už několik let, musím říct, že ta deska je skvělá! Aniž bych snižoval kvalitu dalších dvou nominací, pozamenávám, že by se mi mezi nominacemi hodně líbili taky My3.avi. Je to výborná deska, kterou hodně překonali svůj debut, a její smůla je jen v tom, že v posledním roce vyšlo hudeních perel opravdu hodně.
jindra  - my3.avi jananas..a vy?:-)   |78.80.97.xxx |03.02.2011 18:28:55
Je mi to taky líto, že se tam nevešli My3.avíci.Deska je super, stejně tak jako teď ujíždím na Jananasu, pro mě v současnosti nejlepší folkové kapely..Snad akademici nepůjdou na jistotu a odváží se objevit nové!
Ondra  - Country   |93.95.35.xxx |04.02.2011 14:15:52
Ještě tady nikdo nenapsal tu tolik omílanou pravdu, a to, že country opět nemá žádnou nominaci. To pouze dokazuje, že česká country je MRTVÁ!!! Nebo respektive, pokud se v české country objeví něco nového - čerstvý vítr, bude to pro mě stejným překvapením jako sněhová vánice v srpnu v Polabské nížině. Je to taky dáno velmi úzkou hranicí mezi country a bluegrassem. Zatímco je ale kapel, které se hlásí k bluegrassu čím dál víc, country kapel ubývá, že by to už byla "ostuda"??? Vidím to takhle: Žánr country je u nás prozatím mrtev, ať žije bluebrass.
davy   |Registered |04.02.2011 14:46:45
Navážu na tiskovou chybu: Bluebrass by se asi dal přeložit jako "smutná dechovka", možná něco jako Smuteční pochod revolucionářů. Ale česká country tento pochod nepotřebuje, neboť je nesmrtelná a taky prochází určitým vývojem.
Bluegrass podstatně víc převažoval na přelomu 70. a 80. let, když netolerantní část portovního publika nesnášela moderní country a pískala na Newyjou.
Ondra  - Trampská hudba   |93.95.35.xxx |04.02.2011 16:04:13
Sice už tu o škatulkování bylo napsáno hodně, ale kam by patřila trampská hudba... Logika říká do folk&country, ale nemohla by ona být i ve world music? Vždyť je to takové naše ethno...
MK   |193.179.126.xxx |01.04.2011 10:18:16
World Music neexistuje. Legenda o vzniku tohoto pojmu je dostatečně známá.
Moderní trampská píseň se dostatečně schová do kategorie "folk"
Americká country od 80. let plní v USA úlohu popu resp. středního proudu, tento vývoj česká country neakceptovala. Proto se nyní pohybuje v jistém inspiračním vzduchoprázdnu. Ale nejméně o jedné až dvou nominacích bych věděl, on jejich čas přijde.
Trampfolkař   |88.100.62.xxx |01.04.2011 11:13:37
Miloši, to zkus vysvětlit Kapitánu Kidovi, že trampská je vlastně folk, uvidíme, co ti řekne.
Kuba Horák   |Registered |01.04.2011 11:42:59
Třeba to, že se do svých trampských písní pokoušel dodat trochu toho swingu
Anonymní   |88.100.62.xxx |01.04.2011 11:55:17
Tak. Většina orchestrů za 1.republiky hrála tzv. romantickou píseň, které se hrála u ohňů a chat trampířů a tak vznikla trampská píseň, především svými texty, muzika byla hrána na kytary tzv. Hašlerky, jelikož by se tam celý orchestr nevešel. Nevím, zda tenkrát tušili, že se dostanou až do kategorie folk a že je tam někdo zařadí... Ale historii by ti jistě vysvětlil Franta Hacker a nebo Tony Linhart.
MK   |193.179.126.xxx |01.04.2011 12:49:19
Čti pozorně trampfolkaři: Psal jsem moderní trampská píseň. Tzv. klasickou t.p. vycházející z kupletů, městského folklóru, swingu a jazzu, která je vývojově uzavřenou kapitolou, jsem tím nemínil.
Trampfolkař   |88.100.62.xxx |01.04.2011 14:43:18
Trampská je pořád trampská, jestli je moderní, nebo klasická. Jazz je taky pořád jazz, jestli je moderní a nebo klasický... Hoboes přinesli do trampské dle vás klasické muziky modernu, ale tím z ní neudělali folk. Zkuste se pane Keller zeptat Kida a nebo Mikiho, prostě běžte přímo ke zdroji, zda-li hrají folk a pošlou vás oba k šípku.
MK   |193.179.126.xxx |01.04.2011 14:58:36
Trampfolkař: Nerespektováním ustálených kategorií tyto nezrušíte, to za prvé. Za druhé, velmi často není pojmenování kategorie záležitostí muzikantů, takže je celkem jedno, jak to ti muzikanti nazývají, podstatné je , jak to nazývají ti, kteří o hudbě píší a analyzují ji. Bohužel, váš názor je velmi ojedinělý, protože pro zdůvodnění zařazení diskutované muziky lze popsat řadu znaků. Je mi líto, že vám nemohu podat lepší zprávu.
Trampfolkař   |88.100.62.xxx |01.04.2011 15:12:18
To není o respektování, ale o přirozeném, logickém myšlení a vývoji a zase vám musí zopakovat, zkuste zavolat Mikimu Ryvolovi a zeptat se ho jakou muziku hraje a věřte, že folk to určitě nebude. To, že ho někdo někam zařadil mu je šumafuk a Kida se raději ani neptejte... Možná bude lepší se rovnou v rádiu zeptat Tonyho jestli hraje folk.
Ještě bych vás poprosil, zda byste mi mohl doporučit nějakou literaturu, kde se píše, že moderní trampská muzika je folk, to bych si rád přečetl a hlavně poznal autora.
davy   |Registered |01.04.2011 15:33:24
Myslím, že právě kpt. Kid v 80. letech vymyslel heslo "folk všechno spolk".
Moderní trampská muzika vycházela jak z té tradiční, tak z jiných žánrů. Velmi často i z klasického folku, viz Brontosauři nebo Stopa. Konkrétně Stopa měla v repertoáru jak ryvolovky, tak folkové písničky např. od New Christy Minstrels. Podobně oscilovala mezi těmito žánry i Ozvěna apod. Dá se říct, že trampské kapely 80. let měli ke klasickému folku blíž než někteří "příliš hlubokomyslní" folkaři.
Možná i Hop Trop by byl folkovější, kdyby se Samson zároveň folkově nerealizoval v Mácích nebo ve své partě. Ale to je "kdyby", nejspíš by mu to Huberťák nedovolil.
Trampfolkař   |88.100.62.xxx |01.04.2011 15:50:27
Davy, souhlasím s vámi. Článek o vývoji Žabařské kapely taky chválím ... není nad logické myšlení, bez zbytečných přikrášlení a rádoby dvojsmyslů.
S tím heslem - Folk Portu spolk - se KK velmi proslavil, u některých i dost negativně. Vím, že Žalman mu to nemůže zapomenout do dnes.
davy   |Registered |01.04.2011 16:34:39
Zrovna Žalman je klasický trampfolkař a kpt. Kid to asi nemířil proti němu, spíš měl na mysli tzv. židlový folk (to je zase Samsonův odborný termín pro ty folkaře, kteří "všemu rozumějí nejlíp"; on sám si údajně tím obdobím taky prošel, jak řekl v nějakém rozhovoru).
To škatulkování je občas záležitost spíš matematická, tj. množiny a podmnožiny. Například bluegrass je zcela jednoznačně podmnožina country, ale málokterý bluegrassový muzikant se "sníží" k tomu, aby se přihlásil k té countryové množině. Většinou je hrdý na to, že hraje právě ten bluegrass, a dokonce je schopen říct, že country ho nezajímá. Takže je to trochu podobná situace jako u toho folku a moderní trampské hudby.
Trampfolkař   |88.100.62.xxx |01.04.2011 17:22:38
No vidíte a pak že se neškatulkuje. Všichni tvrdí, jak nemají škatulkování rádi a přitom když se dotknete jejich stylu, který hrají, tak se hned brání, že hrají cokoli jiného jen ne to, co jim kdo přisoudí. Nedávno jsem to zažil v rozhovoru s jednou mladou a velmi ambiciózní kapelou.
Ale to jsme trochu odbočili od Jananasu, slyšel jsem je párkrát hrát na Folkové růži a mohu potvrdit, že hrají určitě moderní folk, alespoň takhle si jej nějak představuji. Řadil bych je do stejné roviny jako Epy de Myi, Šantré ...
Tím chci říct, že je dál považuji za folk, i když jiný než ten Žalmanův, nebo Nezmarský ... ale pořád je to folk, stejně jako trampská píseň je pořád trampská píseň a je jedno jestli jí napsal Ryvola a nebo Korda.
A jakési nazývání ukončení vývoje tvorby klasické trampské písně (kde je ta hranice?), když nastoupili Hoboes a nebo Krakatit, je si myslím nesmysl, prostě trampská písnička má dále vývoj a je obohacena jinými prvky, jak herními, tak aranžérskými. Samozřejmě, že ten vývoj trampáren je pomalejší než ten folkový, protože mladí muzikanti moc trampárny netvoří, až na pár výjimek - Lístek, Tempo di vlak.
Dnes se mezi folkaře řadí vlastně každý autor, který nenapíše text ala tramp, ale s tématy, které tzv. přísluší folku. Já bych to za sebe oboje přisoudil jedné kategorii resp. množině - akustická hudba. Zkuste mi třeba definovat hudbu Jumping drums.(snad jsem to napsal správně) je to folk, nebo etno či co? Zase si myslím, že akustická hudba.

Jinak Ozvěnu jsem zažil v Sokolově na Portě, když dostali autorskou Portu za písničku Nádraží a je to trampská píseň a nebo folková, co myslíte? Já jen vím, že po mnoha hospodách, slezinách ohních jí hrají především trampové, ale ten text až tak trampský není, nebo se pletu? Opěvuje poetiku atmosféry prázdného nádraží. Podobnou píseň, myslím tématicky, zpívali Fešáci, kteří hráli country a nebo folk?
davy   |Registered |01.04.2011 18:13:02
Nádraží od Fešáků lze jednoznačně zařadit do country (v Melodii to tehdy někdo dokonce hodnotil jako country-rock, což asi není moc přesné). To souvisí s celkovou aranží, hlavně co se týče instrumentální složky. Ovšem co je v těchto souvislostech zajímavé: tu písničku si nenapsali sami Fešáci, stvořili ji členové tehdejších Sazí (tj. folkaři).
Nádraží od Ozvěny sice zná každý, ale málokdo ví, že je od Ozvěny. Spíš se setkávám s tím, že lidi tuto písničku nazývají Prázdný nádraží a to se zase plete s dalšími songy z repertoáru Rangers, M. Tučného apod. Tam škatulkování nějak neřeším, prostě je to trampská písnička ovlivněná folkem, někdo ji řadí tam a někdo zase jinam.
Trampfolkař   |88.100.62.xxx |01.04.2011 19:08:57
Na tom se opět shodneme. To, že je Fešácké Nádraží napsáno Sazemi jsem se dozvěděl shodou okolností nedávno a mile mě to překvapilo.
Ozvěnu tenkrát - r. 1980 Porta Sokolov, představovali jako trampskou kapelu a proto si myslím, že se ta písnička tak ujala mezi trampy. A je pravda, že se hraje v různých úpravách do dnes.
Co vím, tak Ozvěna se stále k názvu trampská skupina hlásí.
Je pravdou, že tenkrát se ty škatulky používaly oficiálně. Dnes je to nejspíš přežitek, ale zkuste někomu, kdo se považuje za folkaře říct, že hraje trampskou písničku...proto si myslím, že je lepší použít všeobjímající název akustická muzika.
Samozřejmě, že škarohlíd si hned řekne, a co ty elektrické nástroje, které se používají ... prostě svoboda aranží.
Končím, jdu si do hospody zahrát s trampy folkové písně.
davy   |Registered |01.04.2011 21:27:19
Nejen že se škatulkovalo oficiálně, ale občas se záměrně dělaly různé nepřesnosti.
Při své portovní premiéře roku 1979 jsem zažil, že v předkole bylo příliš málo trampských kapel. Takže některé country kapely byly "direktivně" přesunuty do trampské kategorie a totéž se týkalo i naší kapely (my jsme se považovali za country-folk a přiznávám, že poslouchat se to moc nedalo). Jananas by tam možná zařadili taky skrz ten úryvek z Rosy.
Co se týče Ozvěny, tak tam je samozřejmě důležitý její názor. Tj. že se sama považuje spíše za trampskou kapelu, i když kdysi na Portě zpívala mj. folkovou klasiku "All My Trials" od Peter, Paul and Mary. Koneckonců totéž kdysi zpívaly i countryové Schovanky a nikdo je z folku "nepodezíral".
Trampfolkař   |88.100.62.xxx |02.04.2011 02:48:21
Samozřejmě se neposuzuje podle toho co se hraje, ale jak se to hraje... jsou kapely , které hrají folkovou klasiku od P,P,M a zní to trampsky protože to z nich prostě jde a pak zahrají trampskou klasiku a je to tam. Přeji hezký víkend.
davy   |Registered |02.04.2011 10:14:32
Též přeji pěkný víkend. Jinak pokud mě paměť neklame, tak Ozvěna sice použila text, který v 60. letech zpívali Matuška s Vondráčkovou, ale aranžérsky se držela originálu PPM.
Druhá věc je, že vývoj folku (netrampského) se v 80. letech víceméně odkláněl od té klasické linie. Bylo několik výjimek, např. Nezmaři, ale folk Nezmarů taky nebyl čistá "konzerva"; v té době hráli písničky i od Mikiho Ryvoly, od bluegrassových Dillardů atd. a upravovali si to k obrazu svému.
Trampfolkař   |88.100.62.xxx |02.04.2011 18:14:18
To bych vás měl znát, s kterou kapelou jste se účastnili Porty v tehdejších letech? Snad to není tajemství.
davy   |Registered |02.04.2011 19:44:59
Není to tajemství. Ale nějak se to odchyluje od zadaného tématu nejlepších kapel, zatímco já jsem hrál v "kvalitativně opačné" kapele (Sršni z Ostrova nad Ohří, předkolo v Citicích).
MK   |212.71.128.xxx |03.04.2011 10:47:51
CIT.:"Končím, jdu si do hospody zahrát s trampy folkové písně."
Todle mi něco (nekoho) připomíná, trampfolkaři... Jakobyste k někomu chodil na stránické školení...
MK   |212.71.128.xxx |03.04.2011 10:46:16
Tak znova: O definici a popisu toho co hrají nerozhodují z velké většiny muzikanti.
(Kdopak to tady nedávno byl tak urputně umanutý... Až já si vzpomenu....)
davy   |Registered |03.04.2011 13:48:45
To je pravda a lze na to najít spoustu příkladů. Bill Monroe sice pojmenoval svou kapelu Blue Grass Boys, ale slovo "bluegrass" nevymyslel a údajně ho dokonce nesnášel.
Na druhou stranu pokud si kapela dělá svoji propagaci, tak svůj žánr nazve tak, jak uzná za vhodné. Jak moc se to shoduje s realitou, to už je druhá věc.
Čerstvý odstrašující příklad: Před pár dny mě syn-metalista upozornil na kapelu, která údajně hraje "experimental bluegrass" a má nějaké nahrávky na Bandzone. Po letmém poslechu (víc po mně nikdo nemůže chtít) jsem usoudil, že to bude spíš nějaká brutálnější odnož metalu (tomu odpovídá i instrumentální složení, žádné banjo nebo mandolínu nemají), s New Grass Revivalem blahé paměti to nemá absolutně nic společného a muzikanti možná mají nějaké zkušenosti s trávou, takže je to inspirovalo k tomuto označení stylu. Rozdíl mezi moderní trampskou a folkem je proti tomu zanedbatelný.
Trampfolkař   |109.183.140.xxx |03.04.2011 20:14:42
Nerozumím...
davy   |Registered |03.04.2011 21:02:20
Vysvětlím, on MK někdy nerad konkretizuje. Někdy sem napíšu nějakou blbost (napůl záměrně) a od MK se dozvím, že je to blbost. To vím taky, ale třeba chci vědět, jak je to správně, a to už mám smůlu.
Zpět k tématu: Pokud by se hudební kritici svévolně rozhodli, že trampský folk made in Ozvěna se bude nazývat třeba echofolk (záměrně to tak píšu, aby to znělo světověji než ozvěnofolk), tak Ozvěna se může sebevíc snažit prezentovat jako trampská kapela, ale víceméně jí to není nic platné.
Trampfolkař   |109.183.140.xxx |03.04.2011 21:49:36
Víte co Davy, pro mě je to tak - jestli si někdo vymýšlí názvy, které nějak charakterizují něčí tvorbu, jeho věc a jestli to je oficiální cestou, tak tuplem, já sázím na logické atributy písničky. Když někdo má v textu slova - koleje, strom, tramp, vandr, vlaky, vagóny, oheň... ještě by toho šlo vyjmenovat... a navíc charakteristická swingová hra na kytaru (Miki Ryvola - Hoboes) , tak je to pro mě trampská píseň jak stehno. Folkaři v textech probírají přece jen závažnější témata, samozřejmě ne všichni ... někteří neprobírají nic a někteří dokonce pěkný pitomosti a ještě hůř jsou na tom countrysti. Ale prostě a jednoduše Miki Ryvola není folkař, ať už někdo vyrobil definice jaké chtěl.

MK: Také přeji dobrý den. Mám takový pocit, že se trošičku pletete Miloši, omlouvám se za mé tykání na začátku, považoval jsem to za samozřejmost, když jsem si četl některé diskuse. Neznáme se a nepotykali jsme si. Prosil jsem vás o nějakou tu literaturu a ještě bych se zeptal jak je možné, že neexistuje world music, jak jste psal, když nominace hovoří o něčem jiném...
davy   |Registered |03.04.2011 22:41:10
Všechny countryové texty bych neházel do jednoho pytle, koneckonců sám se v této oblasti snažím o "nápravu", pokud to tak můžu nazvat.
Jinak ale mám zkušenosti, že mnozí zpívající muzikanti v tomto žánru (a zvláště v bluegrassu) mají skutečně jakousi zvrácenou oblibu v slabších textech. Když je totiž spletou, tak to prostě není takový průšvih (většinou to není ani poznat ).
Miki Ryvola sice není folkař, ale není proti folkařům zaujatý. Jinak by např. nespolupracoval s Nezmary.
Trampfolkař   |109.183.140.xxx |03.04.2011 23:04:27
Miki Ryvola nejspíš není zaujatý vůči nikomu, si myslím ... jeho spolupráce s Nezmary je velmi známá a za sebe nemohu říct, že by mě nějak brala, možná kdysi, když tam byl ještě i Matějů, dnes se mi to víc líbí jen ve trojici se Zajícem a Drengubákem.
MK   |212.71.128.xxx |03.04.2011 21:14:40
A ty smajlíky na začátku příspěvku.... No neva trampfolkaři, jen jsem vypustil balónek a vy jste a) obstál, b) odkopal se . Nechť si publikum vybere. Dobrý den.
Belmondo   |78.102.75.xxx |05.02.2011 16:46:15
Jsem rád, že se v diskusních příspěvcích objevila deska My3.avi. Snad neprozradím tajemství, že v devatenácti deskách, které se ve folku objevily v nominacích "akademiků" nechyběla ani ona. Naprostý souhlas, že My3.avi i Jananas patří k současným nejprogresivnějším kapelám.
Myslím, že zmínku by jistě stály další výborné desky třeba Petra Linharta nebo velmi vydařené CD Honzy Řepky a Martiny Trchové.
jiri.havlik   |88.100.29.xxx |11.02.2011 14:50:21
Ano, pro me TOP3 za minuly rok

My3.avi
Martina Trchova
Jananas

Takze se akademici trefili jen do jedne, tudiz fandim "nove krvi" z Jananasu
Kartáč  - nominace   |90.180.13.xxx |29.03.2011 16:27:38
nevm jak vám, ale mě Traband přijde už hodně mimo scénu folk&country. Navíc, i když jsou sví, tak ve srovnání s ostatními nominovanými pokulhávají jak po skladatelské stránce, tak z hlediska zpěvu. To, že v nominaci chybí Martina Trchová (Trio), považuju za totální úlet a neznalost. Poslouchám mnoho různých stylů i mimo folk a v minulém roce jsem prostě lepší album neslyšel. My3.avi mi tam taky chyběj, ale paradoxně se mi starší album líbilo více. Jananas bez debat. Přeju jim výhru, ale myslím, že Martina Trchová nebo My3.avi jsou muzikantsky o kousek dál. A jasně: vím, že to je subjektivní
Kuba Horák   |Registered |31.03.2011 11:26:27
Myslím si, že Traband vyhrál proto, že hudba "zasahuje" jak mozek tak srdce. A písně Jananasu jsou orientovány (alespoň podle mého cítění) hlavně na ten mozek. Klukům z My3.avi jsem nominaci přál.
davit  - pravda, kubo.   |90.182.161.xxx |31.03.2011 12:29:25
potěšil jste mě, kubo. už jsem se cítil s tímto názorem na písničky a především texty jananasu osamocenej.
Milan B.  - pro davit-a   |85.160.94.xxx |02.04.2011 07:17:11
Nejste!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib