gototop
19.03.2004 V mlhách za úsvitu (Hombre)    Tisk
Povídky

Schovávali jsme se s Tonym zachumlaní do maskáčů v sychravě lezavém ránu za boční stranou starý roubenky, ocumlávali vlastnoručně sbalený čoudy z hrubě řezanýho fajfkovýho tabáku, a uchváceně sledovali přes špičky promáčených smrků neslyšně hřmící záplavu světla prodírajícího se od východu řidnoucími závoji ranní mlhy.

"Bájo, co?" Nechal se slyšet Tony. "Člověk se kouká shora na ty zarostlý kopečky, všady klídek a romantika, a vůbec si neuvědomí, co se tu dělo před pár desetiletíma."

"Myslíš koncem války? Slyšel jsem, že se tu pořádaly nějaký trestný operace." Vyplivl jsem rozjímavě smítko tabáku. "Kde to tu vlastně bylo?"

"Támhle naproti. Jak jsou ty paseky s těmi stromy. Z baráků už nezůstaly ani základy. Němci byli důkladní. Dovezli si prej na likvidaci kerosín a výbušiny."

"Nojo, dole ve vesnici je pomník." Protáhl jsem se. Z mlžných oparů na východě pomalu lezl žlutooranžový jas slunečního kotouče. "Prej jagdkomando. Postříleli u hřbitova pár vesničanů."

"To taky." Tony zamyšleně kývl a vyfoukl k nebi pruh dýmu. "Ale namířeno měli naproti, na ty samoty. Lidi z těch míst nejspíš slyšeli z údolí střelbu, a zkoušeli zdrhnout do kopců. Jagdkomando ale mělo zkušenosti a psy. Dostali je všechny. Některý prej i na týhle stráni." Mávl rukou nad loukou strmě svažující do převalující se šedivé mlhy v údolí.

Stráň byla stále v polostínu, zahalená oparem ranní mlhy zvolna trhané sílícím vánkem a nárazově zahuštované do nepravidelných měnivých tvarů. Po špicích okolních smrků neznatelně stékala zlatá záře. Větrem strhávané kotouče mlhy se převalovaly loukou. Znenadání jsme zpozorněli. Přesouvající se mlžné tvary zhoustly a nabraly obrysy tří běžících postav. Sílící vánek je pomalu hnal napříč strání k tmavé hradbě lesa. Rozpoznal jsem jasně běžící postavu muže v čele, následovanou dvěma menšími postavami se zřetelně ženskými tvary. Zíral jsem do převalující se mlhy s vyvalenýma očima.

"Do frasa, Tony, vidíš to...." Nemusel jsem se ptát. Tony strnule zíral s otevřenými ústy před sebe.

V tu chvíli se u okraje lesa dole, o pár desítek metrů níž, jakoby náhodou, zformovaly ze zvířené mlhy dva houstnoucí hranaté obrysy, až nepříjemně připomínající postavy dvou ozbrojenců. Jedna z nich natahovala mlžný obrys ruky před sebe. Pak projel loukou náhlý poryv větru. Obrysy běžících postav zakolísaly jako kdyby narazily na napnutý drát a plavným zpomaleným pádem se rozpadly do stran ve vířících chomáčích mlhy. Zírali jsme strnule na mlžnou projekci dávného dramatu a přemýšleli, zda se nám to nezdá.

Strání projel další závan větru. Potrhané mlžné stíny se zakymácely a rozplynuly se v neznatelně klesající žlutavé záři východu slunce.

"Hele, na co to tak tupě čumíte?" Vyčouhlá Martina s palci za opaskem.

"Je potřeba naštípat dříví. A taky byste mohli zajít dolů pro kýbl vody. Neflákejte se." Vyměnili jsme si Tonym rozpačitý pohled a zvedli zadky. Realita člověka nakonec vždycky dostihne.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Mirek  - Re: V mlhách za úsvitu   |217.112.168.xxx |19.03.2004 06:26:00
Má-li tohle predstavovat jednu z variant reakcí na prubeh diskuze k jednomu z predchozích clánku ;-) ?
Pak je to rozhodne lepší než reakce predchozí
)).
Hombre  - Re: V mlhách za úsvitu   |160.218.40.xxx |20.03.2004 12:06:00
V podstate ano. Chtel jsem tím prakticky dokázat, že pri psaní povídek není vzlášt nutné se príliš vzdalovat bežné realite tak, jak ji známe, a že skutecnost, jak ji prožíváme, muže být stejne zajímavá coby téma.
Že záleží jen na tom, co si z té reality dokážeme vybrat. ;o))
Tomáš  - Re: V mlhách za úsvitu   |212.20.104.xxx |20.03.2004 12:06:00
Docela se zájmem jsem sledoval ostrou diskusi nad povídkou Tenkrát na Pangee. Proto jsem si rád precetl tvou povídku, abych si presvedcil, v cem je to "echtovní" trampské téma. Víš, já nejak nerozlišuju mezi trampským a jiným, spíš mezi tím, co se dá a nedá císt. Ta sci - fi povídka nebyla tak nejhorší. Psát povídky je to nejtežší, daleko težší než napsat dlouhý a pitomý román. Ta tvá povídka je asi skutecným zážitkem, který se mohl stát i skautum ci jiným skupinám obyvatel na výlete po stopách protifašistického odboje na severní Morave brzy ráno. Ale že bys autora , kterého jsi docela drsne napadal, nejak strcil do kapsy, to se mi nezdá. Ta poslední vysvetlující veta veta tam být nemá. Vyplývá ze smyslu textu. Takže " do frasa", chtelo by to víc tolerance, co ríkáš
Hombre  - Re: Re: V mlhách za úsvitu   |160.218.40.xxx |20.03.2004 12:11:00
To je pravda. ;o)))
Snažil jsem se být extra kontraverzní, abych vybudil diskuzi, což se nakonec myslím povedlo. D'Ady, který me osobne zná, a má me prokouknutýho, to pochopil. ;o)))
Black Bart the P08  - Re: V mlhách za úsvitu   |80.188.148.xxx |20.03.2004 12:23:00
Ach jak snadné by bylo rýpnutí, že tohle téma už tady bylo a navíc zpracováno ctiveji a elegantneji, kdy se príbeh neutápí v prehršli pseudopoetických obratu cpících na sto honu zatuchlým klišé.
Jenže proc?
Me se tato vec líbí, a nemám zapotrebí hanet a vytahovat detaily a jednotlivosti, když vím, že to, co me osobne nemusí oslovit se naopak muže deseti dalším lidem zdát jako skvelé
Tomáš  - Re: V mlhách za úsvitu   |62.177.74.xxx |20.03.2004 17:54:00
Black Barte, dobrý. Me nejde o to, že se mi to nelíbí, ale o styl kritiky. Ten Ombre moc neovládá. Howh
Black Bart the P08  - Re: Re: V mlhách za úsvitu   |80.188.148.xxx |20.03.2004 17:57:00
To je asi omyl Tomáši, já jsem nereagoval na tebe, ale jen na Hombreho a jeho predchozí príspevky (nejen k této povídce
Hombre  - Re: V mlhách za úsvitu   |160.218.40.xxx |20.03.2004 22:39:00
Zajisté, že téma už zde bylo, a zcela urcite už bylo mnohokráte zpracováno mnohem lépe, než toho je schopna moje malickost. ;o))))))))))
Ovšem podstata mé kritiky Cernovousovy povídky, (bez ohledu na kontraverznost, nejsem bohudík kritik z profese), a druhotne i duvodu, proc jsem tuto krátkou povídku napsal, spocívala nikoli v onom konstavování, pánové, ale v tom, co jsem uvedl výše. ;o)))
Jste schopni tento fakt zaregistrovat, nebo se hodláte dále bavit pouze o svých pocitech plynoucích z mé neomalenosti? ;o))
Black Bart the P08  - Re: Re: V mlhách za úsvitu   |194.228.78.xxx |21.03.2004 00:44:00
Priznám se, že presne nechápu, co jsi chtel ríci Hombre. Co ctíš v prvé rade? Aby ta povídka byla echt trampská? Nebo aby v ní nebyly veci, které se v realite nemohou uskutecnit? Ale vždyt ty sám používáš fantazii, netvrd mi, že to co zde popisuješ jsi skutecne prožil. A vubec, kde jsou ony hranice žánrové cistoty, které jsi ješte ochoten akceptovat? Máme tady povídku, jejíž dej se vubec neodehrává na vandru, ale na jakési pouti v Kotulánkách. Je to trampské...není...
Hombre  - Re: Re: Re: V mlhách za úsvitu   |160.218.40.xxx |21.03.2004 13:18:00
Já zase nevím, co myslíš "echt trampskou povídkou". Nejde prece o to, co ctíme, ale co cítíme. Povídku prece nedelá téma.
Nevadí mi, když trampská povídka uvádí reálie hodné SF. Ale musí k tomu být prece proboha duvod.
Tím duvodem, nemuže být proste jen tak budoucnost. Tramping je ve své podstate duchovní návrat k urcitým tradicím. Stav duše, jak kdysi rekl Wabi Danek. Pokud postavy povídky onen stav nerespektují, nechovají se trampsky - nejsou to trampové. Proto jsem mluvil o vagabundech z budoucnosti, nikoli o trampech.
Nu a mela-li ta tvá povídka být alespon uznatelne "trampská" pak by v ní nejací ti trampové existovat meli, nemyslíš? Nestací odkazy na vizuální trampské tradice, jako je táborák, kytára, etc.... Tramp je trampem v podstate pro onen vztah k tradicím, pro stav duše, pro veci, které uznává a dává je najevo svým chováním. To jsou ony hranice žánrové cistoty.

Dobre to popsal treba Robert Steckley v povídce Lovecký instinkt. V ní popisuje bytosti sestávající se z ciré energie, a žijící ve stratosfére své planety ve spolecenstvích, živících se svetlem. Presto byla jeho povídka v rámci oné žánrové cistoty docela "trampská", protože popisovala školení a záverecnou zkoušku skupiny mladších bytostí, které ona civilizace vysílala na planetu, aby se prakticky seznámili se zpusobem života predku, kterí kdysi na povrchu planety žili, a získali ci udrželi si jejich schopnosti a zpusob myšlení. Steckley pri tom skvele paroduje vnejší aspekty a ideologii Powellova a Setonova skautingu. Záverecná zkouška se napríklad sestává z lovu na "miraka" s cílem získat jeho kuži jako trofej. Vtip je v tom, že "mirakové" jsou v tomto prípade pozemštané, po zuby ozbrojení dobrodruzi pricházející drancovat nerostné bohatství planety a jejich "kuže" jsou jejich perfektne vybavené a technologicky dokonalé skafandry. ;o))))))))
Bytost pri "lovu" uvažuje naprosto pozemsky a trampsky: "... Jakou zbran použít? Paprsky smrti? Ne to nejde, neuznali by mi to, je to neekologické a porušuje to pri lovu na miraka zásadu fair play. Kapesní atomovou bombicku? Také ne, poškodila by mirakovu vzácnou kuži. Takže pasti..." ;o)))))

Už chápeš, co myslím žánrovou cistotou? Tvoje povídka nic takového neobsahuje. Její postavy nemyslí a nejednají "trampsky". Jen si na "tramping" vnejškove hrajou. Kdyby se to neodehrávalo v prvohorách, a postrádalo to pár tech SF reálií, byla by to povídka o dnešní velkomestské mládeži. O tom, jak se snaží napodobovat urcitý styl života, který nekde okoukala a jemuž nerozumí, aby vyplnila prázdno vlastní duše. ;o))
Jiste, všichni trampové takhle zacínali. Ale pak se stali skutecne trampy. Prevzali onen Wabiho stav duše. A tohle ve tvé povídce postrádám. Tvoji vagabundi se vrátili do budoucnosti aniž se jich to jakkoli dotklo. Možná s pocitem hezky prožitého weekendu, ale to prázdno v nich zustalo. Nezmenili se.

Pokud jde o to, co popisuji, opravdu jsem to prožil. Je jasné, že styl mých povídek je "literární". Pokud má zaujmout, nelze jinak. Nikoho by nebavilo císt prosté popisy naprosto reálných pocitu cizího cloveka. Máme své vlastní prožitky a ty nám vetšinou skvele stací. Povídka musí tedy mít nejaký alespon literární dej, popisovat zmeny a události v prubehu casu, a pocity postav jsou použity jen na navození atmosféry, aby bylo možno nejak vyjádrit emociální linii príbehu. To je pak to, oc v literature jde - o vybuzení emocí a pocitu ctenáre, o snahu zatáhnout ho do deje, donutit ho prožívat neco podobného, jako kdysi prožíval její autor.
Netvrdím, že ta tvoje povídka toto nemá. Jen že by to mohlo být lepší, kdybys nepominul onu žánrovou cistotu, dodržel logiku príbehu - tvoji casoví poldíci se chovají z hlediska príbehu naprosto iracionálne, nejde prece o bezvýznamne lokální ekologii, ale o cas, o samotnou existenci budoucnosti, protože v minulosti muže podle fyzikálních teorií kauzality libovolná zmena zpusobit, že budoucnost se bude odvíjet jinak, a tvoji casoví vagabundi by se po náv
Black Bart the P08  - Hombremu   |194.228.79.xxx |21.03.2004 17:01:00
Já se snažím pochopit, oc ti jde, Hombre. Ten stav duše (trampské duše) je jakási dokonalá, ale spíše imaginární hodnota, jakási limita, ke které se každý více ci méne muže priblížit, ale nikdo jí není schopen dosáhnout, protože se vždycky najde nekdo, kdo ti muže ríct: ty nejsi dost tramp ("Vždycky, když si myslíš, že jsi ten nejlepší chlapík, najde se nekdo, kdo ti pripomene, že jsi Žid.") Sám jsem zažil ruzné príhody, které me v tomto ohledu poucily ­ jednou jsme kupríkladu sedeli ve Svobodných Hermanicích v hospode u Božky a hráli, když k nám prišel jeden asi šedesátiletý pard v klobouku a maskácích a dal se s námi do reci. Ze zacátku to vypadalo O.K., ale pak nás zacal poucovat, že ti mladí nestojí za nic, nectíme tradice a trampské rituály, jó to on když byl mladej...
Když nám dal pulhodinovou prednášku o skutecném trampování a my už zacínali mít skutecný mindrák, nasedl do Sierry, co mel pred hospodou a jel nahoru na šífry, kde mel karavan se satelitem.
I silnejší povahy by si po takovém zážitku rekly: brrrr ­ nechci být trampem!
Já asi skutecne nebudu tím pravoverným a nezpochybnitelným trampem, mám v povaze pochybovat takrka o všem, tedy nejen o sobe, ale i o všech tradicích a autoritách a ptát se: proc se to musí delat tak a ne jinak?
Nevím, jaký jsi mel dojem z mé predchozí povídky Trampská pohádka, možná je to blábol, ale já jsem se snažil práve podchytit ten rozdíl mezi pravovernými a renegáty (trampy a cundráky, jak je tam nazývám ­ i když je to tam samozrejme zavedeno ad absurdum) a když se tak nad sebou zamyslím, premýšlím, ke kterému tomu pólu se blížím víc.
Shrnuto: nejsem echt tramp ergo nemohu psát echt trampsky.
A ted dál. Pripadá ti, že se ti poldové chovají iracionálne? Já si skutecne myslím, že lidé budou za ctyrista let prakticky stejní jako dnes. Mám ti uvést desítky prípadu, kdy se poldové chovají iracionálne? Ne z budoucnosti. Z naší drahé a milé prítomnosti ! A tak to bude vždycky.
A ted ta kauzalita. To je mé oblíbené téma a mohli bychom tady diskutovat hodiny. Obávám se však, že by to nikoho nebavilo, tak jen ve zkratce.
Cokoliv se v minulosti stalo, je s tím v naší prítomnosti pocítáno. At už je to (imaginární) kytara zarostlá v uhlí, nebo živá zkamenelina (skutecná) mrskající se v síti prekvapených rybáru. Cokoliv by ti vagabundi v minulosti provedli, bylo by s tím v naší soucasnosti pocítáno. Není pravdou, že kdyby minulost nejakým významným zpusobem ovlivnili, vrátili by se do doby, kterou by nepoznali. Poznali by ji, nebot by v ní vyrustali a vec kterou tehdy provedli by byla jen záblekem v historii, o kterém se ucili ve škole. Tu skutecnou realitu, tedy tu, která tady byla pred tím, než odleteli zpet v case, by nikdy neprožili, protože jejich život by se už od narození vyvíjel ovlivnen onou událostí, kterou teprve zpusobí.
Nevím, jestli to vysvetluju dostatecne srozumitelne, ale jde mi o to, že na nejaký casový paradox neverím (v tom se ruzníme s kolegou Einsteinem ). Všechno, co by mohl prípadný cestovatel v case v minulosti zpusobit, už známe. Je to naše minulost a bereme to jako fakt. A když se ta minulost zmení, budeme to zase brát jako fakt, protože se zmení i náš život a to od samého jeho zacátku a my si nebudeme vedomi, že existovala nejaká jiná skutecnost.
Zase nevím, jestli jsem dostatecne srozumitelný.
Takže dejme tomu príklad.
Nemecko vyhrálo druhou svetovou válku a podmanilo si celý svet. Dosáhlo toho s pomocí židovských vedcu, kterí dali Hitlerovi jadernou pumu.
Tohle je naše skutecná realita, kterou jsme všichni znali a brali jsme ji jako samozrejmost.
Jenže malá teroristická (jak jinak!) skupina, která ovládla technologii cestování casem, vyslala do minulosti komando, které (dejme tomu) v prestrojení za Židy malého Adolfka nekolikrát zmlátilo. Celý další vývoj lidstva tím byl poznamenán, nebot Hitlerova fanatická nenávist k Židum zpusobila, že se II. sv. válka vyvinula úplne jinak.
A my díky tomu žijeme v této realite a vubec nemáme tušení že mohla existo
Tomáš  - Re: V mlhách za úsvitu   |62.177.107.xxx |21.03.2004 20:15:00
Kluci, to jsem tomu s tím výrazem "echt trampská " dal !Já jsem chtel jen dve veci. Za prvé se zastat kamaráda Black Barta, který píše rád ( to je z povídky videt) a má samozrejme sám o sobe pochybnosti. Chtel jsem se ho zastat pred podle mého soudu premoudrelou kritikou Hombreho, které by neškodila trocha taktu. Ale v tom není sám, tady se obcas "rejžkuje" i pri hudebních kritikách. Já nechci, aby kritik mohl být kritikem jen proto, že je literárne nebo hudebne lepší než kritizovaný autor.To by napríklad fotbalovým trenérem mohl být jen internacionál a výtvarným kritikem nekdo víc než Rembrandt.Ale, když Hombre zaradil v rámci diskuse svou povídku, nemohu než konstatovat, že lepší než Black Bart rozhodne není. Za druhé jsem chtel zduraznit, kvalitu nedelá skutecnost, že jakýkoli umelecký útvar má v sobe zákonite urcité prvky toho, co hlásá. Je jedno, zda trampskou myšlenku, boj za mír, boj proti komunismu nebo hluboké folkové filozofické myšlenky.Profesionál dost casto tvorí pro chleba a celkem zrucne nahodí urcitý dojem, ale v podstate pouze predstírá. Nadšený amatér opojen nadšením to myslí doopravdy, ale muže být casto pochválen jen za tu opravdovost, a nikoliv za hodnotu - viz napr. naivní výtvarné umení. Ale co se mi protiví nejvíc, to je netolerantní mávání vlajkou neceho ( trampingu, rocku,Slavie, Sparty atd. )a prezírání tech jiných druhých. Vždyt dneska je umení takový "melting pot" až jedna radost. Tak tolik jsem chtel ríci a už se k tomu vracet nebudu. A Black Barte, piš dál, bude to urcite lepší. Aho
Hombre  - Re: Hombremu   |160.218.40.xxx |21.03.2004 21:51:00
Má stále pocit, že mi nerozumíš. ;o))
Tramping vytvárí skutecne "stav duše", nikoli vnejší propirety, jako je setsón, uzda, pullitry nebo maskáce. Setsona nosí spousta lidí, kterí nikdy trampy nebyli. Pullitry ci maskáce jakbysmet. Tvuj príklad s postarším oldpardem je lehce tragikomický. Bez ohledu na jeho blafy, nakonec psychologicky zjevne invokované jen vedomím faktu, že on, prestože asi kdysi trampem býval, už jím, bez ohledu na oblecení, fyzicky není. Zustala mu jen desiluze a vedomí, že doba, kterou s takovým zaujetím prožíval v mládí, se pro nej už nevrátí. Nevrátí proto, že on už je jinde, a je mu 60. Tak si to vše vylil na vás, na mládeži, kterou náhodne potkal. Z toho hlediska je to pochopitelné. Soudím, že vás to asi dost "dojalo". ;o))))))))))
Ale nemyslím, že má smysl mu to vycítat. Vy jste to chápali tak, že vám otlouká o hlavu ty tradice. Jenže on, milý Cernovousi, mluvil o necem úplne jiném. Mluvil o vlastní minulosti, o mládí a ideálech. Z vašeho hlediska to možná vypadalo jako cirociré chvástání. Jenže on mluvil o necem, co prožíval kdysi, a o cem vedel, že už to pro nej samotného už NENÍ a nebude!!! O vlastní minulosti a o tom, co pro nej znamenala. Že to nedokázal podat tak, abyste to chápali, se ani nedivím. Zkušenost je nesdelitelná. Težko se vám mohl chlubit vlastními desiluzemi, kamaráde. V 60ti letech by už sotva dokázal ujít s plnou vandráckou polní na zádech trasu, která pro vás je bežná. Proto ta sierra. V tom veku, i když vám to asi nevysvetlil, si rovnež težko mohl dovolit spát nekde v lese pod širákem jako vy, aniž by se cítil po ránu zhruba jako skládací metr, prejetý parním válcem. ;o)))))))))))))
A když si tohle všechno uvedomíš, pochopíš i ten karavan se satelitem. ;o))))))))
A vy jste si z toho vybrali jen fakt, že mluvil o tradicích a sám byl jinde. Nedošlo vám, že on už tam, kde jste vy, být NEMUŽE. Nemuže, i kdyby sebevíc chtel, chápeš to Cernovousi? Presto ale muže mít (neznám ho, i když ho chápu), onen "tramping" v duši. Podle me ho tam asi mel. Jen se asi nedokázal vyrovnat s tím, že už není mladý jako vy.
Ale mládí a naivita není nic, co by se dalo použít jako argument, Cernovousi. Ani stárí a desiluze. Takže to vše je o necem jiném. ;o)))))))))))

Pokud jde o fyziku, to už je zde sice ponekud odtažité, ale aspon odpovím: ;o)))
Nemáš pravdu. Kdyby skutecne došlo k tomu, co popisuješ, a kauzalita se zmenila, nemohla se zmenit pro aktuálne cestující casem. Tvé postavy cestovaly MIMO aktuální cas, nebyli jeho soucástí (nelze cestovat casem, aniž bys z nej "vystoupil"), a nebyly tedy soucástí ani retezce kauzální prícinnosti. Odkaz na Einsteina je tedy z hlediska tvé povídky irelevantní. Einstein uvažuje jediný cas jako nemennou velicinu, která nemá jinou variantu. Z toho duvodu odmítl cesty casem. Nehodlám se s ním hádat, nicméne existuje-li možnost prejít mimo cas, pak platí i ona fyzikální teze, že cestující mimo cas nemohou být soucástí onoho casu, a tedy ani soucástí retezce kauzality vytváreného existencí casu.
Ale to už je opravdu mimo téma. ;o))

Snad teda abychom se vrátili k literature. ;o)))
Ano, cetl jsem i tvou Trampskou pohádku. Nemel jsem jak vidíš, námitek ani komentáru. Vyjádril jsi v ní vlastní názor, ponekud filosoficky tradicionalistický, což je v porádku - byl to tvuj názor, proti cemuž nelze mít námitek. Ta povídka byla "trampská" prestože postavy v ní existující se chovaly víceméne "netrampsky" - nakonec šlo výslovne o pohádku, tedy iracionalita a mravní ponaucení se predpokládá, že? ;o)))))))
Chápu i onu ironii v úvodu, s níž se snažíš vytváret prehnané škatulkování a tu pekne popsanou vyšinutost typologie trampstva ve stylu: "...tramp je ten , kdo [zaprvé, zadruhé, zatretí....] ...", stejne jako onu ironickou kritiku obecne lidských vlastností, jako je lenost, v povídce prehnanou z literárních duvodu do absurdna.
Onen tebou zduraznovaný rozdíl mezi trampy a renegáty, v realite nesmyslný, vyjde díky stylu a literárnímu zacílení jako docela d
Hombre  - Re: Re: V mlhách za úsvitu   |160.218.40.xxx |21.03.2004 22:02:00
No comment.
Bránit kamaráda je hezké, ale neporozumet, že
kamarád obranu nepotrebuje, neb jednak je schopen se bránit sám, a jednak na nej nikdo neútocí, je diskuzní faux pas. ;o))))))))
Black Bart the P08  - Re: Re: Re: V mlhách za úsvitu   |194.228.182.xxx |21.03.2004 22:21:00
Já jen bych chtel upozornit, že tady nefunguje nejaká klaka, s Tomášem se osobne vubec neznáme, píšeme tady každý sám za sebe, tak to neber Hombre, že jsme se snad na tebe nejak smluvili. Bye
Pet Bedlouš  - Re: Re: Re: V mlhách za úsvitu   |194.228.35.xxx |22.03.2004 05:37:00
Kamarád obranu potrebuje. Každej jí potrebuje. Proto jsme lidi a proto se združujeme do komunit. Neschopnost sdružit se, z jakéhokoliv duvodu, maskovaná za odvahu osamelého strelce není než vzlyk.
Psavec, dávaje ledví v šanc davu, pak dvojnásob. Neb ona obrana je práve tím druhem kritiky, pro který vubec orvává kuru z bríz a drásá v ní svými zkrvavenými nehtamami :) neb v ní šance, že je - možná - pochopen ;)

To, co možná se snaží Hombré vysvetlit, není nálepka na škatulce s pár stránkymi, ale samotný smysl psaní. Pangea, ackoliv pohledná a ctivá, je pardon - plytká. Jako že de prebrodit v keckách, volové, hjo? Je prvoplánová, rychlá, "hele todle by se mohlo líbit", "hele to je dobrej for"... jenže není. Jako ctenár se cítím ošizen. Kde je imaginace? Jako moje, teda? Co si mám predstavit? O cem mám premýšlet? Co mi má po zádech prebehnout, co mi má nahnat do plic vdech? :DD

Už dost, už plkám pres moc.

Hombré to ví a ve všech drásaninách to má. Ono je to taky jediné, krome ústav, co stojí za to psát :)
Tomáš  - Re: V mlhách za úsvitu   |62.177.91.xxx |22.03.2004 17:12:00
Cestne prohlašuji, že Black Barta jsem v živote nevidel. Ale rád bych ho poznal
Hombre  - Re: Re: Re: V mlhách za úsvitu   |160.218.40.xxx |22.03.2004 21:41:00
Já to chápu, Cernovousi. Nemusíš se omlouvat. Reagoval jsem jen na to, že prímo napsal: "Já jsem chtel jen dve veci. Za prvé se zastat kamaráda Black Barta, který píše rád ...."
Nepochybuji, že píšeš rád, ani, že ti to psaní stojí za to. Že te to baví a uspokojuje. Jinak bys to zarucene nedelal, že?
Víš, cetl jsem v diskusi k Pangee jak te lidé chválí. Nevadilo mi to, a nezávidel jsem ti. Premýšlel jsem proste proc.
Sám píšu, vím, co delám a proc to delám, ale tak jako oni by me ani nenapadlo se vyjádrit. Uvažoval jsem, co k tomu ty lidi vede. Vyšlo mi jediné: že tvoji "kritikové" tomu bud nijak moc nerozumejí, nebo že te proste chtejí potešit, bez ohledu na to, co jsi napsal. Tak jsem se vyjádril velmi ostre, ve snaze vyprovokoval diskuzi, z níž by možná mohlo vyplynout nejaký ten solidnejší rozbor, chtel jsem je proste primet, aby se nad svým hodnocením zamysleli. Snad se mi to cástecne povedlo.
Z tvého hlediska ti muže jakýkoli cizí názor, necím solidním podložený, ani nemusí být nutne pochvalný, pomoci.
Abys psal lépe. Rozumíš mi? Protože psát lépe, je naše vecná a krvavá snaha.
Ale musí to pak být názor nekoho, kdo ví, co ríká, nic ve smyslu který tak hezky popisuje Pet: "hele todle by se mohlo líbit", "hele to je dobrej for"... - taková hodnocení jsou bezcenná. Smysl i cíle literárního vyjádrení jsou jinde. ;o))))
Ono krátké a emociální hodnocení Pangey, kterí ti zde napsal Pet, je bohužel do slova a do písmene pravdivé.
Nemysli si, že to píšu proto, že je Pet nejaký muj kamarádícek, prestože se osobne známe. Nesnáší me pro mou pistolnickou povahu skoro stejne jako tenhle Tomáš. Ale soucasne je velmi slušne sectelý, a má výrazný literární talent, který obdivuji, a jeho smysl pro cest a poctivost mu nedovolí (když už byl vyprovokován probíhající diskuzí) aby ti nenapsal, co si myslí, i když by si to jinak asi nechal pro sebe. Važ si toho, co napsal. Nestává se to tak casto, aby se Pet nekde vyjádril. Ale pokud to udelá, tak to obvykle sedí. ;o))))))))
Black Bart the P08  - Poslední (?) reakce   |62.177.98.xxx |22.03.2004 22:01:00
Heledte se, tak já vám to teda prozradím, abyste už netrápili svoje mozkovny premýšlením kde a proc jsem vzal tu drzost publikovat na techto stránkách ty svoje žvásty.
Líbí se mi sci-fi a vždy me fascinoval zpusob psaní L. Soucka, kterého si z ceských autoru cením nejvíc - možná práve proto, že sám nebyl spisovatelem a používal me blízký vecný zpusob psaní, prostý složitých literárních postupu.
Na jeho tvorbe me však uchvacovalo neco jiného, totiž to, jak brilantne nalézá ruzná více ci méne pravdepodobná vysvetlení pro ruzné historické události (povídky Železo prichází z hvezd, Zájem galaxie etc.) nebo dokonce skvele fabuluje o duvodech a motivech k sepsání jiných fantastických del slavnými autory ( trilogie Cesta slepých ptáku, povídka Prípad psa Baskervillského)
Jsa inspirován autorovým géniem, napadlo me jednoho dne pokusit se napodobit jeho styl psaní, když už ne formou, tedy alespon tématicky a splácal jsem jakousi triviální povídecku o nadšeném rybári žijícím v daleké budoucnosti, který hnán ctižádostí využívá stroje casu k tomu, aby z minulosti mohl privážet stále cennejší a fantastictejší trofeje. Jednoho dne se pri návratu z lovu dopustí omylu ve výpoctech a z tachyonové megastruktury vykrystalizuje nikoliv ve triadvacátém století, ale o pet set let dríve a svuj úlovek Latimerii podivnou vypustí zbrkle do more, nacež zbabele prchne z místa cinu. Ríká si, že se nic tak hrozného nestalo, nebot ze školy ví, že tato lalokoploutvá krasavice prežila z šerého dávnoveku až do naší soucasnosti, takže je vlastne jedno, jestli jich v oceánu bude o jednu víc, nebo mín. Teprve až pozdeji mu dojde, že žádná taková ryba z druhohor neprežila a že se o jednu z nejvetších senzací, ale taky cernou muru prírodozpytcu celého sveta zasloužil on sám.
No a to je všechno. Na tuhle vec jsem pak docela pozapomel, jen její nepatrný zbytecek jsem malicko použil do Pangey. Pravdu má Hombre v tom, že místo tech trampu tam mohl sedet kdokoliv jiný. On tam taky mel sedet nekdo jiný. Meli tam sedet ctyri rybári a doširoka rozpaženýma rukama demonstrovat svým kumpánum, jak velkou potvoru dnes z Panthalassy vytáhli.
A už prosím vás dost! Nechci už o té pitomé Pangee slyšet ani slovo. Využívám svého práva autora a uvaluji embargo na všechny další diskuze o té povídce.
Mám na ni copyright, tak bacha, jestli ji budete furt omílat, budete platit jak mourovatí !
Jak nesnáším ochranné autorské svazy, dám jim v tomhle volnou ruku !
))))))
Cauky, lidicky, mejte se.
A pište, at nejsem na tapete furt jenom já, nebo Hombre.
Stráša  - Re: V mlhách za úsvitu   |82.202.12.xxx |25.03.2004 16:01:00
Ahoj Black Barte.Nenech se odradit.Povídka je moc pekná, trampská nebo scifi, není to jedno?Rozhodne je o moooooc lepší než to, co zde publikoval Hombre a nechápu, proc tyto dve veci vubec dává do roviny?Ano, ta Hombreho povídka je O NICEM. Hádat se o tom, jestli nekdo nekde udelal preklep nebo malou chybku...hloupé. Jsem ráda, že se povídka Black Barta líbí Jaroosovi a Belmondovi)). Hombre, že te to baví porád nekoho takhle nesmyslne kritizovat. Nutí snad autor nekomu "echt" trampskost povídky? Obecne:trampské téma je už opravdu dost vyždímané a každý trošku nový prvek je jen pro dobro veci.B.B. na Trapsavce klidne prijed a neco pošli(Jaroosi, ty taky!!!))
Iva  - Re: Re: V mlhách za úsvitu   |195.113.158.xxx |25.03.2004 16:16:00
Ted, když už si to kluci jakžtakž vyríkali, to zase zacne nekdo rozdmýchávat... Myslím, že obe povídky jsou dobré..každá z jiné kuchyne, pro jiného strávníka. Ani o jedné se nedá ríct, že by byla "o nicem" .
Hombre  - Re: Re: Re: V mlhách za úsvitu   |160.218.40.xxx |25.03.2004 17:08:00
Neboj. Co jsme si chteli sdelit, to jsme si sdelili, a nejaký názor nejaké Stráši na tom nic nezmení. ;o)))))))
Šaolín  - Re: Poslední (?) reakce   |213.246.108.xxx |25.03.2004 20:56:00
Pokud mohu mluvit alespon trochu za FOLKtime.cz, budeme moc rádi, Barte, když podobných povídek, jako byla tahle pošleš casem víc. Mám velkou radost z toho, že práve my jsme mohli Tenkrát na Pangee uverejnit.
Ahoj a díky..
Jarda  - Re: Re: Re: Re: V mlhách za úsvitu   |217.194.34.xxx |26.03.2004 16:58:00
Ahoj Pet Bedlouš a Pet Badlaw je jedna osoba?
Nebo je podobnos ciste náhodná?
Dík za info
Jarda  - Re: Re: Re: Re: V mlhách za úsvitu   |217.194.34.xxx |26.03.2004 17:01:00
Tak jsem zpet z lécebny, kam jsi mne zaradil Hombre, kdo má za prátele psychiatry kterí jej varují pred nebezpecím má sám máslo na hlave. Ale mám dotaz proc nyní útok na autora "Tenkrát na Pangee" omlouváš svou snahou o vyprovokování diskuse. Prošel jsem to mockrát a nejvíce bylo 12 jakýchkoli reakcí na povídku pak se to opravdu rozjelo co do poctu,ale jakýsi jak píšeš hlubší rozbor, tomu chybí.Nejsem si jist zda pisatel "Pet Badlaw a Pet Bedlouš" jedno jest, nebot fakta jsou mi svatá, ale jedno vím jiste takováto kritika k (Pangee-Pet Bedlouš 22.3.04 pod "V mlhách za úsvitu") má jite neco do sebe dokázal bych ji vyslechnou a dokonce bych ji pro sebe považoval za prínos.Nemýlím se doufám když napíšu,že si autora vážíš a ctíš jeho názor. Myslím, že by ses mel od nej také co naucit pokud jde o kritiku jiných.Svou povídku jsi zplichtil narychlo abychom videli jak se to má delat, tos me tedy ohromil, odvahou a rychlostí jakou to sypeš z rukávu jinak nic
Black Bart the P08  - Re: Re: Poslední (?) reakce   |80.188.149.xxx |27.03.2004 12:52:00
Díky Šaolíne, jen nevím jestli me chceš utešovat a nebo literature vubec nerozumíš. Jiná možnost totiž dle Hombreho odborného názoru není možná
Hombre  - Re: Re: Re: Poslední (?) reakce   |160.218.40.xxx |27.03.2004 19:45:00
Když tedy chcete, povím vám k tomu ješte neco. Chtel jsem vás toho ušetrit, ale když o to stojíte..... ;o))))))))

Cernovousovi specielne:
Pokud je mi známo, je v propozicích Trapsavce cerné na bílém následující:
"Soutež je tématicky zamerená na práce zasvecené prírode a trampování."
Uvažuji, zda tuto vetu Cernovous a další nechápou následovne:
"Soutež je tématicky zamerená na práce zasvecené prvohorní prírode a takétrampování v casových dimenzích." ;o))))))))
Alespon se zdá, že pak by tomu ta Pangea celkem odpovídala. ;o(

Uvažuji rovnež, zda onen poradní výbor vyhlašující pravidla této souteže, jehož cleny (obcas i ponekud "literárne frigidními", smím-li tak nazvat) pokud vím nekterí z prítomných jsou, nemá v úmyslu prejmenovat Trapsavce na Trapnopsavce. Budu se na to muset Draculei (které si jinak osobne vážím) zeptat. ;o)))))))
Vždycky jsem se domníval, že Trapsavec je soutež predevším literární, a až druhotne "trampská". Abyste tomu rozumeli, mládeži, znával jsem se kdysi, byt jen letmo, s puvodními zakladateli této souteže. Vím dost presne, za jakým úcelem onu soutež zakládali a co melo být jejím obsahem a cílem. Úcastnil jsem se rovnež, ne jako autor, jen jako anonymní tramp, jednoho z prvních slavnostních ohnu této souteže.
A sleduji samotnou soutež, ruznými formami, už desítky let. Nikdy jsem se jí jako autor neúcastnil. V mládí z pocitu, že má raná tvorba není dost kvalitní na to, abych se s ní mohl chlubit jinde, než v cancácích svých prátel. Dnes spíše proto, že už nekolik let mám dojem, že Trapsavec žije poslední dobou v podstate jen z tradice. Že už není až na obcasné výjimky pred nimiž smekám (Juan, Iva Tapi Synáková, Mirek Valina nebo Hanka Hosnedlová) ani "literární", ani "trampský".
Rozdíl mezi skutecnými trampskými literáty let minulých a tím, co se do souteže v posledních letech hlásí, je natolik markantní, že by ona výšeuvedená zmena názvu soutež pravdepodobne lépe charakterizovala, než její dnešní název.

Toto hodnocení je sice, už s ohledem na ony historické tradice dosti tvrdé, velice "hard", nicméne se obávám, že to sedí. ;o))))))))
Jsem si vedom, že samotná soutež je závislá nejen na tom, nakolik literárne kvalitní autori se jí úcastní, ale i na tom, co vedí o literature jako takové, a jak to jsou schopni uplatnit. Pomíjím pri tom názory lidí, jimž soukrome ríkám "kulturní pricmrdávaci", ony literárne frigidní figurky, které v živote nic porádného nenapsali, ale které nikdy neopominou sdelit svuj názor na cokoli, týkajícího se kultury.
Pomíjím v diskuzích o literature nejruznejší prvky, jako je "kamarádíckování" - klasicky treba onen dole zmínený argument jisté dámy: "Jsem ráda, že se povídka Black Barta líbí Jaroosovi a Belmondovi". Pokud se jim to líbí, milá Strášo, je to jejich osobní vec, nikoli literární hodnocení, ano? Že pri tom ovšem argumentují Trapsavcem, je zhuverilost. Na takovou soutež, jako je Trapsavec, žádné kamarádíckování nepatrí, chtejí-li její poradatelé udržet její letitou tradici, a nechtejí-li menit název a zamerení výšeuvedeným zpusobem. Tam by mela (už podle propozic) rozhodovat literární kvalita a trampské téma, a toho je ve zmínené Cernovousove povídce co by se za nehet vlezlo. Pokud vubec. ;o)))))))))))
Chápu, že by nekterí lidé dost stáli o to aby se opustila ta dnes již tradicní "trampskost" tématu a z Trapsavce (který je práve oním tématickým zamerením jedinecný) se stala bežná podradná literární soutež. Pak by bylo pro mnohé literárne frigidní figurky kulturne nasmerované kdovíkam díky onomu kamarádíckování jednodušší neco prijatelného vyplodit, že ano, Strášo?
Jinak by ses nemohla vyjádrit: "Obecne:trampské téma je už opravdu dost vyždímané a každý trošku nový prvek je jen pro dobro veci". Jaké veci, smím-li se zeptati? Prejmenování Trapsavce na Trapnopsavce? ;o))))))))))))))))
Milá Strášo, snažím se normálne být k ženám zdvorilý, ale tohle tvé tvrzení je, promin, hloupost vynikajících kvalit. ;o))))))))
Co je to ten nový, tématicky tak ž
Pet Bedlouš  - Re: Re: Re: Re: Re: V mlhách za úsvitu   |194.228.35.xxx |28.03.2004 03:19:00
Bedlouš je puvodní, Badlaw zmodernizovaná verze..zkus si výslovnost :) Hanba, kam až proniká Matrix..
Black Bart the P08  - Re: Re: Re: Re: Poslední (?) reakce   |194.228.182.xxx |28.03.2004 13:17:00
Cím to je, Hombre, že mi to tvé poslední stanovisko tak strašne pripomíná toho oldtimera tehdy u Božky? Svým nesnášenlivým moralizováním škodíš myšlence trampingu možná víc než já svojí - tebou tak nenávidenou - Pangeou.
Jestli je toto tvé tak vyhranené stanovisko opravdu obrazem tvé trampské duše, pak musím ríct: o žádnou takovou duši nestojím!
Nevím, proc neustále omíláš Trapsavce. Já jsem se do nej nikdy nehlásil a nikdy jsem do nej nic neposílal. Snad proto, že sám cítím, že si s myšlenkou trampingu zahrávám znacne odlehcene. Jsem tomu sám rád, nebot na tvém prípade vidím, kam zaslepená ortodoxnost vede. Nedelám a nedelal jsem si iluze, že je Pangea literární klenot, na to znám príliž dobre své možnosti, jen me zajímalo, jestli je tohle téma zkousnutelné i pro trempy. Jak je videt na vetšine ohlasu, je!
To, že ty máš opacný názor, je sice smutné, ale rozhodne mi to vrásky nedelá.
Napadá me urcitá paralela: starí trempi, odkojení prvorepublikovými swingárnami rvali na Hoboes, at jdou se svou modernou do pr... o dvacet let pozdeji se to samé vycítalo Kamelotu (zanerádovali trampskou hudbu bigbítem, slunecními brýlemi a Buckovou koženou bundou) a já se svými ubohými tremi krížky na krku, avšak odkojený kamelotáckým drajvem už dnes zacínám mít výhrady k mladým kapelám, používajícím pro me nepochopitelné ethno prvky a - probuh! - elektronické klávesy.
Kdoví, možná že za deset ci dvacet let budu tvým stanoviskum rozumet lépe, Hombre. Ted ješte ne. Ted to beru jako ublížené kopání do všech, co mají jiný názor, které tak dojemne skrýváš za snahu o ochranu žánrové ryzosti
sun  - Re: Re: Re: Re: V mlhách za úsvitu   |194.228.173.xxx |28.03.2004 17:26:00
Už delší dobu se mi hlavou honí dotaz, který mi snad na tomto "trampském serveru" nekdo rád zodpoví...
Jaké by mohlo být trampské synonymum dnes s oblibou používaného slova ZMRD..

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib