16.05.2005 Alou! do Chodska (Karel Vodňanský)    Tisk

Poslouchá-li v dnešní době někdo hudbu, jíž se říká "etno" či "worldmusic", sahá většinou při jejím poslechu po osvědčených zahraničních hudebních tělesech. Je to možná nerozkoukanost hocha z nížiny, co nikdy neviděl hory, či děvčete z hor co poprvé zavítalo do rozlehlých rovin Polabí a oba se teď vzájemně diví. Možná je to jen nedostatek soudnosti přiznat si, že i v České kotlině se dělá dobrý folklór a samozřejmě i etno nejenom české. Měli by se ale co nejdříve rozkoukat a vzpomenout si na krásu svých rovinných respektive kopcovitých domovů a uznat, že i české etno se dá dělat více než dobře. Jedním z takových, i když žel zrovna ne bezchybných etnických uskupení je Chodská vlna a její první CD "Alou!".

Chodská vlna nám pak na svém novém CD přináší nejenom trochu folklóru z Chodska, jak již název uskupení napovídá, ale folklór, který se snaží ukázat a přebalit, pro širší hudební posluchačstvo jistě příjemně, do folkrockovějšího hávu. Jejich snaha jim pak vychází velmi dobře především v písních "Hadamouc hospoda", "Vosy, vosy" či "Na Dílých u Honzů". Někde se více utíkají k melodičnosti až čiré folkovosti a podtrhávají tak romantičnost původních textů - zvláště pak v písních "Dyž já přídu demů" nebo "Dyž jsem šel okolo fary". Některé jsou pak hraniční mezi těmito dvěma polohami jako třeba v písni "Já mám milou, hezkou milou". V této písni se také velmi příjemně srovnávají s drsností textu, jejž zvolená aranže jen podtrhuje.

Snad největší chybou je paradoxně technická stránka vydaného alba. Největšími nedostatky pak trpí především booklet. Nejsou na něm vůbec uvedeny texty a ani autoři hudby, respektive aranží či úprav textů nebo samotných textařů, pokud jsou výjimečně známi. Druhým technickým nedostatkem je zvuk alba. V mnohých písních jsou pak díky tomu nevýrazné různé složky hudebního projevu. Zejména je to znát ve zpěvu, například v písních "Dyž já přídu demů" či "Poslechněte nyní", kde zvláště ženský zpěv výrazně zaniká. Naštěstí mohu porovnat zvuk alba s koncertním zvukem, který byl mnohem lepší, nicméně výraznou vadou celkového dojmu to žel zůstává. Zasazením na desce či vůbec vyprávěcím stylem se moc na desku nehodí písně "Poslechněte nyní" a "Rozkázal pan lychtář", které ruší romanticko-melodický a na druhé straně drsně rockový výraz desky, který jinak pospolu tak velmi příjemně souzní.

Chcete-li poslechnout velmi kvalitní folklórní muziku v moderním hávu, doporučuji Chodskou vlnu jistě nevynechat. A důvodem není právě jen lidová píseň Chodska, jež doposud chyběla a trochu tak i tím vyplouvá ze záplavy úprav především moravských lidovek. Důvodem je také kvalita a profesionalita hudebníků tvořících Chodskou vlnu. Tak Alou! poslechnout, ale ještě lépe vyrazit na koncert.