06.05.2005 Barvy vybledlého krásna (Hanka Hosnedlová)    Tisk
Ačkoliv poezie nemá právě na růžích ustláno, nikdy tenhle úmorný boj s knižním trhem a záj

Tomáš Moravec co by banjista
u skupiny
Freegrass

mem vydavatelů úplně nevzdala. Takže se čas od času jako sluneční paprsek v šeru objeví knižní titul, který je poetickým poslem naděje. K  takovým knížkám patří i Vybledlé krásno Tomáše Moravce. Ještě voní po tiskařské černi, ale také v ní uslyšíte tenkou linku nápěvu z tajných zákoutí duše.
Jméno Tomáše Moravce si většina z vás spojuje se skupinou Pouta, v níž působil a také v aktuální souvislosti s dalšími hudebními formacemi Modrou krfí a Freegrassem. Jako od hudebníka jsem tudíž od něho čekala básně ve vázaném verši rytmikou spíše připomínajícím písničkové texty. Ale není tomu tak - Tomáš volil k oblékání svých myšlenek vesměs verš volný a výjimky s rýmem vypadají spíše jako nahodile rozkvetlé kytky na louce slov, než jako cílený záměr květinového záhonu. Nicméně také v této sbírce se najdou básně vymykající se této stručné charakteristice, jako třeba sonety, i když i u nich si autor vytváří vlastní matematické vzorce rýmu.
Každý z pěti tematických oddílů této sbírky je doplněn černobílou fotografií vesměs s přírodní tematikou, které stejně jako verše mají své jasné kontury zpodobněného, ale nechávají prostor pro osobní představy. Verše Tomáše Moravce jsou plné osobitých metafor, neobvyklých a někdy těžko dešifrovatelných alegorií, ale i nedopovězených všedních tajemství. Jsou jako impresionistické obrazy, kde barva slov a tahy vět znázorňují hloubku prožitku a pocitů, ale nedávají jim přesný neoddiskutovatelný geometrický tvar, který už nenechává příliš možností pro píseň fantazie. Už názvy jak jednotlivých oddílů, tak zařazených básniček jsou samy o sobě malou básní: Časem krásných smutků, Výprodej vzpomínek, Dlaň pod houslemi, Korytem lásky apod.
Sbírka Vybledlé krásno nese titulek podle jedné ze zařazených básní, ale v jejím obsahu o vybledlosti rozhodně hovořit nelze. Je jako sáček cucavých bonbónů - každý z nich má na jazyku trochu jinou chuť a ta, která bude chutnat nejlépe právě vám, bude nesporně pokaždé jiná.