07.03.2003 Kiďákovo písničkové pohlazení? (Irena Motlíková)    Tisk

Recenze obvykle píšou odborníci, pořadatelé nebo muzikanti. Já si pro posouzení nahrávky s názvem "Náklaďák do L.A." s písničkami Vojty Kiďáka Tomáška vybrala jiný vzorek kritiků - manželský pár, důchodce, kteří nemají vyhraněný žádný žánr, neobjíždí festivaly, jen poslouchají rádio nebo to, co jim někdo nadělí v podobě kazet?

Paní Olga (58) si v klidu poslechla všechny písničky a usoudila, že se jí moc líbí, časem si určitě i něco bude broukat, až se jí trochu zafixují texty a melodie. Také zavzpomínala, že asi před patnácti lety byla na Kiďákově koncertu, ze kterého byla nadšená. S povděkem konstatovala, že jeho písničky jsou i po tak dlouhé době stále "stejné", tedy melodické, s jednoduchými hezkými texty, takže by se nebránila jít znovu na nějaké jeho komornější vystoupení. Trošku jí zarazilo, že skladby nehraje a nezpívá jen Vojta (na obalu jsou slova "a jeho přátelé" skutečně nenápadná), ale hosté ji nevadili. Doma už jednu kazetu s Kiďákovými písničkami má (některé skladby jsou shodné), takže když bude mít náladu jen na samotného zpěváka, pustí si starší nahrávky. Celkově se kazeta "Náklaďák do L.A." paní Olze velmi líbila a chválí hlavního interpreta a autora, i kvalitu nahrávky (plzeňské studio PyHa Přemka Haase). Pouze fotka na obalu se jí zdála poněkud chaotická, moravský obleček ji na první pohled trošku zmátl, ale po rozluštění drobných písmenek s Vojtovým průvodním slovem se důvod (láskyplný vztah k Moravě) objasnil.

Pan Jiří (62) nebral hodnocení tolik pocitově, spíše logicky a z obchodního hlediska - obal ho příliš neupoutal, na první pohled by si kazetu mezi záplavou jiných v obchodě určitě nevybral, naopak by ho moraváček u trucku odradil. Některé písničky už také zná z dřívějších let, nicméně nová úprava se mu líbí a doprovodnou kapelu a zpěváky velmi ocenil. Většinu hostů zná z jiných západočeských kapel (Roháči, Navzájem, Slepá kolej?), jejich účast na projektu hodnotí kladně a jako dobrý tah. Písničky díky nim dostaly nový rozměr a vymanily se z ryze trampsko-písničkářského stylu. Také sbory a dívčí hlasy jsou pro posluchače vítaným zpestřením, vytrhnou vás z poklidného (pro někoho možná až monotonního) Kiďákova zpěvu a přinutí vás znovu se pečlivě zaposlouchat. Další nástroje jsou pak jistě zajímavější i z hlediska vysílanosti v rádiích. A posluchači, kteří třeba Vojtu Kiďáka Tomáška nemají až tolik v oblibě, si mohou jeho písničky vychutnat alespoň v podání jiných muzikantů. Pan Jiří pochválil i dlouholetou spolupráci písničkáře s loketskou kapelou Roháči a doufá, že se brzy na pultech objeví další podobný počin, pro změnu třeba Roháči a přátelé?

Na kazetě nebo CD najdete 16 Vojtových písní: Náklaďák do L.A., Tak se ti vzdávám, U tří koček, Vždycky je čas, Probuď mě miláčku, Údolí divokých včel, Loket n/O, Něco o důvěře, Morava, Dejte si odchod pane, Rána s vůní pivních zátek, Podle mýho, Sem tam, Úhorná, Bublinky a Síla žít.

Jako hosté se na nahrávání podíleli:

Přemysl Haas (zvuková a hudební režie, aranže skladeb, el. a ak. kytary, mandolína, klávesy, baskytara, perkuse, bicí); Lubomír Melichar (zpěv, kytara); Michal Röhrich (el. kytary); Zdeněk Kubík (klarinet); Helena Parisová (housle); Vlaďka Haasová (akordeon); Hanuš Klůs (baskytara); Zdeněk Lang (violoncello); Romana Tomášková (bezpr. baskytara); Olina Mašková a Jitka Melicharová (zpěv)

Nahráno a zmasterováno ve studiu PyHa v Plzni od února do června 2002, vydal AVIK Plzeň