18.08.2003 Načas tančí v životní formě (Vladimír Konopas - Šaolín)    Tisk

Jsou "osudové okamžiky" v historii některých kapel, které může nezúčastněný člověk jen velice těžko chápat. Je to vždycky podobný pocit, jako když vám z podběráku pláchne pětikilový macatý kapr a vy víte, že alespoň dnešní den půjdete určitě spát s prázdným žaludkem. Lennon - McCartney, Simon - Garfunkel, Jagger - Richards a nově i Komín - Pravec jsou pro mě muzikantské dvojice, jejichž rozchodu budu vždycky litovat. Ptáte se proč? Desky Beatles, Simona & Garfunkela i Rolling Stones určitě znáte, zkuste si tedy poslechnout i novou desku Načasu - třeba mi dáte za pravdu.

altNa CD Tanečnice je totiž tím nejcenějším prvkem právě naprosté autorské splynutí Honzy Komína (hudba) a Michala Pravce (texty), které v podstatě jen jednou jedinkrát narušil veskrze lyrickým textem (Kraj podhorských plání) Jarda Síbrt. Třikrát si zde ke svému textu také dopsal hudbu Michal Pravec sám - Muž z hor, Blues o svlékání z kůže, Trojský kůň - z nichž v posledně jmenované se Komínovi vyrovnal, ale nepředčil ho. Načasu prostě nejvíc svědčí klasický model spolupráce a stejně tak jako u pánů Poláčka a Stralczynského, i tady občas žasnu, jak neuvěřitelně kompaktním dojmem některé písně působí.

Z těch, které bych rád jen letmo zmínil jsou to například Bludný holanďan nebo třináctý track Holub, ve kterých si Honza Komín opravdu pohrál s harmonií - jeho oblíbeným "stavebním prvkem" jsou zde změny tónin mezi slokou a refrénem. Výsledkem jsou doslova "filmové" emoce, které ve vás písně probudí. V Holubovi také hodně působí Pravcův naléhavý a přitom zdánlivě prostý text (Kde je ten podivnej holub co nám ty zprávy nosí/ na nohou stočený k nám/ kde je ten podivnej holub já ho tolikrát prosil/ zrní za oknem prostíral/ copak neví jak jsem sám), který je ve finále překvapivě silnou asociací s dobou, ve které žijeme - až mě chvílemi při poslechu téhle písně mrazilo v zádech.

Po letech, kdy ji hráli Načasové jen akusticky, jsem na desce teprve nyní docenil titulní píseň, která s bicími a elektrickou kytarou dostala výraz, jaký ji definitivně sluší nejvíc - Tanečnice tu skutečně tančí. Jak jsem si všiml, pochopili to i hudební dramaturgové některých rádií, kteří ji spolu s popově laděnou Když se ti zdá zařazují do pravidelných rotací svých stanic. Song, který mi ale poslední dobou dělá z desky asi největší radost, je Velrybí zpěv. Je to píseň, která se na tomhle místě prostě okomentovat nedá. Poslechněte si ji, stojí za to.

Načas udělal na cestě od své předchozí desky Housenka (zvané též "Reklamní") k Tanečnici velký pokrok. Na novém cédéčku se mi líbí jak spolehlivá baskytara Vojty Samohela, tak poctivě "sloužící" bicí Jirky Skaly. Celý zvuk včetně bicích a basy je ale asi nejvíce ovlivněn studiem Jirky Maška a samozřejmě Petrem Novotným, který u desky hudebně i technicky dozoroval. Z nahrávek čiší opravdová pohoda, kterou podtrhuje tu foukačka Kuby Horeckého, tu propracovaná sólová kytara Tomáše Komína. Drtivou většinu textů si zde - a to opravdu se ctí - odvyprávěl sám Michal Pravec, v Kraji podhorských plání a Velrybím zpěvu se na moment zaskvěl i zvláštně posmutnělý hlas Honzy Komína.

Zatím poslední deska Načasu určitě není průměrná, jak se nás snažili přesvědčit svým hvězdičkováním kritici v nejmenovaném hudebním časopise. Je to deska kapely, na jejíž koncerty až do poslední chvíle chodily nepřehlédnutelné zástupy fanoušků a fanynek, což u folkových kapel stejné generace nebývá zdaleka pravidlem.

Věrní posluchači Načasu si v současné době mohou tedy alespoň listovat šikovně vyvedeným zpěvníkem - součástí to bookletové knížečky, a doufat, že alespoň jeden ze dvou následovníků Načasu, tedy Načas folk a Načas 3, jim na svých koncertech některé písně z Tanečnice opět zahraje. A že se vám zdá, že už to nikdy nebude takové? Tož nedělejme předčasné závěry - vždyť i ten Jagger s Richardsem se nakonec zase sešli. A jak jsme mohli vidět před několika týdny na Strahově, docela jim ten chvilkový vzájemný odpočinek v osmdesátých letech prospěl?

Načas - Tanečnice: Tanečnice, Bludný Holanďan, Trojský kůň, Čarodějka, Když se ti zdá, Muž z hor, Kraj podhorských plání, Blues o svlékání kůže, Tajemství v lístcích čaje, Našeptávač, Ta chvíle, Občas, Holub, Ticho, Velrybí zpěv ­ vydalo Good Day Records - celkový čas 44:38