29.03.2004 Revival nesený v křídlech a hřívách (Tomáš Hrubý)    Tisk

Nechci exaktně vypočítávat, kolik v našich žánrech působí revivalových kapel, kolik z nich je jenom příležitostným uskupením a kolik z nich se tomuhle způsobu zábavy věnuje navážno, aspoň jako třeba brněnští cashovští revivalisté Johnny. Dovolím si ale tvrzení, že jich je ve srovnání s jinými žánry dost málo a že John Denver, fenomén, který - slovy Jirky Černého - "přitahoval davy a špatné recenze", je stále ještě jedním z prvních poctěných.

Muž, který se o desku Pocta Johnu Denverovi - ale i o existenci skupiny samé - zasloužil nejvíc, na ní vůbec neúčinkuje, "jenom" ji vyprodukoval alta vydal. Vláďa Casey Růža, královéhradecký organizátor a znalec Johna Denvera usoudil, že Radek Novák - druhá nejdůležitější postava alba - je ve svých tehdy domovských Poupatech nedostatečně využitý a že jeho hedvábný, hvězdně světélkující a přitom manýrou nezasažený tenorek má na to vyvolat přelud Johna Denvera. Překvapivé bylo rozhodnutí nedělat revival jako co nejvěrnější kopii a zhruba polovinu repertoáru svěřit ženským hlasům: v prvé řadě Radkově kolegyni Andreje Troníčkové (samozřejmě je využit i jejich sžitý a styl ctící dvojhlas). Protiváhu "vysokým sladkým" pak tvoří sestry Zaňkovy se svými popověji cílenými ultraalty: Veronika, která možná bude superstar, a její čtrnáctiletá sestra Klára, snad ještě uhrančivější a hlouběji posazená. Pěvecké kvarteto doprovázejí muzikanti z vynikající, nedoceněné a v době natáčení již zvolna odumírající countryrockové kapely Wild West (baskytarista Lukáš Černý se blýskl i jako zpěvák v Looking For Space) - a sestava, která se pojmenovala podle úvodní a asi nejsilnější skladby alba, je kompletní. Výběr skladeb je trefný: nechybí žádný z největších hitů typu Take Me Home, Country Roads, Rocky Mountain High, Leaving On A Jet Plane, Annie's Song nebo For Baby (For Bobby). Zbylo ale místo i na představení v tuzemsku méně známých a přesto kvalitních songů (I Guess He'd Rather Be In Colorado, Chained The Wheel, For You) nebo na osvěžení dixielandovou miniaturou It's A Sin To Tell A Lie.

A jak se to všechno povedlo? Nápad s více hlasy oceňuji jako tvůrčí, i když třeba Rocky Mountain High bych asi radši slyšel v mužském (tenorovém) provedení. Kapela hraje skvěle a v jejím soundu dominují cinkající akustiky, piáno a až potom (v míře menší než u originálu) smyčce, samozřejmě z kláves (aranže: Petr Havrda, Přemek Dolan). Se svým zadáním se všichni vypořádali velmi dobře: pokud bych měl upozorňovat na skladby, které považuji za mírně nedotažené (Rocky Mountain High), je třeba také říct, že například For Baby (For Bobby) se mi líbí ve verzi Eagles & Horses snad víc (s větším tahem, méně cukerínové?), než od mistra Denvera. To myslím smrtelně vážně.

Eagles & Horses: John Denver Tribute
Agentura Casey, 2003, celkový čas 63:55