03.05.2021 Jak jsme hodnotili desky v roce 2020 Napsal uživatel Tomáš Hrubý    PDF Tisk Email
Jak jsme hodnotili desky v roce 2020Pokud alespoň po očku sledujete naši celoroční a nepřetržitou hru Hodnocení desek, jistě to nejdůležitější z vyhodnocení ročníku 2020 už znáte: jeho vítězem je album Padá seskupení Ivo Cicvárek a Velký svět. Čtrnáctipísňové album, které bylo natočeno již v roce 2019 a vyšlo začátkem minulého roku. Velký svět zde tvoří kromě Iva violoncellista Pavel Čadek, bubeník Radim Grünwald a basista Jakub Šimáně...

12.01.2021 Poutníci: patos, muka a rychlí instrumentální hadi Napsal uživatel Tomáš Hrubý    PDF Tisk Email
Poutníci: patos, muka a rychlí instrumentální hadi„K Poutníkům patří patos, velikost citů a vášní, až operní wagnerovská muka a olympské triumfy,“ napsal mi zásadní textař (šest textů z deseti) jejich nejnovější desky David Konopáč a já jsem zaržál nadšením. Krásně řečeno! A hlavně: jak řečeno, tak uděláno. Od vášní a muk Wagnera snad i překonávajících (Jen s tebou), přes texty naplněné osudovými ženami (Jaguár, Tisíc prudkejch koní) po patetické a přece silně zobrazené pokání...

29.01.2019 Vzkaz naplněný radostí, často vážnou Napsal uživatel Tomáš Hrubý    PDF Tisk Email
Vzkaz naplněný radostí, často vážnou„Poprvé v životě se mi stalo, že jsem to album celé domyslel ve snu. Naráz se mi zdálo o pěti písních, které to celé rámovaly a průběžně doplňovaly, dokonce i s melodickými motivy, mezi nimi se mi tam vybavila i ta zvláštní básnička, od které se to celé odvíjí. (…) Škoda, že jsem takové utkvělé sny nemíval v životě častěji. Ale aspoň jednou. Vymyslet CD ve snu považuji za vnuknutí. Jsem asi jenom médium, věci se mi dějí.“

16.12.2015 Kamelot a Roman Horký: dospělé vyznávání a bilancování Napsal uživatel Tomáš Hrubý    PDF Tisk Email
Když jsem začátkem roku 1995 psal recenzi čtvrtého alba Kamelotu Duhová cesta, rozhodl jsem se rozebrat vydané písničky jednu po druhé - přestože to úrovni recenze příliš neprospívá a nikdy později jsem to nezopakoval. Nějak jsem si nemohl pomoci, potřeboval jsem se – kromě jiného – pošťourat v kupě závad a nedotažeností, které jsem v nich slyšel. V závěru jsem nicméně uvedl: „Hle, samá výtka, stížnost. (…)

05.04.2012 Epy de Mye: světlý beatfolk s temnými texty Napsal uživatel Tomáš Hrubý    PDF Tisk Email
Epy de Mye: světlý beatfolk s temnými textyJak je to dlouho, co začali hrát Peter, Paul & Mary a kolik podobných partiček od té doby ve světě i u nás vystoupilo? Není to už trochu nuda? Přesto (nejen) v Týně nad Vltavou žilo – bylo folkové trio standardní sestavy, které si svým umem i niternou osobitostí naklonilo publikum i odborníky.

29.02.2012 Cop jako buldozer i retro Napsal uživatel Tomáš Hrubý    PDF Tisk Email
Cop jako buldozer i retro„Nejsme vyloženě jenom kovbojíčkové, který to hrnou. Umíme udělat i skladbu, která se dá poslouchat při dvojce vína místo při tupláku piva,“ říkal mi Míša Leicht po vydání alba Bič. O 11 let později, s novou deskou Copu v ruce musím konstatovat, že copácká pivní přirozenost tentokrát zvítězila na celé čáře. Nejen kvantitativně. I velký nostalgik a pamětník zlaté éry české country zavrtí hlavou nad tím, jak moc tentokrát zalehli album kovbojové,

19.07.2011 Robert Křesťan & Druhá tráva: po devíti letech smířlivější Napsal uživatel Tomáš Hrubý    PDF Tisk Email
Robert Křesťan & Druhá tráva: po devíti letech smířlivějšíUběhlo devět let. Neuvěřitelných devět let už to bude od vyjití desky 1775 básní Emily Dickinsonové, předchozího autorského alba Roberta Křesťana. Kam se za tu dobu posunula Druhá tráva a čeho jsme se my, čekající, vlastně dočkali? S trochou jízlivosti by bylo možno konstatovat, že od RK jsme se dočkali za devět let čtyř melodií.

25.03.2010 Žofie Kabelková atmosférická, náladotvorná Napsal uživatel Tomáš Hrubý    PDF Tisk Email

Žofie Kabelková atmosférická, náladotvornáHvězda dětských písničkářských soutěží, pak vítězka hned prvního Krtečka pro písničkáře ze Zahrady. Její debutové album Žiju, na kterém měl velký podíl producent a aranžér Stano Palúch, bylo výborné snad až překvapivě. Od té doby o sobě sice dává vědět (za zmínku rozhodně stojí projekt Panoptikum), ale aspoň v oblasti sólových desek to vypadalo na ztrátu tempa.

10.11.2009 Lucie Redlová: Valmezačka, Irové a vztahové texty Napsal uživatel Tomáš Hrubý    PDF Tisk Email

„Irové jsou nám, Valmezačkám, asi trochu souzeni,“ glosovala LucieLucie Redlová: Valmezačka, Irové a vztahové texty náhodné setkání, které rozhodlo – domnívám se - o podstatné části podoby jejího debutového alba. A jiná, o dost dávnější setkání se zase postarala o to, že Luciina muzika promluvila. Možná, že teď nechcete číst o náhodných setkáních, ale o tom, jak zní první sólové album písničkářky Lucie Redlové.

30.09.2009 Schodiště: výživný výroční koncert Napsal uživatel Tomáš Hrubý    PDF Tisk Email
„Na počátku nebylo nic. V ten nejistý čas roku devatenáctistého osmdesátéhoSchodiště: výživný výroční koncert třetího, za doby dokonale rozvinutého socialismu se z temných hlubin nicoty ozval jasný hlas Marka Brodského a pravil: budiž nAhoRu pO scHoDišti doLů baNd A stalo se. A stalo se toho od těch dob mnoho. Veselého i smutného, rychlého i pomalého,chytrého a někdy i vyloženě pitomého.

28.03.2007 Žalman & spol: zatracene magické písně Napsal uživatel Tomáš Hrubý    PDF Tisk Email
Podle kalendáře už vlastně starší pán, i když (nejen) na převážně fotografickém bookletu vypadá hodně dobře: může ještě přinášet něco zajímavého? Může ještě hýbat žánrem, nebo se hýbeme už jenom my, když se ze zdvořilosti ukláníme před velkým jménem? Pro mě aktuální Žalmanova deska v loňské bohaté předvánoční cédéčkové nabídce jednoznačně zářila. Rád bych přesvědčil i vás o tom,

26.02.2007 Hromosvod: radost z písniček i aranží Napsal uživatel Tomáš Hrubý    PDF Tisk Email
"?oheň sálá tmou, básník ruku svou/na mrtvole má, dávno nedýchá." (Havran). "?rakev taky zavřená a setlučená hřeby/už tu nikdy nebude odletěla k nebi." (Omamá). "Dvě velký černý rakve pod plachtou z celtoviny/uvnitř dvě mrtvý duše navždycky spí?" (Mrtvý duše) Takové a podobné úryvky se na vás začnou sypat, sotva otevřete pěkně vyvedený (Kristina Málková) booklet druhého alba pražské folkrockové kapely Hromosvod.

15.02.2007 Bezefšeho: s druhou deskou dál a výš Napsal uživatel Tomáš Hrubý    PDF Tisk Email
Jedna z nejslibnějších mladých kapel v žánru: líbí se hudebním publicistům a naláká diváky. Objíždí festivaly (jeden sama pořádá) a neštítí se ani těch soutěžních (a daří se jí na nich). Umí zazpívat náročný šestihlas a předvést zábavnou show. A je nesmírně pracovitá: jen málo přes dva roky po svém prvním albu Libo-li? přichází s druhou deskou. Je možné tak rychle překonat vydařenou prvotinu? Není to přece jen brzy?

29.11.2006 Bonsai: Úžasný pozdrav z 80. let Napsal uživatel Tomáš Hrubý    PDF Tisk Email
Jak to, že nahrávky z 80. let nejsou mezi dobře uleželými recenzemi? Co by ještě mělo být více uleželé? Inu, představované cédéčko nevyšlo kdysi dávno. Ono totiž dokonce nevyšlo vůbec. Doufejme, že zatím. Koncertní nahrávky již 18 let neexistující folkové kapely Bonsai, hvězd žánru 80. let, ze svého soukromého archívu vybral a utřídil Zdeněk Hříbal

08.02.2006 Jiří Smrž? Deska roku! Napsal uživatel Tomáš Hrubý    PDF Tisk Email
Existuje obecná poptávka po krásném mladém folkovém princi na bílém koni, který zachrání žánr. Vlastně to - v rozporu s pohádkou - může být i princezna, ale mladé by to mělo být určitě. Prostě aby se našel konečně někdo, kdo od generace Mertů, Daňků a Lohonků, Nohaviců a Janoušků a konec konců i Plíhalů a Redlů (připouštím, že je to široké pojetí generace) převezme žezlo nebo se jim aspoň postaví po bok.

05.12.2005 Staré televizní pořady s Rangers Napsal uživatel Tomáš Hrubý    PDF Tisk Email
Tuto recenzi jsem měl rozepsanou dost dlouho - což ovšem není u mně nic mimořádného. Navíc na shlédnutí dvou DVD, představujících prvních dvanáct let existence kapely, která stála u kolébky české country music, byl potřeba celý volný půlden. A když už jsem konečně zmákl svoji, řekněme, tvůrčí pozvolnost a chystal jsem se recenzi dokončit, přišla ta strašlivá zpráva o tragické smrti kapelníka Rangers Milana Dufka.

04.04.2005 Křehké i silné, písně i nepísně Napsal uživatel Tomáš Hrubý    PDF Tisk Email
Co to vlastně je, to něco, co pravověrné folkaře vede k výkřiku: "Fuj, alternativa"? Komu vadí trocha jinakosti, snadno si ji najde i na desce, která je přitom s jedinou instrumentálně-alternativní výjimkou výrazně písničková. Natolik písničková, že já ji naopak najust budu považovat za album folkové

14.10.2004 Ester Kočičková a Lubomír Nohavica: originálně i do hloubky Napsal uživatel Tomáš Hrubý    PDF Tisk Email
Mrkněte po očku na booklet. Vezměte k tomu v úvahu, že Ester Kočičková je rozhodně víc herečka než muzikant. Nemáte obavu, že hodnocený kotouček bude poznamenán přehráváním, šansonovou šarží až hysterií víc, než unesete? Druhé album herečky, moderátorky, mystifikátorky a zde textařky a zpěvačky Ester Kočičkové

28.06.2004 Jiří a Zdenka Tichotovi: Dobře uspořádané vzpomínání Napsal uživatel Tomáš Hrubý    PDF Tisk Email
Miloš Rejchrt je evangelický farář, momentálně jeden z nejvyšších činovníků Českobratrské církve evangelické. Už zkusil být také rozhlasovým redaktorem, členem Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, politikem - a před tím také topičem a vůbec pronásledovaným chartistou. Mimo to všechno je také muzikant:

29.03.2004 Revival nesený v křídlech a hřívách Napsal uživatel Tomáš Hrubý    PDF Tisk Email
Nechci exaktně vypočítávat, kolik v našich žánrech působí revivalových kapel, kolik z nich je jenom příležitostným uskupením a kolik z nich se tomuhle způsobu zábavy věnuje navážno, aspoň jako třeba brněnští cashovští revivalisté Johnny. Dovolím si ale tvrzení, že jich je ve srovnání s jinými žánry dost málo a

11.02.2004 Jiří Schmitzer: Má na nás? Máme na něj? Napsal uživatel Tomáš Hrubý    PDF Tisk Email
"Řekněte: prdel/Máte na to?" ptá se nás extravagantní písničkář hned v úvodu závěrečné skladby. Stejnou výzvu (už bez otázky) na nás vychrlí v divoké extázi v následujících dvou a půl minutách ještě nesčíslněkrát; možná sám netuší, jaké vzrušené debaty tím mezi folkovým publikem - včetně publicistů - vyvolává.

<< Začátek < Předchozí 1 2 Další > Konec >>

Strana 1 z 2

1 2 5