12.01.2012 Příběhy písní (díl druhý) (Michal Bystrov) |
Zajímavosti | ||||||||||
(v prosinci 2011 vydává nakladatelství Galén)
O příbězích všech dvaceti následujících písniček platí, že jsou to historie skoro detektivní. Naštěstí má jejich vypravěč velkou ctnost navíc: místo líčení, jak pátral, rovnou sděluje, co vypátral. Michal Bystrov je reportérem stejně poutavým jako elegantním.
Jiří Černý
That Lucky Old Sun – Strange Fruit – The Girl From Ipanema – Oh My Darling Clementine – Red River Valley – Auld Lang Syne – The Partisan – Go Down, Moses – Amazing Grace – Greensleeves – My Bonnie Lies Over The Ocean – Where Have All The Flowers Gone? – El Condor Pasa – Long Black Veil – Oh, Shenandoah – When Johnny Comes Marching Home – The Green Door – Big Rock Candy Mountain – Lily The Pink – Na kopečku v Africe První část zamýšlené trilogie Příběhy písní vznikla v roce 2009. Také v druhém díle se Michal Bystrov vydává po stopách skladeb, na jejichž původní smysl, osudy či autory se dávno zapomnělo. Na základě ověřených faktů líčí co možná nejpodrobněji a nejpravdivěji historii jejich vzniku, srovnává všechny známé teorie, upozorňuje na staleté omyly a vykresluje prostředí a situace, v nichž se jednotlivé písně zrodily. Zajímá vás, kdo byla skutečná dívka z Ipanemy, kudy teče Červená řeka, co se skrývá za mořem piva a jak se ocitl „známej lotr mexickej“ na kopečku v Africe? V této knížce najdete odpovědi. AUTOR Michal Bystrov – novinář, textař a muzikant. Narozen 30. listopadu 1979 v Praze. Absolvoval VOŠ při Konzervatoři Jaroslava Ježka, bohemistiku na FF UK nedostudoval. Od roku 1999 spolupracuje s Lidovými novinami, dále psal do Respektu, Reflexu, Hospodářských novin, Deníku, Xantypy atd. Patří k stálým přispěvatelům magazínů UNI a Crossroads. Překládá hudební biografie (Beatles, Pink Floyd, Led Zeppelin ad.), pro nakladatelství Galén přeložil v roce 2010 životopis Boba Dylana Down the Highway od Howarda Sounese a na rok 2012 připravuje překlad životopisu Paula Simona. Patří ke sdružení Osamělých písničkářů. Kniha je od 15. prosince 2011 k dostání v běžné distribuci Formát 200 x 200 mm, vázané, jednobarevné | Odpovědná redaktorka Marta Švagrová | Typografie a sazba Bedřich Vémola | Doporučená prodejní cena 300 Kč | ISBN 978-80-7262-844-5 Více informací: www.galen.cz www.michalbystrov.cz Více informací, recenzentský výlisk, fotografie apod.: Lubomír Houdek / e-mail: Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript Lenka Příhonská / e-mail: Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript Nakladatelství Galén Na Bělidle 34 150 00 Praha 5 Z OHLASŮ NA PRVNÍ DÍL Příběhy písní je výborná kniha s přiléhavým titulem. Zajímavě a nápaditě, na základě rozsáhlé četby, dokazuje, že nejen knihy mají svoje osudy, ale že i carmina sua fata habent, a mnohdy zajímavější než písně samé. Každý, kdo má rád písničky, bude uchvácen jejich historiemi. Josef Škvorecký Autor s mravenčí pečlivostí odkrývá historické, místopisné, sociální i politické pozadí písní a nezřídka je též zasazuje do velmi zajímavých souvislostí. Leoš Kofroň (Rock & Pop) Je to čtení nesmírně zajímavé, podložené podrobným studiem materiálů. Jiří Moravský Brabec (Folk & Country) Michal Bystrov shrnul do knihy články napsané původně pro různé magazíny, nicméně jednotlivé kapitoly nepůsobí jako pouhý souhrn časopiseckých textů. Potěší precizní pátrání ve zdrojové literatuře a dokládání vývodů citacemi. Jednotlivé „písničkové povídky" přitom zůstávají čtivé, nepůsobí suchopárně. Tomáš S. Polívka (Týden) Vykreslit z mnohdy neobyčejně obtížně dostupných historických útržků pozadí vzniku legendárních skladeb jako Waltzing Matilda, Jingle Bells, St. James Infirmary nebo Casey Jones byl mimořádně šťastný nápad vycházející z nejlepších tradic tuzemské hudební novinařiny. Milan Šefl (Týdeník Rozhlas) Svým záběrem je Bystrovova práce unikátní v mnohem širším než pouze českém kontextu. Ondřej Bezr (idnes.cz) Málokdy vyjde úzce zaměřená popularizačně-historiografická publikace schopná naráz oslovit tři generace čtenářů. Kniha novináře a publicisty Michala Bystrova Příběhy písní však mezi ně rozhodně patří. Vojtěch Probst (Literární noviny) Autor podrobně a na základě pečlivého studia literatury a pramenů sleduje životopis každé písně: jak i proč byl námět zhudebněn, jak se vyvíjely různé verze, jak song zlidověl, jací interpreti jej proslavili. Někde vyvrací i oblíbené omyly, uvádí na pravou míru fámy a objevuje různé konotace a souvislosti. A také rekapituluje cestu songů do Čech a jejich zdejší život. Především ale vypráví živě a zábavně a někdy i se špetkou nadhledu, protože mnohé z mordýřských historek jsou někdy i dost bizarní a doslova vyzařují neopakovatelný kolorit 19. století, kdy odvážní pionýři táhli na západ v krytých vozech. Jana Machalická (Lidové noviny) Ač podobné publikace, ať už překladové či původní, již existují, Bystrovovo dílko je v mnohých ohledech převyšuje. Hlavní předností knihy a hlavním důvodem, proč si Příběhy přečíst, je jejich „nevygooglovatelnost“. Zatímco leckterou, často i velmi podrobnou informaci poskytne během vteřin Wikipedie, Bystrov se nebál hledat v zasutých archivech a jeho snaha se bohatě vyplatila. Až se nechce věřit, že autor nebyl přímo u toho, když šel parník John B ke dnu nebo když přiopilý Stephen Foster psal svoji slavnou Ó Zuzano. Příběhy písní jsou to nejlepší, s čím se dá v žánru setkat. Bystrov vykonal kus tvrdé práce a informace podává s nadhledem i zanícením, takže jeho vyprávění ocení i čtenář, který zrovna táborovým ohňům neholduje. Jak se píše v mottu knihy, „Jsou písně, u kterých stojí za to znát celý příběh.“ Bystrov tyto příběhy rekonstruuje s nenápadnou brilancí. Stefan Segi (Literární novinky) Michal Bystrov dokáže kriticky pracovat s rozpornými prameny různého typu a kompetentně se přiklánět k odborně přijatelným závěrům. Jeho pravdovou ambicí není faktografický koktejl. Ve čtivém textu zabírá historické a kulturní souvislosti s publicistickou erudicí Paula Johnsona a otevírá čtenáři i sobě barvité detaily z angloamerické historie a kultury, které bourají obvyklé generalizace a propojují kulturu vysokou a nízkou, historii velkou i lokální. Geografická fluktuace a proměnlivost písniček, vytvářených většinou profesionály a zdomácnělých v lokálních verzích, umožňuje autorovi brilantně kličkovat v tématech, místech, dobách. Knížka v grafické úpravě Bedřicha Vémoly aspiruje na jeden z počinů roku. Pavel Ondračka (Host) Sdílet na... Kam dál? » Jan Řepka slavil padesátku! (Slávka-vy-)» Živá hudba v (údajně) mrtvých zimních měsících (Tomáš Hrubý)» Docela mazaný způsob, jak z hráčů vyždímat maximum (Michal Bystrov)
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |