gototop
14.09.2007 Jak vidíte FOLKtimisty? (Belmondo)    Tisk
Názory

Mrzí mne, že se kastuje. Folkoví internetoví novináři (ani netuším zda toto označení je pro ony nadšence na místě) jsou poněkud přezíravě nazýváni "folktimisty" a je jim přisuzována konzervativnost, folková strnulost a lpění na čemsi dávno v žánru, i kousek za jeho neexistujícími hranicemi, překonaném.

Folktime vznikl jako internetový folkový server především pro mladou muziku. S nadšením z původního měsíčníku se vypracoval do dnešní podoby. Přináší denně několik článků a aktuálností zastínil všechny ostatní informační folkové zdroje. Přináší to s sebou samozřejmě i zápor - rozdílnou kvalitu článků. Okruh redaktorů se postupně stabilizoval a přijde mi podivné dočítat se o lidech jako Jana Džexna Tipmanová, Tomáš Hrubý, Vláďa Šaolín Konopas nebo Tomáš Pohl, že patří ke konzervativní části folkového světa. Zejména od novinářů, kteří je osobně vůbec nebo dobře neznají. To, že na FOLKtime převažují články o folku má možná jednodušší vysvětlení - je to prostě tím, že se stále jedná o server zaměřený především na folkovou muziku. Jdou-li zmínění redaktoři na koncert jiný (a občas se na nich potkáváme), poslouchají-li desky s jinou muzikou, pouze o tom nemají potřebu psát. Mimochodem tento "konzervativní folk-trampský server" na svém festivalu FOLKomín měl docela pestrou sestavu účinkujících?

Vadí mi to označení použité i v papírovém Folk&country od Jirky Moravského Brabce v souvislosti s letošní soutěží o Krtka s tím, že jednomu z interpretů při hrozící prodlevě v programu soutěže nechal zahrát písničku navíc. Takzvaně nesoutěžně. Pro mne je takový přídavek v soutěži dost nestravitelný. A udivená Jirkova reakce - proč to tolik vadí? - dokonce nepochopitelná. Ale uznávám, že to může být jen můj problém a že to ostatním soutěžícím třeba vůbec nevadí?

Mrzí mne, že se vytváří jakýsi obraz dvou protikladných světů - jednoho progresivního a proti němu toho konzervativního. Protože to prostě vidím jinak. Mám v hlavě pár neodpovězených otázek, ale nechci je pokládat na stůl. Jen bych se chtěl zeptat každého z vás kdo čtete tyto řádky: Jak to vidíte právě vy?


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Miloš Dohnal  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |82.114.195.xxx |14.09.2007 08:55:00
Dekuji Belmondo za tento clánek. Týká se sice internetových redaktoru, ale dá se tento názor "napasovat" jak na festivaly tak na kapely. I mezi kapelami a festivaly jsou ty "konzervativní" a díky za ne. Je sice dobré videt a hlavne slyšet kapely alternativní, world music, etno atd. atd.- ty které svým zpusobem ovlivnují i folkovou muziku. Stále nás nekdo presvedcuje , že je to ta správná cesta pro folkové festivaly a skupiny. Já si to nemyslím. Nedokáži si predstavit (napr. svým zpusobem "konzervativní") Nezmary hrající world music. Práve ta jejich konzervativnost v melodických písnickách je to co pritáhne davy fanoušku na jejich koncert. Myslím si, že stejný prípad je i tento portál o folku. Pokud má nekdo pocit , že má málo informací o world music, etnu ?. tak existuje mnoho portálu s touto tématikou. Folktime svou návštevností urcite není na okraji dení folku. Ba práve naopak. Dekuji práve za takové "konzervativní" redaktory, kterí o folku dají vedet
farář  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |62.240.165.xxx |14.09.2007 08:58:00
Osobne si myslím, že na konzervativismu není samo o sobe nic špatnýho - akorát se všechno musí dobre namixovat s progresivnem a pokrokovem, protože jednostranne vybarvenej žurnál (at už na tu, nebo tamtu stranu) by cetla jen skalní hrstka zoufalcu nebo blúgrásistu. Proto je vás taky v tý redakci hromada, aby se to promíchalo a vyrovnalo. Tak s tím neco delejte...

Jinak me samozrejme po prectení titulku napadla strucná odpoved: "Je to pakáž, patrí je postrílet!" a vzpomnel jsem si na Šerý zjevy. Ale to je jiná kapitola..
Lucy  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |80.188.167.xxx |14.09.2007 09:20:00
Na IFOLKu jsem se docetla, že Folktime vcera slavil své 8. narozeniny, takže gratuluji a preji ješte spoustu let a hezkých clánku.
Ten nesvár mezi jednotlivými FCT servery me osobne mrzí, ale já jsem, ac vekem o neco mladší než jmenovaní redaktori, taky nekdy "konzerva", i když se snažím poslední dobou nebýt. Myslím, že všichni se snaží informovat ci sdelit své zážitky a dojmy a úroven muže být ruzná, ale k tomu by se zas mohli vyjádrit ctenári, co tady chtejí a co ne. Záleží, kolik se jich bude chtít tady rozepisovat (a podepsat pod názor). Možná by nebyla špatná na toto téma (tj jestli tady chtejí více reportáží, méne reportáží, radeji kratší, delší, více ci méne fotek, více o mladých, o world music, o jiných žánrech ... atd) prímo nejaká anketka, kliknout asi delá lidem menší problém než psát delší príspevky.
Ta poznámka pana Brabce me taky trochu zarazila, protože ho beru jako velmi seriózního cloveka.
Mela jsem dojem - obecne u F&C - že jim vadí rychlejší zprávy na FT pres léto, kdy oni delají festivaly a proto z organizacních duvodu nestíhají tolik psát a FT delá jen jeden malej a tudíž se asi jinak v léte nudí a do všeho jim "kecá". Každý delá, co zvládá a podle mého je obojí užitecné a radeji bych videla spolupráci než "strílení po sobe.
Petr Sedláček  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |217.194.34.xxx |14.09.2007 10:09:00
Ahoj Belmondo, taky me to škatulkování mrzí. Pokud se ale Folktimu povede držet vysokou kvalitu reportáží a recenzí (a nemám vždy pocit, že by to tak bylo - však víš), bude to dle mého názoru ta nejlepší odpoved.

Ad Jirka Brabec - tu poznámku jsem od nej taky necekal, jakkoli si myslím, že prídavek Pavla Helana v souteži nejen nebyl nic proti nicemu, ale dokonce bych jej hodnotil jako velmi dobrý moderátoruv pocin. Jeho úlohou totiž je, aby program plynule odsejpal. A vážne neverím tomu, že by nekdo vyhrál Krtka kvuli tomu, že by hrál jednu písnicku navíc. O tom to prece vubec není. Debaty o tom, kolik kdo ze soutežících dostane na Zahrade príležitostí k vystoupení, jsou vecné. Prijdou mi ovšem fakt zcela nesmyslné.
Mej se pekne, Belmondo
Rabín  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |194.228.18.xxx |14.09.2007 11:20:00
Co to tu stále konzervujete..
farář  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |62.240.165.xxx |14.09.2007 13:36:00
Košer džihád..
Školník  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |195.39.44.xxx |14.09.2007 13:47:00
Ahoj Petre,

ac nerad, tak jako "šéfredaktor" tohoto plátku s tebou musím souhlasit. Kvality clánku jsou ruzné, nekdy vyšší, jindy zase holt nižší to se tak stává v živote, ne vše se povede na sto procent a není clovek ten, který by se zalíbil lidem všem?nebo jak se to ríká. Ale na rovinu, neznám z naší redakce nikoho, kdo by psal cílene nekvalitní clánky. Jenom se proste potrebuje vypsat a konfrontovat své poznatky s reakcemi ctenárstva. Negativní reakce a konstruktivní kritika by ho naopak mely "nakopnout" k vyšším výkonum. V tom vidím paralelu s muzikanty, tam je kvalita taky ruzná?proste se taky potrebují vyhrát a najít svoji cestu?

A co se týká cásti ohledne JmB a "nesoutežní" skladby, tam jsem nebyl a proto mi neprísluší hodnotit, jenom mi pripadalo normální, že když jsou dána nejaká pravidla, tak by se mela proste dodržovat.

Hezký víkend
jan-matej rak  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |89.24.5.xxx |14.09.2007 14:23:00
Taky nevidim nic co by na tradicionalismu, at skutecnem ci jen domnelem, melo byt spatne. A proc by melo byt spravne jen to smerovani k "world"? Wzdyt prave to je oblast, ktera dnes nejvice "jede" a ve ktere se tudiz vice nez jinde vyskytuji vykalkulovane efekty zaobalene newspeakem snazici se nas presvedcit, ze kdo nejde s nimi, jde zpet a je tudiz na spatne ceste.
O "nesouteznim" prispevku nic nevim, vim ale, ze jsou-li pravidla, museji se dodrzovat. A neni-li vule je dodrzovat, ci je-li prebytek vule jejich nedodrzovani okecavat, tak se maji zrusit.
A Petre, nemyslim si, ze debaty, o nichz mluvis, jsou zbytecne a ze vlastne o nic nejde. Jiste, o nic nejde nekomu, kdo si jen tak prijede zahrat a vsechn o, co je vic nez nic je pro nej kladna hodnota. Jakmile se ale micha soutezni princip - tedy demokracie s principem dramaturgickym - tedy s autokracii, je to spatne. Vysledkem je jen nespravedlnost a nepruhlednost. A skutecne je rozdil mezi tim, zda si nekdo zahraje na forbine tri pisnicky v hlavnim programu, nebo jen nekde v Litovli v koute u skoly. (nemam na mysli konkretni pripad, jen ukazu nepomeru). Nejsem ani proti jednomu z tech principu, jen se nemaji michat. Ale to jsem napsat nechtel, to je jina debata, nez je nastolena zde.
Jsem strasne rad, ze Folktime existuje a ze tedy FC neni neomezenym suverenem v "nasi" muzice
Alena Mohylová  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |85.207.74.xxx |14.09.2007 14:58:00
Je to subjektivní.
Myslím, že podobne, jako má kapela svuj repertoár a své posluchace, má casopis své prispívatele a své ctenáre. Kdybyste udelali anketu na koncerte skupiny, jestli je jejich muzika "bezva", urcite by vyšlo, že ano, protože u lidí, kterí takto vážili cas a peníze, je urcitý predpoklad, že se jim ta muzika líbí.

Kdyby vyšla anketa v tišteném casopise, jestli se ctenárum líbí jeho obsah, asi by vyšlo také, že ano, protože jinak by si dotycný casopis nekupoval.

Nesouhlasím s tím, že je nutné znát autory osobne, abych mohla mít z jejich tvorby "jakýkoli" pocit. To považuji za nesmysl.

A muj názor: Je subjektivní. Už jsem ho v diskusích FT psala, takže není duvod ho opakovat. Ale obecne - Folktime má málo osobností schopných urcitého nadhledu.
Jaroos  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |85.70.104.xxx |14.09.2007 15:07:00
Co presne myslíš tím "nadhledem"
Houbák  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |88.103.127.xxx |14.09.2007 15:21:00
Jojo, souhlasím s Jaroošem ... pridej se k FT a ukaž nám, co myslíš tím "nadhledem"
Alena Mohylová  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |85.207.74.xxx |14.09.2007 15:33:00
Nemám ambice být redaktorem FT.

Napsala jsem "obecne.." a Jaross se me zeptal, "co konkrétne..." Takže opakuji - nadhled ve svém obecném širším významu tohoto slova. Je to muj subjektivní názor a budeš si muset s ním vystacit
Jaroos  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |85.70.104.xxx |14.09.2007 15:42:00
Ano, to bylo velice "konkrétní"...;-) Takže jinak - za to, co já chápu pod pojmem nadhled, jsem byl treba já nescetnekrát kritizován. Nezavdecí se clovek všem..
Ondřej V. Vejsada  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |213.195.230.xxx |14.09.2007 15:54:00
Jojo - definice pojmu = to je moje ;-)
Já chápu onen "nadhled" práve jako profesionalitu - tedy strucne receno to, že jsem schopen napsat - "objektivne jsou to skvelí hudebníci, ale pro mne je to slepá ulicka a tohle CD nejhorší, co jsem kdy slyšel" - zkrátka umet se na chvíli pri psaní odosobnit a pripustit, že je nekdo chytrejší než já a taky že nemám patent na to, co je pekné a umelecky hodnotné a co já vím ješte...
V clánku jsem nebyl jmenován, takže se mne to zrejme nejak víc netýká, tak jen jednu poznámku obecnejšího, ale taky pesimistictejšího rázu = zrejme nevymreme ani po meci ani po sudlici, ale po prenici..
Tomáš Pohl  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |85.70.37.xxx |14.09.2007 15:54:00
Vážení ctenári,
slova o konzervatismu tu již jednou padala. Ono to slovo má do jisté míry jakýsi pejorativní nádech. V Británii je tomu trošku naopak, ale oni sami si z toho dokážou delat srandu a což teprve jejich sousedé pres Kanál.
Víte, já nemám rád snobáky, at jsou to ti, kterí predstírají vytržení na Pražském jaru a v duchu se vidí doma zbaveni tlacicích bot a konecne na gauci u TV nebo za každou cenu free a in posluchaci tretího , ctvrtého ci jakého proudu. Je to jako všude. Z patlala a neumetela lze udelat uznávaného výtvarníka, z literárního chlebare slavného spisovatele. Podmínkou je, že se najde dost pitomcu, kterí se stydí rící nahlas, že jim to nic neríká a naopak plují s proudem. Je mi jedno, v jakém je to oboru. Snobu a hochštapleru vidím dost i v povolání, které me živí. Nebaví me ale predstírat, že jsem v transu z neceho, co me momentálne nic neríká. Treba mi to ale za cas neco rekne a nebo mi to nerekne lautr nic. Sláva je opravdu polní tráva a pretrvává jen málo. Takže muj konzervatismus, dámy prominou, spocívá v tom, že se neseru do toho, co me nebaví a k cemu ( treba jen zatím) nemám vztah a že se snažím nepredstírat pocity a city, které nemám, jen abych vypadal zajímave. V našem Folktimu me spíš štve, že je nás dost málo. Kolem sebe vidím dost ¨šikovnejch kluku a devcat, tak pište, fotte ´. Hlavne si uvedomte, že pred 18 lety by nás tady všechny za tohle zašili a vyhodili ze škol. Tak si toho važme,svoboda je bájecná, byt má šrámy, jak zpívá krásne Michal Nemec. O moderaci pravidel JMB nic nevím, tak se zdržuji názoru, jinak bys si sám sobe odporoval. Krásné babeletní víkend všem priznivcum i oponentum
Klára  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |80.95.98.xxx |14.09.2007 16:17:00
Tomáši, já nemám dojem, že je nás málo To pak ale clovek jednou rekne kupríkladu že se mu nelíbí "ta a ta" kapela a okamžite je na cerný listine na veky vekuv (v lepším prípade je oznacen za konzervativce) ;-
Beatman  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |84.242.86.xxx |14.09.2007 16:27:00
domnívám se, že tu vubec nejde o to, je-li Folktime konzervativní nebo není. Mám pocit, jakoby všechno, co nesplývá s proudem, ci davem je hned nazýváno za konzervativní. Je to preci o vyhranenosti. Folktime je svuj, drží se ryzího folku apráve tím dokazuje . jedinecnost. kupr. folkcountry se dle mého potácí mezi sériozností a komercí. Nemohu to posoudit presne, stále na stránkách nemají RSS, byt jsem kvuli tomu Juppovi už nekolikrát psal a nekolikrát bylo prislíbeno. Asi to není fér pouštet se do FC, zvlášt když mi na ctrnáct dní vydali reportáž z folkové ruže 2005, co by Pohled nevidomého posluchace :o), ale vzhledme k tomu, žebyl brzy clánek stažen, lec odkaz ne, tak si kritiku dovolit mužu. :o) Takže folktime by si mel jít svou cestou a pokud by byly možné urcité zmeny, jako kupr. informace o vystoupeních folkaru v ruzných rádiích, ci zprístupnení kalendáre koncertu pro laickou verejnost, tak budu jáosobne plne spokojen. Preci jen není zas tak snadné brouzdat s hlasovým výstupem po kdejakých stránkách. Je urcite snažší a šikovnejší dostávat se k informacím bud díky avízum pres mail, ci pres rss ctecku. Jo jn tak na okraj: je nesmysl vytýkat,že se folktime drží jen folku. Vcerejší sdelení o smrti Peteho kaplana jasne hovorí o opaku
Tomáš Pohl  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |85.70.37.xxx |14.09.2007 16:49:00
Jen to napiš naplno, Klárko, že máš ráda dechovku Žizkovanka. Takové jsou u nás pomery, ale to by se nemelo z redakce vynášet, to si musíme vyríkat doma
Lucy  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |80.188.167.xxx |14.09.2007 17:04:00
A Evu a Vaška, precééé
Tomáš Pohl  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |85.70.37.xxx |14.09.2007 17:08:00
Psssssssssst, Lucko, to se nesm
Klára  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |80.95.98.xxx |14.09.2007 17:10:00
Já se za to nestydím. Mimochodem mám te pozdravovat od Jirky - ptal se, co to ríkal Tomáš o tom koncerte, jestli se to jako koná.
Lucy  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |80.188.167.xxx |14.09.2007 17:19:00
Co se nesmí? Mít ráda E+V nebo to ríkat?
OT: Jaaak do Paríže??? Já jsem se na tebe tešila, fnuk. :-
Kačka  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |89.176.29.xxx |14.09.2007 21:23:00
Pro me osobne jsou zajímavé oba "casopisy". Každý je svým zpusobem, jiný a doplnují se. Takže mi prijde zbytecné je porovnávat. Ac mám treba k oboum i nejaké výhrady, je dobré, že si každý drží svou tvár.
Konza Komín  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |82.100.58.xxx |15.09.2007 08:07:00
Mne vubec nevadí rozdílná úroven clánku, vlastne ji ani nereším ani nejak výrazne nevnímám. Byl jsem vždy presvedcen, že prvotní myšlenka Folktimu být otevreným casopisem, kam muže kdokoli poslat svuj príspevek, je správná, a je tou pravou obranou proti psací únave, která, myslím, cas od casu postihne každého. Nehrozí pak to, co hrozí casopisum s úzkou skupinou redaktoru. Je bezva, že má casopis svuj festival a dobrý festival - s duší. Celkove vnímám FT a lidi kolem FT jako životaschopnou a aktivní záležitost. Reci kolem konzervativnosti me pripadají hloupé a vubec bych je nerešil. Každý poslouchá neco a kdo chce ten o tom napíše. H
Honza Komín  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |82.100.58.xxx |15.09.2007 08:10:00
Tomáši, myslím, že do FT píše pomerne dost lidí. Ty nejsi spokojen
Honza Komín  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |82.100.58.xxx |15.09.2007 08:10:00
Tomáši, myslím, že do FT píše pomerne dost lidí. Ty nejsi spokojen
Honza Komín  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |82.100.58.xxx |15.09.2007 08:12:00
Taky si myslím, že do FT píše pomerne dost lidí. H
Malej H.  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |82.100.58.xxx |15.09.2007 08:13:00
Tak se omlouvám za ztrojený príspevek, nejak se mi to nechtelo odeslat
Tomáš Pohl  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |85.70.37.xxx |15.09.2007 08:38:00
Honzo, spokojen nemužu být nikdy. Já myslím, že by se meli vyjádrit ctenári, co jim chybí. Já bych uvítal treba více informací co se deje jinde než v Praze a treba mi chybí i prehled o dení na Slovensku. Je toho víc. Ahoj
MK  - Re: Jak vidíte FOLKtimisty?   |212.71.128.xxx |16.09.2007 07:47:00
Nerekl bych konzervativní. Jen mnohdy zbytecná (nebo zbytecne opatrná) laskavost, hranicící s beznázorovostí (ale to jen obcas). Nekteré jevy (a zjevy) ve folku si nezaslouží prosté nestranné informování

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib