gototop
15.12.2009 Konferenciéři, moderátoři a ti ostatní (Tomáš Pohl)    Tisk
Názory

Nedávno jsem kdesi četl zprávu, že pořad Noc s Andělem opouští po patnácti létech věrný průvodce pořadu Pavel Anděl. Pokud je zpráva pravdivá, je pro mě celkem radostná. Tento průvodce mě bohužel dokázal od řady jinak zajímavých večerů se zajímavými hosty svým chováním, směsí suverenity a hloupého uchechtávání, odradit.

V dobách mého mládí se průvodcům hudebními i jinými pořady říkalo konferenciéři. Pod tímto pojmem si dnes vybavím zejména Vladimíra Dvořáka, inteligentního autora průvodního textu budícího dojem improvizace, vždy pečlivě a elegantně oblečeného. Rád jsem poslouchal i jeho sobotní spojovací text, kdy uváděl orchestr Karla Vlacha, pro jehož interprety složil řadu vynikajících textů. Době pana Dvořáka vévodila kultivovaná nádherná čeština.

Éra moderátorů nastala po roce 1989. Vznikla řada soukromých rozhlasových a televizních stanic s novými „hvězdami“. Český jazyk s českým přízvukem a kultivovaný projev seděly v koutě. Z obrazovek a z reproduktorů zněl styl „čágo belo“, bulvární tisk předváděl drahý plech drahých automobilů moderátorů, jejich milenky a milence, skandály a TV rosničkám bylo jedno, zda hlásí déšť či začátek III. světové války.

Uplynulo dvacet let a kolem nás pluje jen několik osamělých ostrovů radosti z češtiny. Rád poslouchám zejména Marka Ebena, jeho nádhernou češtinu, jemný a neurážející slovní humor bez „samochechtotu“ a hýkání, jeho schopnost povídat si dobrou angličtinou v podstatě s kýmkoli se zahraničí. Je milé poslouchat pořady rozhlasových stanic jako jsou Český rozhlas 2 nebo 3 s výbornými moderátory.

Kdo z vás někdy zkusil uvádět jakýkoli hudební pořad, dá mi za pravdu, jak je to těžké. Je to stejné, jako udržet pozornost žáků ve třídě. Znamená to především znalost účinkujících, jejich děl a dosavadních vystoupení. Rovněž na folkové scéně jsem svědkem moderátorských výkonů rozdílné kvality. Folk jako žánr je bezesporu žánrem menšinovým. To znamená, že se postupně všichni znají a poznají. Je laciné dávat do popředí styl, který bych nazval „kamarádskou bodrostí“. Moderování pak budí dojem, že hlavní postavou je moderátor jako dobrý otec (dobrá matka) účinkujících, kteří hrají na jevišti druhé housle. Uvedená bodrost je spojena s pokusem být humorný. Občas se setkávám s tím, že prvním, kdo se tomuto pokusu směje, je moderátor. Není snad nic horšího než ledové ticho v publiku po moderátorově pokusu o vtip. Jsou vystoupení, kdy moderátorem je samotný účinkující. Občas se stane, že mluvené slovo se stane stěžejním a hudba zpěv občas mluvené slovo spojí. Kdo z muzikantů zkusil uvádět své koncerty ví, jak je obtížné zaujmout, nebýt rozvláčný a nemluvit na úkor hudby.

V každém oboru jsou mistři, „střední proud“ i důležití diletanti povýšení na hvězdy a moderování není výjimkou. Čeština je krásný jazyk a měl by nám být zachován i pro další generace. Přeji proto našemu rodnému jazyku více konferenciérů a dobrých moderátorů než je těch druhých, nepojmenovaných.

 

 


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
V.HROZNÝ  - KONFERENCIÉŘI   |213.192.8.xxx |15.12.2009 12:17:28
Já bych náhradou za ANDĚLA zavedl RANNÍ KUROPĚNÍ S M.KELLEREM.
MK   |193.179.126.xxx |16.12.2009 13:58:40
Vyhovuje se. Zavedeno. Countryradio neděle, 6-11.
Slávka-vy-   |62.209.192.xxx |16.12.2009 14:38:30
Potvrzuji. Již řadu let poslouchám MK v neděli za ranního kuropění na CR bez nutnosti jakékoli reklamace (a bez rozčilování, jako když čtu některé jeho recenze ) Doporučuji vyzkoušet
Noc s Andělem jsem v začátcích sledovala pravidelně a ráda. Dlouho jsem nějak doufala, že se projev Pavla Anděla trochu "zprofenalizuje", poslední léta už jsem ale koukala jen výjimečně. Několik mých známých má z jeho projevu podobné pocity trapnosti.
Renata =o)   |Registered |15.12.2009 16:27:33
Marek Eben totiž umí poslouchat...
a ano, nejhorší jsou ti, kteří se smějí vlastnímu vtipu
a ještřě nahlas
Ampér  - Nesouhlasím   |194.228.96.xxx |15.12.2009 16:48:45
Pavel Anděl byl člověk na svém místě a jeho pořad byl zajímavý obsahem a hosty, kterých se tam vystřídalo velmi mnoho. Mně osobně velice mrzí, že pořad Noc s andělem má skončit. Jeho projev mně ničím neurážel a bavil mně. Marek Eben je fantastický moderátor, a stejně jako Pavel Anděl, ví s kým mluví a o čem mluvit. O kvalitách Pavla Anděla svědčí i mnoho nesouhlasných projevů široké divácké obce, jíž byl tento pořad sledován.
Dušan Trličík  - Konferenciér   |90.179.70.xxx |15.12.2009 20:18:32
Pavel Anděl se pokud vím netají tím, že je diletantem - kecalem z povolání. I tak byl pořad dle mého soudu výborný a přiměřeně přínosný a Pavel Anděl ho velmi dobře a odlehčeně moderoval, tak jak si to noční pořad v přímém přenosu žádal.
Tomáš Pohl   |62.24.74.xxx |15.12.2009 20:49:53
Takže berte můj názor na Pavla Anděla jako přínos pro jeho kvalitu. Toť vše.
Klára   |94.112.214.xxx |16.12.2009 10:13:48
Naprosto souhlasím s Tomášem. Nesouhlasné projevy svědčí spíš o oblíbenosti pořadu jako takového. Vzpomínám si, že když jsem to viděla poprvé, tak jsem to po pěti minutách Andělových rádoby vtípků musela vypnout. Po několika pokračováních už jsem se naučila přepnout mozek na autopilota a vnímat pouze obsah pořadu, nikoli moderátora, jehož projev se za ty roky nijak nezlepšil - jen diváci podobně jako já "otupěli". To je samozřejmě případ nejen PA :-/
Tomáš Pohl   |195.113.8.xxx |16.12.2009 10:53:48
Pavel Anděl je jedním z článků ČT 1, což je uzavřený spolek potomků velkých scénaristů Hubače a spol., bohužel bez podědění talentu. Na ČT 1 je dlouhá léta na vše monopol a nikdo není vpuštěn mezi vyvolené. Klárko, já jsem bohužel v sobě schopnost autopilota nenašel. Zkoušel jsem to loni např., když tam měl PA mou oblíbenou kapelu - 123 minut, ale měl jsem jen půl dojmu. Jestli se nazval PA diletantem, má pravdu, jen mu to vydrželo celých 15 let. Jako pamětník vzpomínám např. na Hitšárady Šípa a Uhlíře, kteří jsou chytří, znalí a umějí mluvit bez vysokého chechtotu PA a dokázali v temných dobách vpašovat do TV Jana Zelenky a Balášové například Pražský výběr. PA patrně ani neumí jazyky, kde o znalce rocku a jazzu předpokládám znalost angličiny a obejdu se bez kabinového tlumočení. Pokud však ČT 1 tento pořad zcela nazruší a nahradí jej jiným, může se stát, že to bude ještě horší. Na druhé straně chápu, že jsou lidé, kterým se PA líbil, ostatně je hodně lidí, kteří milují Michala Davida .
Pokud jde o narážku na kolegu Kellera, považuji jeho mluvený projev prověřený rozhlasem, který neodpouští, za velmi kultivovaný. PA by podle mého soudu v dobrém rádiu pohořel, pokud by se nechechtal jinde nezapadl by mezi ostatní "blekoty".
Romana Žabková   |78.102.107.xxx |16.12.2009 13:26:10
Pokud vím, měly by pořad Noc s andělem nahradit hned dva nové pořady, a to Hotel Insomnia a Pozdní sběr. Podle anoncovaného obsahu to vypadá, že blíž bude Hotel Insomnia.
Jinak mě velmi těší, že styl moderování pana Anděla není podle reakcí až tak úspěšný.
Kuba Horák  - Romaně a dalším co vědí   |78.110.212.xxx |19.12.2009 22:55:52
Dobrý den, Romano. Pokud víte, které hudební pořady se chystají pro příští rok, mohl bych to od Vás vyzvědět? Potřebuji tyto informace, abych ze sebe neudělal vola, až budu v lednu psát na Radu ČT, jak jsou zlí, že nám všechno berou-) Díky. Kuba
  |193.86.245.xxx |17.12.2009 01:13:49
Ahoj lidi, měl jsem moc rád Noc s Andělem, dostaly tam příležitost kapely, které normálně v TV není šance vidět. Ano, PA není parádní moderátor, ovšem solidní dramaturg. Ladacos protlačit do TV asi není zrovna jednoduchá věc. Viděl jsem jak na place organizuje vše kolem sebe a myslím si, že dělal svou práci dobře. Mám pocit, že s jeho způsobem moderování nemá problém většina mladých, kteří se zase osýpají ze záře důvtipu a inteligentního sršení Marka Ebena. Myslím že chápu Tomášův směr i Dušanův směr. Ale to je uplně jedno. Noc s Andělem končí. Doufám, že se v nových pořadech, které vzniknou, bude hrát živě. Doufám, že všichni kdo se pinoží na muzikantské cestě dostanou šanci zahrát si v TV. Na moderátorovi mi v tomto smyslu až tak nesejde.
Stranďa   |188.92.9.xxx |17.12.2009 07:39:55
Souhlasím s Honzou, že multižánrového Anděla je škoda, pomáhal především mladým muzikantům a to je potřeba. Ale souhlasím i s Tomem, že Český jazyk by se měl ctít a u moderátorů především, promlouvají nejen k mladým lidem, kterým to až tak nevadí, zda používá spíš jejich řeč, ale on nemluví jen k nim, že. Žoviální nespisovnost, kombinovaná někdy s mírnou vulgaritou, je hrob pro Český jazyk. V tom se Anděl má od Marka hodně co učit. Samozřejmě tím nijak nesnižuji Andělovy dramaturgické a organizační schopnosti.
Dušan Vainer   |Registered |17.12.2009 16:23:02
Já tedy Noc s Andělem nesleduji pravidelně, takže vlastně nemám jednoznačný názor. PA mi vždycky přišel takový... mírně řečeno... dost žoviální a uvolněný (někdy až moc). Působilo to na mě dojmem, že kapely, které se v Noci objeví, má opravdu rád, že je s nimi na jedné lodi. Vlastně jsem si neuvědomoval, že by to mělo nějak vadit. Pokud si ale PA pozval třeba takovou Vlastu Chramostovou nebo Roberta Křesťana, po jeho uchechtávání nebylo rázem ani stopy. Na druhou stranu - díl s Tomášem Matonohou byl dost hrůza. Ale třeba to vidím nějak zkresleně, protože já mám ohníčky a Ryvolovky rád a nemám potřebu si z toho dělat prdel. Pavla Anděla v debatě s dalajlámou si neumím moc představit. Marek Eben zvládne asi kohokoli, aniž by snížil laťku...
Black Bart the P08   |88.101.238.xxx |17.12.2009 15:31:58
Anděl patří mezi TV moderátory rozhodně k tomu lepšímu.
Dušan Vainer   |Registered |17.12.2009 15:57:00
...což je vlastně smutné...
Jan-matěj Rak   |Registered |17.12.2009 21:55:56
Ja musim rict, ze mam Pavla Andela rad. Pro mne je nesmirne osvezujici, ze je vubec mozny, aby v televizi, kde se normalne zlatem vyvazuje kazda minuta, je mozny, ze si nekdo jen tak keca, co mu jazyk zrovna prinese a zve si tam toho, koho zrovna chce a takhle si bez reklam, "vystajlovanejch vychytavek" apod. muze kecat tri hodiny a nekdy se v primem prenosu ozrat. To je UZASNY!Zcela bez ironie!To je jako zastavit TGV a udělat si piknik na louce vedle trati. Marek Eben dela neco uplne jineho a uplne jinak (neco skveleho a skvele). A krom toho, Pavel Andel mne dvakrat do sveho poradu pozval a to sam od sebe, bez jakekoli prace me manazerky nebo nejakych konexi. Kdyz pocitam i hrani s Natalikou, tak trikrat. Kdyz zadnym novinam ani televizi nestalo ste vyroci narozeni Jaroslava Jezka ani za zminku, u Pavla Andela jsem Jezka mohl hrat celou noc.
jakýsi ruch  - autopilot v hlavě   |84.42.206.xxx |18.12.2009 13:51:39
Pořad asi nebyl pro diváky s příliš omezeným viděním světa a měl výhodu, že se dal kdykoli vypnout, stejně jako jiné pořady...
Hosté večera byli ovšem často exluzivní a nikdo jiný, než osobitý Pavel Anděl třeba Petra Lébla, Ivana Vyskočila a podobné výjimečnosti na dlouhý půlnoční rozhovor nepozval...
A pokud se jedná o tlumočení, jsem rád, že se v české televizi hovoří česky, mimochodem, mám pocit, že Noc s Andělem běžela na ČT2... ale nevím, nevlastním TV
Tonda  - nevím   |217.195.161.xxx |18.12.2009 16:10:33
Osoby jako byl Petr Lébl nebo je Ivan Vyskočil, jsem samozřejmě viděl v TV několikrát i v jiných pořadech, to že by je jiní ignorovali je čirá lež. Trochu mě udivuje ta rozšířená představa, že do Noci vybíral hosty sám Anděl. Neznám tamější mechanismy, ale skoro bych o tom silně pochyboval a vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby ten pořad jen uváděl. Je například známo, že třeba Jan Kraus sice má právo výběr hostů vetovat, ale vybírají mu je jiní, cosi podobného jsem slyšel i od Marka Ebena. Nic to ovšem nemění na tom, že typickým hostem Noci s Andělem nebyli lidi typu Lébla, ale skupiny typu Wohnout. Já osobně jsem ten pořad v určitém momentě přestal sledovat, protože mě prostě přestalo bavit koukat, jak (třeba i s mými oblíbenci) hovoří člověk, který o nich ví minimum a nemá ani tolik úcty k nim, aby si otevřel jejich web a něco málo si nastudoval. Jinak jak tu někdo zmínil - podle anotací bude Hotel Insomnia úplně totéž, jen s novým názvem a moderátorem.
Pavel Rada  - Insomnia   |Registered |18.12.2009 16:24:39
Já hodně odbočím. Nechci soudit pořad, který ještě neměl premiéru. Ale už teď mě štve svým názvem. Každý tady mluví o (špatné) češtině Pavla Anděla, ale asi nikomu nevadí, že nový pořad se bude jmenovat očklivě nečesky Hotel Insomnia. Přitom by snad neznělo špatně české Hotel Nespavost - a navíc by člověk nemusel hledat ve slovníku, co ten název vlastně znamená. Neměla by jedním z úkolů České televize být i snaha o zachování a rozvoj Českého jazyka?  
Klára   |94.112.214.xxx |18.12.2009 17:13:04
No tak tohle je malinko vedle, pokud vím, tak to je normální lékařskej termín (co na to dr. Pátek?) a navíc stejnojmenný název známého filmu se taky nepřekládá (hu, teď nebudu spát, jak jsem si vzpomněla na Al Pacina). To ovšem nic nemění na tom, že název mi připadá stupidní tak jako tak
Mirek Pátek   |Registered |18.12.2009 19:50:22
Insomnia je anglicky. "Normální lékařskej termín" je insomnie. Viz http://lekarske.slovniky.cz/pojem/insomnie

Ani jednomu normální nelékař a neangličtinář nerozumí.
Ne, Kláro, ty nejsi normální. Smajlík.
Klára   |94.112.214.xxx |18.12.2009 21:30:27
Doktore, že v tvém okolí jsou nelékaři a neagličtináři, kteří tomu nerozumí, to ještě vůbec nic neznamená A když už, tak insomnia je v první řadě latinsky, víme?
Mirek Pátek   |Registered |19.12.2009 10:40:55
Myslel jsem, že latinu může doktor při konverzaci s filoložkou přeskočit.
Mirek  - Insomnia - insomnie   |217.197.144.xxx |19.12.2009 13:56:20
Koukám,že tu diskutují samí chytří lidé (Klárka, Pátek). Já cizí jazyky neznám. A tak mám dotaz. Klárka tvrdí, že insomnia je latinsky. Pátek, že insomnie je latinsky. Ve svém mládí jsem slýchával,že latina je nesklonná. Tak jak to vlastně je ?
Klára   |94.112.214.xxx |19.12.2009 14:37:48
No vzhledem k tomu, že jsem na skloňování málem vyletěla ze zkoušky, tak bych skoro řekla, že existuje Jen má 6 pádů. Ta verze s -e je zřejmě počeštění či co.
Mirek Pátek   |Registered |19.12.2009 16:56:05
Mirku, netvrdil jsem, že insomnie je latinsky - je to tak, jak píše Klára. Čeština (a např. francouzština) si původní latinské slovo insomnia (skloňování podle vzoru femina) změnila na insomnie (v češtině vzor růže - např. "léčí insomnii"). Angličtina latinské slovo přijala beze změny - insomnia. A domnívám se, že z angličtiny (a nikoli z latiny, proto jsem ji původně jako trivialitu nezmiňoval) to slovo přešlo do diskutovaného názvu pořadu Hotel Insomnia.
Jan-matěj Rak  - Tondo,   |Registered |19.12.2009 20:08:32
to je právě to, že se domníváš. Samozřejmě většinou v podobných pořadech fuguje nějaký dramaturg, který mnohdy podléhá různým tlakům (proč myslíte, že byl v Superstar večer Michala Davida?). Pavel Anděl má zřejmě dramaturgii ku pomoci, sám ale mám osobně ověřeno, že si může pozvat - a zve si - koho chce.
michal knebl   |80.254.146.xxx |22.12.2009 13:42:59
Kopíruji z chatu z 10.11.06 co jsem vygůglil (vyseznamoval).
Reakce Pavla Anděla na konci - není agresivní, PA posluchači nevynadal, ani ho neutřel...Tož takto:

posluchač pise: Pavel Anděl: Éééééé, jakože ta vaše kapelka je jako tak jako v pohodě, éééééé, hehehehe, jo? Jo, jasně jasně, klídek, eeeehehehehe.... Hele a řekni mi vy vlastně jako to, že jo, hrajete teď často? Jóóó, to jóóó, eeeehehehe, cheche... Nó, to je jasně, jasně, to je v pohodě, hehehe. Hele a jak jste se vlastně dali eeeeééé jako dohromady? Hehehe! Chachacha, jó, jó! - Hergot mám já webovky??! Pavel Anděl: To je přepis nebo jen odposloucháno...

Tomáš PA nemusí, Matěj ho chválí. Oba mají pravdu. PA není agresivní a dryáčnický, takových je málo. Spousta kapel dostalo u něj prostor....Na druhou stranu, ten posluchač, co si z něj dělá srandu, má pravdu... Ach jo. Jako vždy - plus a minus namícháno v jednom pytlíčku, jak to už v životě bývá. Platí pro PA i pro celý pořad..

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib