gototop
31.03.2006 Docela jiný svet aneb Je prece pátek (Hanka Hosnedlová)    Tisk
Povídky

Doktor Vaňous zabafal ze svého viržinka jako parní lokomotiva do kopce a sestra Dudová nakrčila svůj nos, což při jeho rozměrech byl heroický výkon. "Že to může někdo dobrovolně kouřit, takovej smrad," pomyslela si v duchu a nenápadně zamávala složkou dokladů před obličejem jako vějířem. Doktorem Vaňousem to nehlo ani v nejmenším, dál si pochutnával na svém trhoplicovém čvaňháku s odérem tchořího krále a hrabal se v lejstrech na stole. "Zlatej doktor Krýsour," hudrovala vrchní sestra v myšlenkách a snažila se zadržet dech. "Ten by takovýhle svinstvo do huby nevzal. Zase ale měl někdy blíž 

foto: archiv ©

Autorka povídky ve svém živlu na Trapsavci 2003

foto: archiv ©

 chování pacienta než doktora? Deformace z povolání je spolehlivá jako výběrčí daní. No co, přežila jsem tři režimy, osm prezidentů, přežiju i tuhle plynovou komoru. Tedy snad?"

"Přiveďte mi sem toho ze trojky," ťukl Vaňous zažloutlým prstem do rozevřených desek, "Toho Elnera, to je zajímavej případ." Huhlal si už spíše sám pro sebe zahalený do oblaku vůně škvařících se paznehtů.

"Zkusím to," řekl Dudová v naději na trochu kyslíku, "jestli už nebude na čundru." - "Cože?" vyděsil se Vaňous a vyvalil bulvy, div si nepoškrábal skla brýlí. "Vy ho pouštíte z ústavu?" vyjevil se jako panna o svatební noci. "Né, to né, ale on si vždycky v pátek sbalí takovou dlouhou ouzkou torničku, zelenou, obleče se do maskáčů?" Dudová zachytila další z Vaňousových vytřeštěných pohledů. "Aha, vy nevíte, co jsou to maskáče? Takový flekatý hnědozelený bundy a kalhoty. Teď to nosí kdekdo - i skini, anarchisti, pankáči? Ale dřív to nosili jen trampové - aspoň pan Elner to říkal. On má tedy pravý, americký." To už byla Dudová na své parketě. Vyprávě o "pacouších" to by mohla od rána do večera. Vždyť taky mezi touhle sešlostí strávila celý život, vlastně delší dobu než se svojí rodinou. Mohutně se nadechla na další kapitolu a katapultovaný knoflík ze světlemodré uniformy cvrnknul Vaňousovi na stůl.

"Nó, a pak si ještě sbalí takovej malej baťůžek, tomu se říká žracák a taky takovej sešit v chlupatejch deskách. Říká mu cancák, ale má tam docela pěkný povídání a obrázky různejch lidí?" Vaňous skoro zapomněl bafat a intenzita smrádku nebezpečně poklesla. "Nó, a pak si sedna na židli a řekne: Jako vždycky - zase zpoždění! Z toho Braníka to jakživo neodjede včas? Nó, a jede si na čundr. Od tý chvíle s náma nemluví, nejí, nehýbá se, nic? je jako zcepenělej."

Vaňousovi vypadlo viržino na štos lejster a pomalu se propalovalo do hloubky. Podrbal se v houštině šedivé kštice gestem zuřivého šimpanze. - "Á co s ním děláte?" - "Nic," odpálkovala Dudová smeč, "nedá se dělat nic. On se zase vrátí." - "Kdy?" vyprskl Vaňous vzrušeně. - "Nó, v neděli odpoledne. Pak se jde vykoupat a vybalit si věci a vypráví Danijelkovi - to je ten cikán, co s ním bydlí." - "Hm, a co mu vypráví," šťoural Vaňous dál jako krtkův bratranec. "Nó," rozpřáhla se Dudová svým obvyklým úvodem, "kde byl, co zažil, jaký bylo počasí, oheň, kdo tam všechno byl a tak?"

"Zajímavé, zajímavé," dřel si Vaňous dlaní třídenní strniště barvy plesnivého chleba. "Víte," ztlumila Dudová do důvěrného pološepotu, "doktor Krýsour tvrdil, že pan Elner zřejmě zvládnul něco takovýho, jako je dokonalý odpoutání ducha a těla. A že si skutečně dokáže cestovat prostorem, aniž by k tomu používal tělo?" Vaňousův pohled začínal skelnatět - "Od kdy je tady?" - "Nó, přivezli ho ještě dávno za totáče, rovnou z basy. Byl politickej. Představte si, měl propíchnutý stehno a ruce samou popáleninu od cigaret. Mysleli si, že to na ně simuluje, aby se dostal z vězení." - "To byl asi ten motiv. Chtěl jim utéct a když to nešlo normálně, tak alespoň bez těla. To je skvělé," pokyvoval Vaňous spokojeně. "Vzal někdy někoho s sebou? Myslím na ten vejlet?" - "Na vandr, pane primáři, na vandr. Nó, jen jednou - pana Koláčka, ten za ním přijel až z Austrálie, byl to kamarád z mládí. To se ale vrátili už v sobotu, panu Koláčkovi totiž letělo letadlo." - "Úžasné, úžasné, s tím člověkem musím mluvit? hned v pondělí?

***

"Nelezte mi sem, sakra, ženská. Nevidíte, že mám důležitou práci?" burácel Vaňous a Dudová třískla dveřmi, až se nad futry odloupl kus omýtky.

"Tak to už přenání, dědek plesnivej," vztekala se v duchu. "Furt sedí s tím Elnerem a špitají si jako dva puberťáci. Na ostatní už ani nemá čas. A říká mu Kojote a pan Elner jemu Čoudy - s pacoušema by se neměl takhle punktovat, je přece primář. Co ho na tom Elnerovi tak fascinuje?"

***

"Sestro, sestro, jsem docent Komínek z ministerstva, hlásili jsme vám na začátku týdne kontrolu. Kde je primář Vaňous?" úhledný páníček v tmavých šatech s perfektní kravatou blejskal brejličkami na Dudovou s horou chorobisů v náručí. "Na čundru, s panem Elnerem," odfrkla bleděmodrá Junona. "Cože?" mužíčkovi spadla bradička na dokonalý uzel kravaty. "Nó, je přece pátek, ne?" A Dudová odplula s výrazem pohrdání nad dementní nechápavostí pána se třemi vysokoškolskými tituly?


__________________________________

Cena časopisu Puchejř
Trampská soutěž  1995


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Jarda  - Re: Docela jiný svět aneb Je přece pátek   |212.71.129.xxx |01.04.2006 03:10:00
No neríkejte, že všichni cekáte na jednoho z tech trí... Není to špatné, ale pointa je špatne vygradovaná a predvídatelná. Jazyk tentokrát na úrovni /konecne/. Ale, abych nezklamal - naivní jako vždy..
Hombre  - Re: Docela jiný svět aneb Je přece pátek   |88.100.112.xxx |01.04.2006 11:46:00
No, pointa je sice jen prumerná, ale ber v úvahu, že nejde o vtip, ale o povídku. Vypiglovaná pointa není jaksi to hlavní. U povídky je to bud samotný príbeh, nebo (v daném prípade) myšlenkové vyznení. Nejlépe obojí.
Tahle povídka vyniká práve v tom myšlenkovém poselství ctenári. Na rozdíl od jiných zdejších povídek, není pochyb o tom, co chtela autorka svému ctenári sdelit. ;o)
A tvé hodnocení "naivní" znamená jen to, že te téma emociálne nezajímá. Jinak nic. ;o)))

Celkove jako povídka je to výborný nadprumer
Čtenářka  - Re: Docela jiný svět aneb Je přece pátek   |85.70.37.xxx |01.04.2006 12:00:00
Tentokrát je povídka moc pekná, jak u zkušené literátky z Ceských Budejovic ani jinak nelze. Jen jedna vada na kráse- ve slove omítka je asi omylem napsáno ypsilon po em. Stane se i známejším literátum. Jinak Hombre tradicne teoretizuje jak F.X. Šalda, ale každý literární smer má své literární estéty, nekdy zbytecne mnohomluvné
Stráša  - Re: Docela jiný svět aneb Je přece pátek   |193.85.99.xxx |01.04.2006 12:05:00
Aha,už mi to došlo. Tak on sem Tony ty povídky nedává proto, aby si lidi pocetli, ale aby ti kritici-amatéri meli o cem diskutovat a co kritizovat. Achjoooooooo...
Čtenářka  - Re: Docela jiný svět aneb Je přece pátek   |85.70.37.xxx |01.04.2006 12:13:00
Nevzdychej , Strášo, snad nemyslíš, že by tady byla diskuse nemožná s poznámkou Jen ke ctení ? Lidi ctou, nekomu se to líbí, nekomu ne. Jak jsem psala, tahle povídka je pekná až na tu hrubku. To se nemá
Jarda  - Re: Docela jiný svět aneb Je přece pátek   |212.71.129.xxx |01.04.2006 12:36:00
Mám dojem, že všichni až na prítele Hombrého pochopili, jak jsem to "naivní" myslel... Takže, milý virtuální príteli: Kdybych to tam nenapsal, ztratil bych zde svoji težce dobytou "image"! Ale tentokrát se to opravdu cetlo pekne
Tony  - Re: Docela jiný svět aneb Je přece pátek   |88.100.183.xxx |01.04.2006 12:41:00
Problém je v tom, že diskuze o povídce vetšinou sklouzne tam, kam nemá. Už me požádal jeden psavec, abych jeho dílka na Folktime nedával. Ne proto, že by neprijal nejaký ten kritický názor, ale proto, že v diskuzích pod povídkama se najdou príspevky, které velmi casto jiné uráží a napadají...
Jarda  - Re: Docela jiný svět aneb Je přece pátek   |212.71.129.xxx |01.04.2006 13:18:00
Souhlasím! Byl jsem napadán za odlišný názor /a to máme demokracii/
Čtenářka  - Re: Docela jiný svět aneb Je přece pátek   |85.70.37.xxx |01.04.2006 13:22:00
To musíte ,lidi, neco vydržet !! Prectete si nekdy, jak si spílali slavní obrozenci v devatenáctém století, jak Vrchlický parodoval Brezinu a Karáska, kterí si o nem zase mysleli, že je starej páprda. Nejste z cukru, chlapci, umení je boj. Nic ve zlým
Tony  - Re: Docela jiný svět aneb Je přece pátek   |88.100.183.xxx |01.04.2006 13:38:00
Ano, to je pravda, ale dotycný psavec nemá potrebu na tomto poli bojovat. Své povídky píše pro radost (odpustte mi to klišé)a bez nejakých velkých ambicí (ackoliv jsou to dobré povídky).
Ale nejde jen o publikování.
Jelikož jsem v docela cilém kontaktu s váženou trapsaveckou obcí, tak vím, že i jiní psavci a psavkyne jsou rovnež místy znechucení z toho, kam tak casto diskuze spejí.
A nejde jen o nejaké "zde potrefené" autory.
Trapsavec je hlavne (a to opakuji) psaní pro radost - tak proc bojovat(pokud to není životne nutné)?
Jarda  - Re: Docela jiný svět aneb Je přece pátek   |212.71.129.xxx |01.04.2006 13:55:00
Treba proto, aby ty diskuse nebyly tak nudné, ne? Alespon já se o to snažím, sec mi síly stací..
Jarda  - Re: Docela jiný svět aneb Je přece pátek   |212.71.129.xxx |01.04.2006 15:23:00
A kdo Te, milá Strášo, nutí ty príspevky císt? Je to také na svobodné volbe - ten, kdo si chce jen precíst povídku a nerozcilovat se názory napr. drzého Jardy, ten ty názory proste císt nemusí
Kavče  - Re: Docela jiný svět aneb Je přece pátek   |212.80.67.xxx |01.04.2006 16:52:00
Dík, Tony, za peknou povídku pro pátecní "vandrovní" náladu a taky za to, že ses nás zastal. Diskutování pod povídkou ale už jaksi není pro nás - takže me všichni moji drazí kamarádi omluvte. Sejdeme se v lepších casech
Hombre  - Re: Docela jiný svět aneb Je přece pátek   |88.100.112.xxx |01.04.2006 17:49:00
Je samozrejme možné, že existují autori, kterým je srdecne jedno, co si o jejich díle jejich ctenári myslí. ;o))))

Ale uprímne receno pochybuji, že by to, co napíšou za neco stálo. Ona ta zpetná vazba na mínení ctenáru je duležitá. Umožnuje autorovi, aby se zlepšoval. Aby se vyhnul pri psaní predstavám, které ostatní nesdílí. Nebo aby ty své predstavy upravil tak, aby byly pro jeho ctenáre prijatelné.
Pokud autor nechce slyšet kritiku, znamená to jen, že nepíše pro to, aby ho nekdo cetl. Pak ovšem není žádná škoda, když tu takový nebude.
Psavec, který akceptuje kritiku výhradne a jen formou poplácávání po zádíckách je psavec na baterky. Píše proto, aby se mu jiní obdivovali, ne proto aby byl cten.
Což je mimochodem dost podradný motiv pro tvorbu
Nula  - Re: Docela jiný svět aneb Je přece pátek   |85.70.37.xxx |01.04.2006 19:26:00
Also sprach Hombr
Stráša  - Re: Docela jiný svět aneb Je přece pátek   |193.85.99.xxx |01.04.2006 19:38:00
Bóóóže, oni se jiste všichni autori jen klepou na to, aby jim v jejich dílkách nekdo "nad míru povolaný" vychytal chyby, okomentoval nedostatky a poradil jim,jak mají psát!) Nejde o to,jestli nekdo unese nebo neunese kritiku, ale o to,že jistí jedinci zde se jen tresou na to,až zase vyjde další povídka a hurááá,jdem to ohodnotit.
Jo,asi to už prestanu fakt císt(ty diskuze,dík za radu,(malej:)Jardo
Lazar  - Trampi, je sobota   |194.79.55.xxx |01.04.2006 20:17:00
Hele, trampi, vole (jak pravil kdysi v Telci Kuba Lis), je sobota a vy jste všichni na netu! Proc se nekde netouláte s teletem po vlastech ceských, sluncem zalitých? Já nemít ptací chripku, už nekde rozdelávám ohen...Nebo se už místo na vandr jezdí dštít síru na Folktime:)
Hombre  - Re: Docela jiný svět aneb Je přece pátek   |88.100.112.xxx |02.04.2006 12:05:00
Nebo treba proto, aby hodnocení povídek zasílaných do Trapnopsavce bylo objektivnejší, a nezáviselo na takových detailech, jako je vztah dotycného psavce k organizátorum souteže. ;o)
Cetl jsem v tom smeru poslední dobou už nekolik stížností....
Zrejme proto se zdejší argumentace nátlakove zameruje na polopravdy typu "psaní je pro radost, a tudíž si nezasluhuje jinou formu kritiky, než nadšený applaus". Klasika. Divide et impera, že
Hombre  - Re: Docela jiný svět aneb Je přece pátek   |88.100.112.xxx |02.04.2006 12:14:00
Nekterí autori, zejména ti méne plodní a talentovaní, za to o to více ambiciózní (vid, Strášo ;o)))) ) samozrejme nestojí o jakoukoli kritiku, která by jim pripomínala podradnou úroven vlastních literárních schopností.
Takoví pak nejvíce brojí proti kritickým ohlasum z publika
Čtenářka  - Re: Docela jiný svět aneb Je přece pátek   |85.70.37.xxx |02.04.2006 12:49:00
Aha, už je to zase tady. Poukaz na to, že kamarád pomuže vyhrát atd. Kde tohle není zminováno ? Proboha, vždyt je to jen a jen soutež amatéru a asi se tam najdou opravdu slabé výtvory, ale taky velmi dobrá vec jako je tato paní Hosnedlové. Mám dojem, že se vždy nekdy ukrivdený hádá s ukrivdeným, tedy autor s rádoby guru kritikem. Nebylo by lepší víc laskavosti a nadhledu a zalomit palce než lámat rukama a pouštet jízlivé poznámky ? To bych byla moc ráda.
A Jarda, ten je srandista, provokuje, aby byla legrace, vid a ahoj, Jardo.
A Tonymu patrí dík, že s tím má práci
BB the P08  - Re: Trampi, je sobota   |85.70.201.xxx |02.04.2006 13:37:00
Meze jsou ješte studené, Lazare. A jsou metr pod vodou..
Stráša  - Re: Docela jiný svět aneb Je přece pátek   |193.85.99.xxx |02.04.2006 18:02:00
Hahaha,to jsem se pobavila.Já a ambiciózní!Lepší príklad jsi nemohl vybrat
BBD  - Re: Trampi, je sobota   |84.42.161.xxx |02.04.2006 18:55:00
Nevím jak ostatní, ale treba já byla na Roverkách. Dojet se tam dalo, neb koleje všude vedou nad hladinou, zatím. A veškeré dve prehánky trvaly presne do té doby, než jsem se odhodlala hrábnout do batohu a vyndat pláštenku. Jinak porád spíše proslunené polojasno. Takže kdo nebyl venku, o moc prišel! ;-
Tapi  - Re: Docela jiný svět aneb Je přece pátek   |213.168.161.xxx |03.04.2006 09:17:00
Hombremu: Z tvých predchozích recí o objektivnosti v Trapsavci jsem pochopila, že patrne nevíš, že Trapsavec je soutež anonymní. Porotci hodnotí pouze dílo, aniž by vedeli, kdo je autorem. Vetší objetivitu si už nedokážu predstavit.

A obecne ke kritice: zasvecená kritika je pro autora požehnáním. Vždycky me jako autora nadchlo, když nekdo jasnozrive a neomylne vychytal slabiny díla, o nichž jsem si myslela, jak dovedne jsem je skryla. Cloveka to nutí neustále se zdokonalovat a nic neodfláknout.
To ovšem je skutecná kritika, a ta nemá nic spolecného s neopodstatneným ocernováním, které autora dokáže otrávit - a nemusí to být žádná psychicky nalomená chudinka. On totiž píše pro radost a z vnitrní potreby. Je na míste mu naznacit, že neco mohlo být lepší, je ale podlé mu spílat, co že je to za blbce, když se vubec o neco snaží.
Rada príspevku této diskuze pod povídkami se bohužel nese v tomto duchu. Je to ocividná snaha ukázat, jaký je kritik duševní fešák a jak vysoko vyniká nad tím ubožáckým škrabalem autorem.
Opravdová kritika dává krídla autorovi a otvírá oci ctenári (divákovi, posluchaci). Její prectení nám muže být k necemu dokonce i v prípade, že neznáme zminované dílo. Vzpomínám, jak jsem kdysi v Mladé fronte vyhledávala operní kritiky Very Drápelové, ackoli me opera vubec nezajímá. Nebo tolikrát zminovaný Šalda, který se dá císt i dnes, aniž ta díla známe. Bohužel mnoho dnešních kritiku (a to se netýká jen Folktimu) jde v Šaldových stopách pouze v té rovine, že jejich vlastní dílo nestojí za nic
Belmondo  - Re: Docela jiný svět aneb Je přece pátek   |84.19.66.xxx |03.04.2006 09:48:00
Hombremu (klasika jiste pozná sám)

Jsem zlý chlapecek.
Všichni to o mne ríkají.
Ledvinkovi Karlovi jsem natrhl sako,
protože jsem mu ho závidel.
Rohlenovi Ludvíkovi jsem zboril
snehuláka, protože já tak pekného
snehuláka nedokážu postavit.
Novákovi Brenkovi jsem plivl na kliku
u domu, protože píská líp než já.
Kaderábkovi Josefovi jsem zlomil
nožicky u plnicího pera znacky Pionýr,
protože píše lepší sloháky než já.
Poštolkovi Lubomíru jsem prevrhl
kalamár na kalhoty, nebot dokáže
udelat dvakrát tolik podporu ležmo
za rukama jako já.
Naši me vzali na poradnu, co prý jako
má ze mne být.
Já to vím dávno.
Bez nich.
A bez poradny.
Jsem zlý chlapecek.
Až dorostu, budu kritikem!
Tapi  - Re: Docela jiný svět aneb Je přece pátek   |213.168.161.xxx |03.04.2006 10:22:00
Díky, Belmondo, já už jen priciním citát z klasika Laciny:
Negramotný je ten, kdo neumí císt a psát. Toho, kdo umí císt a psát, nazýváme gramotným. Kdo umí pouze císt, stává se kritikem
Ama  - Re: Docela jiný svět aneb Je přece pátek   |193.179.166.xxx |03.04.2006 11:17:00
Tapi, bohužel pí Drápelová není opravdu nejlepším príkladem kvalitní a nestranné kritiky.. Nekteré naše scény a umelce favorizuje takovým stylem a tak casto, že to opravdu bije do ocí a recenze casto delají dojem spíš PR clánku :
Tapi  - Re: Docela jiný svět aneb Je přece pátek   |213.168.161.xxx |03.04.2006 12:42:00
Mužeš mít pravdu, nevím, už její kritiky dávno nectu (ani nevím, kde jsou). Mluvím o dobe pred cca 18 - 20 lety. Ani tehdy jsem ovšem nemohla posoudit, nakolik má pravdu, nebot jsem oblast vubec nesledovala. Vybrala jsem si ji jako príklad kritika, který dokáže psát tak, že tím neco sdeluje i zcela nezasvecenému ctenári. To znamená, byl tam cítit názor i k obecnejším lidským tématum, než je opera.

Abych dala jiný príklad: Film Dedictví Very Chytilové kritika v dobe uvedení tak sepsula, že jsem pri shlédnutí hledala chyby, banality atd. - a kdo hledá, najde. Až napodruhé jsem si uvedomila, že jsem se dívala brýlemi prectených kritik (a to si pripadám celkem málo ovlivnitelná) a že jde o velmi dobrý film
Draculea  - Re: Docela jiný svět aneb Je přece pátek   |195.39.14.xxx |03.04.2006 13:18:00
Tak hele Homre... dokud tu akorát vyprazdnuješ svoje nitro a obštastnuješ ostatní svýma názorama na cokoliv... dobrý, aspon se clovek pri ctení dobre pobaví - už dlouho jsem necetla takový hlody :) ... ale ve chvíli, kdy zkoušíš naznacovat, že snad hodnocení a umístení v Trapsavci závisí na tom, jak dobre se znáš s organizátory... tak tady se pouštíš do velmi cirých vod mé poradatelské cti... schválne - zkus mi to ríct do ocí... nevím proc mám takovej dojem, že bys v živote tu svoji "kritiku" nedokázal ríct takhle hezky pri osobním setkani... nesnáším sraby..
Belmondo  - Re: Docela jiný svět aneb Je přece pátek   |84.19.66.xxx |03.04.2006 13:42:00
Jo tak nejak. A me taky mimo jiné, slušne receno sere, když nepodložene napadáš slušný lidi jako je Stráš

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."