25.03.2024 Anděl Čadek? (Miloš Keller)    Tisk
Pavel Čadek: Stepní vlk
Pavel Čadek: Stepní vlk
Trojice finálových nominací na cenu Folkový Anděl 2023 je známá – jedna nominace by patřila spíše do Síně slávy, druhá je pro fajnšmekry, které zajímá zejména dokonalá muzika s nepůvodním názvem, ale ne moc posluchači, ale do trojice se probojoval i průkopník a inovátor v oblasti folku, Pavel Čadek.
Pavla Čadka a jeho vývoj sleduji od dob dávných ročníků Notování. Pavel je originální nástrojem, na který hraje – žádná kytara, tahací harmonika nebo ukulele, ale violoncello! Nikdy bych si nepomyslel, co všechno tento nástroj v rukou Pavla Čadka umí, resp. co Pavel Čadek na něj umí vyloudit. I když je sám na pódiu, nástroj zní skoro jako orchestr, natožpak, když jej na CD doplní hosté. Kromě hudební virtuozity zaujme Pavel Čadek i svými texty – zpočátku spíše těmi odlehčenějšími (Nelajkla mi status, Úředníkův song), ale už i na předchozích albech ukázal schopnost hlubšího vhledu do světa kolem sebe a jeho reflektování neotřelým způsobem, vedoucím posluchače i k zamyšlení (skladby 20 nebo 30 ale také Všechno zlé nebo Czechia – to je doslova drsně otevřený pohled na zmíněnou zemi, ale nikoliv pesimistický. Dotýkal se i osobních vztahů – s nadhledem ve skladbě Ženská, co mě brzo zničí.
Nominován na cenu Folkového anděla byl ale za své zbrusu nové album z roku 2023 Stepní vlk. I na něm ukazuje svůj vývoj – titulní skladba je skoro strašidelná, přitom alegorie ve skladbě použitá je srozumitelná každému. Celkově na albu ubral z humoru a ironie a přidal na pronikavosti postřehů okolního světa – Mé srdce ztvrdlo, Dál, Hrdina. Rozhodně neubral na instrumentaci skladeb, dominuje nadále violoncello, ale ostatní nástroje (akordeon, kontrabas, flétny) zdatně a barevně doplňují vyznění skladeb. Všechna alba Pavla Čadka jsou z hlediska folkové tvorby na naší scéně ojedinělá jak texty, tak i, jak už jsem několikrát naznačil, hudebním zpracováním a instrumentací. Všechna alba, nejen to nominované, doporučuji k poslechu – neuslyšíte nic, co byste už někdy předtím slyšeli.
Přejme tedy Pavlovi a ve finále hlasujícím akademikům hodně štěstí, nadhledu, vize do budoucnosti a rozumu při finálovém hlasování.
Pavel Čadek - Stepní vlk
Pavel Čadek: Stepní vlk